Gebruikersavatar
thomfr
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 912
Lid geworden op: zo jan 02, 2005 22:36
Locatie: Helden (L)
Contacteer: Website

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

zo apr 10, 2016 21:21

Mooie garage wordt dat!
Gelijk heb je dat je het nu doet. Over een paar maanden heb je er ineens geen tijd voor (weet ik uit ervaring ;-) ).
Thom
It all started with a very popular coupé that was winning everything without having anything particularly special.
Carlo Chiti

1973 Giulia 1750 Super
1990 75 TS
1965 Volvo Duett
1967 Volvo Amazon 123GT
2015 Volvo V70

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4689
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

za nov 19, 2016 21:52

Het lijkt er op dat het laatste ritje met de Giulia in 2016 al achter me ligt, binnenkort dus maar eens langzaam beginnen met de voorbereidingen voor de winterklusjes. Doel deze periode is om het volledige onderstel te reviseren, maar dan ook echt grondig. Wat er dus op de planning staat:
- Alfaholics Fast road suspension-kit, bestelling is geplaatst maar ik twijfel nog of ik aan de voorkant B of C veren wil hebben. Erwin bouwt over 3 weken een setje C onder een Giulia, dus wacht dat even af hoe dat uit ziet (C is lager) en hak dan definitief de knoop door.
- 29mm stabilisatorstang van de AH-kit met upgrade naar Spider S4-droplinks
- revisie van de voorste remklauwen
- Alfaholics staalomvlochten remslangen
- verstelbare bovenste "GTA" draagarmen (enige verschil met standaard is dat ze verstelbaar zijn voor meer/minder camber)
- alle stuurkogels (6) en fuseekogels (4) en casterkogels (2) vervangen
- alle bussen van de draagarmen voor/achter vervangen
- nieuwe rubbers en metalen ringen bij de veren plaatsen
- T-bar voorzien van nieuwe rubbers

Afbeelding

Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Ron GS
Full Member
Full Member
Berichten: 444
Lid geworden op: ma sep 17, 2007 14:23

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

za nov 19, 2016 22:31

Blijft toch een mooie verschijning. :thumbs: let wel op met die lekkende hoofdremcilinder, dat goedje vreet aardig in als het op het metaal komt.

Gr Ron

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4689
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

za nov 19, 2016 22:49

Thanks, al moet hij m.i. aan de achterkant wat omlaag. Er zit nu een Eibach-kit onder en die staat vooraan precies goed, maar met de kont de lucht in zoals de Red Bull van Max ook heeft. Ik wil hem wat platter krijgen door middel van een B-kit, die is achteraan een stukje lager. Vooraan twijfel ik nog, want heb 't idee dat de B-veren daar weer hoger zijn dan de Eibachs....en de C-veren zijn dan weer lager, maar vrees té laag. (en krijg ik weer 't zelfde effect)

Oh en die lekkende HRC is begin dit jaar eindelijk opgelost, heb ik dus geen problemen meer mee. Voordeel van de mijne is dat hij onder de auto zit, en met een lekkage begaait hij de boel dus niet zo.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Ron GS
Full Member
Full Member
Berichten: 444
Lid geworden op: ma sep 17, 2007 14:23

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

zo nov 20, 2016 01:13

Je kan bij Alfaholics vulringen bestellen, 14mm of 20mm hoger. Heb hier ook nog naar gekeken, maar bij mij is alles nog spelingvrij. http://www.okp.de/xtc2/105/115-Bertone/ ... anguage=de

Gr Ron

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

zo nov 20, 2016 10:50

Ik lees dat je plannen hebt voor onderstelrevisie.
Voor dat je een kapitaal aan onderdelen uit gaat geven, helaas zijn sommige nieuwe vervangingsdelen die je op het moment koopt minder van kwaliteit dan oude originele delen. Of delen die ooit in verleden van de auto al eens vernieuwd zijn met A kwaliteit delen.
Tevens gaan dingen als castorkogels en de rubbers in de langsdraagarmen van de achteras zelden stuk. (worden niet zwaar belast)
Ik snap je streven naar grondigheid, maar voor "if it ain't broken don't fix it" valt ook wat te zeggen.
Voordat het plat ging heeft er op alfaspeed forum ook nog nodige gestaan over nieuwe hakkerige stuurkogels bijvoorbeeld.

Als je verstelbare camberarmen plaatst, zet dan dezelfde bussen die ook in de onderste A armen zitten aan de carroserie kant ook aan de carrosseriekant van de verstelbare camberarm. Dat past namelijk een op een. De originele rubbers van camberarm aan de carr. kant zijn niet heel bijzonder. En zorg voor een stevige bus in de verbinding tussen camber en castorarm.
Ik zie de bussen tbv onderste A arm van de voorwielophanging niet specifiek op je lijst staan, en die hebben veel meer te lijden dan bijvoorbeeld rubbers in langsdraagarmen of castorkogels) Je kan ze trouwens ook gelijk voorzien van een smeernippel. Helpt tegen kraken, en hoe soepeler ze draaien hoe beter. Werd vroeger ook wel gedaan. Zijn trouwens wel dure bussen. Laatste keer dat ik keek iets van 45 euro ofzo? Oude eruit halen gaat meestal ook niet vanzelf trouwens....

Gr DJ

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4689
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

zo nov 20, 2016 12:18

Thanks voor de tips, DJ. De bussen oor de onderste draagarm staat niet specifiek genoemd, maar wel als "alle bussen van de draagarmen voor/achter vervangen". Dus die was ik zeker van plan mee te nemen. Zon bus kost inderdaad rond de 40-45 piek. Bovenste draagarm wilde ik in de bus op de casterstang inderdaad ook een powerflex zetten. Maar die casterkogel heeft inderdaad weinig te leiden. Is zo'n onderste draagarmbus in de bovenste draagarm niet meteen te heftig?
De opmerking over minder kwaliteit van het moderne spul ben ik het ook alleen maar mee eens, ik verbaas me er ook soms over. Echter, mijn auto is ruim 51 jaar oud, gekocht van de 2e eigenaar en veel onderdelen zijn nog steeds de originele vanaf de fabriek. Dus los van de kilometers en belasting, is uitdroging ook een factor die nu mee telt. Ik heb de 'm nu bijna 9 jaar en heb serieus nog nooit wat aan het onderstel vervangen. Hier in het zuiden hebben we flink wat klinkerwegen en ik woon 2 straten van de Belgische grens war ze prachtig asfalt hebben als je niet van de Nederlandse biljartlakens houdt. Ik voel ook dat er toch wat speling zit en ook het sturen is in de middenstand niet echt direct meer. Dat topic over de stuurkogels op Alfaspeed was een tijdje terug zelfs door mij nieuw leven ingeblazen, ik ga daarom ook niet voor de gewone goedkope kogels maar wel voor de Lemforders.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

zo nov 20, 2016 13:10

Hoi,

Dat jij stuurkogel topic weer leven had in geblazen was me even ontgaan.... :oops: :lol:

Vwb die harde bussen in camberarm.
Heb het ook zo gedaan in de zomerse daily driver berlina van mijn pa. Die hoor ik er niet over klagen. En valt mij ook niet op in negatieve zin als ik die auto rijd.
Maakt ook weinig uit, als alles in orde is hoeft er geen trlling te worden gedempt mbt rubber 8) , en als er wel trilling is dan merk je dat toch wel via stuur of via de "harde" verbinding middels onderste A arm.
Wat ik persoonlijk voor een daily driver wel een brug te ver vind is de bejubelde bilsteins voor. Vind ik onnodig hard voor allround gebruik op straat. Naar mijn idee heeft bilstein ze lekker hard gemaakt zodat je bij normale snelheid maar het idee krijgt sportief bezig te zijn. Als of een stuiterend wiel grip heeft....

En idd, met spullen van 50 jaar oud gaat uitdroging ook spelen. Ook als was het origineel A kwaliteit rubber.

Vergeet je hulpstuurhuis en hoofdstuurhuis niet. Kan ook voor speling zorgen. Metname hoofdstuurhuis heeft wel wat voeten in de aarde om echt goed aan te pakken.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2257
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

ma nov 21, 2016 08:53

nuance mbt de bilsteins, is dat ze wel voorkomen dat je bij drempels oid teveel inveert. Hoe laag mijn juul ook was, nooit het carter aan de grond gehad met die dingen (wel met spica's en koni rood). Ik heb ook aan de achteras met bilsteins gereden op een 105, maar dat is echt te veel van het goede. Aan de voorkant kan hij het best hebben.

voor wat betreft B/C kits. Zeker op jouw juul zou ik voor de B kit kiezen. Mijn witte had overigens ook de B kit en daarvoor eibach (voor spider/junior) Ik was ook een beetje bang dat ik de voorzijde te hoog zou vinden, maar daar was ik snel overheen. Geweldig compromis van de stance die je zoekt (vooral VLAK ipv plat, met toch de kont wat ager) met sportievere handling zonder plankhard te worden (ook met bilstein voor!)
De eibach voorveren zijn heel wat stugger dan de AH veren, ook omdat je iets meer veerweg hebt.
Joris

1750 Berlina 1971

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4689
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

ma nov 21, 2016 11:50

De B-veren zijn inderdaad wat mijn voorkeur hebben, om de auto weer "recht" te zetten. Met C krijg ik inderdaad weer een soort van verhoogde rake-angle. Al is de optie die Ron aangaf met vulringen ook iets dat al een tijdje door mijn hoofd spookte. Ik heb de veren toch pas in januari nodig, dus die paar weken langer wachten om het verschil even goed te zien is niet erg en misschien wel bevestigend voor B-veren. :lol:
De Eibachs vind ik inderdaad wat stug, beetje stuiterig. In de neus vind ik 't geen ramp (raak ook nooit de grond), maar de kont is me wat te stuiterig. Vooral als het nat is heeft hij echt bijzonder weinig grip. Erg leuk als je een beetje wilt spelen, waar ikde auto ook het meeste voor gebruik. Maar recent heb ik de auto noodgedwongen even als dagelijks vervoer in gezet met héél veel regen en in stadverkeer. Een paar keer moeten ingrijp voor niet oplettende fietsers met een abrupte stuur/rembeweging en toen gleed hij toch wel érg snel weg.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2156
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

ma nov 21, 2016 19:07

nuance mbt de bilsteins, is dat ze wel voorkomen dat je bij drempels oid teveel inveert. Hoe laag mijn juul ook was, nooit het carter aan de grond gehad met die dingen (wel met spica's en koni rood). Ik heb ook aan de achteras met bilsteins gereden op een 105, maar dat is echt te veel van het goede. Aan de voorkant kan hij het best hebben.

voor wat betreft B/C kits. Zeker op jouw juul zou ik voor de B kit kiezen. Mijn witte had overigens ook de B kit en daarvoor eibach (voor spider/junior) Ik was ook een beetje bang dat ik de voorzijde te hoog zou vinden, maar daar was ik snel overheen. Geweldig compromis van de stance die je zoekt (vooral VLAK ipv plat, met toch de kont wat ager) met sportievere handling zonder plankhard te worden (ook met bilstein voor!)
De eibach voorveren zijn heel wat stugger dan de AH veren, ook omdat je iets meer veerweg hebt.

Wat een andere ervaring heb ik met Eibach onder mijn Bertone!
Vond ze maar slap!
Veel op de grond met de carterbeschermer vooral met remmen en verkeersdrempels.
Nu weer terug naar AH Bset en geen last meer!
Wat is er dan stugger?
Overigens met dezelfde Bilstein B6 voor en Koni rood achter.
Dus alleen veren gewisseld ivm roestvorming op de AH veren.

Ciao

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2257
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

ma nov 21, 2016 20:04

Dat is idd apart!
Weet je zeker dat t eibachs waren, want het viel me juist op dat die zo n superdikke poedercoating hadden. Nog nooit veel roest op een eibach veer gezien!

De laklaag van de ah veren was nogal waardeloos...
Joris

1750 Berlina 1971

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2156
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

ma nov 21, 2016 22:03

Afbeelding


En de AH veren waren na twee jaar door roest aangetast en die heb ik opgeknapt en weer gemonteerd.

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4689
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

vr nov 25, 2016 12:02

Gisteren een voorzichtige start gemaakt met de werkzaamheden. Conclusie: het kan nog wel eens wat langer duren dan gepland... :?
De auto is in een ver verleden in de bitumen gezet (bodem en wielkasten), echter niet op een subtiele manier. De hele ophanging en achteras zit vol met die zooi, dus ook alle bouten, moeren en kogels. Ook zijn bepaalde kogels en rubbers duidelijk heel erg oud en waarschijnlijk de originele uit 1965, ook is schroefdraad op bepaalde plekken (spoorstangen bijv) flink verroest. Als laatste merkte ik ook dat er 1 bout van de veerschoten los zat en dat ik de casterstang gewoon kan bewegen omdat het rubber op de bovenste draagarm vergaan is. :shock:
Giteravond dus al eventjes in de weer geweest met een staalborstel , maar die bitumen-zooi blijft dan aan de borstel plakken. Morgen maar eens een paar spuitbussen remmenreiniger en kruipolie gaan halen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

vr nov 25, 2016 17:08

Bekijk het positief: je hebt dus goede bitumen op de bodem als het zo goed hecht en plakkerig blijft :D

Ik zie dat je gele koni's voor hebt, die zou ik lekker eerst gaan proberen in combi met je nieuwe veren.
Bilsteins kan altijd nog. Is ook een kwestie van persoonlijke voorkeur natuurlijk.

Gr
DJ

Terug naar “Projecten”