Pagina 5 van 6
Re: Mijn eerste auto: een Alfa 33 1.4 ie
Geplaatst: wo nov 11, 2015 10:07
door Dirk-33
mis ik nou nog het rotorkapje en rotor
DIS bobine
Re: Mijn eerste auto: een Alfa 33 1.4 ie
Geplaatst: wo nov 11, 2015 15:20
door alfaqv75
Re: Mijn eerste auto: een Alfa 33 1.4 ie
Geplaatst: zo dec 06, 2015 15:07
door Dirk-33
Alstublieft een update met fotos
Dit weekend weer n mooie upgrade gedaan.
Van de 8v remmerij
Naar 16v klauwen en schijven met Ferodo 2500 pads
Geen nieuwe schijven maar zit nog genoeg vlees op.
Ontluchtingsnippels waren dol en de geleide pinnen maar eens goed ingevet en t remt echt geweldig nu.
Dit gaat heel slecht zijn voor mn banden
Auto maar weer eens gewassen. Meteen maar de wintervelgen showen.
Ja ze zijn wit
Niet zo'n heel geweldig idee maar ach na de winter gaan de Ronals er toch weer onder.
Velgen trillen alleen boven de 120 km/h, dus die moeten nog eens gebalanceerd worden.
Re: Mijn eerste auto: een Alfa 33 1.4 ie
Geplaatst: zo dec 06, 2015 15:30
door Tomolino
Ziet er wel stoer uit zo, mooie update ook met de remmen.
Re: Mijn eerste auto: een Alfa 33 1.4 ie
Geplaatst: za jan 30, 2016 20:47
door Dirk-33
Mistlampjes in de bumper!
Relais zelf gemaakt, super simpel
Voor degene die ook een relais willen aanleggen voor mistlampen/verstralers:
Pin 30 pakt 12v van de accu, pin 87 stuurt het naar de lampen.
Pin 85 (vanaf je knop) en 86 (massa) die schakelen het relais en laten stroom van 30 naar 87 door.
In het geval van de 33: Knopje aansluiten (kabel zit al in het dashboard verstopt)
Dan bij je remcilinder dat brede losse stekkertje zoeken. Pin 85 in de paarse, pin 87 in de lichtblauw-wit gestreepte kabel.
pin 30 kan naar een 12v punt links onder een afdekkapje. Pin 86 ergens op een van die vele massapunten die daar zitten.
Et voila, licht
Re: Mijn eerste auto: een Alfa 33 1.4 ie
Geplaatst: za feb 27, 2016 20:53
door Dirk-33
Vandaag een 1.7 ie 8v motorblok opgehaald, met dank aan Altoponte op het 33 forum.
Te zijner tijd komt die in mn trouwe 33 er.
Omdat mn 1.4tje nog redelijk prima loopt blijf ik daar mee rijden en als er dan in een vakantie tijd is, ga ik het eens omzetten.
Nu eerst maar eens kijken of het blok uberhaupt in goede staat is. Leuk projectje voor in de avonduurtjes. Ben ik weer even zoet mee.
Wel al tegen het eerste puntje aangelopen: het betreft een 1.7 ie met de Motronic mp3.1 injectie. De handleiding en schema's die ik heb (van alfa-restoration.com) gaan maar tot 1991 en dus gaat dat over de 1.7 met Jetronic (met LMM)
Eerste vraag is dan ook of iemand documentatie heeft van specifiek die 1.7 Motronic injectie. Ik wil namelijk weten hoe de kabelboom in elkaar steekt, IVM wat gekke dingetjes en doorgeknipte draadjes. Zo zit er bijv. een 2 polige plug bij de ECU stekker die doorverbonden is met zichzelf?
En heeft iemand ervaring met een 1.7 in combinatie met een onbekrachtigd stuurhuis? Is die 1.7 qua gewicht zwaarder en dus lastiger te sturen of valt dat wel mee?
Re: Mijn eerste auto: een Alfa 33 1.4 ie
Geplaatst: ma feb 29, 2016 22:33
door butt head
ik heb mijn 33 eind vorig jaar voor zien van een 1.7 maar heb geen enkel verschil gemerkt in stuur gedrag.
zal dus prima te doen zijn zonder stuurbekrachtiging. die van mij heeft wel stuurbekrachtiging.
Re: Mijn eerste auto: een Alfa 33 1.4 ie
Geplaatst: do mar 03, 2016 07:04
door Alfistzmeer
mooi project!!
ik zie dat je handig bent met electronica, ik wil tzt CV op afstand & alarm in de 33 bouwen (nu ligt interieur er toch uit),maar snap geen reet van al die kabels.
Heb jij daar ook gevoel bij?
Re: Mijn eerste auto: een Alfa 33 1.4 ie
Geplaatst: do mar 03, 2016 09:07
door Dirk-33
Tja ik ben er niet super handig mee maar met mijn methode lukt t mij meestal wel.
Eerst even je alarm uittekenen, staat waarschijnlijk ergens vermeld waar die allemaal op aangesloten zou moeten worden. Dan de bedradingsschemas erbij pakken en gewoon de kleuren zoeken die bij jouw bedrading horen, en die in je tekening zetten. Zo kun je er wel achter komen waar alles hoort.
Re: Mijn eerste auto: een Alfa 33 1.4 ie
Geplaatst: do mar 03, 2016 16:54
door Alfistzmeer
Tja ik ben er niet super handig mee maar met mijn methode lukt t mij meestal wel.
Eerst even je alarm uittekenen, staat waarschijnlijk ergens vermeld waar die allemaal op aangesloten zou moeten worden. Dan de bedradingsschemas erbij pakken en gewoon de kleuren zoeken die bij jouw bedrading horen, en die in je tekening zetten. Zo kun je er wel achter komen waar alles hoort.
goeie tip, thanks!!
Re: Mijn eerste auto: een Alfa 33 1.4 ie
Geplaatst: vr mar 04, 2016 08:29
door alfaqv75
Tja ik ben er niet super handig mee maar met mijn methode lukt t mij meestal wel.
Eerst even je alarm uittekenen, staat waarschijnlijk ergens vermeld waar die allemaal op aangesloten zou moeten worden. Dan de bedradingsschemas erbij pakken en gewoon de kleuren zoeken die bij jouw bedrading horen, en die in je tekening zetten. Zo kun je er wel achter komen waar alles hoort.
goeie tip, thanks!!
en toch is het ook niet zo heel moeilijk (je moet je even over het punt heen zetten, want in het begin met al die spaghetti wordt je gek..
draadje voor: binnenverlichting, knipperlichten, onderbreking brandstofpomp, cv, achterklep, motorkap, etc...
het is wat Dirk zegt: eerst goed uitzoeken en schema maken zodat het voor jou duidelijk is
Re: Mijn eerste auto: een Alfa 33 1.4 ie
Geplaatst: za mar 05, 2016 08:32
door Alfistzmeer
^^ Jullie hebben ook gelijk. ga het na het laswerk eens proberen!
Re: Mijn eerste auto: een Alfa 33 1.4 ie
Geplaatst: di mar 08, 2016 15:33
door Peter80
Was ook mijn eerste auto. Veel plezier van gehad.
Re: Mijn eerste auto: een Alfa 33 1.4 ie
Geplaatst: za mar 12, 2016 17:25
door Dirk-33
Zo maar vast aan het eerste klusje begonnen: kijken of de meegeleverde 1.7 bak iets is. Ik wil een 1.7 namelijk wel ICM met een 1.7 bak, omdat ik snelweg rijden ook belangrijk vind. Beetje normaal toeren maken bij 140kmh is wel zo fijn.
Ik heb geen idee van de staat van de bak maar daar komen we vanzelf achter!
Ik heb nog nooit een bak uit elkaar gehad, maar ik weet wel hoe die werkt. Hoe moeilijk kan het zijn
Olie eruit laten lopen, er zat nog veel olie in. Dat is alvast een goed teken.
Oliepan eraf:
Behoorlijke homp metaaldeeltjes
. Ik vermoed dat dat restanten zijn van de synchros?
Zo ziet ie er dan uit.
Lekker compact gemaakt die bak. Die boutjes in het tussenschot die die balletjes vasthouden (geen idee hoe die heten), die zaten zo. Lijkt mij dat die bovenste niet zo uit moet steken? Die merktekens zitten er niet voor niet.
Heeft iemand nog tips wat betreft het verwijderen van de schakelstangen en assen? Ik heb het werkplaatshandboek maar dat is niet super duidelijk en benoemt vaak speciaal gereedschap...
Re: Mijn eerste auto: een Alfa 33 1.4 ie
Geplaatst: zo mar 13, 2016 18:53
door butt head
ik moet zeggen een 1.4 bak achter de 1,7 is ook een leuke combi. ik heb er veel schik mee.
140 is ook nog prima te doen en het max wat je er uit haalt is 190km/h.