Pagina 55 van 60

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

Geplaatst: wo jan 13, 2021 14:05
door JoorZ105
Je moet ze niet helemaal aandraaien, al is niet duidelijk hoever.

Ik heb de flenzeninieder geval rondom met gelijke speling aangedraaid.

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

Geplaatst: di mar 16, 2021 11:24
door Veloce
Dikke week geleden heb ik de Giulia eindelijk weer terug thuis staan na een flinke update aan de motor.
In grote lijnen is vooral het onderblok aangepakt. Dus krukas polijst, nieuwe lagers, keeringen, 10548-nokkenassen, nieuwe zuigers en bussen. Cylinderkop was 10K geleden gedaan, nu alleen 2 klepbekers vervangen. Bak is open geweest en zijn 2 nieuwe synchro's in gezet, met ook overal nieuwe keerringen etc. Ook zit er nu een Alfaholics lichtgewicht vliegwiel op.
Nu een ruime 1000km rustig inrijden en dan kop natrekken + oliewissel. Ik heb nu al een 100km gereden, maar tot nu toe ben ik al zeer tevreden. Motor loopt echt een stuk mooier rond en de gasrespons is perfect. Wat meer doortrappen komt nog wel, maar eerste indruk is dus prima.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

Geplaatst: za apr 17, 2021 21:39
door Veloce
Vandaag ben ik de Spider gaan ophalen bij Eric Stevens. Ik kwam er niet meer uit, ik kreeg hem gewoon niet aan de praat nadat ik onder kap alles had nagelopen en ook de krukassensoren had vervangen.

Lang verhaal kort: kortsluiting bij de kabelboom in de buurt van de computer (achter de passagiersstoel). Daar zaten een aantal oude reparaties uit de jaren '90 aan de bedrading. Resultaat was een kapot ECU-relais, een aantal doorgefikte zekeringen en de computer zelf die een tik had gekregen. Uiteindelijk de computer open moeten maken om het te fixen, nieuw relais er in (das helaas een dure) en wat nieuwe stukken bedrading. 
Maargoed, werd dus wat duurder dan ik aanvankelijk had gedacht en gehoopt. Maar ik wilde al het werk aan het injectiesysteem van deze winter (gereviseerde injectoren, nieuwe inlaatrubbers, opgepimpte brandstofrail en nieuwe brandstofleidingen) niet teniet doen door de boel maar om te bouwen naar carburateurs. Dat komt nog wel een keer, vermoedelijk als me nogmaals zoiets als nu overkomt.
De eerste indruk is trouwens wel echt heel positief, de auto lijkt echt een stuk toerengretiger te zijn, vooral boven de 3000rpm. Ik meende altijd dat vooral kwam door de nokkenasversteller die ik nog steeds moet fixen, maar nu met de nieuwe injectoren schrik ik wel beetje van het verschil. :lol:

Uiteraard moet er altijd ook nog iets gebeuren:
- het gevoel in het gaspedaal is heel raar. Hij reageert pas na een slag van 2-3cm ofzo, het gevoel ik ook echt anders dan ik van de auto gewend ben. Ik denk dat ik even moet kijken of ik het gasstangmechanisme wellicht verkeerd heb gemonteerd. Hij loopt nu ook 1400rpm stationair, dat heeft hij nooit gedaan. :-s
- het contactslot is, volgens de traditie van deze auto, helaas ook overleden. Ik had al langer dat gevoel, daarom had ik altijd een koperdraadje klaar liggen om hem te hot-wiren. Maar de laatste weken voor de winter leek het probleem verdwenen en wtartte hij gewoon probleemloos met de sleutel. Nu zit er een startknop op 't dash en dat werkt eigenlijk prima. :-) Ik weet niet of ik nu meteen weer 150 euro aan een nieuw contactslot wil uitgeven als dit ook werkt. Het is wél veilig, want de knop werkt alleen als de sleutel op contact staat. 8)
- ik heb recent een dikkere stabi gekocht van 27mm. Die moet ik er ook maar eens onder hangen om de body roll wat tegen te gaan. 8)

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

Geplaatst: ma mei 03, 2021 16:23
door Veloce
Voor wie 't leuk vindt, mijn side-project is nu z.g.a. klaar. De Vespa 50N uit '67 is helemaal in orde. Helemaal kaal geweest tot op het blanke metaal, werkelijk ieder schroefje is nieuw. Uiterlijk gewoon 100% origineel gelaten, dus een "kale instapper" zoals de 50N was, zonder chroom, knipperlichten of remlicht. Enige toevoeging is een snelheidsmeter. Technisch wel beetje opgeleukt met een conversie naar 4-bak, betere remmen, verstelbare schokbrekers, externe bobine, dikke Dellorto carb, reedvalve-inlaat, "race" krukas en 85cc DR-zuiger. =P~
Alles werkt nu naar behoren, afstelling is klaar. Laatste tijd wat testritjes gemaakt, maar goed ook, want de nieuwe benzinekraan lekte en ook de (eveneens nieuwe) silentblock van de bovenste schokbreker zat een productiefout in.

Over een dikke 3 weken mag ik op audiëntie bij de RDW, dus nu nog even zorgen dat hij niet harder dan 50 loopt. :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

Geplaatst: ma mei 03, 2021 19:55
door JoorZ105
=D>
Gaaf hoor!

Hoe zorg je dat hij bij de keuring niet te hard gaat?

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

Geplaatst: ma mei 03, 2021 21:42
door Veloce
De 4e versnelling blokkeren :-$ (op stuur staat schakelpatroon voor een 3-bak)

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

Geplaatst: ma mei 03, 2021 23:30
door Tonio
En hoe blokkeer je een versnelling (zonder de boel te mollen)? :)

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

Geplaatst: di mei 04, 2021 07:26
door Scalino
Wat gaaf =D> De kleur is ook helemaal top!

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

Geplaatst: di mei 04, 2021 08:54
door GT 75V6
Blijft mooi om te lezen hoe je die oude beestjes de aandacht geeft die ze nodig hebben en ze zo op de weg weet te houden. :thumbs:

En ideaal dat je zo'n mooie sleutelruimte hebt, moet een mooie afleiding zijn naast je gezin. :mrgreen:

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

Geplaatst: di mei 04, 2021 10:03
door Veloce
Thanks mannen! Ik heb als 16-jarige nooit iets met scooters en brommers gehad. Nu ben ik 36 en heb ik mijn allereerste scooter dus :lol:
En hoe blokkeer je een versnelling (zonder de boel te mollen)? :)

Alles werkt nog met kabels, net zoals een fiets. Dus de kabel voor het opschakelen blokkeer je met een tonnetje (of 2) zodat hij niet verder dan de 3 gaat.

Afbeelding

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

Geplaatst: di mei 04, 2021 17:18
door Veloce
En ideaal dat je zo'n mooie sleutelruimte hebt, moet een mooie afleiding zijn naast je gezin. :mrgreen:
Sleutelplek aan huis is de beste keuze ooit. Had m'n garage alleen liever iets breder gehad, maar dat is dan maar iets voor een volgend huis ooit.
Maar zeker met kids is het ideaal, nu kan het ook even tussendoor. Of omgekeerd, ik kan meteen alles uit m'n handen laten vallen als het moet. Voorheen moest ik altijd een stuk rijden, dat motiveerde op een gegeven moment ook niet meer.

Ik heb m'n rijtje vervoer nu wel klaar denk ik. Een sportsedan, 2-zits cabrio en klassieke scooter voor de hobby, daarnaast Abarth als old school brulboei om ook alle andere dagen lekker te kunnen gassen. Heb 2 maanden geleden mijn 595 Competizione omgeruild voor nieuwe 595 Esseesse, dus met een sper-diff, carbon-pack en Akrapovic. Niet goedkoop, maar ik kan me gewoon weinig leukere auto's voor dat bedrag bedenken als je zoals mij vooral stadsverkeer of slingerende b-weggetjes rijdt. 8)

Afbeelding

Afbeelding

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

Geplaatst: do mei 06, 2021 10:29
door GT 75V6
Had het al op gummen langs zien komen inderdaad! Heel gaaf ding, kan me voorstellen dat je er veel schik mee hebt. Had ooit een (wat oudere) Abarth T-Jet mee als leenauto, dat vond ik al geniaal. :mrgreen:

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

Geplaatst: di jun 01, 2021 00:05
door Veloce
Vorige week bij de RDW geweest, binnen 3 minuten was de keuring klaar. Keurmeester zei dat hij al snel door had dat het een heel net opgebouwd ding was en geloofde me wel dat alles in orde was....en ook dat hij maar 45 liep. :lol:

Ondertussen al een kilometer of 50 gereden, hij loopt echt héél erg goed! Ik heb niet echt een standaard recept gevolgd m.b.t. de motor, meer gewoon door research zelf iets leuks samengesteld. De 4-bak geeft ook iets extra's, de extra versnelling vult precies het (te grote) gat tussen 2 en 3 op. Ik ben het blokje nog aan het inrijden, maar 60 was al probleemloos. Desondanks heb ik 'm niet om volgas mee te knallen, het gaat me vooral om de extra trekkracht in de Limburgse heuvels in combinatie met mijn Hollandse postuur.


Afbeelding

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

Geplaatst: di jun 01, 2021 07:23
door DJ
Gaaf hoor! 8)
Is er nu ook het weer voor.

Gr
DJ

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

Geplaatst: di jun 08, 2021 11:23
door edb1234
Hartstikke leuk topic om te volgen... :thumbs: Eén kleine opmerking: de afbeeldingen zijn hier niet zichtbaar. Nog meer mensen last van?