Gebruikersavatar
Gerrit Mobach
Member
Member
Berichten: 228
Lid geworden op: wo jan 05, 2005 12:52
Locatie: Berlicum

75 3.0 QV

zo jan 27, 2013 16:30

Eigenlijk plaatst ik weinig tot niets op het forum maar dit keer wil ik mijn laatste project met jullie delen en ben ik geïnteresseerd naar jullie reacties.

Na 15 jaar met de XK-54-LX 75 TS van ‘89 te hebben gereden op LPG (necam) 3e blok tot 677.000 km, begon de blanke lak los te laten en was het de vraag wat nu. De body was goed, in ’93 zelf met ML behandeld, maar er was veel onderhoud te doen. Dan toch maar een keer een V6 aanschaffen en afscheid nemen van de beide TS-en die we op dat moment nog hadden. In NL was geen mooie V6 te vinden dus naar Duitsland en diverse adresjes genoteerd. Net over de grens in Bergheim stond een zwarte 3.0 maar die was uitgeleefd en had meer werk nodig dan mijn eigen TS. Het was zaterdag middag 12:00 dus dan maar op naar de volgende. De 61 op naar het zuiden en doorgereden naar Stuttgart en om 15:30 stonden we oog in oog met een rode die direct mooi smoelde. Soms heb je dat je direct een klik hebt met een auto. Ik had mazzel met deze originele niet verprutste 75 waarvan de achterste wielranden doorgeroest waren, niet al te ernstig, en bij het binnenscherm tegen het chassis. Het rechter voorportier was ligt gedeukt, een ‘nieuwe’ deur dus. Bij de lokale beunschuur op de brug gezet en het zag er allemaal goed uit, klonk goed, geen gekke dingen verder en de 143.000 km op de teller klopte met de staat van de auto. Er zat zelf een CSC uitlaat spuitstuk op. Er was onlangs nog een nieuwe voorruit ingezet die voorzien was van een groene band. Verder kreeg ik nog een set nieuwe voor-remschijven, een aandrijfas met 2 goede hardi en 2 catalysatoren mee.
Verder een smetteloos interieur en een werkende airco met uiteraard een doorgezeten stoel die thuis makkelijk te fixen was door het frame iets te modificeren door er een brede strip onder te maken. Schuimrubber bleekt nog perfect te zijn.
Prijs overeengekomen met de Italiaanse verkoper, een ingenieur bij AMG had daar als enige een alfa op de parkeer plaats had staan. Vervolgende betaald via internet bij hem thuis en ik mocht haar meenemen op het Duiste kenteken S-QV3000, verzekerd en wel. Ik kreeg de papieren en alles mee inclusief Dekra taxatie rapport. Thuisgekomen het kenteken netjes terug gestuurd en heb de kenteken platen daarna weer terug gekregen. Het was een mooi zaterdag avond in Juni, windstil in de avond schemering en dan de 61 op terug naar huis in je net gekochte V6 en je hebt de hele autobahn voor jezelf. De verleiding was te groot. Wauw, de wagen reed fantastisch, vol accelererend en hij sleepte je in no time over de 200 km p/u. En hij bleef doorgaan tot uiteindelijk de teller 6200 toeren aanwees in de vijf op originele banden maat, en dat was niet bergafwaarts. De distributie riem bleef gelukkig heel. We hebben het hele stuk 160 km p/u gereden en het bleek dat hij met een gemiddelde van 1;10 genoegen nam, dat is met de 100 octaan benzine. De 156 2.5 verbruikte hetzelfde. Ik vind het ongehoord zuinig voor een 3.0.

Thuisgekomen de beschadigde deur met een goede uit de TS omgeruild. Bij het plaatsen van de deur uit de TS is de deurvanger misschien in de verkeerde stand er in gezet. Als de deur open en dicht gaat tikt de deurvanger iets in de 2 tussen standen. Je kan het ‘wiebertje’ binnen in de deur bij het schanier zien bewegen en hij slaat iets over waardoor de tik ontstaat. Komt tijd komt raad…… Een maand of wat later heb ik de linker achter wielrand gerepareerd alsmede het binnen scherm tegen de chassisbalk.
Op enig moment liep de auto op 5 cilinders en bleek dat de bougie van de achterste cylinder gebroken was. Ik kon de bougie aan de kabel eruit halen. Het draadeind van de bougie was afgebroken. Na demontage van het remvloeistof reservoir heb kon ik recht op het bougie gat kijken en kreeg het benauwd toen ik het restant van de bougie zag zitten. Gelukkig kreeg ik het eruit met zo’n linksdraaiend puntig tapeind. Nieuwe bougie erin, remvloeistof reservoir erop, en even proefdraaien en alle 6 deden weer mee. Een uur laten werd ik geroepen dat de 75 midden op de weg stond, hij was van de oprit afgereden, vergeten de handrem erop de zetten. Hij was tegen de boom aan de overkant van de straat gerold en kloink, een buts in het LA scherm, grrrrrrr.

Inmiddels 60.000 km gereden in 3 jaar en het rood van de kunststof delen begon al te verkleuren en de blanke lak begon op een enkel plekje op het dak los te laten. Ik werd inmiddels fijntjes op gewezen dat ik wat aan dat ‘schandaal’ moest gaan doen. Wat nu, iets anders, voorwielaandrijving of toch de 75 houden en helemaal spuiten. Uiteindelijk voor het laatste gekozen en in September vorig jaar ‘gestript’ weggebracht en begin december was de auto klaar. Ik heb nog 2 nieuwe koplampen, Carello’s, liggen die erin moeten. Ik hoop dat de passen want er zitten elektrisch verstelbare koplampen op de auto en de Carello’s zijn standaard. Maar gaan zien of ze gaan passen, zal ongetwijfeld aan te passen zijn. Een paar frisse lampen maken de auto af.

De auto staat er weer strak bij, alle strips gespoten, kleine roestplekjes behandeld met Fertan (heb ik goede ervaring mee) en alle holle ruimte goed behandeld.
Het onderstel ga ik nog opnieuw in de lak zetten, ik heb dit eerder bij mijn TS gedaan, die inmiddels een nieuw leven krijg als IMSA imitatie. Elders op dit forum is hier een topic over.

Inmiddels heb ik de auto een grote beurt gegeven maar moet nog wel de airco laten verversen en vullen, er zit nog wel iets in maar hij werkt niet goed meer. Winterbanden zijn erop gelegd en nu eerst maar weer eens rijden. Viel trouwens niet tegen zoveel grip de auto heeft in de sneeuw.

Ik heb nog wel een andere ‘hoge toon’ claxon nodig, er zitten er nu twee op met de lage toon, klinkt nu nog een beetje somber. Ik heb de holle ruimte van de auto gecontroleerd met een endoscoop en het ziet er allemaal even mooi uit. Ik heb een paar foto’s bijgevoegd van de binnenkant dorpels. Ook de benzine damp collector achter de voorbumper is werk werkend.

Nu speel ik met de gedachte om nog ‘iets’ met de motor te gaan doen. Iets meer vermogen, zuiniger maken met een regelbare ECU om het Bosch systeem te vervangen. Punt is waar begin je en waar eindig je voor een auto die als dagelijks vervoer middel dient. Iets lager op de benen is ook mooi maar niet praktisch nu het hele land vol ligt met drempels. Plaatjes onderstaand bijgevoegd.

De KM stand van de XK-54-LX
Afbeelding

De QV
Afbeelding
Afbeelding

Drie op een rij.......
Afbeelding

Voor
Afbeelding

Na, bijna klaar.
Afbeelding

Binnenkant chassisbalk
Afbeelding

Wielrand
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Reserwielbak, een bekende plek...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Rechter portier had toch plekje binnekant van de velsrand
Afbeelding
Afbeelding

Bumper voor en achter, behalve de motorkap was de auto nog niet eerder overgespoten...

Afbeelding
Afbeelding

Hoek achterschern rechts & links aleen lichte roest, is ni doorgelast.
Afbeelding

Nieuw verfje.....
Afbeelding
Afbeelding

Opgehaald van de spuiter
Afbeelding
Afbeelding

Afgebouwd, tot in de kleine details gelankt behandeld etc etc.
Afbeelding
Afbeelding[/b]

Gebruikersavatar
GTV42.0
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma feb 13, 2006 16:10
Locatie: Noordscheschut

RE: 75 3.0 QV

zo jan 27, 2013 16:45

Erg mooi Gerrit. Al het plaatwerken ook zelf gedaan? Wel een pracht van een 75 hoor 8)

Groet Jeroen
GTV6 3.0 DRIVES YOU 2 PASSION!!!!

Gehad.
3x 33
2x 75
1x 155
2x 146
1x Alfetta sedan 2l
1x Alfetta GTV 2l
1x 156 2001
1x GTV6 2.5liter 1985
Nu;
1x 159 SW
1x Alfetta GTV6 3l 1982


database register.
Registerleider Alfetta GT GTV(6) en Giulietta 116

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6833
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: 75 3.0 QV

zo jan 27, 2013 17:00

Mooi werk en leuk verhaal.. =D>
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Harrybertone
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 523
Lid geworden op: ma jun 18, 2007 20:57
Locatie: Selfkant-Süsterseel (D)

RE: 75 3.0 QV

zo jan 27, 2013 17:29

Hallo Gerrit,

Dat ziet er wel heel erg mooi uit. Ik durf mijn QV er niet naast te zetten!

:thumbs: :thumbs: :thumbs:

Gr.

Harry
Nu: 2000GTV 1973; Giulia 2.2 2018.
Vroeger:33 1.5; 33 1.3s; 75 1.8; 75 1.8 i.e.;155 1.8 16V;156 2.0 JTS; 75 3.0 V6 QV, Brera 1.8 TBI 2010.

Gebruikersavatar
Gerrit Mobach
Member
Member
Berichten: 228
Lid geworden op: wo jan 05, 2005 12:52
Locatie: Berlicum

Re: RE: 75 3.0 QV

zo jan 27, 2013 20:50

Erg mooi Gerrit. Al het plaatwerken ook zelf gedaan? Wel een pracht van een 75 hoor 8)

Groet Jeroen
Dank je. Ongeveer de helft zelf gedaan, de rest laten doen i.v.m. de kort aan tijd.......

Gebruikersavatar
Gerrit Mobach
Member
Member
Berichten: 228
Lid geworden op: wo jan 05, 2005 12:52
Locatie: Berlicum

Re: RE: 75 3.0 QV

zo jan 27, 2013 20:51

Mooi werk en leuk verhaal.. =D>
Thx.

Gebruikersavatar
Gerrit Mobach
Member
Member
Berichten: 228
Lid geworden op: wo jan 05, 2005 12:52
Locatie: Berlicum

Re: RE: 75 3.0 QV

zo jan 27, 2013 20:52

Hallo Gerrit,

Dat ziet er wel heel erg mooi uit. Ik durf mijn QV er niet naast te zetten!

:thumbs: :thumbs: :thumbs:

Gr.

Harry
Gaan we toch maar een keer proberen Harry, die van jou mag er ook zijn, vind je niet?

Gebruikersavatar
Firedriver
Full Member
Full Member
Berichten: 402
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:13
Locatie: Tongeren - Belgie

RE: 75 3.0 QV

ma jan 28, 2013 12:51

Prachtig,
Had mijn 75 ook zelf gedemonteerd en laten spuiten, het blijft toch een schone hobby hé

Foto's zijn te bekijken via onderste adres ( 160 foto's).
http://www.mijnalbum.nl/Album=VYCAPQXB

Gr.
Jantje

Gebruikersavatar
Alfissimo
Guru
Guru
Berichten: 1837
Lid geworden op: zo mar 08, 2009 00:29
Locatie: Kleine-Brogel
Contacteer: Website

RE: 75 3.0 QV

ma jan 28, 2013 13:01

Mooi project, wat een wagen :D
SCARB 6276
'72 Giulia Super 1.3
'82 Alfasud 1.5 Ti
'84 Alfasud Sprint 1.5 Qv
'88 Spider 2.0 Quadrifoglio
'91 75 2.0 TS Numerata nr.2988
'92 Spider 2.0 USA
'97 145 2.0 QV
'02 Spider 2.0 TS
'05 Spider 2.0 TS
Squadra Alfisti - Classic Alfa Romeo Parts

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8219
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: 75 3.0 QV

ma jan 28, 2013 15:45

3x mijn favorieten kleur en auto op de oprit :D

Mooie 75 3.0 QV :thumbs:

Gebruikersavatar
arjz1300
Full Member
Full Member
Berichten: 421
Lid geworden op: wo sep 03, 2008 19:49

RE: 75 3.0 QV

ma jan 28, 2013 16:12

Knap werk!

Gebruikersavatar
Gerrit Mobach
Member
Member
Berichten: 228
Lid geworden op: wo jan 05, 2005 12:52
Locatie: Berlicum

Re: RE: 75 3.0 QV

ma jan 28, 2013 20:55

Prachtig,
Had mijn 75 ook zelf gedemonteerd en laten spuiten, het blijft toch een schone hobby hé

Foto's zijn te bekijken via onderste adres ( 160 foto's).
http://www.mijnalbum.nl/Album=VYCAPQXB

Gr.
Jantje
Dat was ook een een hele klus zie ik. Leuk dat boekje 'return of the 75'. Kom je trouwens ook naar de rit in België, start in Brussel op 5 mei. zie aankonding op de site.

Groet, Gerrit

Gebruikersavatar
Gerrit Mobach
Member
Member
Berichten: 228
Lid geworden op: wo jan 05, 2005 12:52
Locatie: Berlicum

RE: 75 3.0 QV

ma jan 28, 2013 21:02

Bedank voor de complimenten allemaal......vandaag nog een sprintje getrokken met een A5 RS maar dat ging niet goed :(

Gebruikersavatar
arjz1300
Full Member
Full Member
Berichten: 421
Lid geworden op: wo sep 03, 2008 19:49

RE: 75 3.0 QV

ma jan 28, 2013 21:20

Niet vreemd, RS 5 heeft 450 pk!

Gebruikersavatar
JeeJee
Member
Member
Berichten: 169
Lid geworden op: wo jan 19, 2005 19:15
Locatie: Esslingen am Neckar (D)

RE: 75 3.0 QV

ma jan 28, 2013 21:30

Mooi werk Gerrit! :thumbs:
En een heel mooie 75 natuurlijk.

Enne... als je weer een keer een Alfa gaat ophalen bij Stuttgart, dan kom je toch zeker even bij mij een kopje koffie drinken?
Giulia Super 1.3, 1974, Verde Olivia Metallico
2000 Spider Veloce, 1976, Nero
GTV6 2.5, 1986, Rosso Alfa
Spider 2.0 TS Edizione Elegante, 2003, Nero Metallico
159 Sportwagon, 2009, Grigio Indaco
:driving:

Terug naar “Projecten”