Pagina 6 van 9

Re: Aan de diesel !!

Geplaatst: zo mar 26, 2017 10:20
door Robkg
1 op 13 lukt mij niet zomaar, met wat doorrijden kom ik daar ver onder. Dus best netjes.

Re: Aan de diesel !!

Geplaatst: vr apr 07, 2017 16:55
door GTA287PK
Inmiddels 2200 km's achter de kiesjes. Verbruik (rond de) 1:14. Olieverbruik: nul. Niet nul komma nogwat, maar nul. Tor heeft bijna 4 ton gelopen, dat geeft de teller in ieder geval aan. Jaja...

Re: Aan de diesel !!

Geplaatst: ma apr 10, 2017 12:13
door frankalfa
Inmiddels 2200 km's achter de kiesjes. Verbruik (rond de) 1:14. Olieverbruik: nul. Niet nul komma nogwat, maar nul. Tor heeft bijna 4 ton gelopen, dat geeft de teller in ieder geval aan. Jaja...
Een jtd 1.9 8v is niet heeeeeel veel zuiniger dan een 2.4 20v is mijn ervaring (beide 2004 facelift sw voor de duidelijkheid).
Zelfde woonwerkjes, zelfde ge/ver/misbruik. Haalde ik met de 8v een 1:14, de 5c doet ergens tussen 1:13,5 en 1:14, geneuzel achter de komma dus.
Komt door het ontbreken van een 6e verzet bij een 8v, een 1.9 16v heeft dat nl wel en kan duidelijk spaarzamer uitkomen.

Aanhanger trekken doet lillik in de tank dat klopt, bij de 159 2.4 q4 dook t verbruik direct naar 1:10 of lager met een aanhanger erachter (en de wil om nog steeds de vlotste te zijn aan de stoplichten... :mrgreen: )

Grtz,fRank

Re: Aan de diesel !!

Geplaatst: vr mei 05, 2017 22:40
door GTA287PK
Vandaag een stukkie gestuurd in een 150 PK 2.4 10v. Lekker hoor.. Jammer van de metaalboktor in de koets. En Jammer dat er niet zoveel goede 156 5pits oliestokers worden aangeboden. Maakt het echt veel verschil, een 2.4 10v met een 175 PK 20v ?

Re: Aan de diesel !!

Geplaatst: za mei 13, 2017 19:27
door GTA287PK
Om mijn eigen vraag te beantwoorden: Ja, dat maakt uit. Het verschilt de wereld ! Heb een 20V gekocht, standaard motor. Godsakkerju, wat schopt dat richting horizon... Ik vraag me serieus af of m'n GTA zo'n 20V met "Massimo Chip" wel easy kan bijbenen. Wat schopt zo'n ding in je rug, ben er helemaal weg van !! Zo'n "DikkeDiesel" ervaring ontbrak nog, kan dus van de automobiele bucketlist. En ja, d'r komt een FMI op, en ja, de motor wordt gechipt, en ja, er komen R1R's op en een schroefsetje. Had eigenlijk een Berlina gewild, maar nu kan ik makkelijk een setje race-wielen, paar blikken peut, krik en gereedschap meenemen. En een trailertje (mijne is 495 kilo) met een racert erop (860 kilo voor de Juul, 1150 voor de Jet) trekken zal zo ongeveer voelen als een zak piepers in de kofferbak.. :blue_lol:

Alles wat de rijdende en racende mensch nodig heeft en/of graag wil zit er op: afneembare trekhaak, schuif/kanteldak, airco (ijskoud), en grijs leah op het zitmeubilair. En het beschaafde volume van de magistraal roffelende vijfpitter is nou nét die soundstage die ik in de 1.9 miste.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoeft niet zo veel aan te gebeuren: bodem bitumineren (dat werkwoord verzin ik ter plekke. Dorpels keihard, bodem gaaf, lichte vliegroest linksachter), dorpels/skirts fatsoenlijk monteren en de bumper mist wel de nodige vierkante centimeters lak,denk dat ik die een keertje laat spuiten. Volledige onderhoudshistorie, verse distributie en verse aandrijfassen. Lekker hoor... :lol:

Re: Aan de diesel !!

Geplaatst: za mei 13, 2017 23:11
door frankalfa
Whaahaha Emile aan de 5c jtd, een station nog wel!!! :thumbs:
Tis dus uiteindelijk gelukt om tel contact te krijgen? Of is dit weer een andere? :D

Gaaf hoor, grtz,fRank

Re: Aan de diesel !!

Geplaatst: za mei 13, 2017 23:32
door GTA287PK
Dit was wel 1 van de 2 overgebleven "kanshebbers" fRank, gekocht van een grote occasion dealert (100 auto's per week, Seldenrijk in Harderwijk. ) Daar liep de communicatie via zowel mail, telefonisch als "live" erg prettig. Ben behandeld alsof ik een (halve) ton kwam uitgeven. Top. Dit in tegenstelling tot de verkoper van een Berlina (Egberts auto in Leek) , die niet terugbelt en ook niet reageert op meerdere mails. Niet top.

Re: Aan de diesel !!

Geplaatst: za mei 13, 2017 23:42
door frankalfa
:thumbs: ...En een tevreden klant verlaat het pand... :mrgreen:

Goed bezig, ik ga je upgrades volgen uiteraard!

Grtz,fRank

Re: Aan de diesel !!

Geplaatst: wo mei 31, 2017 08:27
door GTA287PK
Eerste tankske opgestookt. De boordcomp geeft/gaf, bij met dun gas tokkelen in het zesde verzet met zo'n 80, 85 km/uur op de klok, een verbruik aan van 2 tot 2,5 liter per 100 km... :schrik: En bij "normaal" gebruik zo'n 5 liter per 100 km... :schrik: :schrik:

Okay, gereden aantal kilometers gedeeld door het aantal getankte liters: 1 op 12,5 , volgens de calculator functie van mijn smartphone. En omdat dit een smartphone is, én redelijk realistisch lijkt, ga ik ervan uit dat dit het daadwerkelijke verbuik is.

Maar wat vind de sjoemeldieselboordcomputer (jaja, de datum moet ik nog corrigeren) ? :blue_lol:

Afbeelding

Re: Aan de diesel !!

Geplaatst: wo mei 31, 2017 09:11
door alfaqv75
is dat niet het gemiddelde olie verbruik :oops: :wink:

Re: Aan de diesel !!

Geplaatst: wo mei 31, 2017 10:19
door Vitorio
Haha, misschien denkt de compu dat ie aan een 3-cilinder VAG TDI-tje hangt, en negeert wat de andere twee cilinders drinken :jumping:

Re: Aan de diesel !!

Geplaatst: wo mei 31, 2017 11:48
door Sergio

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Heh gadver, nu krijg ik het gevoel dat ik met mijn 1.9 8v SW in deze kleur net voor het eerst bij mijn schoonouders op visite kom en ontdek dat ik het lelijke zusje van de twee aan de haak heb geslagen en het karakter van die mooie zus ook nog eens een stuk beter te verteren is....

Re: Aan de diesel !!

Geplaatst: wo mei 31, 2017 12:41
door GTA287PK
:blue_lol:

Ik was tot voor kort altijd LPG/peut mens. Vrachtwagens, (binnenvaart)schepen, tractoren, dát hoort/kan op diesel. Maar direct na de eerste test-kilometers in de 20V was ik verkocht. Moest me tot het uiterste beheersen het ding eerst warm te rijden (en dat is gelukt, ben zuinig op eigen en andermans spullen), toen het gas erop en nondeju... De (nog standaard) vijfpitter kogelt naar de 5000 toeren, klinkt echt mieters (vind ik dan), en koppel, koppel en nog eens koppel. Ding schopt in je rug van 1200 tot 4800 toeren. Versnellen (in 5 of 6) vanaf 100-120 km/uur is gewoon g**l... Ben ervan overtuigd dat m'n (gechipte, ook dat nog) 156 GTA, zodra de 20V gechipt is, pas bij 170-180 km/uur kans heeft op uitlopen.. Serieus.

Take my advice: ga NIET in (proef)rijden in een 5 cyl./20V want vanaf dat moment is de relatie met het "mindere zusje" definitief naar de knopkes.. :mrgreen:

Re: Aan de diesel !!

Geplaatst: wo mei 31, 2017 15:10
door Robkg
De 20v kan inderdaad sneller zijn dan de GTA, zeker na chippen. Zo is was de 535d bij het uitkomen midden '00 op tussensprints sneller dan de V10 M5 die tegelijk te koop was. Die 6-lijn klonk ook nog eens ongelofelijk lekker. Helaas blies ik de motor op na anderhalf jaar :oops: (productie foutje, geen misbruik).

Ik was ook een groot LPG fan, maar uit frustratie van de kleine LPG tanks welke de meeste LPG autos hadden/hebben toch maar uitgeweken naar diesel. Iets wat ik al veel eerder had moeten doen!

Mijn 166 20v is ook echt een kanon, zelfs met de automaat. Ik vind het heerlijk om met open raam langs een muurtje/tunnel oid te rijden en de turbo te horen spoelen (alleen bij stevig optrekken). Ze blijft inderdaad ook lekker trekken, zelfs richting de topsnelheid lijkt het niet op te houden.
Samen met de 6-lijn van BMW zijn er eigenlijk geen diesels welke zo lekker klinken als deze 2.4 Jtd. Sterker nog, veel benzine motoren klinken niet zo lekker als deze diesel :D

Als mijn 16-18 jarige ik dit toch hoorde zeggen ... :schrik:

Re: Aan de diesel !!

Geplaatst: wo mei 31, 2017 21:49
door Rangco
De 20v kan inderdaad sneller zijn dan de GTA, zeker na chippen. Zo is was de 535d bij het uitkomen midden '00 op tussensprints sneller dan de V10 M5 die tegelijk te koop was. Die 6-lijn klonk ook nog eens ongelofelijk lekker. Helaas blies ik de motor op na anderhalf jaar :oops: (productie foutje, geen misbruik).

Ik was ook een groot LPG fan, maar uit frustratie van de kleine LPG tanks welke de meeste LPG autos hadden/hebben toch maar uitgeweken naar diesel. Iets wat ik al veel eerder had moeten doen!

Mijn 166 20v is ook echt een kanon, zelfs met de automaat. Ik vind het heerlijk om met open raam langs een muurtje/tunnel oid te rijden en de turbo te horen spoelen (alleen bij stevig optrekken). Ze blijft inderdaad ook lekker trekken, zelfs richting de topsnelheid lijkt het niet op te houden.
Samen met de 6-lijn van BMW zijn er eigenlijk geen diesels welke zo lekker klinken als deze 2.4 Jtd. Sterker nog, veel benzine motoren klinken niet zo lekker als deze diesel :D

Als mijn 16-18 jarige ik dit toch hoorde zeggen ... :schrik:
Als ik even mag inhaken, diesel zijn idd rap tegenwoordig. Toch omdat de duw maar zo kort is, vind ik het nog niet helemaal vergelijkbaar, maar das persoonlijk denk ik... Overigens klinkt een D5 van Volvo ook lekker hoor!

Maar waar t om t ging, Squadra heeft een heel stuk geschreven over de vergelijking tussen een 2.4 20v en een GTA. ( https://www.squadra-tuning.nl/techniek/ ... -praktijk/. Misschien wel interessant... De GTA is wel iet sneller, maar ik denk dat het daarbij ook meer aan komt op goed schakelen, en bij de JTD minder precies.