sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 820
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: Bertone GT Junior 1600 VetroResina

vr mei 19, 2023 15:55

Kleine vloot update.

Fiat: It's all gone horribly wrong!

Het oliefeest hierboven bleek een voorteken te zijn van algemene vermoeidheid van het motortje in de 500. Lang verhaal kort: het kopje ligt ernaast, bussen zijn versleten, er zat een kopje op van een 500D (een nóg ouder type dan wat ze is) en ik heb de draad in een van de boegiegaten gemold.

Een donor motortje is aangekocht en opgehaald en het plan is om van twee oude motortjes er een te frankensteinen om het seizoen mee uit te kunnen rijden. En dan deze winter een fris motortje op te bouwen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het rijdende tuinhuisje is voorzien van nieuwe bussen in de bladveren rondom, daarna een verse APK (2 jaar geldig! :jumping: ) en doet dienst als runabout en tuinafval-hauler. O, en het ding loopt 1:7 op diesel. Auw.

Afbeelding

Dan het hoofdgerecht; de VetroResina Bert.

Na het winterseizoen wakker gekust en best veel gebruikt. Zelfs een keer overnacht achter gelaten in een parkeergarage, wat ik toch wel een beetje spannend vond.

Afbeelding

Ja, ik kan beter parkeren. Dit leek me de beste manier om parkeerbutsen te voorkomen en zoals de oplettende kijker ziet is er links naast me geen parkeervak. Ik sta dus niet dubbel geparkeerd. Wel half. Of zoiets...

Als wraak voor het alleen achterlaten vond ze het nodig me te trakteren op een gescheurd inlaatrubber. En dat een week voordat @michel75 en ikzelf aan de Volante car challenge (lees: rally) deel zouden nemen. Dus de boel uit elkaar een aan de slag maar.

Afbeelding

Afbeelding

En meer van dit soort plaatjes, you know the drill. Meteen de bovenste radiatorslang vervangen, koelsysteem gespoeld en voorzien van verse G12 koelvloeistof.

Deed ze het daarna weer?

Youbetcha! Met als resultaat twee oude knarren in een nog ouder hok.

Afbeelding

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 820
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: Bertone GT Junior 1600 VetroResina

vr jun 02, 2023 08:33

Frankensteining completed. It lives!

Afbeelding

En bewijs, compleet met ceremoniele witte rook:
https://youtu.be/eGDDOHoKT8o

Deze winter een van de twee motortjes die ik nu heb opfrissen en erin hangen, maar voor nu kunnen er weer ijsjes gehaald worden met het karretje. Succes!

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 820
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: Bertone GT Junior 1600 VetroResina

vr jun 09, 2023 16:58

en nog wat foto's van de recente Volante rally:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4145
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: Bertone GT Junior 1600 VetroResina

za jun 10, 2023 22:12

Leuk!! Was een top dag!! :thumbs:

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 820
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: Bertone GT Junior 1600 VetroResina

zo jun 11, 2023 16:42

Dat was het zeker!

Edit: parkeren gaat langzaam maar zeker ook beter:

Afbeelding

En twee dagen later stond ze er nog, gelukkig :D

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 820
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: Bertone GT Junior 1600 VetroResina

zo aug 27, 2023 16:03

Met het inrijden van de garage (waar de vloer zo'n 20 cm boven de oprit ligt) en heel soms op straat bleef de middendemper van de Bert net achter een randje hangen. Dat, gecombineerd met het overlijden van de AEM wideband sonde en net wat teveel decibellen betekende dat het tijd was om wat aan de uitlaat te doen.

Lang verhaal kort: extra dempertje toegevoegd in de brulpijp, nieuw eindpijpje gemaakt, skidplate toegevoegd aan de middendemper en nog het een en ander verbouwd aan de delen onder de auto om alles zo hoog mogelijk (maar niet TEGEN de bodem) weg te hangen. Hoop werk waar je eigenlijk niks van ziet.

Demper met wat littekens:
Afbeelding

Plaatje 2mm toegevoegd. Oppervlakteroest ziet er erger uit dan het is, geen zorgen.
Afbeelding

Extra dempertje:
Afbeelding

En een netjes 60mm RVS304 pijpje:
Afbeelding
Afbeelding

En dan heb je wat extra bodemvrijheid, dus:
Afbeelding

CHOP! halve winding van de achterveren af. :jumping:

O, en nog wat aan het rijdende tuinhuisje gedaan ook, die had een vet achterwiel. Het lijkt erop dat het met een nieuwe naafdop opgelost is. De oude kreeg ik er bijna met de hand af, waarna er een gekitte bende tevoorschijn kwam. Nieuwe dop en O-ring die erachter hoort besteld (dop: €1,20. O-ring: 45 centen!) en erop gemept met de grote hamer + blokje hout en een stukje pijp. Lekker simpel spul is het ook allemaal.

Afbeelding

Tadaa!
Afbeelding

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 820
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: Bertone GT Junior 1600 VetroResina

wo aug 30, 2023 12:01

En een poetsbrugje aangeschaft. Hoera! :D

Afbeelding

Gebruikersavatar
Graduate86
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 993
Lid geworden op: za sep 21, 2013 09:08
Locatie: Appingedam

Re: Bertone GT Junior 1600 VetroResina

do aug 31, 2023 20:19

Superhandig zo'n poetsbrug, ideaal als je beperkte hoogte hebt in de garage.
Ik heb er zelf ook eentje. Werkt echt stukken beter dan een krik en 2 assteunen.
Gehad: Giulietta 1.6, 33 1.3S, 33 1.7 IE, 145 1.7 16V,156 1.6 16V, Spider 3.0 V6, GT 1.9 JTD, 155 2.0 TS, GTV 2.0 TS 16V, 156 1,8 TS, 166 2.5 V6,Spider2.0 '99, Nu Spider Graduate 2.0 '86,33 1.4 IE '92, ,159 1750TBI'10, Giulia GT Junior '71, Spider 939 '07

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 820
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: Bertone GT Junior 1600 VetroResina

do aug 31, 2023 20:25

Ben er inderdaad erg blij mee. Lang naar gezocht voor redelijk geld, en ik wilde graag deze uitvoering met korte "rijbanen" die recht omhoog gaat. Onderkant van de auto is zo ook prima bereikbaar.

Veel eerder aan moeten schaffen, dus mocht een van jullie er nog over twijfelen: doen.

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2052
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: Bertone GT Junior 1600 VetroResina

do aug 31, 2023 20:42

Ga je veel plezier van hebben. Nu nog zo'n garage krukje, kun je er ook onder.

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2052
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: Bertone GT Junior 1600 VetroResina

do aug 31, 2023 20:44

Ga je veel plezier van hebben. Nu nog een garage krukje, kun je ook makkelijk bij de onderkant.

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 820
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: Bertone GT Junior 1600 VetroResina

za sep 09, 2023 13:53

I've jinxed it....

Onderweg naar Rotterdam deze week voelde het rempedaal wat "lang" aan. En naarmate de kilometers verstreken werd het niet beter. Wel slechter. So much voor het beroemde italiaanse zelfherstellend vermogen :-/

Dah lampje aan, gestopt, gechekt en ja hoor:

Afbeelding

Druppels aan het diff = remleiding stuk. De voorremmen deden het natuurlijk nog prima en dus maar voorzichtig aan naar huis gesukkeld.

Thuis de boel schoongemaakt:
Afbeelding

En op het ondertussen bekende brugje ermee. Twee nieuwe leidingen op de achteras (die ik natuurlijk eigenlijk al had moeten vervangen toen dat asje eronder ging, maarja, stupid is like stupid does....) en ze rijdt weer. Geen remleiding foto's want warm en jullie weten prima hoe dat eruit ziet.

Op naar het volgende defect!

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 820
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: Bertone GT Junior 1600 VetroResina

ma sep 11, 2023 08:49

En ondertussen, Landy doing Landy things.

Afbeelding

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 820
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: Bertone GT Junior 1600 VetroResina

vr okt 27, 2023 13:38

De eindeloze zomer van 2023 is nu toch echt afgelopen. Wat betekent dat voor de Bert en de rest van het oude ijzer?

Op de to-do lijst staat:

Fiat: twee deurtjes spuiten, die zijn niet netjes. Meteen nieuwe raamsnorren enzo monteren. En het klokje voorzien van een niet chroom randje en wat andere kleine dingetjes. De grote ingreep dit jaar is een nieuw vers motortje bouwen.

Landy: rijden en er verder zo min mogelijk aan doen. Pas nog het stuurhuis nagesteld, en nu kan ze ook soort van rechtdoor rijden, wat fijn is. En met nieuwe deurrubbers waait het ook een stuk minder binnen. Mocht iemand interesse hebben in het ding: doe maar een bod.

Bert: voor 5 November een driftcursus op lelystad geboekt, dus daarvoor nog wat dingetjes controleren en op punt zetten. En mogelijk gaat deze winter de bak eruit, want die begint een bijgeluid te maken. Mag, na 50 jaar wat mij betreft.

Werk zat dus deze winter, maar gelukkig is de garage sinds afgelopen zomer beter geisoleerd, en zit er een 9kW kachel in. Koud hoef ik het dus niet meer te hebben. Nu nog tijd en zin maken.

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1764
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

Re: Bertone GT Junior 1600 VetroResina

di okt 31, 2023 16:55

ziet er idd best handig uit.. welk merk/type, daar deze jou bevalt .. misschien wel wat voor mij ook

En een poetsbrugje aangeschaft. Hoera! :D

Afbeelding
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 TwinSpark '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
75 1.8 ie 1990

non alfa
vw spijlbus '64-2.0
vw variant 1972 2.0
scarb 5082

Terug naar “Projecten”