Pagina 49 van 60

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

Geplaatst: ma jul 15, 2019 22:29
door Veloce
Vandaag wat geklust aan de Spider.
Ik meende dat het lampje vervangen via de achterkant moest, dus het spatbord. Ik had 't nog mooit gedaan bij deze auto....
Maar eenmaal open was dat niet het geval.... :lol: Dus via de voorkant de lamp eruit, en toen bleek het lampje zelf niet stuk. Toch vervangen en nog steeds geen dimlicht. Ik heb geen handleiding bij de auto, maar moet dan toch maar eens een elektrisch schema ergens vandaan zien te halen. Zekeringen onder dash waren goed, maar wellicht zit er nog ergens anders een zekering verstopt.

Vandaag even een zekeringschema van een S3 Spider op Google gezocht. Zekeringen waren op het oog allemaal intact, maar wist zonder boekje niet waar ze allemaal voor waren. Met 't schema erbij was het toch wat overzichterlijker nu. Hmmm....eens even aan de zekering van het linker dimlicht wiebelen en *flits* ik had weer 2 werkende koplampen. 8)


Als t beetje mee zit vervang ik komend weekend de bakolie. Dat ding maakt al 15 jaar joelende geluiden, maar na de lange stilstand sinds vorig jaar zou 't wel eens een verstandig zijn om die te verversen. Ik zag dat de bijvulplug met een diepe inbus was, maar juist een maat die ik niet op dop had. (12 of 13mm?) Ik had wel een pijpsleutel in die maat, maar daar kreeg ik 'm niet mee open. Deze week dus even een goede maat dop regelen.

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

Geplaatst: di jul 16, 2019 07:52
door JoorZ105
Voor nood/snelheid: probeer eens een kop van een goede kwaliteit bout. Als je een goed passende hebt: 2 moeren erop, tegen elkaar gedraaid en dan een steeksleutel erop. Let wel op dat je hem niet kapot draait, maar als het ding normaal vast zit moet het kunnen.
Met deze truc ooit een van de grote ronde bussen in de kop ingedraaid (stak te ver uit). Werkt ook. 8)

Los daarvan: zo'n inbus dop heb ik ook ooit gekocht. Die dingen zijn niet goedkoop overigens, maar heb er al een paar keer plezier van gehad. Zo fijn als je de volgende keer weer dat stukje gereedschap kan pakken. :thumbs:

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

Geplaatst: di jul 16, 2019 09:50
door Dirk-33
Goede inbusdoppen voor een ratel zijn in mijn ogen een must als je sleutelt. Gewoon bij de automaterialenzaak kopen in de maat die je nodig hebt, dan heb je niks teveel en valt t mee qua geld. En dan heb je wss degelijke kwaliteit

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

Geplaatst: di jul 16, 2019 13:32
door Veloce
Vanochtend maar een inbusdop gekocht bij de automaterialenzaak. Ik had deze maat niet thuis omdat ik m nog nooit nodig heb gehad op een 105-je. Ik wist dat je bakplug een inbus KON zijn, maar bij mijn Giulia zijn beide pluggen gewoon een 6-kant.

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

Geplaatst: di jul 16, 2019 15:52
door JoorZ105
ook al voorzien in een oliepompje?
handig!

zelf heb ik een handpompje maar tegenwoordig zijn er voor weinig ook elektrische pompjes.

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

Geplaatst: di jul 16, 2019 18:30
door Veloce
Ja, heb zo'n handpomp die ik ook bij de Giulia gebruik.

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

Geplaatst: di jul 16, 2019 20:22
door DJ
Oude benzinepomp werkt ook prima voor dat doel.

Gr
DJ

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

Geplaatst: wo jul 17, 2019 22:51
door Veloce
Nou, vanavond even de bakolie vervangen van de Spider. Ook weer één van de vele dingen waarvan ik niet weet hoe lang geleden het is gebeurd, laat staan óf het ooit was gebeurd sinds deze auto in de familie is (vanaf 1992) .
Imbusdop gekocht, had wel even wringijzer nodig om hem los te krijgen. Goeiegenade zeg! Olie die er uit kwam was pik- en pikzwart....en ook zeker geen 1,5L of hoeveel moet er in zo'n bak.
Maar nu met nieuwe olie, echt niet normaal! Is niet de eerste keer dat ik bakolie vervang, tijdje terug zelfs nog bij de Giulia gedaan. Ik rekende dus wel op wat verbetering, maar gezien de algehele staat en kilometerstand van de auto verwachtte ik geen wonderen. Maar de bak is getransformeerd van een krakende, joelende, stroeve bak naar een soepel ding die (bij wijze van spreken) als nieuw aan voelt! :shock:
Normaal altijd een kraakje als ik 'm in z'n 1 zetten. Koppeling op laten komen een gerammel/geschuur. Bij koude start kreeg ik je hem de eerste kilometer nauwelijks in z'n 2 met opschakelen, terugschakelen uiteraard gekraak van de synchro en vanaf 3 en hoger een enorm gejoel uit de bak. Dat is nu allemaal verdwenen, op een klein knarsje na als je snel van 3 naar 2 gaat. Ik had echt niet verwacht dat die nieuwe olie zo'n ontzettend groot verschil zou maken.

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

Geplaatst: do jul 18, 2019 13:50
door Graduate86
Nu ik jouw verhaal zo lees, denk ik dat ik ook maar eens de bakolie moet vervangen.
Die van mij maakt nml vooral in de 3e en de 5e versnelling een beetje een gierend geluid.
En ook hier hetzelfde verhaal: nog nooit de bakolie vervangen sinds ik de Spider kocht in '96.

Ook door te lezen kan men hier dus wat leren :jumping:

Groet Jelte

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

Geplaatst: do jul 18, 2019 13:53
door JoorZ105
Is het wel of niet handig om voor een herriebak dikkere olie te kiezen?

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

Geplaatst: do jul 18, 2019 15:12
door Dirk-33
Als het al een kwart eeuw niet vervangen is, zou ik eerst eens met normale olie verversen. Als dat recent nog is gedaan, dan kan je dikker overwegen, kan iets helpen. Maar de voorgeschreven viscositeit is niet voor niks voorgeschreven natuurlijk

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

Geplaatst: vr jul 19, 2019 12:00
door Veloce
Gisteren een dagje naar iemand toe geweest voor een setje nokkenassen te monteren, ruim 400km met de Giulia gereden. Toch ook wel weer eens lekker.
We hebben daar een setje 10548-nokkenassen in gehangen van een 2000 GTV/Berlina. Ook waren mijn oude nokkenassen aan het slijten (vandaar de wissel), waardoor ook nog 2 klepbekers vervangen zijn. Was een leuke en leerzame dag, want had zo'n klus nog nooit zelf gedaan.
Motor voelt nu echt een stuk levendiger aan, zeker op de snelweg merk je dat hij wat vlotter is geworden. Om hem écht helemaal om punt te hebben, moet hij uiteraard op termijn een keer de rollenbank op.

Echter weet ik nu ook zeker dat mijn bak een keer gereviseerd moet worden. Ik had dit al langer in mijn hoofd, omdat ik merkte dat hij het laatste jaar slechter ging schakelen, er een vibratie in zit, de synchro van de 2 kuren ging tonen en in z'n IV en V wat begon te gieren. Nadat ik 2 maanden terug de bakolie bijgevuld had, ging hij opeens veel meer lekken. (wellicht ook dunnere olie erin gedaan? _> AGIP Rotra 75W90)
Op weg naar huis gisteren viel me ook op dat ik de typische geur van de bakolie rook, eenmaal thuis was de kont van de auto ook helemaal vettig. Denk dus echt dat het tijd wordt voor een goede revisie nu. Niet acuut, maar wel iets voor in de winter.

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

Geplaatst: za jul 20, 2019 22:48
door Veloce
Ik zie dat de AGIP/ENI Rotra SX/S 75W90 nergens meer te krijgen is, wel de LSX 75W90 bij de Alfa-toko's. Is deze vergelijkbaar of beter?
Of kan ik beter kiezen voor andere, wellicht dikkere olie?
Het idee is om nu nog een maand of 3 te rijden en dan in de winter de bak eraf te trekken voor revisie. Want schakelen gaat ook niet meer zo goed als 10 jaar terug.

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

Geplaatst: zo jul 21, 2019 01:36
door JoorZ105
Ik heb kroon classic mp90 gebruikt.

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

Geplaatst: zo jul 21, 2019 22:33
door Veloce
Vandaag even de bak bijgevuld, was ongeveer 100-150ml uit schat ik zo, in 2,5 maand. Kan me niet voorstellen dat al de lekken onder de auto (en spray op de kont) alleen daar van komt. Mijn krukaskeerring lekt ook al lang een beetje. Zou zomaar kunnen dat door de lange rit en warme dag de olie een stuk dunner is geworden. Ik gebruik ENI i-Sint 10W40, dus wellicht dan bij de motorolie toch kijken voor een andere/iets dikkere variant?