Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1719
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: 3.2 V6. Opnieuw Busso gezelschap...

za okt 08, 2022 18:15

Auto komt goed terecht idd.
distributieriem is vervangen. Ging niet zonder slag of stoot, want om te beginnen had ik de verkeerde riem meegekregen, waar je uiteraard pas achter komt als de motor half uit elkaar ligt.
Afbeelding
En één boutje van de waterpomp zit achter een beugel voor de dynamo, en die beugel kan er pas af als de multiriem spanner er af is, en die zit uiteraard met een verborgen moer achter de spruitstukken vast.... Goed, wat gevloek later en alles zit er weer op. Verse waterpomp en spanner dus dat kan er weer even tegenaan.

Dus weer verder gegaan met de 3.2.
Oplossing voor de gaskabel/sensor: BMW E36 potmeter met een beugeltje op de alfa gaskabel.
Afbeelding

En uit een Suzuki (ignis?) een zekeringskastje geplukt. Ik heb relais en zekeringen nodig voor de motor (brandstofpomp, ontsteking etc) en aftermarket oplossingen waren allemaal een beetje té Aliexpress. OEM is altijd beter dus daar voor gegaan. Lekker compact met voldoende mogelijkheden. Zit ook een waterdicht dekseltje bij
Afbeelding

En het belangrijkste: Eindelijk met inlaatspruitstuk meters kunnen maken. Het was een hoop geoefen en gekloot maar eindelijk lukt het om aluminium en gietaluminium te lassen! Viel me in het begin echt tegen, maar de aanhouder wint. Komt echt super precies ten opzichte van staal allemaal. Elke vorm van vervuiling op je materiaal, elektrode, toevoermateriaal etc verklooit je las al.
De bobines passen er ook onder nu, alleen nog even kijken met de stekkers want het is wel krap.
Afbeelding

Maar het aflassen laat ik doen, want echt mooie rupsjes leggen is toch weer een stapje verder qua skills.

en t zou ook nog onder de motorkap moeten passen. Hoewel die gegoten beugel wat ingekort moet worden (waar nu hijsoog aan zit)
Afbeelding

Dus dat geeft weer motivatie. En de japanner is verkocht dus er is budget voor programmeerbare ECU =P~


Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6691
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: 3.2 V6. Opnieuw Busso gezelschap...

vr okt 14, 2022 16:32

Lekker bezig zo, Dirk :thumbs:
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1719
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: 3.2 V6. Opnieuw Busso gezelschap...

vr okt 14, 2022 18:02

Thanks!
En een geplaatst over de sperkwerking van de bak.
http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php? ... 50#p993350
250+ PK moet mogelijk zijn en zonder sper, tja... Merk bij de 1.8 met 1.6 bak al dat dat toch een beetje een gemis is, laat staan bij dit ding.

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1719
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: 3.2 V6. Opnieuw Busso gezelschap...

za nov 05, 2022 18:29

Weer een belangrijk onderdeeltje binnen 8) 8) 8)

Afbeelding
Gekozen voor de Maxx ECU Race. Had eerst wat goedkopers voor ogen, maar toch maar door de zure appel heen gebeten en dit apparaat gekocht. Man wat kan dat ding een hoop. Maar belangrijkste is de elektronische gasklep. En inc. de kabelboom (die echt netjes is!) en wideband lambda is het op zich wel een goede deal.
Ik had eerst EMU classic/Black voor ogen. Maar na wat gesprekken met een tuner die ze beide verkocht, toch voor Maxx gegaan. Zij hadden namelijk alleen maar hele positieve ervaringen. En ik moet zeggen, zowel de sofware als het product zijn tot nu toe echt super. Ik heb er alle vertrouwen in in ieder geval.
Maar wat je ook ziet, is een bedradingsschema. Die heb ik zelf uitgetekend. Was een bere klus, en zitten nog 1 of 2 kabeltjes fout in, maar heel blij dat ik daar toch de tijd in heb gestoken. Het dwingt je vooral erg goed na te denken over hoe je alles aan gaat sluiten en welke sensoren je gebruikt en hoe de pinning daarvan is. Anyway, daarmee ook snel de eerste schifting in de draadbomen gemaakt.
Afbeelding
De 2 linker lussen zijn overbodige kabels. De 2 rechtse is wat uiteindelijk allemaal aangesloten moet gaan worden. EGTs ga ik nog even niks mee doen. Ik ga nog een paar universele inputs/outputs meenemen in de hoofdkabelboom, voor de toekomst toe. Hoewel ik ze niet nodig ga hebben, weet je het nooit.

En de ECU moest ook nog een plekje hebben natuurlijk. En dan is de originele plek toch het beste. Daar zat de Motronic unit niet voor niks.
Dus even gepast of dat ook echt ging werken.
Afbeelding
En jawel, an sich gaat het wel passen. Tegen het voetenborddekseltje zoals de originele ging niet, ivm de loop van de kabelboom. maar dit is ook veel makkelijker aansluiten.

Enige is dat de ECU natuurlijk niet vast te zetten is, dus een beugel gemaakt met lasmoeren voor de ECU en die vastgemaakt in de kunststof bak.
Afbeelding

en voila, een super stevig gemonteerde ECU.
Afbeelding
En zoals het hoort. Dus de stekkers naar beneden, voldoende vrijloop voor de kabels. En het dekseltje kan gewoon netjes terug.

Ook gechecked of de stekkers wel door het originele gat in het schutbord passen, en dat lukt ook nog. Dus dat betekent dat ik nu nog wat laatste checks ga doen op mijn schema en de sensoren, en dan kan de kabelboom wat definitiever uitgedund worden.

kokos
Full Member
Full Member
Berichten: 298
Lid geworden op: wo sep 21, 2005 13:02
Locatie: Den Haag

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: 3.2 V6. Opnieuw Busso gezelschap...

za nov 05, 2022 19:04

Wat een project man, hulde!!

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4150
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: 3.2 V6. Opnieuw Busso gezelschap...

za nov 05, 2022 20:10

Gaaf!! Goed bezig!

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6833
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: 3.2 V6. Opnieuw Busso gezelschap...

zo nov 06, 2022 00:28

Goede keuze en netjes gemaakt weer. :thumbs:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1719
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: 3.2 V6. Opnieuw Busso gezelschap...

za nov 19, 2022 21:49

Begin gemaakt met de kabelboom routing. De voeding en aarde van de bobines en injectoren staat los van de ECU, dus die alvast gedeeltelijk gemaakt. Als ik de ECU kabelboom wat verder uitgedund heb (moet de de-pinning tool aanschaffen, heb in mijn universeel setje niet de juiste...) dan komt die er ook bij natuurlijk.
Wel makkelijk om het nu alvast wat overzichtelijker zonder motor kabelboom te maken, want ik moet best wel wat kabels van 6 dunne naar 1 dikkere maken, en dat is toch best n hoop werk. Zeker als je een beetje nette routing wil hebben en ook nadenkend over de krimpkous die er later op komt (en je dus bijv. niet haaks uit een kabelboom kan komen)
Afbeelding

En ook de carterventilatie gemaakt. 2 90 graden bochtjes, T stuk en dan een dikke slang naar een catch tank. Halve motorruimte zit ondertussen vol met blindklinkmoeren, wat een uitvinding is dat zeg. Fantastisch.
Afbeelding

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1719
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: 3.2 V6. Opnieuw Busso gezelschap...

za nov 26, 2022 21:48

Weer verder geknutseld met de bedrading. Heel de zekeringkast opnieuw gemaakt intern. Was best een zoekwerk om de juiste stekkertjes te vinden, maar wel gelukt. RDAE.NL heeft tot nu echt waar nog steeds alles in de webshop gehad wat ik nodig had. Hulde voor die man!

Heb een 16mm2 (beetje overkill maar kan geen kwaad in mijn toepassing) gekrompen aan de zekering busbar die intern zit. En dan hoef ik dus alleen maar vanaf de andere kant van de zekering een kabel te maken naar pin 30 van de relais. Scheelt een berg aan kabels en uitzoekwerk ten opzichte van losse relaisvoetjes. En de pin 85 daar waar nodig gebundeld en netjes afgewerkt (pro tip: krimpkous met lijm iets te lang maken en dan na het krimpen het loze stukje met een tang dichtknijpen)
Afbeelding

En zo ziet de andere kant er uit. Meteen de relais maar gelabeled, binnenkant van dekseltje ga ik ook nog labelen. Zekeringen komen qua positie ook overeen met de relais.
Afbeelding

En ook de motorboom maar uitgedrapeerd en opgesplitst. Echt een berg kabels als je ze gebundeld hebt, maar als je er een voor een doorheen gaat met het schema erbij valt het eigenlijk wel mee. Geeft een goed inzicht in waar ik fixatiepunten voor de boom moet gaan maken en hoe de aftakkingen er straks ong. uit gaan zien. En ook waar ik mijn 5V sensor voeding en massa moet gaan splitsen.
Afbeelding

Roland Artc88
Full Member
Full Member
Berichten: 370
Lid geworden op: di nov 18, 2008 09:07
Locatie: Enschede

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: 3.2 V6. Opnieuw Busso gezelschap...

wo nov 30, 2022 11:16

Lekker bezig. Wanneer het straks allemaal af is en functioneert is het een project om met trots op terug te kijken!

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1719
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: 3.2 V6. Opnieuw Busso gezelschap...

di jan 17, 2023 23:09

Binnenkort maar weer eens wat updates van de 75, de 164 heeft ook wat aandacht opgeëist

De auto kwam met het originele lederen stuur in zo goed als nieuwe staat. Super mooi, maar zoals gewoonlijk bij een Alfa is de zitpositie voor mij dan helemaal ruk. En MOMO heeft net een 370mm versie van de Prototipo uitgebracht, dus dat bood mogelijkheden.
Inc stuurnaaf verlenger (of ja, quick release :twisted: ) die dus gemonteerd.
Afbeelding

Heerlijk stuurtje. Kost wat, maar dan heb je ook wat. En 370mm ipv 350mm past ook beter bij de auto.

En nog wat preventief onderhoud
Remleidingen waren een aandachtspuntje, en was mij ook opgevallen bij een beurtje tijd terug.
Dus laatst maar tijd vrijgemaakt en er aan begonnen. Ging om de leidingen van ABS unit naar achteren toe. En die lopen dus achter het stuurhuis, tegen het schutbord. Met andere woorden: daar kun je totaal niet bij...
Maar met wat creativiteit toch het spul er uit kunnen halen. De leidingen vanaf schutbord naar achteren toe waren al gedaan, dus er zat gelukkig al een koppeling wat het wat makkelijker maakte.

En sodeju, ik ben wel blij dat ik het spul vervangen heb, de stukken tegen het schutbord die echt totaal onzichtbaar zijn waren kats verrot en braken gewoon doormidden toen ik het boog :shock:
Afbeelding
Dus tip voor de 164 eigenaren, kijk hier heel, heel goed naar. Die kunstof mantel verhult ook veel, maar daar rot het evengoed onder....

Verder ondertussen 3 van de 4 motorsteunen vervangen (of misschien dat het er 5 zijn?) waaronder de v-bak steun. Die was uiteraard niet goed te krijgen en anders veel te duur. Dus voor 20 euro een Volvo 740 motorsteun gekocht, 5 minuten slijpwerk en t beugeltje van de oude steun af halen en voila, weer een nette steun. De hoogte klopt precies met hoe die moet zijn.
Afbeelding

En de eerste echte 'stilstand' gehad, de 164 besloot opeens incontinent te worden. Stuurslangetje (lage druk) doorgesleten
Afbeelding

Gelukkig net bij de werkplaats, dus was met 1,5 uur ook weer gemaakt.
Afbeelding
Ziet er niet top uit eerlijk gezegd, beetje een hobbybob oplossing maar eerlijk gezegd is de routing en fixatie van kabels en slangen echt om te huilen. En dan bedoel ik niet door gestuntel van vorige eigenaren, want je kunt zien wat er af-fabriek bedoeld is. En dat is gewoon k*t. Bijv deze slang, die kan echt fysiek niet anders lopen dan in contact met die stalen leiding.... En ook de nieuwe remleidingen zichtbaar, niet super netjes maar de enige manier om die echt netjes terug te monteren is de motor en stuurhuis er uithalen en daar had ik niet echt zin in...


Dat gezegd hebbende, man wat rijd die 164 fijn! Echt een van de fijnste combinaties motor en onderstel die ik heb gehad in een auto. Gretige motor die ook lui te rijden is en een communicatief onderstel en stuurhuis. En de auto remt ook nog eens top. Ik vind m echt veel en veel beter dan de 166 die ik heb gehad.

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1719
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: 3.2 V6. Opnieuw Busso gezelschap...

vr jan 27, 2023 16:38

Kleppendeksels zijn klaar! Oliedop verhuist naar voren toe en bobine deksel pas gemaakt voor de hoofdremcilinder en hogere R8 bobines
Afbeelding

Inlaat is ook klaar
Afbeelding
Afbeelding

Nu de kabelboom afmaken en de inlaat in dezelfde kleurstelling als het dekseltje spuiten.
Dan rest daarna alleen de carterpan, BDP sensor en de uitlaat nog!

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6833
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: 3.2 V6. Opnieuw Busso gezelschap...

za jan 28, 2023 00:42

Ziet er top uit allemaal :thumbs:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: 3.2 V6. Opnieuw Busso gezelschap...

za jan 28, 2023 11:49

ziet er al goed uit iig :thumbs:
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 TwinSpark '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
75 1.8 ie 1990

non alfa
vw spijlbus '64-2.0
vw variant 1972 2.0
scarb 5082

Terug naar “Projecten”