wout1235
Newbie
Newbie
Berichten: 46
Lid geworden op: ma dec 17, 2012 15:27
Contacteer: Website

Semi trackday car project

wo jul 24, 2013 16:07

Hey allemaal,

Lees hier al een jaartje enthousiast mee, en ik herinner dat ik mezelf al eens kort voorgesteld heb. Maar ik heb nu pas gezien dat ik niet eens fotootjes geplaatst heb :lol:. Dus vanwaar dit projectopic? Ik heb besloten om dit topic even aan te maken om alles wat overzichtelijk te houden en om feedback te krijgen natuurlijk.

Het is alweer bijna een jaar geleden dat ik de Bertone van een medeforumer gekocht heb, een mooie originele 1300 Junior. Maar een volledig originele wagen doet mij niet zoveel. Ik heb het liever naar mijn eigen smaak, hoe ik het wil. Maar dat wil niet zeggen dat ik een hele mooie originele auto niet kan waarderen, sterker zelfs, het is zelfs prachtig om te zien hoe iemand tot in de kleinste puntjes een zo perfect mogelijke originele restauratie uitvoert. Maar het is gewoon niet zo zeer voor mij weggelegd. Dus met dit gedacht ben ik ook opzoek gegaan naar een mooie Alfa. Verschillende gaan bekijken, ook in het buitenland, maar degene die het werd zat op zo een 20 min van mij :). Daaruit blijkt maar weer dat je het soms niet te ver moet zoeken.

Dus de Alfa:
1974
1300 GT Junior ( maar met de body van een 2000GTV, dus met grote achterlichten, dubbele koplampen en een 2000 dashboard.)
indigo grey ( kom ik later nog op terug :roll: )


Dus na de aanschaf begon voor mij het avontuur met "the little red one".

Afbeelding
Afbeelding

De vraag voor velen is misschien wat gaat hij er mee doen? Wel, het makkelijkste gezegd, (maar misschien een hele foute uitdrukking ,omdat er bij dat soort wagens natuurlijk veel meer bij komt kijken) is dat ik een circuitwagen voor straatgebruik wou maken. Maar deze uitdrukking is weeral een jaar oud, en na de ervaringen die je opdoet verandert je gedacht nog wel eens. Dus ik heb deze aangepast naar : een straatwagen die ook op het circuit gebruikt kan worden. Iets wat volgens mij voor velen onder jullie van toepassing is als ik naar de bolides hier kijk.

De zoektocht naar onderdelen is voor mij een van de leukste zaken bij het realiseren van dit project. Omdat ik nog student ben, kan ik niet alles nieuw kopen en ga ik op zoek naar alternatieven.
Dus ipv van onderdelen nieuw te bestellen en thuis geleverd te krijgen pik ik spulletjes op en zo heb ik in dit jaar al veel interessante mensen leren kennen waar ik al zeer veel van heb bijgeleerd.

Een van de eerste dingen die ik in de Alfa heb aangepast was een set nieuwe stoelen. In een andere wagen heb ik Sparco sprint stoelen staan, niet mis voor straatgebuik maar ver van goed ( veel te zwaar). Maar wel gewoon leuk, zeker voor de prijs die ik er maar voor heb betaald. Het zijn uiteindelijk Sparco evo stoelen geworden, opgehaald bij verschillende mensen en er zit dus een verschil op de stoelen wat te zien is. Ssommige zullen dit slordig vinden, ik erger mij niet zo zeer aan. 1 stoel had ik opgehaald bij een man die racete met een classic "smurfblauwe" Porsche en had daarnaast een zeer interessant bedrijf in het maken van Twin plug kits. Sommige zullen hem wel kennen :wink:. De tweede stoel ging ik ophale bij ene Gerard, toen ik er na toe reed kwam ik langs de transportfirma de Rooy, niet wetende dat een half uur verder Gerard de Rooy voor men neus ging staan! Heel leuke babbel mee gehad, trucks waren jammer genoeg net weg voor de volgende Dakar. En de Sparco die ik daar dus heb opgehaald heeft in de winnende truck van Dakar 2012 gestaan. Toch wel een leuk twist aan een gewone kuipstoel.

Afbeelding

ook nog een mooie 6punts gordel weten te scoren.
Afbeelding

Dus toen begonnen met het strippen van het interieur, gelukkig geen onaangename verassingen tegengekomen.
Afbeelding
Afbeelding
Isolatiemateriaal, geen roest :lol:
Afbeelding

om toch maar zeker te zijn voor de toekomst gelijk maar even behandeld met anti roest.
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben er nog niet uit of er een nieuw tapijt in komt dus ik heb er maar even zwart over gedaan, maar waarschijnlijk komt er terug iets in.
Afbeelding

We hebben toen onderstellen gemaakt voor de Sparco's, we hadden nog een setje Biesheuvels liggen en die hebben we aan elke kant 1tje gebruikt vanwege de inbouwruimte langst de tunnel.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Na veel meten en passen zaten ze erin, paste overigens echt maar net!
Afbeelding
Afbeelding

Voor een auto te hebben die ook op het circuit een beetje zijn weg kan ben ik toen opzoek gegaan naar een goede ophanging. Via Erwin de Kit C van AH weten te scoren. Echt heel goed spul! Dit in combinatie met Bilstein vooraan. Achteraan moet ik nog doen, maar denk dat daar Bilstein ofwel Koni geel komt, maar omdat Bilstein de wagen nogal lichtvoetig vanachter maakt denk ik dat het Koni wordt.

Wat een verschil! Vooral in rijkwaliteiten.
Afbeelding
Afbeelding

Via een andere forumer nog een leuk setje semi slicks weten te bekomen.
Afbeelding

Vorige week de gereviseerde versnellingsbak terug gekregen, die was echt op! Dus nu weer een goed schakelende bak. Koppeling was ook minimaal dus kreeg nog een lichtgebruikte race/rally koppeling mee.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

bij de montage van de bak brak net een veertje, dus dat was een beetje pech want de volgende dag moest ik met de auto een toer gaan rijden. Gelukkig heeft Dominic mij toen uit de sloot geholpen en dus kon ik de volgende dag met een vers gereviseerd bakje een leuke rit rijden.

Volgende dat ik wou vervangen waren de velgen, gewoon een set leuke betaalbare velgjes. GTA replica zijn natuurlijk de leukste, maar nieuw te duur en 2dehands zie je ze niet zoveel staan. Per toeval een mooie set AZEV 15" 7J velgen tegengekomen. Een week geleden gemonteerd en staat erg dik vind ik! Foute bandenmaat want ze loopt rechts achter een beetje aan, maar dat komt nog. En dan gelijk maar in het antraciet zetten.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

antraciet geshopt en dit is toch wel cool!
Afbeelding

Ergens volgende week komen de stickers erop, racecirkels op de deuren en motorkap. Projectfoto's komen ook op facebook voorbij, maar om de pagina een beetje levendig te houden vliegt er ook elke dag een dikke Bert op.

Facebook: https://www.facebook.com/AlfaRomeo1300GtJuniorProject



groetjes,

Wouter
Laatst gewijzigd door wout1235 op zo aug 18, 2013 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Withaar
Newbie
Newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: wo jul 05, 2006 15:36
Locatie: Apeldoorn

RE: Mijn Bertone project

wo jul 24, 2013 21:54

Zonde, je GT was een stuk mooier voordat al die rare wijzigingen toegebracht werden.

wout1235
Newbie
Newbie
Berichten: 46
Lid geworden op: ma dec 17, 2012 15:27
Contacteer: Website

Re: RE: Mijn Bertone project

wo jul 24, 2013 22:13

Zonde, je GT was een stuk mooier voordat al die rare wijzigingen toegebracht werden.
Zonde vind ik het niet, een eis aan mijn kant was vanaf het begin was dat ik hem zo ging bouwen dat ik hem altijd weer volledig origineel kan zetten. Ik verkoop dus ook geen onderdelen, mocht ik het opeens volledig met je eens zijn :wink: . Maar voor nu zoek ik geen originele oldtimer, die hebben we hiernaast de Alfa ook. Dit is meer een funproject.

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Mijn Bertone project

do jul 25, 2013 08:12

gewoon lekker opbouwen zoals jij wilt

ik vind hem wel leuk, ik had een giulia squadra bianca in mijn studietijd en hem nog steeds spijt dat ik die voor een appel en een ei heb weggedaan!
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 831
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

RE: Mijn Bertone project

do jul 25, 2013 09:45

Inderdaad, gewoon opbouwen zoals je zelf wil. Doe ik ook met mijn eigen Bert; ze zijn er immers om van te genieten en mee te rijden. Een super-originele trailer queen is meer iets voor een museum, IMHO.

wout1235
Newbie
Newbie
Berichten: 46
Lid geworden op: ma dec 17, 2012 15:27
Contacteer: Website

RE: Mijn Bertone project

zo aug 11, 2013 18:05

Vandaag even de stickers gedaan. Deze week beginnen met het interieur, panelen, rolkooi, ...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
alfasud1972
Guru
Guru
Berichten: 1694
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:31
Locatie: Emmen
Contacteer: Website

Re: Mijn Bertone project

zo aug 11, 2013 18:28

indigo grey ( kom ik later nog op terug :roll: )
Uhh misschien heb ik er over heen gelezen.... :D

wout1235
Newbie
Newbie
Berichten: 46
Lid geworden op: ma dec 17, 2012 15:27
Contacteer: Website

Re: Mijn Bertone project

zo aug 11, 2013 18:43

indigo grey ( kom ik later nog op terug :roll: )
Uhh misschien heb ik er over heen gelezen.... :D
nee hoor, je hebt er nog niet over gelezen. Op email kreeg ik immers de documentatie van het voertuig maar daar stond Indigo grey, maar volgens mij is dit fout. Ofwel is hij dan body off overgespoten, (maar dan restaureer je hem natuurlijk gelijk, en dat is niet gebeurd) ofwel spuit je hem oppervlakkig en dan is het wel ergens te zien. Maar is nergens te zien dat hij ooit een andere kleur had en gerestaureerd??? nee dat gaat hem ook niet worden :P .

wout1235
Newbie
Newbie
Berichten: 46
Lid geworden op: ma dec 17, 2012 15:27
Contacteer: Website

RE: Mijn Bertone project

za aug 17, 2013 15:15

Weer wat progressie, Panelen zijn mooi op maat gesneden en klaar om bekleed te worden. Eerst een moes van een 1-2cm erover en dan de stof. Moes wordt met lijm bevestigd en dus niet over het paneel getrokken om dan vast te nieten, stof wordt er natuurlijk wel over getrokken. Welke stof weet ik nog niet, Alcantara zou ik wel erg gaaf vinden maar naar prijs toe een beetje te veel van het goede. Maar ben er wel zeker van dat het zwart wordt.

Deurpanelen vond ik erg lelijk aansluiten origineel, dus niet afgetekend en gesneden maar echt gemeten en opnieuw ontworpen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zijpanelen was eigenlijk juist hetzelfde verhaal, sloot niet mooi aan naar mijn mening. Dus ook opnieuw gedaan, die lopen nu iets verder door omdat de dakbekleding niet goed was afgeknipt en dus een stuk van de carrosserie bloot liet. Dus dat is ook weggewerkt. Stuk langst de achterkant wordt geklemd door middel van de hoedenplank die ook hernieuw gedaan wordt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

wout1235
Newbie
Newbie
Berichten: 46
Lid geworden op: ma dec 17, 2012 15:27
Contacteer: Website

RE: Mijn Bertone project

zo aug 18, 2013 20:58

Als reactie op een post op een ander forum nog maar even schetsen wat de bedoeling van dit project is.

Dankje, ik vind het leuk om ervaringen en problemen te delen. Door de andere projecten en topics te volgen leer ik enorm veel bij, dat is ook de reden dat ik hier ben biggrin . Toen ik de naar 105's zat te kijken was het voor mij al duidelijk dat ik een trackday wagen wou die ook op de straat nog te rijden is ( Nu ik het zo zie verander ik even de topicnaam want dat slaat helemaal nergens op :oops: ). Verschillende geprepareerde alfa gezien, maar ik wou elke keer wel iets veranderen dat voor mij niet goed was. Dus toen maar besloten om er zelf een te gaan bouwen. Bij het koopproces eigenlijk alleen maar naar bertones gekeken, Giulia's zeiden me niet heel erg veel. Maar nu ik in de alfawereld terecht ben gekomen kom ik daar volledig op terug :0 . Wat zijn die lage race giulia's cool zeg! Maar goed, ik heb geen miskoop gedaan. Ben erg tevreden met mijn gtj.

Dus een trackday wagen, eigenlijk alles wat er aan gebeurd doen we zelf. Behalve aan de grote dingen ( versnellingsbak reviseren,...) laten we doen. Bij de koop was hij helemaal standaard, 1300 motor. Die zit er overigens nog altijd in. Ik ben wel van plan deze op termijn te gaan vervangen door een zelf opgebouwde 2 liter. Ik ben van mening dat wanneer je zomaar een blok koopt en het er in hangt, dat je echt niet weet wat je hebt. Dus als ik geen nieuw blok opbouw dan moet ik het blok kennen of er moet zo veel historie bijzitten dat je het wel kunt lezen, maar anders schrikt een geprepareerd blok me altijd een beetje af. Met het blok zit eigenlijk niet erg veel haast, budget is er momenteel nog niet. Maar mijn grootste reden om het nog niet te doen, is omdat ik mij nog altijd te pletter amuseer met de 1300, raar maar waar laugh ; Ik vind het een heel prettig blok, pruttelt zo lekker na ;)) . Koppel, vermogen mis ik allemaal wel, maar waarom nu al veranderen als je het binnen een jaar of 2 jaar met een groter budget dubbel zo goed kan doen?

Onderstel was standaard ook niet slecht, maar dat was na de aankoop mijn grootste prioriteit. Een goede wegligging vind ik veeeel belangrijker dan eentje die alleen maar snel vooruit gaat. Onderstel wou ik gewoon echt goed spul dus daarom maar gelijk voor AH gegaan icm met Bilstein. Aan een onderstel kan je blijven werken maar het voldoet nu prima, dus daar wordt voorlopig niet aan gedaan.

In de week van 9 September komt er een heel leuke activiteit voor mij aan, dan komt er een shoot met Ben Kwanten. Professioneel fotograaf met heel veel leuk spul. Er gaat ook een filmpje gemaakt worden waar ik nu al heel erg na uitkijk.

Hier wat werk van Ben Kwanten.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Alfagek
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:08
Locatie: Haaksbergen
Contacteer: Website

RE: Semi trackday car project

ma aug 19, 2013 14:04

Is gewoon een leuk project! :wink:
Nu:
33 1.7 16v
Toen:
6x 164 (TS, V6, V6, TS, TS LPG, TS LPG)
7x 33 (1.5 IE, 1.7 IE, 1.4 Imola, 1.7 IE SW, 1.5 IE, SW 16v, 1.3)
1x 75 (1.8 IE)
3x 146 (1.6 TS G3, 1.8 TS G3, 1.9 JTD)
1x 155 1.8 TS 16v G3
1x 145 2.0 TD
1x 90 2.0 carbs

Gebruikersavatar
BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3123
Lid geworden op: vr okt 13, 2006 10:20
Locatie: Geel-Belgie
Contacteer: Website

RE: Semi trackday car project

ma aug 19, 2013 14:48

Ik vind je keuzes prima ! :wink:
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: Mijn Bertone project

ma aug 19, 2013 17:41

indigo grey ( kom ik later nog op terug :roll: )
Uhh misschien heb ik er over heen gelezen.... :D
nee hoor, je hebt er nog niet over gelezen. Op email kreeg ik immers de documentatie van het voertuig maar daar stond Indigo grey, maar volgens mij is dit fout. Ofwel is hij dan body off overgespoten, (maar dan restaureer je hem natuurlijk gelijk, en dat is niet gebeurd) ofwel spuit je hem oppervlakkig en dan is het wel ergens te zien. Maar is nergens te zien dat hij ooit een andere kleur had en gerestaureerd??? nee dat gaat hem ook niet worden :P .
Dan ben ik wel nieuwsgierig naar een fotootje van je chassisnummer.... :P
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: Semi trackday car project

ma aug 19, 2013 20:44

Komt er ook nog een kooitje in tegen de hoofdpijn?

wout1235
Newbie
Newbie
Berichten: 46
Lid geworden op: ma dec 17, 2012 15:27
Contacteer: Website

Re: RE: Semi trackday car project

ma aug 19, 2013 21:21

Komt er ook nog een kooitje in tegen de hoofdpijn?
Jazeker, gaan we zelfs zelf maken. Wordt een leuk tussenproject! Ben er nog niet helemaal uit of ik een volledige ga doen of een halve.

Terug naar “Projecten”