Pagina 15 van 16

Re: ES30 Zagato

Geplaatst: di dec 23, 2014 08:05
door peppe
Ik verdenk de moffen
Als ik dan toch zelf het voorzetje geef: Bovenstaande is altijd een goede aanname.

:blue_lol:

Re: ES30 Zagato

Geplaatst: di dec 23, 2014 11:15
door Dottore M
Spul is best brandbaar.
Klopt! Werkt ook prima als starthulp... :mrgreen:
Het rendement en de driveability van een op remmenreiniger lopende externe verbrandingsmotor valt vaak tegen.

Re: ES30 Zagato

Geplaatst: di dec 23, 2014 16:03
door Zaagauto
Spul is best brandbaar.
Klopt! Werkt ook prima als starthulp... :mrgreen:
Het rendement en de driveability van een op remmenreiniger lopende externe verbrandingsmotor valt vaak tegen.
Nou... doet wel vlammen... ook ik heb die ervaring....

Re: ES30 Zagato

Geplaatst: di dec 23, 2014 22:02
door Alessandro
Waarom gaan 'we' eigenlijk meteen uit van valse lucht?
Weet je zeker, dat de gasklep ver genoeg dicht gaat? Aan de aanslagschroef kan je gewoon draaien om te zien of dat nog effect heeft. (en dat de gashevel zelf lekker soepel beweegt en dus ook altijd trefzeker afsluit, etc...)

Re: ES30 Zagato

Geplaatst: za dec 27, 2014 14:04
door Dottore M
Waarom gaan 'we' eigenlijk meteen uit van valse lucht?
Weet je zeker, dat de gasklep ver genoeg dicht gaat? Aan de aanslagschroef kan je gewoon draaien om te zien of dat nog effect heeft. (en dat de gashevel zelf lekker soepel beweegt en dus ook altijd trefzeker afsluit, etc...)
Klopt helemaal Ingegnere Merkx, voor montage heb ik het gashuis wel schoongemaakt, en daarna het sluiten van de klep geverifieerd, maar de speling in de gaskabel zou wat krap kunnen zijn.

Re: ES30 Zagato

Geplaatst: za dec 27, 2014 15:10
door frankalfa
Waarom gaan 'we' eigenlijk meteen uit van valse lucht?
Weet je zeker, dat de gasklep ver genoeg dicht gaat? Aan de aanslagschroef kan je gewoon draaien om te zien of dat nog effect heeft. (en dat de gashevel zelf lekker soepel beweegt en dus ook altijd trefzeker afsluit, etc...)
Klopt helemaal Ingegnere Merkx, voor montage heb ik het gashuis wel schoongemaakt, en daarna het sluiten van de klep geverifieerd, maar de speling in de gaskabel zou wat krap kunnen zijn.
Die moet inderdaad wel wat vrije slag hebben, eenzelfde foutje heb ik bij de 75v6 ooit ook gemaakt bedenk ik me nu. Valt ie inderdaad wat langzaam terug in toeren, 'alsof de carbs niet synchroon staan' :D dat idee...

Grtz,fRank

Re: ES30 Zagato

Geplaatst: za dec 27, 2014 16:23
door giuliettaevo
Komt omdat de motronic dan geen gesloten gasklep ziet en dus de brandstof niet helemaal afsluit.

Re: ES30 Zagato

Geplaatst: za dec 27, 2014 16:32
door Dottore M
Ik hoorde de TPS wel klikken bij bewegen gasklep.

Maar goed, ben al een week niet meer aan sleutelen (en dus diagnose stellen) toegekomen wegens feestdagen en oppasdiensten :evil:

Re: ES30 Zagato

Geplaatst: za dec 27, 2014 16:49
door giuliettaevo
Maar goed, ben al een week niet meer aan sleutelen (en dus diagnose stellen) toegekomen wegens feestdagen en oppasdiensten :evil:
Dat klinkt heel bekend... :( had gehoopt deze week lekker aan mijn juul te kunnen werken maar daar is nog niet veel van gekomen.

Re: ES30 Zagato

Geplaatst: za dec 27, 2014 18:26
door cor
Maar goed, ben al een week niet meer aan sleutelen (en dus diagnose stellen) toegekomen wegens feestdagen en oppasdiensten :evil:
Ha, zie het als investeren in de toekomst :lol:. Geeft je misschien ook de gelegenheid om over 'sleutelproblemen' na te denken. Misschien is het daarna voor jou kinderspel... 8).

Overigens, mooi topic! De ES is in goede handen :thumbs:.

Re: ES30 Zagato

Geplaatst: wo jan 07, 2015 22:41
door Dottore M
Eindelijk weer eens de tijd gevonden wat aan de SZ te kloten, op jacht naar het luchtlek.

Harmonicarubber met handschoen afgedopt, en met deze NASA oplossing rook in het systeem geblazen (Marlboro).
Afbeelding
Bingo. De stationairregelunitding.
Afbeelding
Het moertje zat los, maar na die vastgedraaid te hebben lekte het ding nog steeds. Filmpje.

Dus wat is er nou precies mis? Het hieronder aangewezen moertje zat helemaal los. Dat kan niet de bedoeling zijn want volgens mij bepaalt die deels het stationair rpm, en als ie los zit lekt het ding.
Afbeelding
Hier lekt ie ook. Maar veel minder want dat is een piepklein lek.
Afbeelding

De vraag is nu; op welke stand zet ik het moertje nu weer vast? Je kan de regelaar helemaal knijpen, zo dus:
Afbeelding
Of je kan hem helemaal open zetten:
Afbeelding

Hier maar eens lezen hoe ik hem precies afstel...heeft iemand hier daar ervaring mee?

Re: ES30 Zagato

Geplaatst: do jan 08, 2015 10:54
door Alessandro
Nu zou die ongeveer half open moeten zijn. Exacte positie weet ik zo niet uit het hoofd.
Als je er 12v op aansluit, moet in tijdsbestek x langzaam sluiten tot helemaal dicht.
Die tijd x staat in dat Duitse Alfa 75 handboek. (indien gewenst kan ik die wel eens voor je opzoeken)

Re: ES30 Zagato

Geplaatst: do jan 08, 2015 14:18
door Dottore M
Oh ja de werking van dat verhittingselement heb je ook nog....

Ik had nu gedacht hem te ijken op 4°C (moet ie dus open), en op ±80°C (dan moet ie echt dicht).

Re: ES30 Zagato

Geplaatst: vr jan 09, 2015 09:03
door Dottore M
De ijkmethode werkt. Een tweede rooktest liet wel nog een klein lek op de as van de gasklep zien maar het torretje loopt lekker rustig en reageert goed op gas (en gas los).

En de centrale vergrendeling doet het weer perfect. Wat wil een mens nog meer.

Re: ES30 Zagato

Geplaatst: wo jan 14, 2015 21:09
door Gerrit Mobach
De afstelling van de gasklep en kabel staat in de workshop manual van de SZ. De stationairregelunit heb ik daarin zo 123 niet kunnen vinden. Zou mij verbazen als het er niet in staat. Het staat zeker in het eerder vermelde (Duitse) boek over de 75.

Mooi werk en secuur. Chapeau. =D>