Pagina 51 van 60

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

Geplaatst: zo apr 05, 2020 23:53
door Veloce
Vandaag de Spider voorzien van nieuwe olie en filter. Er werd door de garage vroeger altijd gewoon 10w40 ingeflikkerd, in de tijd dat ik nog weinig tot niks zelf deed vanwege woning in het centrum. Hhb 2 jaar terug ook nog de bekende AGIP/ENI iSint 10w40 gebruikt, maar vond 'm toch wel olie verbruiken. Daarom nu iets dikkere ENI Classic 20w50 die ik ook in de Giulia gebruik.
Omdat hij een stukje van huis in de stalling staat neem ik hem altijd voor een iets langere periode mee naar huis, meestal als het lekker weer wordt zoals komende week. Dus gisteren de Abarth in de stalling geparkeerd en gebruik ik de Spider lekker als dagelijkse auto. Ik heb nu veel vrije tijd, ga een uurtje later naar het werk voor wat administratie en klusjes, stop ook weer 2 uurtjes eerder en neem dan een leuke route door het heuvelland mee naar huis.
Ik heb altijd wel een paar dingen op m'n lijstje staan die ik aan deze auto wil doen, maar het heeft gewoon nooit prioriteit. Ik wil wél eindelijk een andere pookknop, maar wil weer niet veel geld uitgeven aan een nieuwe. Los daarvan staat zo'n nieuw ding totaal niet bij het "gepatineerde" interieur van de auto. Oom het logo op de kont, dat is echt al 20 jaar zo. Maar het is ooit eens vastgekit door iemand, dus krijg 't onmogelijk los zonder de rubberen spoiler te slopen.
Wellicht de belangrijkste die ik nog een keer wil doen deze zomer (maar pin me er niet op vast) is een ombouw naar handbediende ramen. ik ben een beetje klaar met die elektrische ondingen. Vorige zomer is de kabel van de linker deur weer gesneuveld, denk vastgelopen katrol door het weinige gebruik. Ze gaan alleen maar sloom en de kabels gaan stuk en zijn mega duur. Een katrol + kabel van en elektrisch bediend exemplaar is €160 euro ofzo, van een handbediende is dat €35.
Als ik het goed gezien heb is de deur gewoon hetzelfde en zitten alle montagepunten van het manuele systeem al op hun plek. Dus is het even een setje tweedehandse hendels en katrol regelen en dan kan ik ze ombouwen. Maar daar moet ik me eerst eens goed in gaan verdiepen, kan me niet voorstellen dat ik de eerste ben die dit wilt doen.
Nu de rust ook een beetje is wedergekeerd met dat Cocona-gedoe en mijn belangrijke klusjes aan de Giulia en Spider klaar zijn kan ik na een week of 4 eindelijk weer verder met het motorblok van mijn Vespa-project, want ik wil daar deze zomer graag mee gaan rijden.


Afbeelding

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

Geplaatst: di apr 07, 2020 23:17
door Veloce
De traditie dat iedere keer als ik de Spider uit de stalling haal er iets stuk gaat moest natuurlijk voorgezet worden. SInds ik 'm 2 jaar geleden weer met enige regelmaat gebruik, ma 6 jaar stilstand, is het tot nu toe iedere keer raak geweest. Ik beschouw het als mijn straf voor het negeren van de auto en heb iets goed te maken. :lol:
Ondertussen rijdt hij beter dan ooit te voren, dat dan weer wel. Intentie is gewoon om dit nu, zolang het kan, hem op regelmatige basis als semi-dagelijkse auto te gebruiken bij lekker weer. Ik fix alleen iets als het stuk gaat, en als ik een keer wat meer zin en tijd heb doe ik wat extra's.
Waar vorige keer, een week of 3 terug, het alleen maar een slechte stekker van een knipperlicht was begon vanmiddag opeens een wiellager te knakken bij iedere bocht naar rechts.
Na het avondeten de wielen er eens af gehaald en ik denk dat de kleur van het vet al genoeg zei. Dat was zo bruin dat het echt ontzettend oud moet zijn geweest. Aan beide kanten het wiellager er even uit gehaald, oude vet eruit gelepeld en alles schoon gemaakt. Nieuw vet erin en voilà, het knakken was verdwenen.

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

Geplaatst: wo apr 08, 2020 07:37
door jan1300
En het vet in het binnestelager ook gedaan?

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

Geplaatst: wo apr 08, 2020 09:29
door Veloce
Ik heb de remschijf er niet af kunnen pakken, want had pas tijd toen de kinderen in bed lagen, dus in de schemering buiten op de oprit.
Dus alleen het kleine lager eruit, daarna zover mogelijk alles schoongemaakt en weer terug in elkaar.
Niet de meest duurzame oplossing, maar nu kan ik tenminste weer rijden zonder geknak, het is alleen maar de vraag voor hoelang deze fix het gaat houden.
Over een tijdje pak ik alles er wel eens af, als ik overdag wat meer tijd heb.

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

Geplaatst: wo apr 08, 2020 09:35
door Dirk-33
Waarschijnlijk was na stellen van de voorspanning de oplossing, niet het vet.

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

Geplaatst: ma apr 27, 2020 12:12
door Veloce
Ik heb de Spider nu 3 weken als dagelijks vervoer gebruikt en los van die wiellagers even aanpakken is dit de eerste keer dat er niks stuk is gegaan nadat ik 'm gebruikt heb! Er zit dus een positieve stijgende lijn in, hopelijk blijft 't steeds vaker goed gaan. Afgelopen weekend de Spider weer omgeruild in de stalling voor de Abarth, die stond nog op zijn winterbandjes. :roll: Wat rijdt dat toch weer fijn nu op fatsoenlijk zomerrubber, binnenkort maar eens een setje nieuwe Pilot Sport 4 bestellen.


Ondertussen ben ik weer bezig aan mijn andere project, iets dat ik tussendoor doe. Een Vespa 50N uit '67, de meest sobere en kale uitvoering. Dus zonder chroom en andere opsmuk, slechts 3-versnellingen, maar ook zonder remlicht, richtingaanwijzers of snelheidsmeter.
Hij is tot op 't blanke metaal kaal geweest en helemaal opnieuw gelast en gespoten in Giallo Positano. Dat is.een originele Vespa-kleur uit '67 en werd ook geleverd op de Fiat 600 en 850 pmdat Piaggio de zelfde verfleverancier had als Fiat.
Uiterlijk blijft hij bijna helemaal standaard, inclusief de gesloten stalen wielen. Iknheb alleen het chromen logo en treeplanklijsten van de 50 Lusso genomen. Maar verder komt er wel een leuk, stug onderstel, betere remmen, klassieke Giannelli-uitlaat, Polini-inlaat, grotere Dell'orto SHB16.16 carb en een pittige DR-cylinder. Hoeveel cc dat is mag ik van de RDW niet zeggen, want hij moet nig ingevoerd worden. :lol:

Afbeelding

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

Geplaatst: ma apr 27, 2020 14:12
door Scalino
Gaaf! Lijkt op Giallo Ocre of is het in het echt een andere tint?

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

Geplaatst: ma apr 27, 2020 21:50
door Veloce
Het is inderdaad okergeel, lijkt heel erg op Giallo Ocra van onze Alfaatjes. Bij Fiat en Piaggio heet de kleur echter Giallo Positano.

Afbeelding

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

Geplaatst: di apr 28, 2020 08:12
door JoorZ105
Gave Vespa! =P~

Als ik ooit eens tijd over heb ga ik er ook 1 zoeken om aan te prutsen :idea:

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

Geplaatst: zo jun 07, 2020 15:42
door Veloce
Een korte Vespa-update. Blokrevisie loopt op z'n einde, werkelijk ieder schroefje en onderdeel in nieuw, alleen de achteras heb ik hergebruikt.
DR Racing 85cc cylinder, Mazzucchelli race krukas, Polini membraan-inlaat, dikkere Dell'orto SHB16.16 en period correct Giannelli "Proma" uitlaat. Ook heb ik de bak omgebouwd van 3 naar 4 versnellingen.
Paar kleine dingen nog aan de ontsteking fixen en nog het koppelingsdeksel terug krijgen van de stralen. Dan kan hij in principe aangezwengeld worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Zo ben ik een paar weken terug begonnen:

Afbeelding

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

Geplaatst: zo jun 07, 2020 21:35
door JoorZ105
=D> :thumbs:

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

Geplaatst: zo jul 05, 2020 22:51
door Pericoloso
Hoe klinkt hij :wink: ?

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

Geplaatst: ma jul 06, 2020 13:07
door Veloce
Eerste start was prima. Nu kan ik gaan friemelen aan de ontsteking en carburateur.

https://youtu.be/BQPx8ut8vhE

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

Geplaatst: di jul 07, 2020 09:05
door JoorZ105
:thumbs: :thumbs:

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

Geplaatst: zo aug 02, 2020 21:54
door Veloce
Ík zeg het jullie, 't is voodoo of zwarte magie ofzo.... Deze week weer een paar dagen met de Spider gaan werken, PROBLEEMLOOS! Dus ik wil 'm zaterdagmiddag terug naar de stalling brengen en bedacht me dat dit dan de eerste keer in 3 jaar zou zijn dat er eens niet iets stuk ging. :-)
Dus....wilde hij opeens niet starten. Zelfde probleem als ik paar weken terug was begonnen, dat ik de startmotor wel rond hoorde gaan, maar de bendix er niet uit plopte. Dit gebeurde ongeveer 1 op de 25x starten. Soms deed hij het direct daarna wel weer, de andere keer moest ik 'm een nacht laten staan. Ik had zodoende ook een paar weken terug al een nieuwe gebruikte startmotor geregeld voor een paar tientjes. Daarom heb ik m maar meteen vervangen, want nu kun je nog lekker tot 22.00u op de oprit knutselen en in de ochtend verder gaan. Alles beter dan dat dit in november moet.
Helaas moet bij de Spider het gehele Bosch-systeem er af om bij de startmotor te komen, dus even de snel de carbs eraf trekken is er niet bij. Ben er uiteindelijk wel een paar uurtjes mee zoet geweest, maar alles zit weer in elkaar en het werkt ook nog. =D>


Ik heb me ook al voorgenomen dat als ik de Vespa klaar heb dat mijn volgende (winterproject) een verse motor voor de Spider gaat worden. Ik denk gewoon een 2-liter op carbs of anders een Twinspark 8v.

Afbeelding

De shim van de startmotor zat overigens verkeerd, nog aardig knap om hem zo gemonteerd te krijgen. Maar dat betekent dus dat dit al niet meer de originele startmotor was.

Afbeelding