Gebruikersavatar
Kroezen75
Member
Member
Berichten: 248
Lid geworden op: vr aug 02, 2013 22:25
Locatie: HOEK VAN HOLLAND

Alfa Sud Sprint Trofeo

ma okt 21, 2013 23:54

Beste mede alfisten,

Enkele maanden geleden heb ik een Sud Sprint 1.5 uit '78 gekocht.
Het type spreekt mij aan omdat er weinig van het eerste type zijn overgebleven door de enorme roestgevoeligheid.

De sprint was behoorlijk vergriept omdat deze wit gespoten is waarbij de rubbers en ramen gedeeltelijk zijn meegespoten.
Zelfs de radiator heeft witte plekken.
Wat wel leuke bijkomstigheden waren dat de Sprint al ATS velgen had en een dubbele Super Sprint uitlaat heeft.
Ook zat er een 33 1,7 QV blok in (met dubbele webers)
De auto is later omgebouwd naar een QV uitvoering waardoor er flink wat gaten in de auto zijn gemaakt om de plastic kappen te bevestigen. Jammer want dit moet nu weer hersteld worden.
Bij de auto zaten ook 2 sprint QV interieurs.

Inmiddels heb ik besloten om de auto om te bouwen naar een 1e type Trofeo circuit racer zoals deze begin 80-er jaren op de circuits reed.
Met de Trofeo body kit die ik gescoord heb ben ik blij omdat hij nu helemaal omgebouwd kan worden zoals hij destijds eruit zag. Zie foto.

De onderdelen die ik al heb aangeschaft zijn de Trofeo body kit (wielkastverbreders / voorspoiler (formaat sneeuwschuiver) achterspoiler.
Vitaloni spiegels, nieuwe koplampen (stalen B stijlen), er zaten plastic stijlen op van het latere type sprint.
Ook heb ik nieuwe dorpels en een 33 1,7 16 klepper blok gekocht.
Uiteraard moet het 16 klepper blok dan op de weber carbs lopen (die ik al heb liggen van het QV blok) en ga ik er snelle nokkenassen in laten zetten.

Het interieur gaat niet meer terug en alle overtollige onderdelen zoals bumpers / bekleding / achterbank / reservewiel ook niet.
Om gewicht te besparen ga ik er ook lexaanramen inzetten. Ik ben ook heel blij met de polyester voorschermen die ik over kan nemen!!
Op mijn verlanglijst staat nog een rolkooi / 2 racestoelen / en een voorbalk van een 33 16 klepper.

De auto zelf is nu helemaal gestript alleen het blok moet er nog uit.
Het dak heeft linksachter bij de C stijl flinke roestvorming.
Binnenkort gaat de slijptol erin om alle slechte stukken eruit te slijpen.
Ook de lekbakken bij het achterraam zijn zodanig verroest dat deze eruit geslepen moeten worden.
Hier is niet meer aan te komen dus gaan ze er gewoon uit. Komen toch lexaan ramen in die niet geopend kunnen worden.
De wielkasten zullen ook met de slijptol gedeeltelijk afgeslepen worden om de wielkasten passend te kunnen maken.
Een bijkomend voordeel is dat de banden dan de wielkasten aan de achterzijde niet meer kunnen raken.
wat nu wel gebeurd omdat de auto verlaagd is.

De Autodelta Sprint had destijds 13 inch wielen die 235 breed waren.
Met de huidige wielen zullen er spoorverbreders gemonteerd moeten worden om de wielkasten te vullen.
En wellicht ga ik nog een keer op zoek naar passende brede wielen.

De Prio ligt nu bij het vervangen van de slechte delen en het voorkomen van roest.
De binnenkant van het dak en A stijlen zijn inmiddels met Owatrol CIP behandeld om roest te voorkomen.
Na het demonteren van het voorraam was er een aangename verassing de paravaan is nog helemaal gaaf en roest vrij.
Owatrol CIP is echt een geweldig product jammer dat dit in 1978 niet gebruikt werd.
Ook aan de bodemplaat moeten stukken vervangen worden.
Na alle herstelwerkzaamheden ga ik de auto weer in de originele rode kleur laten spuiten.
De Trofeo kit en plastic onderdelen worden mat zwart precies zoals het in de tijdgeest van de eind 70 jaren gebruikelijk was.




Groeten Rik,

Zo gaat hij worden!
Afbeelding
Zo zag hij eruit.
Afbeelding
Afbeelding
En het 16 klepper blokje..
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Kroezen75 op ma feb 16, 2015 21:03, 6 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
GTV42.0
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma feb 13, 2006 16:10
Locatie: Noordscheschut

RE: Alfa Sud Sprint Trofeo

di okt 22, 2013 00:03

Welkom Rick en ben erg benieuwd hoe dit gaat worden en ga het zeker volgen.Bekende Sprint alhier.
Succes.

Groet Jeroen
GTV6 3.0 DRIVES YOU 2 PASSION!!!!

Gehad.
3x 33
2x 75
1x 155
2x 146
1x Alfetta sedan 2l
1x Alfetta GTV 2l
1x 156 2001
1x GTV6 2.5liter 1985
Nu;
1x 159 SW
1x Alfetta GTV6 3l 1982


database register.
Registerleider Alfetta GT GTV(6) en Giulietta 116

Gebruikersavatar
alfadragon
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4311
Lid geworden op: zo okt 03, 2010 20:24
Locatie: Venhuizen

RE: Alfa Sud Sprint Trofeo

di okt 22, 2013 06:06

Welkom rik.

Veel succes. Leuk project.
Anonima Lombarda Fabbrica Automobili

www.alfaromeo105.nl :thumbs:

d'Neghentigh
d'Neghentigh op facebook

Gebruikersavatar
rednal
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 903
Lid geworden op: zo dec 16, 2007 21:37
Locatie: Hardenberg
Contacteer: Website

RE: Alfa Sud Sprint Trofeo

di okt 22, 2013 08:08

Welkom hier, maak er wat leuks van, gaat best lukken als ik de plannen lees. :thumbs:
Is idd een bekende Sprint, laatste publieke optreden was meen ik SSAR 2012

Blijven posten met veel foto's :wink:
Alfetta GTV 1980, Alfasud Sprint 1983, Alfa Giulietta 940

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

RE: Alfa Sud Sprint Trofeo

di okt 22, 2013 09:21

nice een nieuwe baas.
wees er maar zuinig op in de basis een leuk ding dus maak er wat moois van.

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Gebruikersavatar
Seliquella
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 610
Lid geworden op: za okt 19, 2013 19:14
Locatie: Den Haag

RE: Alfa Sud Sprint Trofeo

di okt 22, 2013 19:27

Leuk Rik je eigen Project pagina!!
Ik zal binnenkort mijn project pagina ook gaan opzetten, eerst dinsdag even wat ophalen :D

Groeten Floris

Gebruikersavatar
alfarijderwierden
Member
Member
Berichten: 203
Lid geworden op: wo aug 18, 2010 13:31
Locatie: WIERDEN

RE: Alfa Sud Sprint Trofeo

di okt 22, 2013 19:33

Hallo rik,

Voor mij is dit ook een bekende ik heb er zelf in gereden toen hij van rudolf meijer was en toen hij nog rood was, ik moet zeggen dat het blokje er toen een beetje vreemd uit zag
veel losse stekkers die nergens aan vast zaten :? en nog meer gekheden maar lopen deed hij als de brandweer!!!!!! en lekker laag was ie ook
ik wens jouw veel plezier met deze sprint want hij verdiend het om mooi gespoten te worden en om lekker bereden te worden
door een alfagek succes.

Groeten lauris
In bezit van 2 auto,s waar ik trots op ben
Alfasud sprint 1.7 quadrifoglio
Alfasud sprint 1.5 quadrifoglio

Gebruikersavatar
thor101
Full Member
Full Member
Berichten: 438
Lid geworden op: zo aug 21, 2005 21:49
Locatie: grootebroek-enkhuizen

RE: Alfa Sud Sprint Trofeo

di okt 22, 2013 19:34

leuk een project sprint al veel gezien op marktplaats met daalende prijs heb hem gezien in 2012 op spectacolo sportivo alles was wit gemaakt

als er nog meer onderdelen nodig zijn kunnen we hier altijd ff kijken of we ze hebben ik volg de voortgang graag
Afbeeldingscarb 1580
nu 2xsprint QV 84/86-gehad 3x sud -7xsud sprint chroom -12xsud sprint plastic -4x alfa33- 1e serie-1.716v--alfa33 1.7SW 1xguila 72 (DH-30-24)

Gebruikersavatar
sprints
Member
Member
Berichten: 108
Lid geworden op: wo apr 08, 2009 23:59

RE: Alfa Sud Sprint Trofeo

di okt 22, 2013 19:35

Rik,

Mooi dat deze Sprint zo goed terecht gekomen is. Vroeg mij al af waar ze gebleven was. Het zou namelijk jammer zijn als er weer een Sprint als onderdelen zou verdwijnen.

Veel succes met het project en ik blijf het volgen.

Kees

Gebruikersavatar
paul veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 450
Lid geworden op: do sep 15, 2005 21:37
Locatie: De Lier

RE: Alfa Sud Sprint Trofeo

di okt 22, 2013 19:38

Hallo Rik, welkom hier!

Leuke plannen voor je Sprint. Inderdaad een bekende auto hier, en de laatste jaren er niet echt op vooruit gegaan. Ik ken de auto nog vanuit de tijd dat hij jaren geleden in Leiden langs de weg stond. Toen was hij nog rood, maar ook al omgebouwd naar QV-model. Ergens op het forum staan de plannen van vorige eigenaars van de auto, daar kun je nog wel foto's vinden (anders wil ik ze ook nog wel posten).
De bakken onder de achterzijruitjes zullen lastig worden om nog te vinden (ik ben ze in 25 jaar nog nooit als onderdeel tegengekomen). Ze zijn eigenijk altijd doorgeroest. Het water loopt er in, in de naad, en het afvoertuletje naar de wielkast zit a snel verstopt. Het lijkt wel Italiaans..... :wink:

Misschien nog wel leuk: op http://alfasprint.extra.hu/ vindt je de homologatiepapieren van de Trofeo Sprints. Hierin kun je vast nuttige info vinden (trouwens veel meer op die site).
Ik heb trouwens nog ene polyester voorscherm liggen, dus mocht je interesse hebben....

Succes, en benieuwd naar de vorderingen.
Paul
GT 1300 junior '75
Alfasud Sprint Veloce 1.5 '80
33 1.7IE SW '93
Iets Duits........

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Alfa Sud Sprint Trofeo

di okt 22, 2013 20:21

Mooi, ga ik volgen. Een flinke investering gedaan al zo te lezen maar er komt ongetwijfeld nog meer aan, 4 snelle nokkenassen bijvoorbeeld voor een 16 klepper zijn niet goedkoop vooral als je ook nog mechanische klepstoters er bij wil.
Als je toch lexaan ramen monteert doe je de achterste zijruiten natuurlijk vast monteren en waterdicht, dan zijn die lekbakken niet nodig en kan het met wat eigen improvisatie netjes gemaakt worden.
De 16v voorbalk heb je wel nodig ja, anders past het blok niet.
En 7x13 velgen heb je toch op zijn minst nodig denk ik , beter nog 8x13 maar de vraag is of er bruikbare banden in 13 inch beschikbaar zijn.
Veel succes!
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

RE: Alfa Sud Sprint Trofeo

di okt 22, 2013 21:57

Ook polyester schermen liggen hier nog kosten geen wereldprijs.
en snelle nokkenassen plus mechanische kleppenhuizen voor een 8 klepper hebben we hier ook nog liggen even als raamlijsten achter, niet verrot............ en nog veel sprint delen.

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Gebruikersavatar
alfarijderwierden
Member
Member
Berichten: 203
Lid geworden op: wo aug 18, 2010 13:31
Locatie: WIERDEN

RE: Alfa Sud Sprint Trofeo

wo okt 23, 2013 15:30

Hallo rik hier een paar foto,s van hoe de quadrifoglio oro er toen uit zag


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
ik vondt hem rood heel erg mooi maarja smaken verschillen nou eenmaal en dat is maar goed ook anders hadden we allemaal dezelfde sprint
en dat is mijn bedoeling nooit geweest.
maak er wat moois van boxergroet lauris
In bezit van 2 auto,s waar ik trots op ben
Alfasud sprint 1.7 quadrifoglio
Alfasud sprint 1.5 quadrifoglio

Gebruikersavatar
hoornstra
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 979
Lid geworden op: di jul 10, 2007 13:20
Locatie: Steenwijk

RE: Alfa Sud Sprint Trofeo

wo okt 23, 2013 15:49

Ah, uut Fryslan. :wink:

Succes komt vast goed!

Gr, Jan
Er wordt nooit zoveel gelogen als na een jachtpartij, tijdens een oorlog en voor een verkiezing.

verleden:diverse sud, sud 5m, sud ti, 33, 33qv, 33 sw, 164, 146, GTV2.0, 75TS, 166V6

Scarb 0142

Gebruikersavatar
paul veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 450
Lid geworden op: do sep 15, 2005 21:37
Locatie: De Lier

RE: Alfa Sud Sprint Trofeo

wo okt 23, 2013 21:03

en nog een paar jaar eerder, in Leiden (kan helaas niet meer achterhalen wanneer, maar ik denk ca. 2007), nog met plastieken bumpers

Afbeelding

Afbeelding
GT 1300 junior '75
Alfasud Sprint Veloce 1.5 '80
33 1.7IE SW '93
Iets Duits........

Terug naar “Projecten”