Gebruikersavatar
brolli21
Moderator
Moderator
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

zo mei 10, 2015 20:08

Kreidler gebruikte alleen M7 in de onderpootjes van de voorvork,een zundapp zit het ook in het blokje ;)
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Gebruikersavatar
thomfr
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 911
Lid geworden op: zo jan 02, 2005 22:36
Locatie: Helden (L)
Contacteer: Website

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

zo mei 10, 2015 20:16

Kreidler gebruikte alleen M7 in de onderpootjes van de voorvork,een zundapp zit het ook in het blokje ;)

Volgens mij bij Kreidler ook de bevestiging van het kettingtandwiel in het achterwiel (maar mijn brommertijd is al weer meer dan 25 jaar geleden).

Thom
It all started with a very popular coupé that was winning everything without having anything particularly special.
Carlo Chiti

1973 Giulia 1750 Super
1990 75 TS
1965 Volvo Duett
1967 Volvo Amazon 123GT
2015 Volvo V70

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4117
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

wo mei 13, 2015 21:28

Gisteren lekker wat kilometers gemaakt, stuk om 75 en allemaal binnendoor. Alles goed en wel, auto loopt lekker, klinkt goed, geen gekke geluid en stuurt zoals het hoort. Maar vooral geen lekkend spruitstuk meer!

Toch nog wat aandachtspuntjes:
- koelvloeistofkraantje (uitlaatzijde) drupt klein beetje. Heb daar tijd terug geprobeerd om zo de KVS af te laten, maar ging niet open. Had alleen wat speling, dus wellicht is hij toch een beetje open gesprongen. Zo te zien is hij ook al eens afgestopt met wat kit o.i.d.
- onder auto toch wat druppetjes olie. Ik verdenk de krukaskeerring aan de bakzijde. Die druppelt al 8 jaar, maar slechts zéér weinig. Tijdens mijn vorige rit paar maanden terug viel me ook al op dat hij iets meer lijkt te druppelen, maar nog steeds niet zorgwekkend. Wel even in de gaten houden!
- benzinemeter doet het toch niet goed... Geeft nu continu aan dat ik met max volle tank rijdt. Iemand een idee hoe dat komt? (meter en sensor beiden van Veglia)
- koppeling grijpt wat vroeg aan. Het gaat prima, maar voor het gevoel zou ik 'm liever iets later/hoger willen laten aangrijpen. (kan ik dit afstellen met een mechanische koppeling?) Koppeling zelf is pas 5000km oud ofzo.

Afbeelding

Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 Vespa 50N
'85 Spider 2.0 Veloce
'15 Abarth 595 Competizione

http://www.alfa-giulia.com

B-lee
Guru
Guru
Berichten: 1198
Lid geworden op: di aug 30, 2005 16:30
Locatie: vilvoorde (belgië)
Contacteer: ICQ AOL

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

do mei 14, 2015 08:06

@ Rik
op je vlotter in de benzine tank heb je 2 aan sluitingen 1 voor benzine niveau en 1 voor reserve lampje.
Beide zijn massa gestuurd , je hebt dus op je benzine meter de + na contact en de massa , de aansluiting van de meter en reserve lampje krijgen dus massa van de vlotter , het lampje van de verlichting van de meter krijgt wel een + aansluiting van de d-board verlichting.
Als je nu de aansluitingen van de vlotter los maakt aan de tank en aan de massa houd zou ofwel het lampje van de reserve moeten branden of de naald v/d meter moeten uit wijken .
Blijft de naald op max staan als de aansluitingen zijn verwijderd heb je ergens een massa contact in bedrading .
om dat te testen maak je de aansluiting van de vlotter los op de meter , staat hij dan nog op max is het je meter
Je kan ook je benzine meter testen door rechtstreeks een massadraad aan de vlotter aansluiting van je meter te leggen.
Je kan ook je vlotter uitbouwen en de ring tegen je benz.bak leggen voor massa contact en dan met de vlotter op en neer gaan en zien of de naald volgt .

Wat ook kan zijn als je met weinig benzine rijd (op reserve) zodat het reserve lampje zou moeten branden en je hebt de 2 draden op de vlotter gewisseld staat je meter ook op max.

Ik hoop dat je hier wat mee bent
:wink:
147 jtd , Bertone, spider, 156 sw jtd

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4117
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

za aug 15, 2015 21:37

Gisteren eens even aan de ontsteking zitten rommelen, omdat ik laatst merkte dat de motor vanaf 5000rpm een beetje deed inhouden. Dus even de ontsteking open gegooid en die ziet er nu blijkt toch wel uit alsof hij eens een opfrisbeurt kan gebruiken. Omdat 7 jaar terug alles vervangen was door de specialist na de koprevisie had ik de boel nog nooit écht goed bekeken. Goed om te zien was in ieder geval dat de originele en juiste Bosch JF4 verdeler zonder vacuumvervroeger er op zat, die is specifiek voor de 1e serie Super, Ti Super en andere twin-carb motorisaties van de Bertone en Spider t/m '68 (maar ook de 101-serie SS/SZ/Veloce) Dat maakt het zoeken/bestellen van onderdelen al weer een stuk makkelijker.
De huidige verdeler, rotor en kabels zitten er zoals gezegd al zo'n 7 jaar op. Ook de rotor was wat afgesleten en in de verdeelkap zat wat oxidatie. Daarom ga ik sowieso dit deel eens aanpakken, want het moet hoe dan ook gebeuren. Ik pak dan maar meteen alles mee, dus ook de condensator, bobine (ziet er al héél oud uit!), bougies en kabels. Het enige dat nog redelijk recent is vervangen zijn de contactpuntjes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 Vespa 50N
'85 Spider 2.0 Veloce
'15 Abarth 595 Competizione

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4117
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

di aug 25, 2015 14:42

Vorige week begon de radiator opeens te lekker., dus de boel eens gedemonteerd.
Radiator eraf, die is kantjeboord en zo te horen zit hij ook vol met rotzooi. Meteen ook gebruik gemaakt om ook de extra koelventilator eruit te halen, die heeft de vorige eigenaar er in gezet maar ik gebruik 'm toch nooit.

Afbeelding

Afbeelding

Ook meteen de bobine, gewone ventilator en v-snaar eraf om overal goed bij te komen en schoon te maken. Toen bleek meteen dat de kabel van de toerenteller er af lag, verklaart meteen waarom hij de laatste tijd wat moeilijk deed. :lol:

Afbeelding

Afbeelding



Afgelopen weekend vanalles vervangen: verdeelkap, rotor, kabels, bougies en bobine. Ook een nieuwe kabel van de toerenteller getrokken, daar kwam ik nu lekker makkelijk bij.

Nieuwe bobine:
Afbeelding

Ook de v-snaar was te lang. De kortste die de Alfa-specialisten leveren is 10x813, maar die is voor een 1e serie alsnog te lang. Dus daar maar meteen een kortere voor besteld.

Nu nog even wachten op de nieuwe radiator, komt als 't goed is volgende week. Dan vervangen we meteen alle ophangrubbers en slangen.

Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 Vespa 50N
'85 Spider 2.0 Veloce
'15 Abarth 595 Competizione

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4117
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

ma aug 31, 2015 19:42

Dit weekend alles weer in elkaar gezet: v-snaar, ontsteking, ventilator en radiator. Even een ander luchtfilterhuis (gebutst en verroest) gemonteerd en de auto startte meteen. 8-)
Helaas nog niet kunnen rijden omdat het originele luchtfilterhuis en de accusteun (dat hoekprofiel) op dit moment gestraald worden. Deze worden binnenkort opnieuw gespoten, de verf is overal plakkerig en laat los.

Afbeelding

Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 Vespa 50N
'85 Spider 2.0 Veloce
'15 Abarth 595 Competizione

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4117
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

vr sep 25, 2015 22:46

Vanochtend accusteun + luchtfilterhuis opgehaald bij de spuiter. Is mooi geworden, gewoon in satijn zwart.
Ook meteen nieuwe rubberen strip en vilten ring op maat laten maken. En uiteraard een nieuwe sticker erop.
De taxateur zou vanmiddag langs komen, dus het was precies op tijd klaar.

Ook het eerste testritje met de vernieuwde ontsteking er op, loopt weer als een zonnetje. Het inhouden bij 5000rpm is nu ook verholpen, bleek dus toch de ontsteking te zijn.

Ik was totaal vergeten dat ik de vasthangende kachelkraan nog moest fixen. Het werd aardig warm in de cabine dus werd er dus meteen aan herinnerd wat ik ook alweer vergeten was. :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 Vespa 50N
'85 Spider 2.0 Veloce
'15 Abarth 595 Competizione

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4117
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

vr mar 18, 2016 21:59

Vandaag de Giulia opgehaald bij de specialist voor de APK. Kwam er uiteraard zonder problemen doorheen, maar heb toch wat kleine dingetjes laten doen. Omdat ik 't gewoon té druk heb nu en ook op zoek moet naar een nieuwe plek waar ik een brug kan regelen (DHZ-tent is op de fles) zodoende maar wat dingetjes uitbesteedt.
Naast de APK meteen de oliewissel laten doen, iets dat ik normaal zelf doe maar niet heel veel duurder is bij de garage. Ook had ik de laatste tijd wat gestotter tussen 2800-3200rpm, er bleek wat vuil in de acceleratiesproeier te zitten. Kleine fix dus.
De koppeling greep heel erg laag aan nadat ik 'm vorig jaar gedemonteerd had. Die hebben ze me opnieuw afgesteld (=mechanisch) en grijpt nu weer lekker soepel en hoog aan.
En als laatste de enige iets grotere ingreep, het vervangen van de hoofdremcylinder. Die zweette al een paar jaar, was af en toe beetje vochtig en soms weer droog, merkte ook dat ik 1x per jaar een kleine beetje remvloeistof erbij moest gooien. Ik had ook geen zin om straks opeens het pedaal op de bodem te hebben, dus deze maar preventief vervangen.

Er staan nog wat andere kleine klusjes op de planning uiteraard, zoals de kachelkraan. Kabel vvan het schuifje waardoor je de kraam open/dicht zet is los geschoten, zodoende blijft hij nu open staan en wordt 't flink warm in de auto. Nu nog niet zo'n ramp, in de zomer is dat een ander verhaal. :lol:

Voorlopig gaat de aandacht even uit naar andere zaken. Komende maand wil ik de garagevloer gaan coaten en het dak isoleren, maar het klaar maken van de kinderkamer heeft natuurlijk de hoogste prioriteit. Dus hopelijk kan ik de komende tijd wel weer lekker blijven rijden. 8)
'65 Giulia 1600 Super
'67 Vespa 50N
'85 Spider 2.0 Veloce
'15 Abarth 595 Competizione

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
ArjanB
Member
Member
Berichten: 136
Lid geworden op: ma jun 07, 2010 21:35
Locatie: Best

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

za mar 19, 2016 12:11

Zo'n Giulia is toch ook een kindje?
Dus twee kinderkamers klaarmaken :mrgreen:
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Abarth 595C turismo
gehad: 145 boxer | 156 JTD | 147JTD | Seicento Abarth | Panda 100HP

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4117
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

za mar 19, 2016 17:29

Ook even gepast met beide auto's in de garage aan huis. (3.00x8.80m) de 159 was even passen en meten, maar kan in geval van nood altijd naar binnen.
De Giulia was natuurlijk geen probleem qua afmetingen, heeft afgelopen nacht voor 't eerst een keertje binnen geslapen, maar ik kwam er vanochtend achter dat de deur van garage naar de hal niet goed afsloot. Het rook behoorlijk naar olie en benzine! :lol: Daar moeten we binnenkort dus even wat aan gaan doen. De Giulia staat nu weer in de stalling en wil komende maand de vloer gaan dichtsmeren met een epoxycoating.

Afbeelding

Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 Vespa 50N
'85 Spider 2.0 Veloce
'15 Abarth 595 Competizione

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4117
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

ma apr 04, 2016 23:45

Gisteren met een maatje een stuk gaan toeren richting België. Aanvankelijk was het plan om naar de S.C.A.R.-fabriek in Argenteaux (tussen Visé en Luik langs de snelweg) te gaan, maar deze was helaas afgesloten of geen mooie plek voor foto's. Dus zijn we maar gewoon wat gaan rondrijden op zoek naar leuke routes en plekjes. Uiteindelijk kwamen we via de steenkolenmijn van Blegny uit bij een chateau in Dalhem, daar wat plaatjes geschoten en toen binnendoor naar Eben-Emael te rijden waar ik een (deels ontmantelde) mergel/kalkgroeve ontdekte waarvan ik 't bestaan niet wist. Dat is echt vlakbij mijn ouderlijk huis en ben die weg ontelbare keren omhoog gereden! Door gewoon eens nieuwsgierig een zijweggetje te nemen kwam ik opeens bij de groeve uit.
Het leverde in ieder geval wel gave foto's op!

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 Vespa 50N
'85 Spider 2.0 Veloce
'15 Abarth 595 Competizione

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
ArjanB
Member
Member
Berichten: 136
Lid geworden op: ma jun 07, 2010 21:35
Locatie: Best

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

di apr 05, 2016 14:43

Mooi verhaal en hele mooie foto's!
Leuke besteding van je zondag
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Abarth 595C turismo
gehad: 145 boxer | 156 JTD | 147JTD | Seicento Abarth | Panda 100HP

Gebruikersavatar
Tomolino
Full Member
Full Member
Berichten: 498
Lid geworden op: ma apr 26, 2010 12:49
Locatie: Overijssel

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

do apr 07, 2016 18:29

Gave foto's, het is ook wel een heerlijke combi zo!
Alfa Romeo Spider 916 2.0 Twin Spark

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4117
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

do apr 07, 2016 19:51

Thanks!

Vandaag weer verder gegaan met de volgende stap van de garagevloer. In het weekend al dichtgezet met 2 lagen Noxyde, vandaag 2-componenten epoxy met antislip aangebracht. Kleurtje RAL7001 zal het eindresultaat zijn.

Komend weekend de laatste laag (2-componenten verharder) aanbrengen, dan is alles klaar.
De deur zit er een beetje debiel uit zo met dat afplakken, dat heb ik gedaan om te zorgen dat de geur van de epoxy niet het huis in komt. Er zitten wel tochstrips op, maar de geur ging er doorheen. Aan beide zijden met schilderstape afplakken deed wonderen. :-)
Afbeelding

Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 Vespa 50N
'85 Spider 2.0 Veloce
'15 Abarth 595 Competizione

http://www.alfa-giulia.com

Terug naar “Projecten”