Pagina 2 van 5

Re: Alfasud Super 1.3 1979

Geplaatst: wo aug 19, 2015 22:12
door edwinvanpoeijer
Thanks, inderdaad gordels achterin, rolgordels zelfs en ik denk zelfs origineel zo?
Mooie Sud! Met gordels achterin zie ik??


Martijn

Re: Alfasud Super 1.3 1979

Geplaatst: do aug 20, 2015 20:19
door edwinvanpoeijer
Zo de sud is gewassen, kan ze zondag stralen op het Spettacolo :mrgreen:
Even voor het zicht en behoud van de voorstoelen een paar stoelhoezen erover gedaan.
Dan blijft het laatste stukje stof nog even zitten totdat de stoel hersteld kan worden
Alleen is het schuim ook bijna helemaal weg, dus als iemand nog een goede zitting heeft dan hoor ik het graag.

Afbeelding

Ach en ziet er nog best aardig uit.

Re: Alfasud Super 1.3 1979

Geplaatst: do aug 20, 2015 21:22
door spider67
Leuke SUD, heb er zelf ook meerdere gehad. Geweldige auto's/carts.

TAV het schakelen: SUD bakjes schakelen op zich prima, maar het schakelmechanisme (zeker na meerdere jaren) is vaak gaar en hebben teveel speling. Gewoon nieuwe cubs/bussen er in (nylon met nieuwe pen) en je hebt weer een perfect schakelende bak. Ik heb destijds zelfs mijn pook ingekort (wat feitelijk weer voor meer schakelkracht vraagt en averechts werkt, maar met een goed nieuw lagerbussetje onder de schakelvork ben je klaar) .

Succes

Re: Alfasud Super 1.3 1979

Geplaatst: do aug 20, 2015 21:34
door edwinvanpoeijer
Leuke SUD, heb er zelf ook meerdere gehad. Geweldige auto's/carts.

TAV het schakelen: SUD bakjes schakelen op zich prima, maar het schakelmechanisme (zeker na meerdere jaren) is vaak gaar en hebben teveel speling. Gewoon nieuwe cubs/bussen er in (nylon met nieuwe pen) en je hebt weer een perfect schakelende bak. Ik heb destijds zelfs mijn pook ingekort (wat feitelijk weer voor meer schakelkracht vraagt en averechts werkt, maar met een goed nieuw lagerbussetje onder de schakelvork ben je klaar) .

Succes
Schakelen gaat voor de rest prima, maar inderdaad speling op het busje. Weet je zo wat voor soort busje ik er in moet doen?

Re: Alfasud Super 1.3 1979

Geplaatst: do aug 20, 2015 22:13
door sprint88
Bij mijn sprint heb ik een pom busje gedraaid ook nog een keer voor Jeroen zn sprint gemaakt.
Als je in het najaar een keer de exacte maten doorgeeft ga ik nog ff staan draaien.

Grt rogeralfa.

Re: Alfasud Super 1.3 1979

Geplaatst: do aug 20, 2015 22:22
door edwinvanpoeijer
Bij mijn sprint heb ik een pom busje gedraaid ook nog een keer voor Jeroen zn sprint gemaakt.
Als je in het najaar een keer de exacte maten doorgeeft ga ik nog ff staan draaien.

Grt rogeralfa.
Kan natuurlijk ook nog gewoon een busje draaien, wij hebben natuurlijk ook een mooie werkplaats op het ziekenhuis :mrgreen:
Zal het eens opmeten en eens iets laten draaien.
Als ik er toch niet uitkom dan laat ik het even weten :D

Re: Alfasud Super 1.3 1979

Geplaatst: vr aug 21, 2015 21:57
door edwinvanpoeijer
Sud gepoetst en nog even de remmen voor ontlucht.
Voor het ontluchten remde de auto wel maar je moest het pedaal helemaal intrappen, nu na even ontluchten (slechts 4 keer pompen per kant) is het pedaal keihard :mrgreen: , de remmen reageren nu direct op het pedaal :thumbs:

Klaar voor dit weekend!!

Re: Alfasud Super 1.3 1979

Geplaatst: ma sep 21, 2015 10:55
door edwinvanpoeijer
Dit weekend nog wat onderdeeltjes opgehaald waaronder twee stoelen van een later type.
Ging vooral om de schuimvulling, die was aardig versleten in ons sudje.
Uiteindelijk gewoon de complete onderkant gewisseld, stoel wordt van de winter toch opnieuw bekleed dus voor nu de grijze stoelhoes die ik gekocht had er even overheen getrokken.
Zaten nog wel redelijk wat verschillen tussen de twee zittingen, maar het is wel uitwisselbaar.

Ook meteen het afdekkapje op de raamslinger geplaatst :mrgreen:
Distributieriemset en luchtfilter liggen al klaar, oliefilter, benzinefilter en remblokken voor de voorkant zijn onderweg.
Twee nieuwe remschijven had ik al samen met de auto meegekregen, zag nu wel dat dit de versie is met 6 bevestigingsbouten, dus eigenlijk van de types na '82 maar dat die zijn wel zonder gedoe te monteren. Maar voor ik dat doe zoek ik toch nog even de 4 gaats versie (bij Brembo momenteel (nog) niet leverbaar).
Eén dezer weken de originele stalen velgen er op en dan van de winter het blok een beurt geven, twijfel nog of ik het blok er niet uit haal en dan meteen de hele motorruimte eens goed schoonmaak.

Rij in ieder geval nog steeds met een big smile rond in het sudje :mrgreen: :thumbs:

Re: Alfasud Super 1.3 1979

Geplaatst: ma sep 21, 2015 12:45
door bert308
Denk er aan dat je voor de nieuwere remschijven dunnere spacers nodig hebt tussen as en bakflens, iets van 12mm dik ipv 22mm om de dikte van de schijf te compenseren.

Re: Alfasud Super 1.3 1979

Geplaatst: ma sep 21, 2015 14:38
door edwinvanpoeijer
Denk er aan dat je voor de nieuwere remschijven dunnere spacers nodig hebt tussen as en bakflens, iets van 12mm dik ipv 22mm om de dikte van de schijf te compenseren.
Volgens Tim's alfasud pagina is dat van toepassing bij de 1.5 versies (10mm spacer).

1186 cm³ and 1286 cm³ / 1350cm³ versions
On these vehicles, there is a spacer inside the joint
cover (see fig.1). This must be removed and both disc brake and
cover, part number 705.506, fitted in its place (see fig. 2).

1490 cm³ versions
On this type of vehicle (see fig. 3) the 22 mm external spacer
must be eliminated and the disc of the abovementioned type fitted plus a
10 mm spacer, part number 125.258 (see fig. 4).

Maar ik ben geen expert, dus kan er naast zitten :oops:

Re: Alfasud Super 1.3 1979

Geplaatst: ma sep 21, 2015 14:56
door bert308
Heel vroege Suds hadden de spacer verstopt onder het blikken afdek kapje op de aandrijfas. Feit is dat bij de remschijven met 4 oortjes, de aandrijfas met spacer rechtstreeks op de flens geschroefd word, terwijl het nieuwere type schijf tussen as en flens in komt. De dikte van de schijf, +/-10mm, zal gecompenseerd moeten worden.
Maar ik zou gewoon de oude type schijven zoeken, duur zijn die niet en ze zijn inmiddels met versterkte oortjes omdat de oorspronkelijke wel eens afbraken. Maar ik heb ook al eens een nieuwer type schijf gehad waar het complete hart uitgebroken was. Dit was op het circuit van Baarlo indertijd en Arie Vreugdenhil die er toen ook was zei dat dat vaker gebeurde.

Re: Alfasud Super 1.3 1979

Geplaatst: ma sep 21, 2015 16:44
door edwinvanpoeijer
Heel vroege Suds hadden de spacer verstopt onder het blikken afdek kapje op de aandrijfas. Feit is dat bij de remschijven met 4 oortjes, de aandrijfas met spacer rechtstreeks op de flens geschroefd word, terwijl het nieuwere type schijf tussen as en flens in komt. De dikte van de schijf, +/-10mm, zal gecompenseerd moeten worden.
Maar ik zou gewoon de oude type schijven zoeken, duur zijn die niet en ze zijn inmiddels met versterkte oortjes omdat de oorspronkelijke wel eens afbraken. Maar ik heb ook al eens een nieuwer type schijf gehad waar het complete hart uitgebroken was. Dit was op het circuit van Baarlo indertijd en Arie Vreugdenhil die er toen ook was zei dat dat vaker gebeurde.
Duidelijk, ik ga op zoek naar de originele :thumbs:

Re: Alfasud Super 1.3 1979

Geplaatst: ma sep 21, 2015 16:47
door edwinvanpoeijer
Even nog een foto van de verschillen tussen de twee stoelframes:

De versie uit mijn sud, een groot deel van de veren zijn afgebroken. En dan niet de veer zelf maar het bevestigingspunt in de bak doorgescheurd. Bij deze versie zitten aan de zijkant ook verende delen tegen het schuim.
Afbeelding

Het andere type, van de andere stoel heb ik hier de volledige onderkant van overgezet.
Afbeelding

Voor het repareren van de stoel ga ik waarschijnlijk wel de originele onderzijde opknappen zodat ik deze kan gebruiken.

Re: Alfasud Super 1.3 1979

Geplaatst: vr okt 23, 2015 10:04
door edwinvanpoeijer
Gisteren zijn de voorremschijven vervangen (inclusief remblokken).
Van de rechterklauw (waar ook de schijf krom van was) was één van de remblokken beduidend verder versleten dan de rest.
Voor de rest ging alles goed los dus dat was een mooie meevaller :thumbs:

Remmen gaat een stuk beter (lees met een rustiger rempedaal en minder gebok), er zit soms nog wel een vage trilling in tijdens het remmen die ik nog niet helemaal thuis kan brengen.
Nog wel een extra klusje erbij, één van de aandrijfashoezen is toch weer kapot gegaan :(
Velgen moeten nog omgezet worden maar dat wordt een klusje voor de winter/voorjaar.

Eerst nog een paar weken genieten en daarna de distributieriem aanpakken.

Re: Alfasud Super 1.3 1979

Geplaatst: za okt 24, 2015 15:51
door KAS
Kan zijn dat er van die ene klauw toch nog een zuiger erg zwaar gaat. Dat verklaart tevens de hogere slijtage aan die kant. Mocht dat zo zijn dan is de kans op een kromme remschijf zeker weer aanwezig.