Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

do dec 24, 2020 06:43

Nieuwe kabelboom maken kost je 250 euro en wat tijd, maar dan is het ook goed en met alle stekkers/bekabeling zoals de fabriek het bedacht heeft.

Carbs kopen + aanbouwdelen, andere uitlaat (met kat gaat echt niet), afstellen etc gaat toch iets meer in je portemonnee doen.

Gebruikersavatar
Seliquella
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 610
Lid geworden op: za okt 19, 2013 19:14
Locatie: Den Haag

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

do dec 24, 2020 09:58

Ik denk dat je voor de kabelboom het dubbele kwijt bent als je het echt goed wilt doen (althans ik wel).
Je houdt dan wel wat over wat natuurlijk nooit weg is.
Alleen een tang kost je al € 50,-

viewtopic.php?f=8&t=68713&start=240#p977499

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

do dec 24, 2020 10:26

Gereedschap tel ik niet, dat houd je inderdaad voor t leven. Stapel Bosch stekkers, meters kabel, krimpkous en mantels moet wel voor 250 te doen zijn. Heb ik ook uitgegeven voor m'n 75 toen. Nieuwe motorkabelboom en reparaties aan chassis bomen

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

do dec 24, 2020 17:15

Er hoeft niet meteen een nieuwe kabelboom in, ik zou hem eruit halen en op continuïteit testen. Eventueel verleg je hem een paar keer. Stekkertjes in de ultrasoon hangen, nieuwe krimpkousjes waar nodig

Afbeelding

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

za dec 26, 2020 00:07

Thanks voor de tips, dat is uiteraard ook altijd nog een oplossing.
Al moet ik eerlijk zeggen dat ik zelf een bloedhekel heb aan werken met elektronica en ook niet echt heel diep into de materie zit. Ik heb een medische opleiding gehad, dus mechanica en natuurkunde zijn meer mijn ding. :lol: Carbs vind ik gewoon leuker, overzichtelijker en ziet er een stuk opgeruimder uit.

Komende tijd ga ik er eerst eens voor zitten om het probleem te vinden, dat is nu prioriteit 1. Want binnen nu en 2 weken komt de Giulia weer thuis te staan en wilde ik de Spider eigenlijk weer in z'n winterstalling zetten paar kilometer verderop.
Maargoed, ik krijg wel steeds minder vertrouwen in het elektrisch circuit van deze auto. Dus vooruitkijkend moet ik denk ik wel eens beslissing gaan maken wat ik dan uiteindelijk wil. Door klooien en van de ene storing in de andere vallen is geen optie. Dus die kabelboom fixen c.q. een nieuwe leggen. En anders een carb conversie.

Even vooruitlopend, voor een carb-conversie heb ik nodig?

- inlaatspruitstuk + luchtfilterhuis
- carbs + steun en rubbers
- uitlaatspruitstuk + voor en middenpijp (want nu is dat een 4-1 spruitstuk + katalysator)
- ontsteking?
- waterpomp? (Van 3 naar 2 aansluitingen)
- tank (of huidige afdoppen)
- radiator is denk ik wel pas te maken met een andere slang op maat (Bosch Spiders hebben radiator met rechte aansluiting ipv haaks )
- de originele brandstofpomp onder de auto kan ik denk ik behouden?
- is de inlaatnokkenas te gebruiken zonder de nokkenasversteller, of toch maar een gewone nokkenstok regelen?
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

za dec 26, 2020 08:40

- inlaatspruitstuk + luchtfilterhuis
- carbs + steun en rubbers >> Carburateurs schijnen tegenwoordig van goud te zijn als ik de prijzen zie en je zult een geschikte moeten zoeken voor jouw model en uitvoering (wagengewicht en v-bak achteras overbrenging) met juiste progressiepoorten. Progressieboring valt niks aan af te stellen (alleen evt iets uitboren) En zijn belangrijkste voor soepel weg rijden uit stil stand en lage belasting gebied. Alle verhalen over sproeiers en mengbuizen is allemaal veel hoger belastingebied, leuk voor racerij en autobahn. Maar daar heb je met lekker soepel "spider toeren" allemaal weinig mee van doen.
Echt goede carb rubbers schijnt tegenwoordig een groot probleem te zijn. En de slechte zijn ook duur. Gelukkig heb ik nog geen nieuwe nodig gehad, heb nog een set originele kwaliteit erop zitten. Maar het zit er een keer aan te komen.

- uitlaatspruitstuk + voor en middenpijp (want nu is dat een 4-1 spruitstuk + katalysator) >> je kan natuurlijk de kat er gewoon tussen vandaan halen en stuk pijp plaatsen. Klaar

- ontsteking? >> Het is L jet toch? Die heeft seperate ontstekings module bij mijn weten. Kan volledig blijven zitten mijns inziens. Maar als je terug naar simpel wilt is dit ook potentieele storingsbron. Dus is een beetje wat je wil. Als het motronic is zul je wel aan andere ontsteking moeten. Je kan verschil zien aan de verdeler. L jet zit er stekker op verdelerhuis en opnemer in het huis. Motronic is "kaal". Alleen een huis met asje erin, en een rotor en een verdelerkap erop

- waterpomp? (Van 3 naar 2 aansluitingen) >> Lekker laten zitten volgens mij. Latere carb modellen ook 3 aansluitingen.

- tank (of huidige afdoppen) >> Gewoon afdoppen als die goed is.

- radiator is denk ik wel pas te maken met een andere slang op maat (Bosch Spiders hebben radiator met rechte aansluiting ipv haaks ) >> is dit een goede radiateur? (geen vervuiling/beschadigingen) anders is een frisse radiateur nooit verkeerd.

- de originele brandstofpomp onder de auto kan ik denk ik behouden? >> Nee want veel te hoge druk en flow voor carb's. Of mechanische pomp plaatsen maar dan heb je ander voordeksel nodig op de motor. Of je hangt er gewoon een Hardi "tokkelpompje" tbv carburateurs. Bij ombouw van m'n vaders spica spider ook gebruikt. Nooit gedoe mee gehad. Kan gewoon op de plaats van originele pomp gok ik. Let wel gelijk op de staat van de zuigslang. Heeft spider geen opvoerpompje in de tank? De spica spider van van mijn had dit niet. Daar hing spicapomp naast de tank met een gewapende zuigslang onder de pijp van einddemper door.

- is de inlaatnokkenas te gebruiken zonder de nokkenasversteller, of toch maar een gewone nokkenstok regelen? >> Zou het gewoon eerst proberen hoe het rijd, evt timing middelen. Of anders de vervroegde timing. Andere erin kan altijd nog.

Aanvulling: gaspedaal of stangen of kabel nodig. Als je latere kabel bediening carb's pakt zal dat met juiste kabel wel werken met je pedaal. Mits de gaspedaal slag van injectie en carb's gelijk zijn. Gaspedaal zien er ook allemaal zelfde uit, maar zijn het niet.


Maar neem aan dat je ook wel ziet dat gewoon die kabelboom en relevantie componenten een keer serieus nalopen minder werk en kosten is.

Heb je nu een ander contactslot? Ik heb geen zin om alles weer eens na te lezen, maar die vertrouw ik ook niet met al jou klachten over de spider in gedachten.

En plaats er eens een tijdje een voltmeter. Of nog een beter een multimeter met logging als je daar toevallig aan kan komen. Verkeerde boordspanning, slechte dynamo met spanningspieken, houd electronica ook helemaal niet van en geeft rare vage klachten. En ja dat komt voor.


Gr
DJ

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

za dec 26, 2020 22:46

Thanks voor je uitgebreide reactie, D-J! Contactslotprobleem is als sneeuw voor de zon verdwenen. Heb alle bedrading rond de stuurkolom eens los gehaald en opnieuw vast gezet. Sindsdien geen probleem meer met starten. Heb ook de startmotor voor de 2e keer vervangen, nu door een fonkelnieuwe en die draait gewoon iedere keer als een malle. 8)

Het is inderdaad een hele lijst met dingen die moeten gebeuren, maar niet onoverkomelijk. (zo is mn radiator pas 3 jaar oud, dus regel ik wel een slang die past)
Hieronder zie je eenzelfde Spider met USA-spec radiateur.
Afbeelding

Ik kan overigens een setje Dellorto DHLA40H's krijgen voor een nette prijs (€250), dat zijn de latere types van rond 1980 ofzo, zat op de Giulietta en Alfetta/GTV2000, geloof ook op de Spider 2-liters. Volgens mij is dat wel een geschikt type voor mijn auto.
Spruitstukken voor 2.0 heb ik al en heb toevallig op MP vandaag een inlaatspruitstuk gevonden voor 6 tientjes.
Dat van die carb-rubbers is bekend, ja. Mijn vorige setje op de Giulia was ook redelijk snel stuk, de huidige gaan dan al weer flink wat jaren mee zonder problemen.


Voor nu probeer ik eerst even de auto gewoon aan de praat te krijgen, want prioriteit is nu om de Spider (snel) wel te krijgen uit de garage thuis. De Giulia komt daar binnenkort weer te staan. Daarna ga ik me dan eens bedenken wat ik wil.
Waar is vooral mee zit is dat ik sowieso denk dat een hoop elektrische zaken van deze auto niet meer helemaal lekker is. Ik zie nu al allerhande plekken met broze isolatie en stekkers, welke ook vaak door vorige eigenaren slecht zijn gerepareerd. Ben al ergelmatig zaken tegen gekomen waarbij ik met af vroeg hoe iemand dat in godsnaam had kunnen doen. Dus zelfs als het nu bijv een dynamo is die de boel terroriseert, weet ik nog steeds niet of ik daarmee toekomstige problemen doe uitsluiten. Plus dan zit ik ook nog met de draad in de versnellingsbak waar ik de sensor in monteer, die gaat ook niet lang meer mee vrees ik.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

zo dec 27, 2020 10:29

Carb's staat wel stuk netter onder de motorkap dan injectie.
Zeker de injectie zoals op een spider. Geen porem. En carb's klinkt beter. Of je moet er injectie met ITB's op zetten. 8)
Normaliter rijd injectie wel gewoon altijd beter.

Carb's is ook een beetje geluk hebben.
Op mijn ex USA bertone waarvan de complete spica in de USA was achter gebleven heb ik Solex C40ADDHE gezet van een 2ltr Giulietta. Dat ging in 1x goed. Later een set Dellorto's erop, ook van een 2ltr Giulietta, en dat was een drama. Maar die bleken achteraf "getuned" door een handige harry. Na dat hersteld te hebben deden ze het wel.
Op mijn pa z'n spider eerst een set Webers waarop hij het vertikte om goed te lopen stationair en laag belast (een kromme gasklep as, set ligt nog steeds op de plank te wachten) Daarna een set Dellorto's van een vroegtijdig overleden alfa 75 erop en in 1x goed. Dat was toen nog z'on nette set dat ik ze niet eens gereviseerd heb.

Vwb de storingen in jouw spider, ik ben techneut, domweg iets eruit trekken zonder de oorzaak te hebben gevonden word ik heel narrig van. Alhoewel ik het zelf ook uit arrenmoede ook 1x gedaan heb. Word nog chagrijnig als ik eraan denk dat die motronic het toen van me gewonnen heeft.

Ik vind "elektrische klusje" zoals een kabelboom netjes maken wel leuk werk. En idd, wat je soms tegenkomt aan andermans ellende... :shock:
Scheelt ook als je alle gereedschap en spullen ervoor hebt. Auto electra spul is perfect te koop bij Rick Donkers autoelectrics: https://www.rdae.nl/
Overigens gebruik ik voor mijn bosch type connectors nog steeds vaak mijn goedkope kabelschoentjes tang. Die kan je "met gevoel" gebruiken en meer zicht op je werk, itt de duurdere automatische krimptangen die ik ook heb.
Automatische striptang vind ik wel ideaal.
Storingsvrije electra is misschien wel voor 80% netjes en zorgvuldig installeren. Componenten moeten ook deugen natuurlijk.

Maar wat ik eigenlijk wilde vragen.
Waar heb je die set carbrubbers vandaan die nu wel langere tijd goed blijven.
Denk komend jaar ook set nodig te hebben.


Gr
DJ

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

vr jan 01, 2021 23:25


Maar wat ik eigenlijk wilde vragen.
Waar heb je die set carbrubbers vandaan die nu wel langere tijd goed blijven.
Denk komend jaar ook set nodig te hebben.
Dit soort materiaal koop ik eigenlijk altijd bij ARparts. WIlbert zwerft hier ook op 't forum (en in dit topic), stuur heb anders eens een berichtje. Het fijne vind ik dat hij ook echt met je meedenkt als je iets nodig hebt en niet zozeer het artikel inkoopt waar de grootste winstmarge op zit.
Mijn huidige zitten er bijna 6 jaar op en zonder problemen tot nu toe.


Ondertussen heb ik nogmaals de sensoren doorgemeten, maar ze geven echt bijna geen weerstand. Dus maar een setje nieuwe besteld bij Wilbert.
Heb vooruitlopend op een eventuele carb-ombouw de motor maar eens even aan een compressietest onderworpen. Blokje heeft namelijk iets over de 200K gelopen zonder revisie, jaar of 15 terug een kapotte koppakking gehad en toen ik zeg maar rond de 18-21 jaar was (dat is ook al weer >15jr geleden) best wat op z'n sodemieter heeft gekregen van me. Een jaar of 10 terug zelfs meegemaakt dat redelijk vlot oliepeil zakte en bij checken de peilstok droog was! Weer olie er in en doortokkelen, sterk spul hoor die Nordjes!
Compressietest viel me aardig mee, niet zozeer dat hele hoge waardes waren. Maar vooral dat ze alle vier z.g.a. gelijk zijn vond ik netjes. Cyl 3 is een klein beetje hoger, maar valt binnen de 10%. Test was overigens droog, dus zonder olie erbij.

Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Sud.
Member
Member
Berichten: 248
Lid geworden op: zo apr 13, 2008 15:31
Locatie: Ohe en Laak

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

zo jan 03, 2021 17:33

Ik had 2 x 9 en 2 x 9,5 op mijn 1300 bertje, dus dit lijken me ook goede waarden, waar je niks hoeft aan te doen.
Alfasud 1.2L
Alfasud Sprint 1.3
Alfasud Nuova 1.3
33 QO 1.5
156 Selespeed 2.0 TS
156 Edizione Limitata 1.8 TS
916 Spider 2.0 TS
156 SW 2.0 TS
Spider III 2.0
GT 1300 Junior
Alfettta GTV 2.0 TS
156 SW 1.8 TS (heden)
Alfasud Sprint 1.3 I.E. (heden)

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2052
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

di jan 05, 2021 21:54

Carburateurrubbers gaan een stuk langer mee met een goede carburateursteun! Daar zit een rubber busje in, dat wordt vaak niet vervangen, dan gaan de carbs hangen aan de carburateurrubbers.

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2257
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

wo jan 06, 2021 11:35

Die bus inderdaad altijd mee vervangen. Ik let zelf ook op de positie van die bus: het rubber in de bus is niet overal massief: hij moet beperkte mate van bewegingsvrijheid hebben. De sparingen in het rubber plaats ik daarom in de lengte richting van de carb steun.
Als je hem anders plaatst is geeft de harde rubber bus geen tot (te) weinig absorptieruimte, dus meer spanning op de carb rubbers is mijn idee.

Los hiervan was ik klaar met het regelmatig vervangen van reproductie carb rubbers: best een klus door met name het pakking krabben na demontage inlaatspruitstuk. Door de matige kwaliteit van de reproductie inlaatrubbers ben ik overgestapt op de zwarte alu oplossing van okp. Ziet er door de zwarte afwerking nog redelijk origineel uit ook.
Er wordt wel eens gevreesd voor temperatuur issues in de carbs, maar daar heb ik geen problemen mee ervaren bij normaal gebruik. Ook niet bij een paar rondjes Zandvoort.
Joris

1750 Berlina 1971

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2052
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

wo jan 06, 2021 20:46

Ik race al jaren met de alu versies. Gemonteerd met rubber ringen er tussen (misab o rings), waardoor er geen warmte overdracht is.

Met de carbs direct op de alu steunen gaat de benzine koken bij stilstand na het rijden heb ik ervaren.

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1723
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

vr jan 08, 2021 20:46

Zijn dat de ringen die bijvoorbeeld OKP en Alfaholics leveren bij die alu carburateurrubber-vervangers? Of iets speciaals wat je er zelf nog extra tussen plaatst?

Gebruikersavatar
AVeloce
Newbie
Newbie
Berichten: 46
Lid geworden op: do jan 14, 2016 13:37

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

di jan 12, 2021 22:49

Ik vermoed dat er zoiets mee bedoeld wordt:

Afbeelding

Ik rij ook met zo'n alu mounts rond, van classic alfa (ik vermoed dat ze dezelfde toeleverancier hiervoor als OKP gebruiken). Daar zaten gewone o-ringen en 'thackery washers' bij.

Dit soort Misab platen / thackery washers' / ... zijn allemaal kunstgrepen om toch nog wat thermische- en trillingsisolatie te krijgen. Maar ik denk dat je niet al te snel last zal krijgen bij gewoon straatgebruik. Ik draai het in ieder geval liever vast genoeg om geen valse lucht aan te zuigen :wink:
I O----V----O I

Terug naar “Projecten”