Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1837
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

RE: Veloce's 1e serie Giulia Super

di jul 23, 2013 22:29

Gelukkig is die uitlaat niet zo duur. Stel je voor dat je er de hoofdprijs voor betaald zou hebben.
Shut up and ride!

Gebruikersavatar
CC
Full Member
Full Member
Berichten: 419
Lid geworden op: di jan 03, 2006 20:15
Locatie: Tilburg

RE: Veloce's 1e serie Giulia Super

wo jul 24, 2013 08:36

Ik bewonder je geduld Rik......

Gebruikersavatar
Joel
Full Member
Full Member
Berichten: 273
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:14
Locatie: Maastricht
Contacteer: Website

RE: Veloce's 1e serie Giulia Super

wo jul 24, 2013 11:10

Wat is er mis met een standaard uitlaat? ;-)

Succes met het geprul. Anders gewoon ombouwen naar een hydraulische koppeling, ben je van al het gezeur af. Kan er ook direct een 2L in. -)

Die DHZ garage, waar zit die? Zou mij soms ook wel van pas kunnen komen.
GT 1600 Junior

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4688
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

RE: Veloce's 1e serie Giulia Super

wo jul 24, 2013 11:54

Die discussie over de uitlaat waarom wel/niet is al 10x gevoerd, maar nu ik eenmaal zo ver ben zet ik gewoon door.

DHZ-garage zit in het pand waar vroeger de Opel-dealer zat, op de Fransiscus Romanusweg tegenover de Media Markt.
In Bosscherveld (bedrijventerrein) zit er volgens mij ook nog eentje.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Ron GS
Full Member
Full Member
Berichten: 444
Lid geworden op: ma sep 17, 2007 14:23

RE: Veloce's 1e serie Giulia Super

wo jul 24, 2013 20:02

Ik hoop dat het gaat lukken Rik, ik heb de motorsteunen ook vervangen door de AH versie, heb meer bodemvrijheid, dus eigenlijk kan ie weer wat omlaag :lol:

Blijft echt een mooie Giulia, lekker doen wat je zelf wilt, ik zou voor een 2.1 gaan...... :lol:

Gr. Ron

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4688
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

RE: Veloce's 1e serie Giulia Super

wo jul 24, 2013 20:09

Heb nog een setje 305mm Brembo's van een 156GTA liggen, denk dat ik die er ook maar gelijk op zet. Al moet ik dan wel naar 17" overstappen... :lol:
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
brolli21
Moderator
Moderator
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

RE: Veloce's 1e serie Giulia Super

wo jul 24, 2013 21:13

Die 305 brembo's weet ik anders nog wel een goed baasje voor hoor :lol:
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4688
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

RE: Veloce's 1e serie Giulia Super

wo jul 24, 2013 21:17

Die gaan onder mijn GTV en de oude Brembo's zijn helaas al gereserveerd.
Maar als je een setje zoekt weet ik wellicht nog wel iets voor je te liggen. :wink:
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4688
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

RE: Veloce's 1e serie Giulia Super

za jul 27, 2013 14:57

Iemand overigens met deze maat silentbus (voor de carbs-steun) bekend?
Had bij Prins de bus besteld, zou voor bouwjaren '62-'92 zijn maar deze is te groot. Uit m'n hoofd iets van 30-35mm diameter.
Mailtje gestuurd naar Henk dat mijn bus véél kleiner was, maar hij wist het ook niet echt.

Hier even 2 foto's.
Diameter is 16mm, hoogte is 20mm.
Gezien mijn Giulia zo'n extreem vroege Super is, wellicht een zelfde soort steun als de 101-serie Giulia Spider/Sprint Veloce? Daar is de motor nagenoeg indentiek aan.
Afbeelding

Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4688
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

RE: Veloce's 1e serie Giulia Super

zo jul 28, 2013 19:18

Zoals inderdaad al verwacht, bleek ik dezelfde carbsteun als een 101-serie Giulia Spider Veloce/Sprint Speciale te hebben. Niet de eerste keer dat ik merk dat zo'n vroege Super veel gebruik maakt van de 101-serie onderdelencatalogus.

http://www.alfastop.co.uk/cgi-bin/psPro ... de=1EN115A
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4688
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

RE: Veloce's 1e serie Giulia Super

wo jul 31, 2013 10:24

PrinsBredevoort kon deze silentbus helaas niet leveren, dus dan ga ik 'm maar via AlfaStop regelen. (iemand nog baat bij een nieuwe standaard-silentbus voor de carbsteun?)


Gisteren forummer Alex nog op bezoek gehad, leverde leuk familiekiekje op. Kreupele Giulia uit de stalling gerold en het fitte jongere zusje dat even komt kijken. :lol:
Mijn accu was alleen vreemd genoeg plat, geen flauw idee waar dat van is gekomen. :S Is pas een jaar oud, dus wel even in de gaten houden of het gewoon pech was doordat ik laatste tijd geen lange stukken meer heb kunnen rijden.

Afbeelding


Deze week werd ik ook nog gebeld door een andere forummer (magnetimarelli) met een idee voor de koppeling. De koppelingsstang (die ik volgens AH kon omkeren/bijbuigen) ga ik zelf en variant op fabriceren en deze aan de binnenkant van het scharnierpunt bevestigen, zodat de stang een cm meer naar binnen valt. (weg van de uitlaat, dus) Ik heb een oom die goed is in metaalbewerking, dus hij kan me daar bij assisteren. Wel even kijken of het sterk genoeg is en dat de bout niet buigt bij het intrappen van de koppeling, maar het is redelijk simpel te realiseren en altijd het proberen waard. De boel bijbuigen kan altijd nog.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4688
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

RE: Veloce's 1e serie Giulia Super

wo jul 31, 2013 21:43

Vanmiddag even tijd gehad om de koppelingshevel/stang er onderuit te knutselen. Zat gewoon vast met een stift + splitpen.

Even wat fotootjes geschoten om e.e.a. duidelijk te maken.

Zo zit het er nu op, de stang heeft aan beide kanten een "vork". Als ik het pedaal in trap, dan beweegt de volledige stang naar achteren en een beetje naar onderen. Dan schraapt hij dus tegen de uitlaat aan. (let even niet op de uitlaatklem, die zit nu los omdat hij stuk is)
Je ziet dat hij dus aan de voorkant klemt. Dit was eerst in het midden, maar met wat buigen heb ik dar al wat ruimte kunnen maken.
Alfaholics opteerde om de stang om te draaien, maar ook dit geeft niet genoeg ruimte.
Afbeelding

Stang er af, en het mechanisme zit vrij. Bij deze voorste zit het probleem, deze zit rechtstreeks verbonden aan het koppelingspedaal.
Afbeelding

Zo wil ik het oplossen: beetje onduidelijk te zien, maar de stang aan de buitenkant monteren. Dat kan door 2 busjes te maken en in de vork te zetten. Maar heb liever een op maat gemaakte stang waarbij de vork dan vervalt en er een smallere kop op komt om zo het moment/kracht op de bout die er door komt niet te groot te maken.
Afbeelding

De stang is echter niet recht, zit een kleine knik in:
Afbeelding

Los van het feit dat deze truc iets meer ruimte gaat geven, moet de uitlaat sowieso nog iets naar de buitenkant worden bijgebogen. Ik krijgt 'm nu nét niet in de steun aan de versnellingsbak gehangen. Door de buis iets naar buiten te trekken en daar dan 2 bouten door te drukken werkt niet. Heb ik al gedaan maar dan staat de boel onder dermate hoge spanning dat 1 van de bouten bijna verboog. Moet dus nog klein beetje aan gewerkt worden.
Afbeelding


p.s. tijdens het demonteren van de stang gebruikte ik mijn telefoon even als zaklampje. Doe ik wel vaker, en had nu mijn looplamp niet bij me. Trek met de waterpomptang de splitpen los en schiet naar achteren vol op de telefoon.
Gelukkig liep mijn abonnement over 2,5 week toch af... :oops:
Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4688
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

RE: Veloce's 1e serie Giulia Super

do okt 17, 2013 12:17

De draad weer oppakken duurt wat langer dan gepland. :S Drukte op 't werk, ga de toko denk ik overnemen. Kost véél tijd. Ketst 't af, dan ben ik werkeloos en heb ik nóg meer tijd! :lol:

Ga toch proberen om dit weekend een beginnetje te maken. Wil met een gasbrander de uitlaat warm stoken en wat bijbuigen. Aanspruitstuk heb ik maar een paar millimeter nodig, het Y-stuk moet iets méér ruimte krijgen.
Iemand hier ervaring mee? Hoe het beste aan te pakken?
Moet het RVS gloeiend (rood) heet zijn? Of meer langdurig op een lagere temperatuur?

p.s. Heb al een mooie oplossing gevonden voor het luchtfilterprobleem :lol:
Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4688
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

RE: Veloce's 1e serie Giulia Super

zo okt 20, 2013 21:03

MaarHet zat weer eens niet mee vandaa... :x
Had een nieuwe gasbrander aangeschaft, maar dat ding lekt dus aan alle kanten! Aan de onderkant hoorde je het gas gewoon weg lopen, het gaspatroon bevroor zelfs door al het lekkende gas! Levensgevaarlijk! Uiteindelijk het patroon maar leeg laten lopen, dus geen tijd meer gehad om een ander patroon te proberen. :(

Daarom niet veel aan de uitlaat kunnen doen helaas. Wel de auto even schoon gemaakt, die stond al een tijdje zonder hoes in de box. Nu hadden ze laatst wat gerenoveerd an het huis met allerlei mergelblokken. De hele auto was dus geel geworden. Dus de boel ff afgespoeld en opgedroogd zodat hij nu weer onder 't zeil kan.
Ook was 't halve gasstang-mechanisme tussen gaspedaal en carburateur uit elkaar geflikkerd, dus de boel eens goed schoon gemaakt en weer in elkaar gezet. Zit wel wat speling op, dus t.z.t. daar maar eens wat nieuwe kogelkopjes op zetten.

Volgende week dan nog maar eens proberen met een nieuw/anders gaspatroon om te kijken of het ook écht aan de brander/pistool lag of het patroon echt scheef in zat.
Komende dinsdag komt even en kennis kijken en wellicht dat ik het spruitstuk dan demonteer ergens anders even goed kan laten bijbuigen met een acetyleenbrander.


Voor/na, niet uitgebreid gewassen maar met wat water de zooi er af gespoeld
Afbeelding

En de GTV even gebruikt als starthulp, handig zo'n accu achterin... :S
Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4688
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

RE: Veloce's 1e serie Giulia Super

zo nov 17, 2013 17:19

Veel te doen, weinig vrije tijd om te hobby-en...dus de laatste weken weinig schot in de zaak m.b.t. de uitlaat.

Vanochtend toch weer eens wat tijd gevonden, vroeg uit de veren gegaan en tot een uur of 12 wat liggen knutselen.

Plan A was om de motor even los te gooien en te kijken of het zin had om het blok wat te doen kantelen door 1 motorsteun (de linkse) op te hogen met een plaatje/profieltje er onder. Maar eerst eens proberen met wat ringetjes om te kijken of het überhaupt zin heeft.
Dus takel geregeld, motorsteunen los en eens de boel gekanteld. Resultaat:, blok komt ook wat omhoog en het maakt echt 1,5mm verschil. Dat plan gaat dus niet lukken. :-(

Afbeelding


Dan maar plan B gaan uitvoeren: beide koppelingshevels bij bijbuigen, weg van de uitlaat zodat er wel genoeg ruimte onstaat voor de bewegende delen van de koppeling. Dit plan zat al langer in mijn hoofd, maar omdat 1.) het veel werk is, en 2.) ik liever niks wilde bijbuigen, had ik dit plan even in de ijskast gezet. Nu ik echter heb gemerkt dat de blok kantelen geen zin heeft en de uitlaat dermate dun is dat ik het niet aandurf (vanwege kans op scheuren) om hem te verhitten en bij te buigen, daarom dus maar op deze manier.
Het klinkt echter heel simpel, dat is het in feite ook...gewoon de 2 heveltjes bijbuigen. Nadeel is echter dat de hele zooi gedemonteerd moet worden... :-(


Maar goed, ik ben van mening dat als je besluit dit soort dingen te doen, je dan ook meteen wat andere zaken kunt aanpakken. Geen probleem dus.
Eerst dus de complete uitlaat gedemonteerd, inclusief spruitstuk van voor tot achter. Dat gaat natuurlijk niet zomaar, dus ook de handrem er af moeten schroeven. Is het type "paraplu"-hendel onder het dashboard, dus zit genadeloos in de wel. Die moest echter ook enkele millimeters bijgebogen worden, dus komt dat goed van pas.

Handremhevel
Afbeelding



Handrem er van af, dan is er ruimte om het spruitstuk er af te schroeven. Eerst 't buitenste deel van cylinder 2 + 3 er af, dan zie je meteen van bovenaf waar de koppelingshevel tegen het andere deel (cyl 1+4) aan komt.
Dat heveltje wil ik dus iets naar rechts (voor de kijkers links) buigen om genoeg ruimte te krijgen. Het moet echter ook verwarmd worden en dat wil ik écht niet doen als het gemonteerd zit, zeker niet omdat de bodem van de auto met bitumen (o.i.d.) bedekt is.
Afbeelding


Dus kan de pedalenbox er ook af...en als je dan de vloerbedekking weg haald en de boel bloot legt, dan zie je pas hoeveel rotzooi daar in zat! Op de plek waar je op de foto nu de horizontale as ziet lopen zat het helemaal vol met rotzooi, heb er echt vanalles uit weggehaald. Van stof en haren tot aan steentjes, schroefjes en bladeren. Als de boel er onderuit is kan dat hele systeem ook eens goed schoongemaakt worden.
Afbeelding

Verder ben ik helaas niet gekomen, dus de pedalenbox zit er nog in. Helaas moest ik stoppen vanwege andere verplichtingen, maar kon zo snel ook niet zien hoe en waar het vast zat. Ook in de boeken was 't niet te vinden. Iemand anders hier die al eens een vroege 105-serie op deze plek heeft open geschroefd? Iemand een exploded view of tip hoe en wat ik moet doen om de pedalen er uit te krijgen?
Tevens moet ook de achterste koppelingshevel (aan de versnellingsbak) er af, ook daar tips voor?

p.s. zag ook de de HRC onder de auto wat lekt, dus wellicht dat ik die ook vervang? (heeft iemand er wellicht nog een ongebruikte op de plank liggen, voordat ik een nieuwe bestel?)
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Terug naar “Projecten”