Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

Re: RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

ma dec 09, 2013 14:59

:shock: :shock: :shock:
Geweldig om te volgen dit
Dank je!

Ps ik besef nu pas dat jij Jobo-156 bent van het 156 forum, de brandstofexpert!
Op aanraden van jou rijdt ik op BP Ultimate met 0,5liter arachideolie op een volle tank.

En dan zitten er onderdelen op jouw auto die ik gemaakt heb, namelijk de downpipe en inlaatkit.
:)

Haha yes!! That's me. Je komt me op vele fora tegen hoor. Heeft nog te maken met de tijd dat ik Eventcoordinator was bij de 156Club.
Benieuwd wat je merkt van de Ultimate + Arachide.. Wel even in de wintermaanden een paar cctjes 2 takt olie toevoegen he :D
Maar ik denk dat er nog meer onderdelen op mijn auto zitten die bij jou weg komen. De koppeling en vliegwiel volgens mij ook.
Hopelijk zie ik je op de oliebollenmeeting komende zondag? ( eemnes)

8)
Vanwege het vlokken van de arachideolie houdt ik het in de wintermaanden bij alleen BP ultimate. Ik had wel degelijk het idee dat het effect had, maar ik zit dan ook redelijk dicht op de roetgrens dus kleine verschillen kunnen dan zichtbaar worden.
De koppeling en het vliegwiel zou idd kunnen als je die rechtstreeks bij mij besteld hebt.
Oliebollenmeeting gaat hem niet worden, komend weekend is al volgeboekt. ;)

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

zo dec 15, 2013 21:57

Kleine update betreffende het WMI systeem:

Er zat een kleine lekkage bij de aansluiting van de nozzle, ook was de nozzlering met 55mm diameter eigenlijk te klein.
Dus heb ik Coen een nieuwe ring laten maken van 57mm en deze nu dichter bij het spruitstuk geplaatst om iets in EGT verlaging te winnen. Ook staat de drukschakelaar iets vroeger afgesteld op 1.7 bar ongeveer.

Afbeelding

Ik heb meteen wat nieuwe datalogs gemaakt en de resultaten in grafieken gezet:

Afbeelding
Afbeelding

Conclusies:
- EGT is onveranderd met maximaal 10 graden verschil met WM aan.
- Luchttemperatuur in spruitstuk ong. 5 graden lager
- Verschil in luchtmassa klein
- Met WM iets hogere turbodrukpiek
- VNT% met WMI 2-3% lager
- Absoluut betere prestaties, zeer dicht bij de maximale tune. Misschien wel tegen de 10pk winst.

Volgende stap: mengsel testen met minder methanol, Ik denk aan 20%.
Daarmee verwacht ik meer EGT verlaging te krijgen. Vervolgens 50/50 mix testen en de grotere nozzle.

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

ma dec 23, 2013 19:10

Gisteren heb ik een grotere WMI nozzle geprobeerd, de CM3 in dit geval.
Dit lijkt te werken, want ik heb nu nog lagere uitlaatgastemperatuur en nog meer vermogen! :mrgreen:
EGT is nu zo'n 30 graden lager met WMI ingeschakeld en ook is het inschakelen nu voelbaar. Dat gaat in de hogere versnellingen gepaard met een trilling van het vliegwiel, dus dat is in ieder geval een indicatie van meer koppel.

Na een aantal logs / acceleratiemetingen te hebben gedaan heb ik geconstateerd dat het huidige koppel/vermogen van tune 8 met WMI nu zo goed als gelijk is als met mijn meest extreme softwaretune 9. Echter nu is de EGT gedurende een 4e versnelling log maximaal 880-890 graden en met tune 9 zonder WMI is dat zo'n 960 graden.

Dus het begint nu echt ergens op te lijken. Wel viel me vandaag op dat ik met de grotere nozzle weer wat lichte roetuitstoot heb in de hoge toerentallen.

Voor de "nerds" onder ons ;) nog wat vergelijkende grafieken van verschillende parameters:
Afbeelding
Afbeelding

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 820
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

ma dec 23, 2013 20:05

Hi,

Je zou kunnen overwegen het eens met alleen water te proberen. Zo te zien zit je met de VNT aansturing tegen de onderste grens aan (20% dutycycle zo uit m'n hoofd; dat was het in ieder geval voor de 150pk GT JTD 16v's, dus dat zal hier ook wel zo zijn). Miinder methanol en dus meer water zou ook een lagere EGT op moeten leveren.De methanol verbrandt ook gewoon en levert dus een bijdrage aan de EGT en de hoeveelheid uitlaatgas. In de winter is 100% water natuurlijk een probleem, maar het is een experiment waard.

Groet,
Sebastiaan (ik vermoed een oude bekende ;-))

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

Re: RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

di dec 24, 2013 09:11

Hi,

Je zou kunnen overwegen het eens met alleen water te proberen. Zo te zien zit je met de VNT aansturing tegen de onderste grens aan (20% dutycycle zo uit m'n hoofd; dat was het in ieder geval voor de 150pk GT JTD 16v's, dus dat zal hier ook wel zo zijn). Miinder methanol en dus meer water zou ook een lagere EGT op moeten leveren.De methanol verbrandt ook gewoon en levert dus een bijdrage aan de EGT en de hoeveelheid uitlaatgas. In de winter is 100% water natuurlijk een probleem, maar het is een experiment waard.

Groet,
Sebastiaan (ik vermoed een oude bekende ;-))
Oude bekende? Vertel!

Wat betreft de w/m mix heb je gelijk, mijn idee is om met 20% methanol te gaan testen als deze tank leeg is. De huidige mix heb ik niet zorgvuldig afgemeten maar zal rond de 35% moeten zitten. En 100% water bewaar ik even voor het voorjaar.
Ik kan het op 2 manieren benaderen, ofwel ik neem de maximale tune als basis en voeg alleen water toe om te koelen, ofwel ga ik uit van een iets mildere tune en voeg een w/m mix toe voor koeling en vermogen. Nu gaat mijn voorkeur uit naar de laatste, omdat ik zonder wm inspuiting ook een veilige afstelling wil hebben en omdat ik verwacht een beter vermogen-egt balans te halen met extra methanol...

Overigens is die 20% VNT niet zo spannend in mijn geval, zoals je ziet wordt turbodruk wordt nog steeds afgebouwd in de hogere toeren en er zit nog genoeg afstelrange in de actuator, mocht het wel ooit een probleem gaan worden.

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 820
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

di dec 24, 2013 17:11

Waar ben je afgestudeerd? ;-)

Ik zou zelf gaan voor een maximale tune en water gebruiken om te koelen. Ik neem aan dat je je mapping schakelbaar kunt maken, eventueel door een sensorsignaal te beïnvloeden? In dat geval kun je bij "water op" terug naar een lagere setting, net als in de winter als je geen water of een water/meth mix gebruikt.

Is alles intern nog origineel trouwens? If so: indrukwekkende getallen op de originele compressieverhouding (lees:hoge piekdruk)!

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

Re: RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

di dec 24, 2013 20:41

Waar ben je afgestudeerd? ;-)

Ik zou zelf gaan voor een maximale tune en water gebruiken om te koelen. Ik neem aan dat je je mapping schakelbaar kunt maken, eventueel door een sensorsignaal te beïnvloeden? In dat geval kun je bij "water op" terug naar een lagere setting, net als in de winter als je geen water of een water/meth mix gebruikt.

Is alles intern nog origineel trouwens? If so: indrukwekkende getallen op de originele compressieverhouding (lees:hoge piekdruk)!
Aha, nu valt het kwartje. Mijn stagebegeleider bij TNO Delft, dat ben jij geweest. Grappig je hier te treffen! Werkt Taco daar ook nog? Zo ja, doe hem maar de groeten.

Een extra mapping via een schakelaar heb ik ook aan gedacht. Ik weet dat de 170 pk Ducati Corse variant dat standaard heeft, alleen is de vraag hoe en waar dat in de software is te vinden.
Helaas ben ik geen software expert, dus voor mij is dat redelijk onbegonnen werk, maar misschien dat ik eens een balletje opgooi bij degene die mijn laatste tunes heeft geprogrammeerd.

Intern is alles origineel, deze JTD blokken zijn echt onvoorstelbaar robuust. Piekdruk heb ik nooit gemeten, maar ik ben redelijk voorzichtig met het inspuittijdstip dat deze niet al te vroeg staat.
Maar er zijn verschillende mensen die de inspuiting een stuk meer vervroegen dan ik (+/- 3-4 graden) en die hebben tot dusver geen problemen. Voordeel dat ik heb zijn de grotere verstuivers zodat ik later kan beginnen met injecteren en toch op BDP kan eindigen. De enige persoon waarvan ik heb gehoord dat hij de koppakking eruit geblazen heeft met een JTD 16v is iemand die echt alle grenzen heeft overschreden wat betreft veiligheid. Oa 1 liter/min 60/40 W/M mix injecteren, heel vroeg inspuittijdstip, zeer veel inspuiten, lage lambda enz, enz.

Ps ik heb wel eens gehoord van BERU gloeistiften die ook cylinderdruk kunnen meten, dat zou wel een uitkomst zijn als die betaalbaar worden...

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

za dec 28, 2013 09:17

Ondanks dat ik al erg overtuigd was van de combinatie v. tune 8b met de CM3 nozzle heb ik vanavond eens mijn meest extreme map, tune 9, geprobeerd.

Uiteraard is de 147 nu bloedsnel, maar wat ik totaal niet verwacht had is dat de W/M injectie nu een grotere impact heeft op de EGT. Gek genoeg is de EGT zonder W/M zo hoog als voorheen (950-960 gr) maar met W/M komt ie niet boven de 900 uit!
Wat betreft acceleratietijden boven 3000 rpm heb ik vandaag de allersnelste neergezet, zelfs nog ietsje beter als de keer dat ik de ECU gefopt heb met de injectietabellen! :mrgreen:

Dat is wel oppassen geblazen in de regen, want ik heb nu t/m de 4e versnelling wielspin. Maar dat komt ook door de mindere tractie van de winterslofjes natuurlijk.

Dus ik denk dat het nodig tijd wordt voor een nieuw testbankbezoekje, dat ga ik volgende week proberen te plannen!

Gebruikersavatar
brolli21
Moderator
Moderator
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

za dec 28, 2013 20:07

Wat ontzetten stoer zeg.
Zie het gesprek op een verjaardag al voor me,goh wat rijd jij,oooohhhh,alfa dieseltje :mrgreen:
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

di dec 31, 2013 13:54

Omdat het vandaag redelijk weer is met zo waar af en toe een zonnetje heb ik eens een paar filmpjes geschoten van de roetuitstoot.
Want die is nu toch wel aanwezig als de WMI ingeschakeld is.

Ziehier, wel even op 720P zetten voor de duidelijkheid:

http://www.youtube.com/watch?v=h_frhj6d5-8
Zonder WMI.

http://www.youtube.com/watch?v=4wWoZknudU0
Met WMI ingeschakeld.

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 820
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

di dec 31, 2013 14:51

Gang zit er in ieder geval genoeg in ;-) Hoewel het moeilijk / niet te kwantificeren is, lijkt me dit wel over het (sociale) randje wat roken betreft. Zonder dat je meer lucht door de motor krijgt zou ik hem een tandje terug zetten.

Verder: goed bezig!

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8016
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

di dec 31, 2013 15:51

8) Serieus vlot!

Ik zou lekker een dikke vinger hebben aan dat roeten, je achterliggers kunnen er nooit lang last van hebben als je eens vol van kiet gaat... :lol:

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
Stan75
Full Member
Full Member
Berichten: 346
Lid geworden op: vr mar 20, 2009 14:55
Locatie: Katwijk a/d Rijn

RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

di dec 31, 2013 17:05

Roet? Ik zie geen roet.....

Komt wel lekker van zijn plek! :D
Nu: Alfa Romeo 75 1.8 tb
Alfa Romeo 156 SW 2.0 TS Selespeed

gehad: Classic mini 1300
Alfa Romeo 146 1.6 boxer
Alfa Romeo 75 Indy 1.8
Fiat tipo 1.4
Renault 19 1.8

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

di dec 31, 2013 17:06

Bedankt heren.

Ik sluit me wel aan bij Sebastiaan dat het roken met WMI teveel is naar mijn zin. Zonder WMI vind ik het nog wel acceptabel met deze tune.

Maar goed, ik wil nog een mengsel testen met minder methanol, daar zal het roeten ongetwijfeld van afnemen. Ook denk ik eraan de turbodruk iets langer op zijn max. te houden, nu bouwt deze vanaf 4200 rpm geleidelijk af, dat moet ook wel naar 4500 rpm kunnen mits ik de beademing nog verder verbeter. (Er zit nog 1 vernauwing in het traject voor de turbo)

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 950
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

di dec 31, 2013 17:36

Te veel, serieus...? Als ik soms diesels zie die wat gas geven is dit er helemaal niets bij...
Heerlijk bommetje!
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Terug naar “Projecten”