Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

1800 Boxer

do aug 07, 2014 22:09

Maar weer eens een tussendoor projectje en topic gestart.
Ik had ooit eens van een marktplaatsaanbieder een versnellingsbak en 2 paar cilinderkoppen gekocht. Thuisgekomen bleek dat het onderdeksel van de bak maar met een paar boutjes vastzat, dit eraf gehaald en een stuk gebroken syncro ring viel eruit...miskoop dus, bak netjes uit elkaar halen is mij nog nooit gelukt laat staan weer in elkaar zetten. Van de 4 1.5-105pk koppen bleken 3 nokkenassen waardeloos, ook miskoop. Echter zat er wel nog een paar 36mm Webers op 2 koppen, op ebay gezet en mijn geld weer terug en een beetje, eind goed al goed..
Onlangs kwam ik de koppen weer tegen en een paar bleek zeer mooi bewerkt te zijn, kanalen vergroot, bijbehorende inlaat spuitstukken waren ook vergroot naar 40 mm voor de carbs (is normaal 36). De inlaat kleppen van de 105 pk koppen zijn even groot als die van 1700 8v koppen, 40mm (uitlaat kleppen altijd 33mm zelfs de 1200tjes). Hoewel er geen kleppen bij zaten.
De 1.5 105pk "flathead" koppen (boven) vergeleken met 1.7 8v koppen met verbrandingsruimte in de kop:
Afbeelding

En zie hoe de 1.5 kop bewerkt is (links). En zie de slordige afwerking van de 1700 kop, weet niet zeker of ik zelf in mijn jonge jaren aan die inlaat opening gevijld heb. Het zijn in elk geval 100% zeker 1700QV koppen en geen IE en toch een uitsparing voor de (straal van) injector, waarschijnlijk zijn de koppen van QV carb en IE gewoon gelijk, maar dat is een aanname dus niet zomaar vanuit gaan.
Afbeelding

Ik was ook nog bezig met een korte slag 1600 blokje met ex-Trofeo koppen met supergrote kleppen en kanalen en zeer wilde (gespleten) nokkenassen. Dat leek me nogal wild worden voor op straat en van een medeforummer licht gebruikte C&B fast road nokkenassen overgenomen. Die C&B zijn voor stoters met vulplaatjes en die had ik met 105-1.5 nokkenashuizen op de trofeo koppen gemonteerd, waarbij nog Ducati shims onder de stoters nodig waren om uit te komen met de klepspeling. Enfin, plan werd om een 2e motor op te bouwen, een wilde 87x67 1600 met de trofeo koppen en trofeo nokkenassen en een meer straatvriendelijke doch krachtige 1700 met de bewerkte 1.5 koppen en C&B nokkenassen.
Gebruikte 1700 blokken had ik nog, wel in onderdelen. Nieuwe zuigerveren besteld en een doe het zelf honer, nou dat honen werd een fiasco, zouden nooit meer standaard zuigers in kunnen. En ik plaatste de nieuwe zuigerveren in dat zelfhoon blok en in een ander, de zuigerveer speling was tegen de 1mm bij beide, veel te groot dus, cilinders te versleten. Trouwens ook een 1.5 blok met slechts 60.000 km bleek erg versleten cilinders te hebben, slijten meer dan ik altijd dacht ondanks dat ze nog wel goed lopen.
Enfin, dan maar overmaat zuigers bestellen maar die kosten ruim over 300 euro. Waarom geen standaard zuigers van een ander merk zoeken die passen, en als er toch geboord moet worden, zo groot mogelijk. De veilige grens voor een boxer schijnt 89 mm te zijn, een racer op een engelstalig forum beweerde dat dat een paar seizoenen meegaat maar niet eeuwig, is mij goed genoeg voor beperkt straat gebruik. Wel beginnen met een 1700 blok, een 1500 is anders gegoten en hou je niets over, cilinderwanden van 1700 en 1500 blokken zijn 5.5mm op het dunste punt dat ik kon vinden, dus opboren van 87 naar 89 blijft 4.5 mm over in de 1700, in de 1500 opboren van 84 naar 89 blijft maar 3 mm over dus...
Om een verhaal dat te lang dreigt te worden kort te houden, in de catalogus van Wiseco ( http://www.wiseco.com/Catalogs/SportCom ... atalog.pdf ) vond ik passende zuigers bij Nissan van een 4 cilinder 2.4 blok zoals in de 240SX en sedans en pickups die wij niet kennen. 89mm diameter, compressiehoogte 1 mm lager dan de Alfa zuiger en 21mm zuigerpen precies zoals de Alfa. Wiseco maakt gesmede zuigers (ook voor de boxer 16v in 87, 87.5 en 88 mm zoals men in de pdf kan zien) maar dat is niet nodig voor een non-turbo straat auto dus goede, eventueel gebruikte, standaard zuigers voldoen. Gezocht en gevonden op ebay, nieuwe standaard zuigers van een gerenommeerd merk (OEM leverancier) kosten inclusief nieuwe zuigerveren en zuigerpinnen slechts 100 dollar of zo, inclusief verzenden en invoerrechten had ik ze voor 120 euro in huis, hier besteld: http://www.ebay.de/itm/200949279274
Foto's, vergelijk met een 1700 8v Alfa zuiger en ook gemonteerd op een Alfa drijfstang, is allemaal perfect compatibel. Ook dat de zuigerpen niet precies in het midden zit is bij beide, vandaar het pijltje op de Alfa zuiger, bij de Nissan zuiger effe zelf opletten.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zijn ook nog eens 40 gram lichter, en de zuigerpin is 10 gram lichter (iets grotere centerboring)
Afbeelding

De compressiehoogte is 1 mm lager, en de holte in de zuigerbodem ongeveer even groot. Met standaard 1700 koppen met de verbrandingskamer in de kop zou je dan een te lage compressie krijgen maar met de "flathead" 105pk koppen kan je dat meer dan compenseren, wordt misschien wel iets te hoog. Ik heb er veel aan gerekend maar uiteindelijk maakt een paar cc verbrandingsruimte een hoop verschil in compressieverhouding dus moet gemeten worden.
Kort samengevat, een 1800 boxer met 72mm slag en 89mm boring, C&B nokkenassen en netjes bewerkte koppen en 40mm Dell'ortos, dat moet wel gaan. En hadden we medio jaren 80 een Nissan met Alfa techniek, krijgen we nu een Alfa met deels Nissan techniek. Hoewel het officieel geen Nissan zuigers zijn maar gewoon zuigers gemaakt ergens in een fabriek waar de operator een machine instelt op bepaalde waardes, en het product wat eruit rolt past niet geheel toevallig in een Nissan maar ook in een Alfa en eenmaal in een Alfa blok gemonteerd wordt het vanzelf een Alfa zuiger. Niet dat mij het wat uitmaakt, ik accepteer zelf graag een nieuw orgaan van een helaas voortijdig overleden Japanner als het past en nodig is.
Enige probleem is de koppakking, ik had dit topic eerder al aangemaakt op een Engelstalig forum ( http://www.classicalfaforum.co.uk/forum ... ?f=3&t=486 ) omdat daar toch wat meer geprutst en van de standaard afgeweken word dan hier en daar werd mij door iemand verzekerd dat een standaard koppakking voldoet. Echter de opening van een standaard pakking die ik heb is maar 88mm, dan zouden de ringen van de pakking in de verbrandingsruimte steken. Die racers wisselen toch paar keer per seizoen pakkingen dus dan zal het wel gaan maar daar heb ik geen zin in. Ik dacht slim te zijn, gewoon een paar Nissan pakkingen op maat maken. Een motor is een motor en als een koelkanaal een millimeter ofzo verschoven zit en hier iets te klein en daar iets te groot, en als de gaten voor de kopbouten niet precies overeenkomen, dat kan wel aangepast worden. Maar helaas, de Nissans hebben geen koelkanalen tussen de cilinders, die vermaledijde lijnmotoren moeten natuurlijk elke kunstgreep benutten om niet te lang te worden... Dus weet iemand een oplossing, een bedrijf dat koppakkingen op maat maakt (cometic in de USA had ik zelf al gevonden) en betaalbaar en van standaard straat kwaliteit, geen koper of zo, of weet iemand een motor met 89mm zuigers en dezelfde zuigerafstand als de Sud, ik kon er geen vinden, de Subaru koppen lijken meer op die van de aloude VM diesel qua opbouw. Of nieuwe standaard koppakkingen aanpassen met grotere ringen voor rondom de cilinders, niet iets om thuis te proberen lijkt me, of misschien weet iemand een leverancier van standaard pakkingen die het niet zo nauw neemt met de toleranties en pakkingen produceert die toevallig 89mm zijn? Ik heb hier een Reinz en die is 88mm.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: 1800 Boxer

do aug 07, 2014 22:49

Even gemeten hier, bij een setje, waar ik zo snel geen merk zag staan => ook exact 88mm.
Maar dat scheelt dan toch maar een halve mm rondom => vanwaar de angst?
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: 1800 Boxer

do aug 07, 2014 23:13

Nou, inmiddels 20 jaar geleden kocht ik een Sprint die er na korte tijd een pakking uit had liggen. Het bleek dat er een 80mm pakking gemonteerd was op de 1.5 (ik had kunnen weten dat er aan gerommeld was want aan die kant stond de riem ook een tand verkeerd). Dat is dan wel een iets groter verschil natuurlijk maar eerder dit jaar blies het 1.5 84pk enkelcarb leenblok ook een pakking eruit, na demonteren zelfs beide op meerder plaatsen per cilinder. Dit waren geen 80mm pakkingen op een 84mm blok maar ze waren wel aan de krappe kant en een deel stak in de verbrandingsruimte en het blok liep nog niet goed na jaren van stilstand, pingelde af en toe en het pingelen gaf dit resultaat, ringen van de pakkingen op veel plaatsen helemaal door:
Afbeelding

Pingelen hoort natuurlijk niet maar eer alles goed afgesteld is kan het wel eens voorkomen.
En angst heb ik niet hoor, voor vuile vingernagels of zo 8) Sleutelen vind ik leuk, om iets te bouwen. Maar niet om steeds iets te repareren/herbouwen.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6832
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: 1800 Boxer

do aug 07, 2014 23:32

Koperen pakkingen laten maken geen idee?

Www.headgasket.com kan dat volgens mij wel. Of een tekening in cad maken en laten laser of watersnijden.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: 1800 Boxer

do aug 07, 2014 23:51

Koperen pakkingen laten maken geen idee?

Www.headgasket.com kan dat volgens mij wel. Of een tekening in cad maken en laten laser of watersnijden.
Die had ik gezien en ze hebben de 33 16v ook in hun lijst staan. Dus kan ik die gewoon bestellen met de opmerking, graag voor 89mm zuigers niet 87mm en je kan daar ook nog de dikte specificeren dus om precies goed uit te komen met de gewenste compressieverhouding. Met vers gevlakte cilinderkoppen en blok zal het ook de olie en waterkanalen wel redelijk afdichten. Eenmaal opgebouwd moet het wel betrouwbaar zijn, geen zin om in de spaarzame vrije tijd koppen los te halen en met allerlei middeltjes te gaan kloojen om alles lucht, water en olie dicht te maken. Maar is misschien/waarschijnlijk de beste oplossing.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
martijnsud
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 615
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:45
Locatie: Drachten / Stiens

RE: 1800 Boxer

vr aug 08, 2014 09:38

Mooi project!!

Ga ik volgen!
Giulietta TCT MA
Fiat Punto TwinAir
Alfasud 1.7 TI QV SAVALI
155 2.0 16V EVO
Alfasud Giardinetta 'Servizio'

Highlander395
Newbie
Newbie
Berichten: 49
Lid geworden op: di jan 13, 2015 22:17

Re: 1800 Boxer

di mar 21, 2017 17:07

Ouwe koeien uit de gracht halen, maar gezien ik een set van die koppakkingen van je heb overgenomen ben ik (en de rest hier) best wel nieuwsgierig hoe het vordert ;)

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: 1800 Boxer

wo mar 22, 2017 18:34

2 blokken liggen inmiddels 3 maanden bij een revisiebedrijf om op te boren want de boormeester was lang ziek geweest en werkt voor halve dagen en er moest nog veel werk voor bedrijven ingehaald worden, vrijdag maar weer eens bellen. Het is de bedoeling een 88mm 16v te bouwen en een 89mm 8v, aangezien ik geen geschikte 89mm zuigers vond voor een 16v en het is nog afwachten hoe de 88mm uitkomen, hier ingescand samen met een originele 16v zuiger en digitaal over elkaar gelegd, de uitsparingen komen mooi overeen, de compressiehoogte is nog te bepalen maar langere drijfstangen zijn nodig.
Afbeelding
Afbeelding
En inmiddels dus een batch van 20 89,5mm koppakkingen laten maken, een deel is al verkocht, nog 2 paar beschikbaar voor 75 euro per paar.
Update volgt zodra de blokken geboord zijn.
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5576
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: 1800 Boxer

wo mar 22, 2017 18:40

serieus werk..! :thumbs:
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
butt head
Full Member
Full Member
Berichten: 272
Lid geworden op: wo feb 15, 2012 13:34
Locatie: terborg

Re: 1800 Boxer

wo mar 22, 2017 19:58

dit is nou is een interessant project daar hou ik wel van.

moet zo te zien nog een beetje huis werk doen om de delen te herkennen. :) (doelend op de cilinderkoppen)
916 3,0 12v (tijdelijk 3.0 24v) spider
33 1.7 8v > savali a like?

Gebruikersavatar
Lon
Full Member
Full Member
Berichten: 266
Lid geworden op: do jan 27, 2005 21:52
Locatie: Almere
Contacteer: ICQ Website

Re: 1800 Boxer

do mar 23, 2017 21:52

Erg leuk project inderdaad.

Ik zie op de overlay foto dat de klep uitsparingen van de nieuwe zuigers recht zijn tov de scheve stand op de orginele zuigers. Gaat dat niet voor problemen zorgen mocht je nok stokken gaat toepassen met meer lift icm die langere drijfstangen?
Greetz,
Lon

Alfa Romeo 33 1.7 S 16v QV Permanent 4 (DL-ND-12)

Vroegert:
Fiat multivlaai
Alfa Romeo 156 1.9 JTD SW Edizione Limitata (RIP)
Alfa Romeo 33 1.7 ie
Alfa Romeo 33 1.7 S 16v QV (DZ-VZ-31) (RIP)
Alfa Romeo 33 1.3 S ('90) (RIP)

Highlander395
Newbie
Newbie
Berichten: 49
Lid geworden op: di jan 13, 2015 22:17

Re: 1800 Boxer

do mar 23, 2017 22:37

Ik denk dat de langere drijfstangen voornamelijk het verlies in compressie dienen op te vangen en bijgevolg niet hoger gaan uitkomen dan origineel. Zolang je dus geen nokkenassen steekt die meer lift leveren denk ik dat dat wel moet lukken.. Nuja, dat zal bij testfit waarschijnlijk wel blijven. Theorie is mooi, praktijk is realiteit :D

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: 1800 Boxer

vr mar 24, 2017 18:36

Erg leuk project inderdaad.

Ik zie op de overlay foto dat de klep uitsparingen van de nieuwe zuigers recht zijn tov de scheve stand op de orginele zuigers. Gaat dat niet voor problemen zorgen mocht je nok stokken gaat toepassen met meer lift icm die langere drijfstangen?
Het lijkt erop dat de uitsparing in de nieuwe zuigers iets ondieper is waardoor minder weggefreest hoefde te worden, dit in combinatie met een verhoging in het midden. Het idee is het diepste punt van de uitsparingen voor de kleppen op hetzelfde niveau te brengen als standaard waarbij dan de verhoging in het midden van de nieuwe zuigers de compressie een beetje verhoogt.
Ik denk dat de langere drijfstangen voornamelijk het verlies in compressie dienen op te vangen en bijgevolg niet hoger gaan uitkomen dan origineel. Zolang je dus geen nokkenassen steekt die meer lift leveren denk ik dat dat wel moet lukken.. Nuja, dat zal bij testfit waarschijnlijk wel blijven. Theorie is mooi, praktijk is realiteit :D
En inderdaad, ik was goed in wiskunde maar om de nieuwe compressieverhouding te berekenen puur op basis van waarden voor slag, diameter en wat foto's gaat niet lukken, een paar cc maken al een groot verschil dus er zal gepast moeten worden en gemeten met klei of zo voor de klep-zuiger afstand en met vloeistof voor de verbrandingskamer grootte (op het werk hebben we goede gips en scheidingsmiddel, kan ook een model van de verbrandingskamer gieten :) )
Voor wat drijfstangen betreft, een goede kandidaat zijn die voor de aloude Ford crossflow die nog steeds populair is, de krukas zou dan van 50mm naar 49,2mm geslepen moeten worden (ongeveer 2e-3e ondermaat) en het gat voor de zuigerpen geruimd van 20.62 naar 21.00. Op maat gemaakte drijfstangen kosten 120 euro per stuk met een minimum afname van 12, kan ook als ik 2 sets kan doorverkopen maar het financiële risico is net wat te hoog voor wat leuk moet blijven.
http://www.maxspeedingrods.co.uk/high-p ... nrods.html
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: 1800 Boxer

vr apr 07, 2017 21:30

Deze week bericht gehad dat de blokken eindelijk klaar waren, niet dat ik er haast mee had.
Ophalen, gelijk de 2 bewerkte 1.5-105pk koppen afgegeven met nieuwe kleppen en klepgeleiders er in om de klepzittingen te laten slijpen, vlakken niet nodig. Toevallig lag er ook net een of andere luchtgekoelde (boxer?)kop op de balie.
Afbeelding
In den GT, nu met 14 cilinders. Ook een krukas had ik afgegeven met het verzoek te beoordelen of die nog goed was voor alleen polijsten of eventueel te slijpen. Nou, die hadden ze al geslepen dus naar 2e ondermaat zelfs voor hoofd en drijfstang lagers want die had een beste klap gehad en moest ook nog gericht worden. Ik had dat liever van te voren gehoord en dan een andere langs gebracht. Had ik een mooi setje originele Vandervells in 1e overmaat moet ik nu Glyco's bestellen enfin.
Afbeelding
De Nissan KA24DE zuigers die al jaren rondslingeren eindelijk in een blok. Ze komen tot 1mm onder de rand waar originele zuigers tot aan de rand komen bij een 1.7. Maar met originele drijfstangen kunnen deze zuigers niet gebruikt worden, de drijfstang van de tegenover liggende cilinder komt in conflict, iets waar je bij een lijnmotor geen last van hebt... Ik heb inmiddels Nissan 1.8 Bluebird drijfstangen die 1 mm langer zijn, maar waarvan alleen de kruktap te breed is. Inmiddels heb ik een opstelling gemaakt (in gedachten vooralsnog) om die te versmallen op een nette manier. En hopelijk niet verknoeien. Dan komen deze zuigers ook gelijk met het blok te liggen in de hoogste (breedste, tis een boxer) stand maar met de platte cilinderkoppen van de 1.5 wordt dan de compressie te hoog. Er is denk ik genoeg ruimte om de zuigers af te draaien want er zit 6mm "vlees" aan de buitenrand terwijl 3mm al genoeg is, zodat de compressie op een mooi hoge waarde gebracht kan worden, met de C&B nokkenassen zou die best 10.5:1 mogen zijn...denk ik (commentaar welkom). Alternatief is een 1.5 krukas monteren, dan zit de zuiger zo diep als in een 1.5 maar het is dan een 89x67 zeer overvierkante 1670, geschikt voor de trofeo koppen.
Afbeelding
Niet erg maatvast trouwens, die Taiwanese zuigers. Onderling verschil 5/100 mm terwijl de zuiger/cilinder speling 4/100 dient te zijn. En dat zou een OEM leverancier zijn, zo iets werkt niet aan de lopende band maar het revisiebedrijf heeft het keurig opgelost, elke zuiger zijn eigen op maat gemaakte hol.
Afbeelding
En de 16v zuigers in het naar 88mm geboorde blok, deze waren wel binnen 1/100mm aan elkaar gelijk. Ze komen 3.5mm dieper uit dan standaard, moet nog precies gemeten worden maar de al genoemde Ford drijfstangen of andere van Nissan zijn goede kandidaten.
Afbeelding
Overigens staat er ook nog iets anders in de planning, misschien, maar voor de zekerheid vraag ik eerst maar een voorkeuring aan bij de RDW om te garanderen dat de identiteit van de reeds 21 jaar in bezit zijnde Sud niet verloren gaat, en om voorzichtig te vragen of de 187 andere wijzigingen door de RDW beugel kunnen die waarschijnlijk iets krapper is dan die van de APK. De keuring kost in de 40 euro, de voorrijkosten iets meer dan 100 maar beter geld weggooien dan een auto.
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6832
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: 1800 Boxer

za apr 08, 2017 00:32

Dat gedoe met die zuigers en drijfstangen is allemaal leuk en aardig maar die sud sw is veel leuker... Vertel daar eens wat meer over. :thumbs:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Projecten”