Pagina 1 van 2

Restauratie 2000GT Veloce

Geplaatst: za jul 14, 2012 23:14
door VelocePilot
Hallo beste mensen,

Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een 1976 2000GT Veloce. Heel voorzichtig ben ik me aan het inlezen en dit forum helpt enorm.
Met veel bewondering heb ik naar deze restauratie gekeken;

http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php? ... sc&start=0

Mijn eerste zoektocht is naar front richtingaanwijzers, raam en deurrubbers.
Wat is een goed adres voor klassieke Alfa onderdelen ??

Plaatje van hoe hij er vorige week bij stond, intussen is hij bijna helemaal kaal en kunnen we gaan stralen;

Afbeelding

Groet !
Simon

RE: Restauratie 2000GT Veloce

Geplaatst: za jul 14, 2012 23:50
door alfadragon
Welkom..leuk project, leuke auto.. Origineel kleurtje had ie trouwens..

Voor onderdelen kan je terecht bij classicalfaparts.nl(prinsbredevoort), alfamotive.nl en ook alfaholics.co.uk of .com, goosvanpelt ook nog..en nog wel wat meer. Kijk ook eens op het alfaspeedforum.

Veel succes..

En we zijn hier dol op foto's..

RE: Restauratie 2000GT Veloce

Geplaatst: zo jul 15, 2012 08:20
door gt1600Junior
He dat is een bekende auto. Ik was daar nameiijk vorige week met aanhanger om 'm op te halen maar werd negatief verrast door een plotselinge stijging van 50% van de reeds overeengekomen verkoopprijs. Auto laten staan en gelijk omgedraaid. Het waren een stelletje boeven.
Maakt voor jou niet uit, succes met je project! Wil je meer info over de staat en oorsprong van de auto dan moet je maar even pb-en. Ik heb ook aardig wat Bertone onderdelen te koop. Leuk dat deze auto na 26 jaar weer op de weg komt. :thumbs:

RE: Restauratie 2000GT Veloce

Geplaatst: zo jul 15, 2012 08:28
door gt1600Junior
O ja, en er staat op dit moment een mooi interieurtje te koop op het forum:

http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php?t=62037

Als je voor originaliteit wilt gaan, is dit de kleur die bij deze auto hoort. Ik had namelijk het chassisnummer met andere info al laten natrekken door Mario Fauzio (historisch archief AR in Italie). En de originele kleur was rosso faggio.

Re: RE: Restauratie 2000GT Veloce

Geplaatst: ma jul 16, 2012 23:19
door VelocePilot
O ja, en er staat op dit moment een mooi interieurtje te koop op het forum:

http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php?t=62037

Als je voor originaliteit wilt gaan, is dit de kleur die bij deze auto hoort. Ik had namelijk het chassisnummer met andere info al laten natrekken door Mario Fauzio (historisch archief AR in Italie). En de originele kleur was rosso faggio.
Ha Robert Jan,

Het verhaal over de kleur klopt helemaal. Origineel had de auto een aubergine-rode kleur, een slag donkerder dat de huidige kleur. Bij het strippen komt de originele lak op verschillende plekken terug. De auto heeft waarschijnlijk een ongeluk gehad, het linkerachterscherm is er door een stel hobbyisten overheen geplakt. Waarschijnlijk is de auto toen overgespoten in de huidige kleur.
Het plan is om de auto een originele 2000GT Veloce-kleur te geven, wellicht de oorspronkelijke ook al ben ik meer iemand van het groen... Voorlopig ga we ons nog geen zorgen maken over de kleur en is strippen, stralen en repararen van de schade en corrosie aan de orde !

RE: Restauratie 2000GT Veloce

Geplaatst: di jul 17, 2012 08:22
door gt1600Junior
De schade had ik al gezien want de auto was een stuk "dikker" dan dat hij hoort te zijn. Ook de vouwen over de zijkant van de auto waren niet strak meer en hij heeft eerder in zijn bestaan overzetdorpels gekregen. Verwacht wel een hoop verborgen ellende (plamuur) onder de laklaag hoor. Maar alles kan gemaakt worden. Blijf foto's plaatsen, leuk om te volgen!

RE: Restauratie 2000GT Veloce

Geplaatst: di jul 17, 2012 08:56
door GTV42.0
Erg mooi project hoor 8) Ga dit zeker volgen en blijf foto's posten aub.

Groet Jeroen

RE: Restauratie 2000GT Veloce

Geplaatst: wo okt 17, 2012 19:52
door arjz1300
Ligt het project stil?
Zijn er nog vorderingen te melden?

RE: Restauratie 2000GT Veloce

Geplaatst: ma dec 17, 2012 22:06
door JBM
Langzaam maar zeker zit er progressie in het Veloce project :D

Er is al heel wat gedaan:

- Blok is terug van revisie (Op bak, carbs en inlaatspruitstuk na)
- Gereviseerde dynamo
- Gereviseerde startmotor

- Auto is volledig ontdaan van bitumen en is helemaal kaal naar de straler gegaan.
De auto wordt na het stralen gelast en vervolgens nog eens gestraald.
Hierna komt er een zinkepoxy coating overheen geloof ik.

Ik ben trouwens de zoon van VelocePilot, voor de duidelijkheid..
Heb helaas geen foto's hoe de Alfa er nu bij staat.. die komen binnekort wel hoop ik :lol:

De bak zal binnekort ook in revisie worden genomen, de carburateurs ben ik zelf aan het opknappen en reviseren.
We hebben laatst voor de hobby maar eens een ultrasoonreiniger besteld voor het betere schoonmaakwerk voor carburateurs e.d.
Zelf sleutel ik veel aan oudere Volkswagens en Vespa's, dus zo'n ultrasoonbadje is altijd handig.

We hebben ook al wat onderdelen van de ophanging aangepakt, die liggen er nu zo bij: (Zijn nu ontroest en zijn ingespoten met een dun laagje roestwerende primer, spul wordt achteraf nog zwart gelakt)

Afbeelding

De Dellorto DHLA 40F carbjes: (rechter al wat schoner aan de buitenkant)

Afbeelding

De carburateurs ga ik helemaal reinigen en reviseren, het spruitstuk naar de kop ga ik ook schoonmaken en flowen 8)
Voorheen heb ik veel revisie en tuningswerk gedaan aan Vespa brommers en Volkswagen motordelen.

Heb laatst nog een 8v cilinderkopje bewerkt van een maat: (Offtopic maar wel leuk om te zien denk ik)

Inlaatkant:
Afbeelding

Uitlaatkant:
Afbeelding

Kopje is hierna gevlakt en schoongemaakt :D Eerste instantie dacht ik eraan om dit bij de Alfa cilinderkop
ook te doen maar die poorten zijn origineel al groot zat dus moet dat wel goed komen.

We gaan proberen komende updates ook online te delen,

Groetjes,

Joris

RE: Restauratie 2000GT Veloce

Geplaatst: zo dec 15, 2013 21:28
door VelocePilot
Het project gaat langzaam voort.... Intussen is de Alfa gespoten...

Afbeelding

Nu langzaam opbouwen....

Re: Restauratie 2000GT Veloce

Geplaatst: vr apr 07, 2017 12:25
door JBM
Aangezien ik jullie om informatie vraag is het misschien wel zo netjes om eens wat foto's te plaatsen 8)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

:thumbs:

Vraagje:
Bestaan er originele Alfa stuurtjes met een aanzienlijk kleinere diameter? Aangezien mijn vader en ik beide tegen de 2 meter aanzitten qua lengte zijn langere ritten bijna niet te doen (Moet m'n been zo leggen dat ik bij het uitstappen na 10 minuten half mank ben :mrgreen: Een ietwat kleiner stuur zou qua beenruimte erg fijn uitkomen.

Gr,

Joris & Simon

Re: Restauratie 2000GT Veloce

Geplaatst: vr apr 07, 2017 21:52
door Ron GS
Als eerste, wat een schitterende Bertone :thumbs: :thumbs:

Wat betreft stuur past daar best een mooi Nardi exemplaar in, maar das mijn mening.

http://www.okp.de/xtc2/Nardi/70-Innenau ... anguage=de

Gr Ron

Re: Restauratie 2000GT Veloce

Geplaatst: vr apr 07, 2017 23:43
door automobile
Erg mooi! :thumbs: :thumbs:

Re: Restauratie 2000GT Veloce

Geplaatst: za apr 08, 2017 11:19
door JBM
Bedankt voor de complimenten :thumbs:

@Ron: Dank voor het meedenken! Zo'n Nardi stuur zou een heel leuk alternatief kunnen zijn inderdaad.
Ik ga het eens bespreken, beetje rijcomfort erbij is natuurlijk wel zo fijn.

Spelenderwijs kom je er dan achter dat een Bertone origineel niet gemaakt is voor personen van 1,97M en schoenmaat 49 :mrgreen:

Re: Restauratie 2000GT Veloce

Geplaatst: za apr 08, 2017 22:58
door JBM
Had nog een klein vraagje en ik vind het zonde om er een nieuw topic voor te openen als dat hier mag..

We hebben ons Bertone 2.0 uitgerust met een een 123ignition systeem. de curve staat ingesteld op 1 (speciaal voor de bertone 2 liter blokken).
Ik vind dit een super systeem echter ben ik er zelf niet bij geweest toen de ontsteking is afgesteld en vermoed dat deze in de basis net niet goed staat:

- Blokje heeft wat last van backfires via het inlaattraject (zo nu en dan knallen in de luchtfilter, vooral koud)
- Carbs zijn pas geleden afgesteld door middel van kwik kolommen bij een specialist. (Webers, ga ervanuit dat dit gewoon goed is gedaan)
- Bougies kleuren naar mijn inzien wat te zwart.
- Ruik dat de wagen te rijk loopt
- Wagen heeft veel vermogen maar heb nog nooit in een andere Bertone 2.0 gereden dus geen referentie. Voor mijn gevoel zit er wel nog wat meer in.
- Enige motorische aanpassing is een geflowd inlaatspruitstuk.
- originele luchtfilterbox

Heb laatst heel even gestart zonder luchtfilter box en dan ploft ie nog steeds.
Mijn vermoeden is dus dat de ontsteking in de basis niet helemaal goed staat. (Vermoed wat aan de late kant)

Ik heb zelf een simpele stroboscoop zonder vervroegende functie. Kan ik deze gebruiken om de timing te checken bij deze motoren?
Accu staat in de kofferbak, dus dat wordt nog leuk dan :lol: Wil gewoon even de timing checken of alles klopt in de basis. Als iemand tips heeft hoor ik dat graag :thumbs:

* of misschien toch de carbs :D