Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

ma aug 03, 2020 16:22

Nou eh....dat was van korte duur. Net bij de zaak voor de deur wilde hij wederom niet starten. M.a.w. heb ik die startmotor voor niks vervangen gisteren. Zal mijn vrouw wel waarderen dat ik daar ons uitje voor heb verplaatst :lol:

Statmotor zelf is goed, van te voren nog getest met draadjes. Geen verschil tussen warme en koude start, dus lijkt me iets van de bedrading in contactslot ofzo. Iemand deze fix al eens gedaan?
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Scalino
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: zo jan 18, 2015 23:03

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

ma aug 03, 2020 17:57

Maar als ik het goed begrijp is het probleem nu veranderd, klopt dat? De oude ging wel rond maar daar kwam de bendix niet uit en bij de ‘nieuwe’ gebeurd er helemaal niks?

Mocht het overigens wel het contactslot zijn, wellicht heb je hier wat aan (wel een heel ander model, maar wel een duidelijk stappenplan en wellicht hetzelfde principe, geen idee wat er op de spider zit): https://www.mirafiori.com/faq/content/switch/index.html

Zit er overigens een relais in?
Tim

'66 1600 Ti
'69 GT 1300 Junior
'03 156 GTA SW

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

ma aug 03, 2020 22:04

Ik dacht eerst dat ik de startmotor rond hoorde gaan, en dus de bendix er niet uit plopte. Om die reden ook de startmotor vervangen. Maar nu hij wéér niet start, blijkt het een nogal luidruchtige brandstofpomp te zijn. :lol: M.a.w. de startmotor doet dus helemaal niks.
Ik heb nog niet naar de stuurkolom gekeken, weet dus niet of er een relais zit.
Maar het rare is dus dat de symptomen heel wisselend zijn. Hij wilt dus niet starten met de ene keer koude motor, de andere keer warme motor. De ene keer na een nacht stilstand, de andere keer gewoon midden op de dag terwijl ik van de voren best wat gereden heb. Om die reden verdacht ik het contactslot en de accu dus beiden niet. Die twee dingen checken is het eerste dat ik dus ga doen nu. :?
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

di aug 04, 2020 21:29

Vandaag even de startkabels meegenomen, want de Spider stond nog bij de zaak voor de deur.

Gewoon starten zonder hulp: benzinepomp draait, startmotor niet
Met startkabels: eerste keer niks, 2e keer ging hij wel rond.
2km met de Spider naar de stalling gereden, toen accu er uit. Doorgemeten en die gaf aan dat hij OK was :-k
Heb de accu nu aan de druppellader gehangen, want ik verdenk 'm nog steeds als oorzaak.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

vr sep 25, 2020 21:33

Afgelopen week de accu van de Giulia gewisseld in de Spider.....nog steeds niet starten.
Dan blijft er denk ik nog maar 1 verdachte over: het contactslot of iets in de bedrading daaromheen.
Zodat ik de sleutel omdraai hoor je de brandstofpomp dus meteen draaien, maar de startmotor doet dus niks.
Ik heb echter niet zo heel veel verstand van de bedrading, al helemaal niet van een Nord op injectie.
Iemand een tip waar ik moet kijken? Ziet er ergens een relais wellicht? (maar volgens mij heb je toch alleen relaisproblemen als de koude start soms hapert?)
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
spider1979
Junior Member
Junior Member
Berichten: 58
Lid geworden op: vr aug 25, 2006 16:45

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

za sep 26, 2020 11:10

Heb aantal jaren terug soortgelijke problemen gehad bij een codatronca. Hier als eerste het contactslot vv, en sindsdien geen problemen meer.
Bij een codatronca zit geen relais. weet niet of dit met injectie het zelfde is.

als ik op de site van alfamotive kijk zijn er wel meerdere varianten van het contactslot, dus er zullen verschillen zijn.
Alfa Romeo Spider Veloce 2.0 1979

Gebruikersavatar
Wilbert ARparts
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 504
Lid geworden op: di jan 04, 2005 10:30
Locatie: Margraten
Contacteer: Website

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

do okt 01, 2020 13:32

Rik; PB.
Wilbert AR Parts
"Life isn't just the front page, ...it's the comics too!"

'72 Giulia Super 1.3, '73 2000 Spider Veloce, '02 156 SW GTA, '17 Giulietta Multiair TCT Super

Gebruikersavatar
AVeloce
Newbie
Newbie
Berichten: 46
Lid geworden op: do jan 14, 2016 13:37

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

za okt 03, 2020 10:33

Misschien een stomme opmerking, maar heeft de startmotor goede massa (kabel vanop de versnellingsbak naar chassis geloof ik)?
I O----V----O I

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

zo nov 15, 2020 21:49

​De Spider staat ondertussen binnen en heb de gehele injectie er al weer af liggen. Heb ik nog een fonkelnieuwe startmotor gevonden voor 90 piek, die kon ik niet laten liggen uiteraard. Omdat de starter die ik in augustus vervangen heb ook niet goed was (de bendix blijft vaak hangen) moet die er weer uit. Na wat gefriemel aan de bedrading onder het dash heb ik echter nooit meer het probleem van een niet draaiende starter gehad.

Het lijstje voor de komende tijd:
- nieuwe startmotor erin
- nieuwe inlaatrubbers (heb er van een 75TS/1.8IE gekocht, die zijn denk ik identiek)
- nieuwe brandstofslangen tussen tank, pomp en motor.

ik zag echter ook dat de slangen aan de injectorrail haarscheurtjes begonnen te vertonen, dus heb de rail met injectoren er geheel uit getrokken. Heeft iemand ervaring met het verwijderen van die 4 korte slangetjes tussen de rail en de injector? Je kunt ze er helaas niet zomaar af trekken, ze zitten soort van verankerd aan metalen afsluitringen. Kan ik die slangen gewoon vervangen en met een slangklem vast zetten? Ik weet 't niet zo, omdat er best wel wat druk op die slang/injector staat.


Afbeelding

Misschien een stomme opmerking, maar heeft de startmotor goede massa (kabel vanop de versnellingsbak naar chassis geloof ik)?
Thanks, zal dit wel ff checken
Laatst gewijzigd door Veloce op wo nov 18, 2020 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Graduate86
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 993
Lid geworden op: za sep 21, 2013 09:08
Locatie: Appingedam

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

zo nov 15, 2020 22:21

Hey Rik,

Ik heb een aantal jaren geleden tijdens een koprevisie de slangetjes die jij bedoeld ook vervangen.
Ze zijn inderdaad wat moeilijk los te krijgen. Ik heb ze er destijds af moeten snijden met een stanley-mesje.
De nieuwe slangetjes heb ik toen met kleine slangeklemmetjes aan beide kanten weer vastgezet.
Het is een beetje gedoe maar de lekkage die ik toen had was wel over en daar ging het mij uiteindelijk om.
Het is dus wel te doen.
Succes,

Groet Jelte.
Gehad: Giulietta 1.6, 33 1.3S, 33 1.7 IE, 145 1.7 16V,156 1.6 16V, Spider 3.0 V6, GT 1.9 JTD, 155 2.0 TS, GTV 2.0 TS 16V, 156 1,8 TS, 166 2.5 V6,Spider2.0 '99, Nu Spider Graduate 2.0 '86,33 1.4 IE '92, ,159 1750TBI'10, Giulia GT Junior '71, Spider 939 '07

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4357
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

di nov 17, 2020 07:55

Paar jaar terug bij 2 transaxle V6'en de bezineslangetjes vervangen op de injectoren.
Oude slang los snijden met goed scherp mes.
Ook ff goed naar de lengte kijken.
Nieuw stukken slang netjes haaks en even lang afsnijden. Op deze korte lengtes maakt kleine afwijking als snel verschil. Met teveel lengte verschil krijg je de injectorrail niet netjes spanningsvrij op z'n plek.
Ik heb er slangenklemmetjes op gezet. Wel goed passende nemen, aba mini of vergelijkbaar. Niet van die wormclip dingen, dat is niks op kleine slangdiameters.
Ook al ben je absoluut niet van plan om met E10 of te gaan rijden zou ik er altijd ethanol bestendige benzine slang op zetten.
Ik heb van Gates gebruikt, type weet ik even niet meer.
Goede slangenklemmen kan je oa bij iq parts bestellen. De ene slangenklem is de andere niet.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

di nov 17, 2020 14:28

Ik had dezelfde vraag gesteld in een Spider Facebook-groep en daar viel iedereen over elkaar heen wat wel en niet goed was. :lol: De ene doet die ringen heel voorzichtig eraf branden met een gasbrander, de andere met een soldeerbout en een derde persoon sleep ze door en verving ze door slangklemmen. Vervolgens begonnen de mensen van oplossing 1 die van oplossing 3 helemaal af te fikken. (pun intended)
Ben daarom net even langs een goed aangeschreven revisie bedrijf geweest met m'n injectorrail. Daar zeiden ze gewoon de slang kapot snijden (zoals hierboven dus al aangegeven) en nieuwe slang met goede slangklem vast zetten. Is nog een oud type injectiesysteem op lage druk, dus moet dat voldoende zijn. Testen en reinigen injectoren is 2 tientjes per stuk, volgens mij heb ik dan 10 jaar terug ook voor de injectoren van m'n 75TS betaald.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

di nov 17, 2020 14:33

Ik heb begrepen dat de diameter van die slang een niet-courante maat is. De slang op onderstaande is er door het revisiebedrijf op gezet en past héél strak op de tules. De oude er af krijgen is inderdaad een beetje een gedoe.

Afbeelding

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4357
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

di nov 17, 2020 18:13

Je hebt verschillende soorten slangsystemen, ook om zonder slangenklem te gebruiken, het origineel is dat duidelijk ook. :lol:
Maar ik heb daar bij benzine toch niet z'on goed gevoel bij. Dus voor de gemoedsrust maar slangenklemmen gebruikt.
Ondanks dat 3 bar zeker geen hoge druk is. En ondanks dat ik door de weerhaken op de slangpilaren de nieuwe slang er met geen mogelijkheid na montage afkreeg.
De passing van de slang is idd erg strak. Ik heb molycote 111 gebruik bij monteren om de boel in elkaar te schuiven en beschadiging te voorkomen. Ik kan je op moment niet vertellen welk type slang in gebruik heb. Zit in buitenland voor m'n werk. Het was iig Gates, ethanol bestendig en standaard 8mm inwendig.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

di nov 17, 2020 19:24

Heb het even opgezocht in de bon van de revisie. Slang is idd 8mm zoals Dirk-Jan zegt, prijs is beslist geen 20€ per injector :mrgreen:

Terug naar “Projecten”