Gebruikersavatar
peppe
Full Member
Full Member
Berichten: 471
Lid geworden op: do jul 26, 2007 15:31

Re: ES30 Zagato

di dec 23, 2014 08:05

Ik verdenk de moffen
Als ik dan toch zelf het voorzetje geef: Bovenstaande is altijd een goede aanname.

:blue_lol:

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2817
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

Re: ES30 Zagato

di dec 23, 2014 11:15

Spul is best brandbaar.
Klopt! Werkt ook prima als starthulp... :mrgreen:
Het rendement en de driveability van een op remmenreiniger lopende externe verbrandingsmotor valt vaak tegen.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8223
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: ES30 Zagato

di dec 23, 2014 16:03

Spul is best brandbaar.
Klopt! Werkt ook prima als starthulp... :mrgreen:
Het rendement en de driveability van een op remmenreiniger lopende externe verbrandingsmotor valt vaak tegen.
Nou... doet wel vlammen... ook ik heb die ervaring....
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9655
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: ES30 Zagato

di dec 23, 2014 22:02

Waarom gaan 'we' eigenlijk meteen uit van valse lucht?
Weet je zeker, dat de gasklep ver genoeg dicht gaat? Aan de aanslagschroef kan je gewoon draaien om te zien of dat nog effect heeft. (en dat de gashevel zelf lekker soepel beweegt en dus ook altijd trefzeker afsluit, etc...)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2817
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

Re: ES30 Zagato

za dec 27, 2014 14:04

Waarom gaan 'we' eigenlijk meteen uit van valse lucht?
Weet je zeker, dat de gasklep ver genoeg dicht gaat? Aan de aanslagschroef kan je gewoon draaien om te zien of dat nog effect heeft. (en dat de gashevel zelf lekker soepel beweegt en dus ook altijd trefzeker afsluit, etc...)
Klopt helemaal Ingegnere Merkx, voor montage heb ik het gashuis wel schoongemaakt, en daarna het sluiten van de klep geverifieerd, maar de speling in de gaskabel zou wat krap kunnen zijn.

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7665
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: ES30 Zagato

za dec 27, 2014 15:10

Waarom gaan 'we' eigenlijk meteen uit van valse lucht?
Weet je zeker, dat de gasklep ver genoeg dicht gaat? Aan de aanslagschroef kan je gewoon draaien om te zien of dat nog effect heeft. (en dat de gashevel zelf lekker soepel beweegt en dus ook altijd trefzeker afsluit, etc...)
Klopt helemaal Ingegnere Merkx, voor montage heb ik het gashuis wel schoongemaakt, en daarna het sluiten van de klep geverifieerd, maar de speling in de gaskabel zou wat krap kunnen zijn.
Die moet inderdaad wel wat vrije slag hebben, eenzelfde foutje heb ik bij de 75v6 ooit ook gemaakt bedenk ik me nu. Valt ie inderdaad wat langzaam terug in toeren, 'alsof de carbs niet synchroon staan' :D dat idee...

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6177
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: ES30 Zagato

za dec 27, 2014 16:23

Komt omdat de motronic dan geen gesloten gasklep ziet en dus de brandstof niet helemaal afsluit.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2817
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

Re: ES30 Zagato

za dec 27, 2014 16:32

Ik hoorde de TPS wel klikken bij bewegen gasklep.

Maar goed, ben al een week niet meer aan sleutelen (en dus diagnose stellen) toegekomen wegens feestdagen en oppasdiensten :evil:

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6177
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: ES30 Zagato

za dec 27, 2014 16:49

Maar goed, ben al een week niet meer aan sleutelen (en dus diagnose stellen) toegekomen wegens feestdagen en oppasdiensten :evil:
Dat klinkt heel bekend... :( had gehoopt deze week lekker aan mijn juul te kunnen werken maar daar is nog niet veel van gekomen.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
cor
Guru
Guru
Berichten: 1779
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:50
Locatie: Groningen

Re: ES30 Zagato

za dec 27, 2014 18:26

Maar goed, ben al een week niet meer aan sleutelen (en dus diagnose stellen) toegekomen wegens feestdagen en oppasdiensten :evil:
Ha, zie het als investeren in de toekomst :lol:. Geeft je misschien ook de gelegenheid om over 'sleutelproblemen' na te denken. Misschien is het daarna voor jou kinderspel... 8).

Overigens, mooi topic! De ES is in goede handen :thumbs:.
--2000-- Bertone Blu Olandese (1974)
GT 2.0 JTS Grigio Antares (2004)

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2817
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

Re: ES30 Zagato

wo jan 07, 2015 22:41

Eindelijk weer eens de tijd gevonden wat aan de SZ te kloten, op jacht naar het luchtlek.

Harmonicarubber met handschoen afgedopt, en met deze NASA oplossing rook in het systeem geblazen (Marlboro).
Afbeelding
Bingo. De stationairregelunitding.
Afbeelding
Het moertje zat los, maar na die vastgedraaid te hebben lekte het ding nog steeds. Filmpje.

Dus wat is er nou precies mis? Het hieronder aangewezen moertje zat helemaal los. Dat kan niet de bedoeling zijn want volgens mij bepaalt die deels het stationair rpm, en als ie los zit lekt het ding.
Afbeelding
Hier lekt ie ook. Maar veel minder want dat is een piepklein lek.
Afbeelding

De vraag is nu; op welke stand zet ik het moertje nu weer vast? Je kan de regelaar helemaal knijpen, zo dus:
Afbeelding
Of je kan hem helemaal open zetten:
Afbeelding

Hier maar eens lezen hoe ik hem precies afstel...heeft iemand hier daar ervaring mee?

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9655
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: ES30 Zagato

do jan 08, 2015 10:54

Nu zou die ongeveer half open moeten zijn. Exacte positie weet ik zo niet uit het hoofd.
Als je er 12v op aansluit, moet in tijdsbestek x langzaam sluiten tot helemaal dicht.
Die tijd x staat in dat Duitse Alfa 75 handboek. (indien gewenst kan ik die wel eens voor je opzoeken)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2817
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

Re: ES30 Zagato

do jan 08, 2015 14:18

Oh ja de werking van dat verhittingselement heb je ook nog....

Ik had nu gedacht hem te ijken op 4°C (moet ie dus open), en op ±80°C (dan moet ie echt dicht).

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2817
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

Re: ES30 Zagato

vr jan 09, 2015 09:03

De ijkmethode werkt. Een tweede rooktest liet wel nog een klein lek op de as van de gasklep zien maar het torretje loopt lekker rustig en reageert goed op gas (en gas los).

En de centrale vergrendeling doet het weer perfect. Wat wil een mens nog meer.

Gebruikersavatar
Gerrit Mobach
Member
Member
Berichten: 228
Lid geworden op: wo jan 05, 2005 12:52
Locatie: Berlicum

Re: ES30 Zagato

wo jan 14, 2015 21:09

De afstelling van de gasklep en kabel staat in de workshop manual van de SZ. De stationairregelunit heb ik daarin zo 123 niet kunnen vinden. Zou mij verbazen als het er niet in staat. Het staat zeker in het eerder vermelde (Duitse) boek over de 75.

Mooi werk en secuur. Chapeau. =D>

Terug naar “Projecten”