Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

Re: RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

vr nov 01, 2013 23:49

Allemaal bedankt voor de reacties!
Voor mijn 147 Cup Diesel had ik in Duitsland een aangepaste Roetfilter met 200 cpi (of heet het dpi of psi? standaard 400) laten maken wat 1/2 minder vakjes heeft, of 2x grotere gaatjes, hoe je het maar wilt bekijken ... verder geen demper, de Diesel maakt toch geen geluid. Daarnaast is er ook een speciale Race Kat voor de Diesels gemaakt maar kost wel aardig wat !! De waardes die je aangeeft haalden we met de 8V ook bijna maar vertrouwde de bak er niet op en dus terug geschroefd naar 225pk en 400nm. Heb je string verder niet gelezen maar voor de Race 6-Bak is het belangrijk dat je een oliekoeler er op zet waarbij de retour boven de 5 en 6 is geplaatst. Prachtig om met zo'n ding de keien uit de straat te trekken =D>
Ben jij de Tim die ik destijds een RVS ring en bocht had aangeleverd om een downpipe te maken?
In dat geval; netjes dat je nog 20+ pk extra uit de 8v JTD hebt weten te trekken!

Koppel is bij mij ook duidelijk begrensd om het dubbelmassa vliegwiel heel te houden. Bij 2000 rpm is het "standaard gechipped" zeg maar, en pas vanaf 3000 rpm gaat de kraan helemaal open.
De turbo komt zo snel op druk dat 500+ Nm tussen 2000-3000 rpm m.i. zeker mogelijk moet zijn, maar het moet natuurlijk wel heel blijven.
Aangezien ik de auto dagelijks gebruik en het vermogen doorgaans maar kort aanspreek (immers na een seconde of 25 volgas rij ik 200) zie ik geen noodzaak voor een bakkoeler. Op het circuit is dat natuurlijk een ander verhaal.

@giuliettaevo: 400 pk/ 800 Nm, dat moet heftig zijn! Maar spoelt dat ding ook een beetje op bij lage toeren?

Binnenkort ga ik maar eens langs bij Kronenburg autosport, die zitten dicht bij mij in de buurt en hebben dezelfde testbank als Rica (MAHA lps3000). Met een beetje geluk hebben ze daar een sterkere koeler staan zodat het vermogen daar beter eruit komt. Bovendien ben ik ook bezig met waterinjectie, dat zal de temperatuurproblemen op de testbank ongetwijfeld positief kunnen beinvloeden.
Ik houd jullie uiteraard op de hoogte.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

za nov 02, 2013 00:05

Spoelt nu een stuk later op maar het toerenbereik van de motor is ook nogal gewijzigd, rijdt nu meer als een benzine motor eerlijk gezegd.

Motor leverde origineel 177 pk 330 Nm. met enkel een mechanische pomp met grotere plunjers, betere intercooler, uitlaat zonder demping ( wel nog originele diameter) en de originele turbo kwam hij ineens op een gemeten 277 pk en 618 Nm. Dat met een max toerental van 4700 en 2.0 bar laaddruk uit de baby turbo.

Nu maakt hij max iets van 62-6500 toeren en heeft hij 1,7 bar laaddruk met een Holset HX40. Waar het eerst ophield begint hij nu pas echt te gaan. 8) geluid is ook echt leip, 6000 toeren turbodiesel 6 in lijn met open pijp klinkt echt super. :twisted:

Binnenkort wordt het vermogen opnieuw gemeten, ben benieuwd. :) iemand met een vergelijkbare setup draait 425pk en 880 Nm. Best leuk in 1100 kg auto met rwd. :D

Hier zit gewoon een enkelmassa vliegwiel in van een benzine mercedes met een sachs performance koppeling van een bmw M5. Bak is van een oude 7 serie.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
GTIm
Full Member
Full Member
Berichten: 461
Lid geworden op: wo nov 12, 2008 12:59

RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

za nov 02, 2013 00:56

Mijn vliegwiel is speciaal gedraaid van taai aluminium. Koppel mechanisme is ook omgedraaid van trek naar duw, of was het nu net andersom #-o en er moest een koppelstuk tussen om ruimte verschil op te vangen (Met dank aan Fred van Lingen) Eindoverbrenging is ook geen Alfa type maar dat is enkel geschikt voor circuit gebruik :wink: En ik heb sterkere aandrijfassen, van de eerste serie JTD, die waren dikker, sterker dan de GTA uitvoering ! Dat was standaard op de Diesel Cup uitvoering. (Let op, andere aansluitring op de naaf dan de latere types, kun je dus niet zomaar erop zetten) Verder, ik heb een instelbare bovenste draagarm op de voorwielen omdat bij het verlagen de caster bij het indraaien vreselijk aan de haal ging. Wel lekker grip in de bochten maar o wat een slijtage aan de banden. Remmen zijn groter dan GTA en onbekrachtigd (Engstler), dan voel je wat er gebeurt 8) Kan niet wachten om er weer mee te gaan rijden met de nieuwe brommer erin(2014).
147 Cup 3.2V6, Bertone GT Veloce Gr. II

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

Re: RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

za nov 02, 2013 09:39

Mijn vliegwiel is speciaal gedraaid van taai aluminium. Koppel mechanisme is ook omgedraaid van trek naar duw, of was het nu net andersom #-o en er moest een koppelstuk tussen om ruimte verschil op te vangen (Met dank aan Fred van Lingen) Eindoverbrenging is ook geen Alfa type maar dat is enkel geschikt voor circuit gebruik :wink: En ik heb sterkere aandrijfassen, van de eerste serie JTD, die waren dikker, sterker dan de GTA uitvoering ! Dat was standaard op de Diesel Cup uitvoering. (Let op, andere aansluitring op de naaf dan de latere types, kun je dus niet zomaar erop zetten) Verder, ik heb een instelbare bovenste draagarm op de voorwielen omdat bij het verlagen de caster bij het indraaien vreselijk aan de haal ging. Wel lekker grip in de bochten maar o wat een slijtage aan de banden. Remmen zijn groter dan GTA en onbekrachtigd (Engstler), dan voel je wat er gebeurt 8) Kan niet wachten om er weer mee te gaan rijden met de nieuwe brommer erin(2014).
Een aluminium vliegwiel op een JTD? Hmm, ik heb zelf een 8 kg massief stalen exemplaar gehad (origineel is bijna 14 kg), i.c.m. een geveerde koppeling, maar daar werd het niet beter van. Ik heb 2 filmpjes waarin ik de motor laat optoeren en het verschil is minimaal.
Comfort is sowieso een stuk lager en ook heb ik gemerkt dat er met een vast vliegwiel eerder kopp.slip optreedt. Vandaar dat ik het bij de originele DMF houdt.

Dat van die oud type assen weet ik, ik heb op het punt gestaan die ombouw te doen maar dat werd me toch wat te gortig qua prijs omdat ik alle delen nieuw zou moeten kopen. Dus nu zitten er nieuwe homokineten in van Spidan, origineel type.

@giuliettaevo: wat voor blok is dat dan? Een 3 liter TDI met 177 pk zegt me zo niets. Zal ongetwijfeld een ouder exemplaar zijn, is het wel directe injectie? 6200 rpm met een Diesel is sowieso indrukwekkend, maar dat is met directe injectie en het korte tijdsbestek om een mengsel te vormen lastig dan nog een redelijk koppel te vormen.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

za nov 02, 2013 10:17

Mercedes OM606. :wink: Motor kwam uit een E-klasse 300TD van '99. Is nog indirect..

Klik voor meer info.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
GTIm
Full Member
Full Member
Berichten: 461
Lid geworden op: wo nov 12, 2008 12:59

RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

ma nov 04, 2013 14:10

Binnenkort gaat de 1.9JTD motor er dan eindelijk uit en ik zal het nog eens nakijken wat Van Lingen precies had gedaan daar de Bak er dan ook naast ligt, maar zo was het mij verteld. Het zal ook geen "gewoon" aluminium zijn maar of dat kwa gewicht dan veel scheelt weet ik niet. Of wellicht is het een gedraaid stalen vliegwiel maar iig niet een afgedraaide gegoten vliegwiel, dat weet ik zeker (is gevaarlijk om die te ver af te draaien) en er moest een afstandbus tussen om nog te kunnen koppelen. Ik sta dan weer iets te ver van de techniek af maar hij deed het er super mee :twisted:

Klopt trouwens dat ik eerder die ring van je gekocht heb! Afstellen van mijn Diesel was door Jeroen Dik gedaan van JD Engineering .... erg tevreden over !
147 Cup 3.2V6, Bertone GT Veloce Gr. II

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

do nov 21, 2013 22:18

Naarmate de buitentemperatuur verder aan het zakken is, voelt de bella steeds sneller aan.
Om dat verschil eens vast te leggen heb ik een aantal datalogs gemaakt van oa de injectiehoeveelheid, die bepalend is voor het vermogen. Daaruit blijkt inderdaad dat er boven de 4000 rpm nog meer wordt ingespoten en eigenlijk nu pas de volledige doelstelling in de software wordt vrijgegeven zonder tussenkomst van de lambda begrenzer.
Afbeelding

De groene lijn is gemaakt tijdens de testbankmeting die op een slordige 250 pk uitkwam, de lichtblauwe lijn is een aantal dagen terug gemaakt.
Voor degenen die excel grafiekjes niet zo boeiend vinden, heb ik ook nieuwe acceleratiefilmpjes gemaakt, dit is er eentje van:

http://youtu.be/hhRmeQvAAjw

Tijden:
80-120 in 4: <4 sec
100-160 in 4: 6.5 sec
100-200: +/- 15 sec

Wel is te zien in de linker bovenhoek dat de EGT onacceptabel hoog oploopt, dus wil ik waterinjectie met deze tune combineren.
In de tussentijd heb ik er nu een iets mildere tune ingezet met +/- 250 pk/450 Nm en 40-50 gr lagere EGT waarden.

Jobo
Member
Member
Berichten: 219
Lid geworden op: zo sep 18, 2011 22:39
Locatie: Lochem
Contacteer: Website

RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

vr nov 22, 2013 11:34

:shock: :shock: :shock:
Geweldig om te volgen dit
Alfa 166 type 2 2.4 JTD 2005
Alfa 33 type 2 Red 1.7 carbs 1988, Racer (119 pk)

ex:
Alfa 156 1.9 JTD 8v 2002, projectdiesel ( 170 pk/380 nm)
Alfa 155 2.5 v6 12v SB 1992
Alfa 164 3.0 v6 12v 1989
Alfa 156 1.6 16v 1999
Alfa 75 1.8 ie 1987

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

Re: RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

za nov 23, 2013 19:09

:shock: :shock: :shock:
Geweldig om te volgen dit
Dank je!

Ps ik besef nu pas dat jij Jobo-156 bent van het 156 forum, de brandstofexpert!
Op aanraden van jou rijdt ik op BP Ultimate met 0,5liter arachideolie op een volle tank.

En dan zitten er onderdelen op jouw auto die ik gemaakt heb, namelijk de downpipe en inlaatkit.
:)

n0sTRa
Full Member
Full Member
Berichten: 456
Lid geworden op: ma feb 02, 2009 15:12
Locatie: Lissewege (België)

RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

za nov 23, 2013 19:28

De lange van de 156 club ;)
Alfa Romeo 916 Spider 3.0V6 12v

verleden: 156 sw 2.0TS, GT 1.9JTD, 75 2.0TS, 156 sw 2.5V6, 156 sw GTA

Gebruikersavatar
ArjanB
Member
Member
Berichten: 142
Lid geworden op: ma jun 07, 2010 21:35
Locatie: Best

RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

zo nov 24, 2013 10:58

Haha grappig.
Zo zie je maar 156club-leden kom je overal tegen 8)
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV TCT | Abarth 595C turismo
gehad: 145 boxer|156 JTD|147JTD|Giulietta QV|Seicento Abarth |Panda 100HP

Lieuwe
Junior Member
Junior Member
Berichten: 50
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 21:03
Locatie: Oost Groningen

Re: RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

ma nov 25, 2013 14:59

Ps ik besef nu pas dat jij Jobo-156 bent van het 156 forum, de brandstofexpert!
Op aanraden van jou rijdt ik op BP Ultimate met 0,5liter arachideolie op een volle tank.
Daar ben ik wel benieuwd naar het hoe en waarom?

Gebruikersavatar
ArjanB
Member
Member
Berichten: 142
Lid geworden op: ma jun 07, 2010 21:35
Locatie: Best

Re: RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

ma nov 25, 2013 15:08

Ps ik besef nu pas dat jij Jobo-156 bent van het 156 forum, de brandstofexpert!
Op aanraden van jou rijdt ik op BP Ultimate met 0,5liter arachideolie op een volle tank.
Daar ben ik wel benieuwd naar het hoe en waarom?
Here you go: http://www.alfaromeo156club.nl/forum/in ... c=101483.0
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV TCT | Abarth 595C turismo
gehad: 145 boxer|156 JTD|147JTD|Giulietta QV|Seicento Abarth |Panda 100HP

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

za dec 07, 2013 16:45

Update: W/M injectie is operationeel!
Het is een coolingmist systeem met solenoid, drukschakelaar, vlotterschakelaar en super atomizing nozzle.
Om te beginnen zit er een CM2 (180-250 cc/m) nozzle in, heb ik de tank gevuld met een 30% mix en staat de boost switch maximaal laat afgesteld (+/- 1.8 bar).
Enkele foto's:

Afbeelding
In de motorruimte, moet nog opgeruimd worden. ;)

Afbeelding
Voorbereiding ruitenvloeistoftank.

Afbeelding
Schakelaar W/M systeem aan/uit met led.

Afbeelding
WM statuslamp naast turbodrukmeter, deze is parallel geschakeld over de pompdraden dus brandt altijd als er wordt ingespoten.

En een filmpje:
http://youtu.be/nPjxrj371Yk

Eerste indruk: zowel qua EGT als acceleratie nauwelijks verschil tot dusver. Ik moet nog wat meer tests doen om met meer concrete info te komen, want dat deze systemen werken is talloze keren bewezen. Dus verwacht dat e.e.a. nog niet ideaal is afgesteld.

Jobo
Member
Member
Berichten: 219
Lid geworden op: zo sep 18, 2011 22:39
Locatie: Lochem
Contacteer: Website

Re: RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

ma dec 09, 2013 13:49

:shock: :shock: :shock:
Geweldig om te volgen dit
Dank je!

Ps ik besef nu pas dat jij Jobo-156 bent van het 156 forum, de brandstofexpert!
Op aanraden van jou rijdt ik op BP Ultimate met 0,5liter arachideolie op een volle tank.

En dan zitten er onderdelen op jouw auto die ik gemaakt heb, namelijk de downpipe en inlaatkit.
:)

Haha yes!! That's me. Je komt me op vele fora tegen hoor. Heeft nog te maken met de tijd dat ik Eventcoordinator was bij de 156Club.
Benieuwd wat je merkt van de Ultimate + Arachide.. Wel even in de wintermaanden een paar cctjes 2 takt olie toevoegen he :D
Maar ik denk dat er nog meer onderdelen op mijn auto zitten die bij jou weg komen. De koppeling en vliegwiel volgens mij ook.
Hopelijk zie ik je op de oliebollenmeeting komende zondag? ( eemnes)

8)
Alfa 166 type 2 2.4 JTD 2005
Alfa 33 type 2 Red 1.7 carbs 1988, Racer (119 pk)

ex:
Alfa 156 1.9 JTD 8v 2002, projectdiesel ( 170 pk/380 nm)
Alfa 155 2.5 v6 12v SB 1992
Alfa 164 3.0 v6 12v 1989
Alfa 156 1.6 16v 1999
Alfa 75 1.8 ie 1987

Terug naar “Projecten”