Caph10
Member
Member
Berichten: 178
Lid geworden op: za sep 15, 2012 18:39

Re: Giulia Super Twin Spark

vr sep 11, 2015 23:47

Nog bedankt voor de tip van de adapter.

Het voorlopige einde komt stilaan in zicht:

Bodem opnieuw geschilderd:
Afbeelding

Een goede plaats voor de computer gemaakt, het standaard deksel van een 75 paste helaas niet...
Afbeelding

Ook nog de vreemde handrem wat bewerkt, zodat deze niet tegen het spruitstuk rammelt.
Waarom men dat zo gebogen heeft is me een raadsel.
Afbeelding
Afbeelding

De verleiding was te groot van toch maar een set lagere veren te monteren, iets wat ik me nog ga beklagen met die wegen en drempels hier in dit apenland.
Afbeelding

Nieuw differentieel gemonteerd: trouwens als iemand ooit een nieuwe tussenlagersteun koopt, nooit zomaar monteren, deze sleept aan op de borgingsring van het lager!
Afbeelding

En de voorwielophanging ook maar ineens gedaan. Ik wou deze voorlopig wegens tijdsgebrek overslaan, maar uiteindelijk ben ik toch bij van het resultaat.
Afbeelding
Afbeelding

Wat nog te doen?
-Retourleiding naar de naftbak
-benzinepompen ergens waar ze niet in de weg staan monteren
-batterijsteun maken
-uitlaat
-interieur vervolledigen
-toerenteller elektrisch maken
-verlichting/pinkers/claxon/grille e.d.
-niet geheel onbelangrijk: remmen
-...

Wordt vervolgd.

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1764
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

Re: Giulia Super Twin Spark

ma sep 14, 2015 10:05

Mooie vorderingen :-)

Idd beter om alles gelijk aan te pakken qua wielophanging/remmen, geeft een hoop plezier, zodra de Giulia rijdt 8)
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 TwinSpark '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
75 1.8 ie 1990

non alfa
vw spijlbus '64-2.0
vw variant 1972 2.0
scarb 5082

Caph10
Member
Member
Berichten: 178
Lid geworden op: za sep 15, 2012 18:39

Re: Giulia Super Twin Spark

vr okt 09, 2015 21:22

Probleem met de remmen:

Nieuwe bekrachtiger, gereviseerde HRC, teflon slangen,...

Serieus wat remvloeistof gebruikt bij het ontluchten, maar pedaal bleef toch een beetje zompig aanvoelen, er kan uiteraard misschien ergens nog wat lucht zitten.

Groter probleem is wanneer de pedaal langdurig wordt ingedrukt (10 min) de cilinder niet meer terugtrekt, dwz het rempedaal niet meer volgt.

Zoveel onderdelen zitten er niet in een HRC, zwellen van rubber zou misschien kunnen, maar zou me verbazen.

Iemand soortgelijke ervaringen?

Zou het ook niet aan de Bonaldi bekrachtiger kunnen liggen?

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: Giulia Super Twin Spark

za okt 10, 2015 16:13

Toen ik mijn huidige Giulia racer kocht (in 2012) heb ik preventief de complete remmerij vervangen. Had na montage ongeveer dezelfde problemen die je beschrijft. Toen de oude bekrachtiger gemonteerd en het probleem was meteen verdwenen. Moet (op één of andere manier) in de lengte van de pen van de bekrachtiger hebben gezeten.. (De oude vervolgens laten zitten, want ik ben zonder bekrachtiger gaan rijden voor beter pedaalgevoel)

Probeer je oude bekrachtiger eens !
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Caph10
Member
Member
Berichten: 178
Lid geworden op: za sep 15, 2012 18:39

Re: Giulia Super Twin Spark

zo okt 11, 2015 23:30

Oke, bedankt voor de tip.

Gisteren eens gestart, en het probleem heeft blijkbaar (voorlopig) zichzelf opgelost. Binnen een week of 2 eens een proefritje maken en kijken wat er gebeurt als ik op de remmen trap.

Heb jij op je Super standaard schijven en klauwen staan? En zo ja, is dat voldoende voor op het circuit? Ik dacht eraan van 2l schijven met alu Brembo's erop te zetten, maar in de 1600 klauwen passen grotere blokken.

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: Giulia Super Twin Spark

ma okt 12, 2015 08:50

Yep: alu "75" Brembo klauwen (die passen/moeten op 1600 fusee's) & massieve Brembo schijven, onbekrachtigd. En met als toetje de gewéldige Carbone Lorraine LC6 remblokken. Ik kom nooit-en-nergens ook maar een haar remkracht te kort, geen koken, geen faden, geen getril en geen geslinger, helemaal top. Racer is niet al te zwaar (momenteel 880 kilo met 15 liter benzine), volgend seizoen rond de 850 kilo.

Dit rem-pakket is echt meer dan voldoende op een Giulia, en nog eens hufterproof/betrouwbaar en goedkoop ook. M'n race-makker RaceCees rijdt ook met dit pakket, en we rijden doorgaans toch wel errug lekker vooraan met onze perenkisten.. :mrgreen:

Ik heb (ook) met lichtmetaal vierzuiger klauwen/geventileerde schijven geëxpirimenteerd, "van een gerenommeerde leverancier", alleen maar gez**k mee gehad.
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5574
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: Giulia Super Twin Spark

ma okt 12, 2015 11:03

in de brembos passen met een beetje aanpassing de gewone 2 liter remblokken.
Dan goede kwaliteit blokken nemen en je bent idd het heertje mbt remvermogen. Zoveel dat de rijkwaliteiten meestal meer een beperking geven dan de remkracht. :mrgreen:
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Caph10
Member
Member
Berichten: 178
Lid geworden op: za sep 15, 2012 18:39

Re: Giulia Super Twin Spark

ma okt 12, 2015 20:07

Oke, mijn idee van ooit nog eens geventileerde schijven van een commodore erop te zetten zijn bij deze helemaal verdwenen.

Blokken die ik nu heb zijn zeker van goede kwaliteit, achteraan wel gewoon standaard.

Aanpassen, dwz uitvijlen? En dan ook nog rondellen zetten voor ze te centeren?

Mijn rijkwaliteiten zijn helaas zonder twijfel de beperkende factor. Als ik die fragmenten van de Alfa Challenge op het SS zie, dan lijkt mijn videootje wel slowmotion...

hondaman
Member
Member
Berichten: 170
Lid geworden op: ma jan 24, 2005 23:14
Locatie: overijssel

Re: Giulia Super Twin Spark

ma nov 09, 2015 22:38

Wanneer je rempedaal zacht blijft wil het nog wel eens helpen om de rem zo hard mogelijk op te pompen (b.v. een griptang op de slangen), en dan het pedaal met een stang o.i.d. ingetrapt te houden. Wanneer je dit een nacht laat staan is je rem de volgende dag w.s. keihard!
Ik kan het ook niet goed verklaren maar het werkt over het algemeen wel.
Giulia 2.0 TS

Caph10
Member
Member
Berichten: 178
Lid geworden op: za sep 15, 2012 18:39

Re: Giulia Super Twin Spark

wo nov 11, 2015 18:59

Dank voor de tip, maar de remmen werken ondertussen. Er zijn echter nog een paar andere kinderziektes, maar momenteel echt geen tijd voor deze op te lossen. (En eigenlijk zijn ze voorlopig ook niet zo belangrijk.)

Proefritje was wel plezant, hoewel ik het uiteraard zeer rustig heb gehouden.

Afbeelding

Afbeelding

En ook misschien nuttig van te vermelden:
Er bestaat een (goedkope) elektrische toerenteller, met bijna juist dezelfde schaal als de Jaeger, installatie bijna plug en play zou ik zeggen.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Caph10 op zo nov 29, 2015 12:47, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
FeleMele
Member
Member
Berichten: 140
Lid geworden op: wo aug 06, 2008 20:52
Locatie: Aartselaar

Re: Giulia Super Twin Spark

wo nov 11, 2015 21:01

Netjes gemaakt!!

Aan de schrijfstijl, lijk je wel Belgisch! Of vergis ik me? :)
Alfa Romeo 33 1.7 16V P4 - 1992
Alfa Romeo 156 sw 1.9 JTD 16v - 2005
Alfa Romeo 147 JTD 8v - 2004 ( 210 PK/430Nm)
Alfa Romeo Berlina 1750 - 1969
Alfa Romeo 75 TB Prima seria - 1986

hondaman
Member
Member
Berichten: 170
Lid geworden op: ma jan 24, 2005 23:14
Locatie: overijssel

Re: Giulia Super Twin Spark

wo nov 11, 2015 22:10

Ziet er goed uit!! :thumbs: Heb jij de standaard oliepomp van een 105 gebruikt, of heb je die van de twinspark aangepast?
Giulia 2.0 TS

Caph10
Member
Member
Berichten: 178
Lid geworden op: za sep 15, 2012 18:39

Re: Giulia Super Twin Spark

do nov 12, 2015 12:23

Bedankt voor de complimenten.

Nu ja
Aan de schrijfstijl, lijk je wel Belgisch! Of vergis ik me? :)
Sommige complimenten... ;)

Oliepomp is een standaard 105, wel met rechte vertanding.

Afbeelding

Afbeelding

hondaman
Member
Member
Berichten: 170
Lid geworden op: ma jan 24, 2005 23:14
Locatie: overijssel

Re: Giulia Super Twin Spark

do nov 12, 2015 22:18

O, ik wist niet dat er 105 's waren die dat ook hadden. Ik heb er een met schuine vertanding, maar ik denk dat die iets minder opbrengst hebben. Was van plan om een originele 75 pomp te laten verlassen.
Giulia 2.0 TS

Caph10
Member
Member
Berichten: 178
Lid geworden op: za sep 15, 2012 18:39

Re: Giulia Super Twin Spark

vr jul 22, 2016 19:29

Zoals gezegd: kinderziektes blijven bestaan:

Ondertussen een paar verbeteringen doorgevoerd, belangrijkste is een nieuwe radiator en een grotere fan, in mijn haast om zo snel mogelijk te rijden heb ik deze wat te klein genomen.

Afbeelding

Maar een iets belangrijker probleem is het volgende:

Bij een echt warme motor (na 150 snelweg km) begint hij wat in te houden bij acceleratie, verspreid over een wijd toerental.
Starten lukt daarna zeer slecht (10 seconden op startmotor) om soms zelfs helemaal niet te starten als het echt warm is)
Bij een lege tank doet het probleem zich sneller voor.

Mogelijke oorzaak is denk ik te warme brandstof. Wanneer het probleem zich voordoet is de benzinetank redelijk warm.
Ik denk eraan van wat isolatie te plaatsen tussen tank en uitlaat en evt de common rail te isoleren, maar een 75 heeft nochtans juist dezelfde set-up.

Rob75 dacht ook aan een BDP-sensor, maar volgens mij heeft het echt met de brandstoftoevoer te maken.


Waar ik graag eens jullie mening over zou horen zijn de brandstofpompen:

In serie:
-eerst een Facet Posiflow, tot 150 PK (+/-) en een debiet van 100 l/uur
-Dan een occasie standaard Bosch pomp, ik dacht iets van een 120 l/uur debiet bij een werkingsdruk van 3 bar
-Demper
-rail
-Drukregelaar
-Retour tot in de tank.

De Facet is misschien wat aan de kleine kant, en wordt ook warm, in tegenstelling tot de Bosch-pomp. Bovendien maakt hij ook redelijk wat lawaai, zie de video. Maar deze set-up zou volgens mij toch echt wel moeten werken.

Pomp van een 75 v6:
Afbeelding

Giulia: Facet+Bosch:
Afbeelding

Terug naar “Projecten”