yellowsub
Newbie
Newbie
Berichten: 42
Lid geworden op: di apr 11, 2006 13:31

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

ma jul 22, 2019 08:48

Achterolie?

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

do jul 25, 2019 17:47

Een heel klein beetje olie lekkage uit de achterste keerring van de bak geeft echt veel bende, recent nog mogen ervaren.. Dan ruik je het ook in de auto. Ga die maar eens checken!

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4689
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

do jul 25, 2019 20:40

Ja, ik denk ook dat het best eens van de achterkant kan komen. Ik ga binnenkort eens kijken of ik het kan lokaliseren.

Ondertussen heb me een nieuw setje wielen besteld. Ben al paar jaar aan het kijken voor TZ-replica's met deksels. De verbrede BOrrani's heb ik ook nog, maar schijnt allemaal niet zo makkelijk te zijn om die aan te passen. Ik schuif dat project dan ook even op de langere baan.
Mijn huidige setje breed staal, dat er nu onder ligt, mag dan de verkoop in. Want 4 setjes wielen voor 1 auto gaat me wel ver en vind ze qua looks niet passen bij de Spider.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Veloce op ma jul 29, 2019 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4689
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

vr jul 26, 2019 22:24

Mijn huidige bandjes (Pirelli P4, 185/65 R15) zijn ondertussen bijna 9 jaar oud. Zien er nog prima uit, maar gezien de leeftijd mogen ze op termijn wel eens vervangen worden.
Als het kan wil ik weer terug naar een klassieker uiterlijk banden, maar niet ten koste van alles. (als in handling of centen). Toen ik de Giulia kocht stond hij nog op 15x4,5J staal met 155/70 Vredestein Sprint Classic. Een veel geziene band, maar ik vond ze rampzalig rijden. Veel te wiebelig, je stond gewoon te dansen op de wangen van je banden. Nu weet ik niet waardoor dit kwam: te smalle/hoge band, leeftijd of te weinig bandendruk. Of is het gewoon het type band?

Even kijken wat er op de markt is kom ik uit bij 4 banden: de genoemde Vredestein, de Avon CR6ZZ, Pirelli CN36 en de Dunlop Sport Classic.
De Avon wordt alom geroemd in het Alfa-wereldje, maar er hangt ook een dito prijskaartje aan. De Dunlop ken ik niet echt, maar qus prijs vergelijkbaar met de Avon volgens mij. Die Pirelli is een prachtige band, maar duur en volgens mij niet echt sportief.
Dus nu de vragen: zijn die Avons hun meerprijs waard? Zijn die Vredesteins echt zo slecht als in mijn beleving of had ik pech gezien ze al op mijn auto zaten? En heeft iemand ervaring met die andere 2?
Wat zoek ik? Niet eens per sé bakken met grip, beetje glijden is juist leuk. Maar wel een band die geschikt in om lekker hard in te sturen zonder dat je op de wangen staat te dansen.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4689
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

ma jul 29, 2019 23:36

Nieuw setje wielen is binnen, dekseltjes van zolder gehaald en dat viel wel een beetje tegen. Eentje gedeukt, andere afgebladerd. Dus maar even op zoek naar nieuwe.


Afbeelding

Afbeelding


En ik speelde al een tijdje met een dikker stuur, maar wilde niet aan een ander sportstuur. Het liefste wilde ik het originele (en m.i. prachtige) stuur behouden, dus dankzij wat inspiratie van JC heb ik het stuur met wikkelband verdikt. Ik heb er nog niet meer gereden want m'n motorkapkabel is net geknapt, dus weet nog niet of het bevalt.

Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

di jul 30, 2019 08:00

Lekker period zo. 8) :D
Veel beter dan afgrijselijk lelijke totaal niet passende stuurtjes die vaak worden gemonteerd.
Leuk in een pure raceauto, misschien, zonde in een straatauto. Alhoewel dat ook een kwestie van smaak is, vanzelfsprekend. :wink:

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4689
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

wo jul 31, 2019 17:41

En ze zitten er onder. Met deksels vind ik ze wel beter bij mijn auto passen, chique sportief zeg maar. :)
Auto stuurt ook echt een stuk beter nu. Ze zijn slechts een kilo lichter dan mijn stalen wielen, maar het verschil voelt veel groter.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

wo jul 31, 2019 17:53

Mooi! Staat ook echt mooi op z'n wielen. Heel mooi. Had ik al gezegd dat ik 'm wel mooi vind? :thumbs:
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Gebruikersavatar
MiaGiulia
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 768
Lid geworden op: do jan 06, 2005 12:15
Locatie: Eefde

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

do aug 01, 2019 22:22

Complimeten Rik.

Fraaie combi en stance. :wink:

We zouden de beide Verde Muschio's eens gezamelijk op de foto moeten zetten?!
Arthur
GT 1300 Junior '67
Nuova Super 1.3 Twin Spark '77
166 TS "Pekel racer"

Gebruikersavatar
Alfissimo
Guru
Guru
Berichten: 1837
Lid geworden op: zo mar 08, 2009 00:29
Locatie: Kleine-Brogel
Contacteer: Website

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

di aug 13, 2019 21:02

Mooie upgrade Rik, vind hem prachtig zo, zeker met de schaaltjes erop. :thumbs:
SCARB 6276
'72 Giulia Super 1.3
'82 Alfasud 1.5 Ti
'84 Alfasud Sprint 1.5 Qv
'88 Spider 2.0 Quadrifoglio
'91 75 2.0 TS Numerata nr.2988
'92 Spider 2.0 USA
'97 145 2.0 QV
'02 Spider 2.0 TS
'05 Spider 2.0 TS
Squadra Alfisti - Classic Alfa Romeo Parts

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4689
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

ma mar 30, 2020 21:46

Hmmm, is er een stuk van mijn topic weg opeens? Kan me niet voorstellen dat ik sinds augustus meer iets geschreven had. :-k Maar dan is er bij de forumcrash wellicht iets verlopen gegaan.
Maar goed, even 2 korte updates:


- Giulia:
Vorige week APK gehad, alles perfect tot de remmentest op 't einde. Had 2% te veel verschil in rembalans L/R op de achteras. Ik heb die heerlijk complexe Dunlop-remmerij, dus niet is niet zo simpel als het lijkt want afstellen is een ramp.
Ik zag dat er aan de achterkant nog een hoop bitumen zit, door de vorige eigenaar daar heel slordig gespoten. (en ik heb die auto al 12 jaar :lol: ) Dus heb de linker klauw goed schoon gemaakt, asjes eruit gedrukt en schoon gemaakt en gesmeerd etc. Ben nog even aan het wachten op een zakje kleine splitpennen van 1mm, kan ik hopelijk deze week weer op herkeuring en komt hij er door.


- Spider:
2 weken terug APK gekeurd. En natuurlijk weer zonder opmerkingen, ik blijf 't ongelofelijk vinden, maar ook wel heel prettig.
Ik wil alleen wel overstappen op andere olie. ZIt nu i-Sint 10w40, maar die is denk ik toch wel aan de dunne kant. Motortje heeft 220K op de klok, heeft een zwaar leven gehad (2x koppakking stuk), verbruikt natuurlijk wat olie via de uitlaat.
Zou een 20W50 niet beter zijn dan?
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

ma mar 30, 2020 22:20

- Spider:
2 weken terug APK gekeurd. En natuurlijk weer zonder opmerkingen, ik blijf 't ongelofelijk vinden, maar ook wel heel prettig.
Ik wil alleen wel overstappen op andere olie. ZIt nu i-Sint 10w40, maar die is denk ik toch wel aan de dunne kant. Motortje heeft 220K op de klok, heeft een zwaar leven gehad (2x koppakking stuk), verbruikt natuurlijk wat olie via de uitlaat.
Zou een 20W50 niet beter zijn dan?
Lijkt mij goed idee iig.

Gr
DJ

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 824
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

di mar 31, 2020 08:58

Waarom geen 10w60? Die blijft warm wat dikker en is koud dunner dan de 20w50. Wel duurder natuurlijk. Zit er nu synthetische olie in of mineraal?

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

wo apr 01, 2020 21:07

10w60 alleen doen na een complete revisie, anders is de kans op lekkages of zooi die loskomt groot.

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4689
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

vr apr 03, 2020 22:12




- Giulia:
Vorige week APK gehad, alles perfect tot de remmentest op 't einde. Had 2% te veel verschil in rembalans L/R op de achteras. Ik heb die heerlijk complexe Dunlop-remmerij, dus niet is niet zo simpel als het lijkt want afstellen is een ramp.
Ik zag dat er aan de achterkant nog een hoop bitumen zit, door de vorige eigenaar daar heel slordig gespoten. (en ik heb die auto al 12 jaar :lol: ) Dus heb de linker klauw goed schoon gemaakt, asjes eruit gedrukt en schoon gemaakt en gesmeerd etc. Ben nog even aan het wachten op een zakje kleine splitpennen van 1mm, kan ik hopelijk deze week weer op herkeuring en komt hij er door.
En nu wél goedgekeurd! 8) =D>
Volgende klus: oliewissel Spider ergens volgende week.

Ik wil ook eens naar de nokkenasversteller van de Spider bekijken. Die hangt er los in en doet nu niks. Is er ergens een how-to hoe je zo'n ding kunt fixen of reviseren?
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Terug naar “Projecten”