Pagina 57 van 60

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

Geplaatst: zo apr 03, 2022 15:44
door DJ
Is die 27mm stabi niet meer op z'n plek onder de giulia?

Die remslang ziet er idd niet zo best meer uit.

Gr
DJ

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

Geplaatst: zo apr 03, 2022 16:59
door Veloce
Is die 27mm stabi niet meer op z'n plek onder de giulia?

Die remslang ziet er idd niet zo best meer uit.

Gr
DJ
Onder de Giulia zit een Alfaholics fast road suspension kit met 29mm stabi + Spider S4-droplinks. 8)

Heb net stukje gereden met de Spider en hij stuur wel een stuk prettiger in nu, maar dat is logisch. Verschil is toch groter dan ik dacht.
Merk wel dat bij grote(re) stuuruitslag het kleine stuur (300mm Personal) wat zwaar wordt, maar ben sowieso al langer aan het twijfelen om weer een groter/origineel stuur te plaatsen.

Vorig jaar via marktplaats of FB-groups een origineel S3 stuur gekocht....dacht ik. Bij ontvangst bleek het een GTV6-stuur te zijn en dat past niet (naaf met spie versus vertanding). Afgelopen jaar dacht ik er aan hem te verkopen "want ik zal toch nooit een GTV6 meer kunnen betalen", nu ben ik blij dat ik hem gehouden heb. :lol:

Edit: kreeg hem stationair niet meer bijgeregeld, kwam er vandaag achter dat de o-ring in het inlaatspruitstuk gaar is, daar moet dus een nieuwe in. Iemand een idee welke maat dat moet zijn?

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

Geplaatst: zo apr 03, 2022 22:30
door JoorZ105
Wat voor schokdempers heb je onder de giulia?

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

Geplaatst: zo apr 03, 2022 22:43
door Veloce
Wat voor schokdempers heb je onder de giulia?
Bilstein voor, Koni geel achter.

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

Geplaatst: ma apr 04, 2022 20:21
door DJ

Heb net stukje gereden met de Spider en hij stuur wel een stuk prettiger in nu, maar dat is logisch. Verschil is toch groter dan ik dacht.
Merk wel dat bij grote(re) stuuruitslag het kleine stuur (300mm Personal) wat zwaar wordt, maar ben sowieso al langer aan het twijfelen om weer een groter/origineel stuur te plaatsen.
De ervaring met zwaar sturen is herkenbaar. Ik heb eventjes met squadra stabi op mijn bertone gereden. Daar was ik snel klaar mee,

Gr
DJ

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

Geplaatst: do apr 07, 2022 10:41
door Veloce
En gisteren ook de Spider weer door de APK. Uiteindelijk alleen nieuw remslangetje geplaatst, de stuurkogel alleen schoon gemaakt en 't was in orde. 8)
Meteen ook maar een oliewissel er achteraan gedaan nu ik de plek in de garage heb. Volgende week staat de GTV6 er hopelijk weer.

Ondertussen nog lekker wat kilomters gemaakt, ben toch wel blij met de stabi. Het zwaarder sturen valt wel, is slechts beetje meer dan voorheen en is niet vervelend. Denk dus dat een iets groter stuurtje de boel helemaal perfect zou maken.

Afbeelding

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

Geplaatst: wo aug 24, 2022 22:56
door Veloce
Weer even terug naar de Giulia.
Vorig jaar dus onderblok vers laten opbouwen, echt alles nieuw. Nu zo'n 1.500km geleden. Cyl-kop niet gedaan, die was pas 15.000km oud.
Ik vond m alleen niet lekker stationair lopen, met soms een hik/nies waarbij hij bijna afslaat. Alsof carb beetje terug spuugt door het arm lopen.
Heb m een maand of 3 geleden terug gebracht naar de specialist die blok ook gebouwd heeft, kop natrekken en nog eens afstellen. Maar daarna liep hij niet echt beter. Gewoon 't zelfde. Bovenin en onder belasting loopt hij gewoon goed.

Fast forward naar afgelopen weekend, ritje maken met wat vrienden. Zeggen ze dat mijn uitlaat blauw pluimt. In de schermering zag ik inderdaad ook wat damp in de koplampen van mn achterliggen.
Ik ben dus maar eens op onderzoek uit gegaan: klepspeling, compressie, carbs etc. Ik zet hier onder ff de uitkomsten neer.

Klepspeling (koud) en compressie: (warm, gasklep open):
Heb 't even in PSI genoteerd, dat las wat preciezer af op mijn meter. Maar ter beeldvorming: 160psi is 11 bar en 175psi is 12 bar.
Nokkenassen en klepbekers zien er visueel nog OK uit.

Afbeelding

Voor het warmrijden zag ik dat alle 4 de bougies pikzwart waren. Dus had ze even gewisseld, na een kwartiertje rijden had ik dit: cyl 1,2 en 4 zwart, cyl 3 wit. Die laatste lijkt dus arm te staan
Afbeelding
Afbeelding

Check met gunson colourtune, voor een grove indicatie. En inderdaad staat cyl 3 veel armer afgesteld dan de andere 3. Ik probeer wat bij te stellen, maar zowel 3 wat rijker zetten, of 4 iets armer, zorgt er voor dat de motor slechter gaat lopen en meer gaat niezen.
Zou het dan wellicht iets in mn sproeierbezetting zijn? :-k

Even de kelken er af om synchronisatie te checken. Zit cylinder 2(!) er volledig naast. De andere 3 zitten redelijk in de buurt (allemaal rond de 3), maar ook niet perfect.
Had al wat geprobeerd om bij te stellen, maar dat leverde weinig op, maar daar moet ik nog wat beter naar gaan kijken want het was al laat.
Afbeelding
Afbeelding

Als klap op de vuurpijl merkte ik ook dat als ik de carbs wat harder tegen de motor aan drukte, het toerenstal steeg. Dus zijn mn carbrubbers weer hemeltje......die ik afgelopen december nog vervangen heb! Wellicht toch maar eens tijd voor alu exemplaren dan?

Maar even enkele gedachten op een rijtje:
- ik vermoed dus een probleem in de carbs waarom hij met name stationair en laag in de toeren niet goed loopt (sproeiers en/of vlinderklep)
- kan dit allemaal de oorzaak zijn van het pluimen?

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

Geplaatst: wo aug 24, 2022 23:23
door HAAK28
Hikken is mengsel of ontsteking.

Gezien je bevindingen, waarschijnlijk mengsel. Dat kan ook komen door valse lucht via je rubbers.

Bij mijn giulia zaten de rubbers er op met silicone kit. Dat had ik helemaal schoon gemaakt en netjes met papieren pakkingen gemonteerd. Daarna liep de motor ook niet mooi meer. Nu weer siliconenkit er tussen en opgelost. Dus de rubbers an sich kunnen nog goed zijn, misschien dichten de flenzen niet goed af.

Blauwe rook is olie en dat komt waarschijnlijk langs je klepgeleiders, dat gebeurd als de klepseals versleten of uitgehard zijn.

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

Geplaatst: wo aug 24, 2022 23:35
door Veloce
Als klepseals niet goed meer zijn dat ik dat toch uit mn compressietest moeten zien?

Carbrubbers zitten trouwens mét papieren pakking én een dun laagje vloeibare pakking gemonteerd. Daar zou het dus niet fout moeten gaan.

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

Geplaatst: do aug 25, 2022 07:16
door DJ
Klepseals niet goed staat zie je niet in compressietest.

Gr
DJ

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

Geplaatst: do aug 25, 2022 08:30
door Veloce
Hmm, OK! Dan zou dat t pluimen waarschijnlijk wel veroorzaken.
Goeie klus voor de winter dan. 8)

Rest me nog de carbs, die trek ik er binnenkort dan ook maar eens af.

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

Geplaatst: do aug 25, 2022 09:27
door Dirk-33
Dat ze anders lopen als je ze aandrukt is niet gek, want je trekt en duwt dan vaak ook aan het mechanisme tussen de carbs en veranderd de synchronisatie.
als je een kapje hebt wat je kan verwijderen voor je progressie boringen kun je daar eens kijken of de vlinderkleppen per carb gelijk staan. Of van binnen kijken of ze tegelijkertijd de boringen open maken. Als je bijv verkeerd afgestelde gaskabel hebt kan t asje tussen de kleppen nog wel eens torderen en dan openen de kleppen dus niet gelijk hoeveel je ook afstelt. Als dat goed is, trek ze er eens af en kijk met een zaklamp of bij alle vlinderkleppen evenveel licht doorschijnt. Wellicht zijn ze ooit losgehaald en niet recht terug gezet

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

Geplaatst: do aug 25, 2022 10:44
door jan1300
Heb je aan de sproeier bezetting na onderblok revisie nog wat veranderd?
Je mag aannemen dat een gereviseerd onderblok meer compressie heeft waardoor de sproeier bezetting aandacht nodig heeft. Daarom adviseer ik na een motorrevisie ook een carburateur revisie en een rollenbank sessie na inrijden.
Gr Jan

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

Geplaatst: di jul 18, 2023 15:27
door Veloce
De aanloop naar de "big revamp" van de Spider is nu begonnen.

Om te beginnen is de auto nu, na 20 jaar, helemaal van mij!
Het is een beetje apart verhaal. Mijn oom heeft deze auto in 1994 gekocht, als eerste NL's eigenaar.
In Maart 2003 haalde ik m'n rijbewijs en de Spider stond toen bij mijn oom in de stalling stof te happen. Het was toen een 17 jaar oude occasion met een dagwaarde van een appel en een ei, daarom vroeg mijn oom of ik hem af en toe eens wilde lenen zodat de auto niet zou verloederen. Dit was voor mij de start van mijn auto- en Alfa-hobby, ik merkte dat ik dit veel leuker vond dan het moderne spul.

Ik heb 'm toen eerst een aantal jaren als studentenvervoer gereden, na mijn afstuderen werd het een hobbywagen omdat ik dagelijks een 75TS reed. Ondanks dat de sleutels al ruim 15 jaar permanent bij mij thuis liggen, stond de auto nog steeds op naam van mijn oom. Terwijl hij er dus al 20 jaar niet meer in gereden had en ik alle onderhoudskosten betaalde. Dus afgelopen maand heb ik hem definitief overgenomen en kan ik nu eindelijk los gaan om heb wat aan te pakken.


Komend najaar/winter gaat hij dus een serieuze impuls krijgen, eerst het onderstel en daarna de motor.
Op dit moment ben ik bezig om alles bij elkaar te zoeken voor het onderstel. Het grootste deel wil ik in de winter doen, maar probeer al enkele zaken deze zomer te doen zodat ik er al profijt van heb.

Het lijstje dat nu besteld is:
- het kleine 330mm Personal stuur eruit en een 350mm MOMO Prototipo er voor in de plaats
- 4 nieuwe banden
- Alfaholics fast road suspension kit (met iets dunnere stabi van 27mm ipv 29mm)
- verse set Koni rood.
- Alle stuurkogels, fuseekogels en silentbussen vervangen van de gehele ophanging + T-bar

Later nog:
- nieuwe wiellagers
- staalomvlochten remslangen

En als dat klaar is, dan gaat de Bosch L-jetronic eraf en bouw ik hem eindelijk eens om naar Dellorto's.

Afbeelding
Afbeelding

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

Geplaatst: di jul 18, 2023 17:11
door Roland Artc88
Gaaf project! En gefeliciteerd met de 'nieuwe' auto waar je al 2 decennia in rijdt :D

Succes met het project. Klinken als erg fijne aanpassingen die op de planning staan.