Gebruikersavatar
boessie
Member
Member
Berichten: 196
Lid geworden op: zo okt 27, 2013 21:49
Locatie: Overpelt, B
Contacteer: Facebook

Re: Restauratie 2000GT Veloce

zo apr 09, 2017 23:15

Ik ben zelf 186 cm en heb het gaspedaal van de stang afgeschroefd en er een inox plaatje opgeschroefd.
Scheelt centimeters en geen scheenkramp meer. Moet wel voet beetje opheffen om te remmen.

Groeten Gunther

Gebruikersavatar
JBM
Newbie
Newbie
Berichten: 17
Lid geworden op: do jul 19, 2012 19:12
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Restauratie 2000GT Veloce

ma apr 10, 2017 20:10

Thanks voor de tip :thumbs: Alle kleine beetjes helpen zullen we maar zeggen

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru
Guru
Berichten: 1862
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: Restauratie 2000GT Veloce

do apr 13, 2017 22:02

Ja, dat kan. Stationair rond punt f.
Bij hogere toerentallen mag hij niet voorbij punt m komen.
Had nog een klein vraagje en ik vind het zonde om er een nieuw topic voor te openen als dat hier mag..

We hebben ons Bertone 2.0 uitgerust met een een 123ignition systeem. de curve staat ingesteld op 1 (speciaal voor de bertone 2 liter blokken).
Ik vind dit een super systeem echter ben ik er zelf niet bij geweest toen de ontsteking is afgesteld en vermoed dat deze in de basis net niet goed staat:

- Blokje heeft wat last van backfires via het inlaattraject (zo nu en dan knallen in de luchtfilter, vooral koud)
- Carbs zijn pas geleden afgesteld door middel van kwik kolommen bij een specialist. (Webers, ga ervanuit dat dit gewoon goed is gedaan)
- Bougies kleuren naar mijn inzien wat te zwart.
- Ruik dat de wagen te rijk loopt
- Wagen heeft veel vermogen maar heb nog nooit in een andere Bertone 2.0 gereden dus geen referentie. Voor mijn gevoel zit er wel nog wat meer in.
- Enige motorische aanpassing is een geflowd inlaatspruitstuk.
- originele luchtfilterbox

Heb laatst heel even gestart zonder luchtfilter box en dan ploft ie nog steeds.
Mijn vermoeden is dus dat de ontsteking in de basis niet helemaal goed staat. (Vermoed wat aan de late kant)

Ik heb zelf een simpele stroboscoop zonder vervroegende functie. Kan ik deze gebruiken om de timing te checken bij deze motoren?
Accu staat in de kofferbak, dus dat wordt nog leuk dan :lol: Wil gewoon even de timing checken of alles klopt in de basis. Als iemand tips heeft hoor ik dat graag :thumbs:

* of misschien toch de carbs :D

Gebruikersavatar
JBM
Newbie
Newbie
Berichten: 17
Lid geworden op: do jul 19, 2012 19:12
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Restauratie 2000GT Veloce

vr jul 12, 2019 19:50

Tijdje stil geweest hier maar gisteren heeft de Alfa weer 2 jaar APK gekregen :D

Door gebrek aan tijd en prioriteiten heeft de wagen niet veel kilometers gemaakt. (Wel vaker gestart en stukjes gereden om de boel 'goed' te houden)

Deze zomer willen we graag wat meer genieten van de wagen! Echter is er nog wel een dingetje..
Ik kwam er laatst achter dat het stuurhuis minimaal lekte (geloof Burman type).
Na het plaatsen van een Nardi stuurtje heb ik wat vage problemen met het weggedrag; Het stuur komt niet meer terug na een bocht en het sturen gaat ook megazwaar, Niet plezierig dus en ook een beetje gevaarlijk. Zou dit graag weer willen oplossen, met het oude stuur reed de wagen echt als een blok op de weg. Heb nog niet veel tijd gehad om te kijken waar het vandaan komt maar zou het kunnen dat ik met het plaatsen van de stuurnaaf iets heb beschadigd? (Deze ging na heftig verwarmen nog steeds niet echt lekker over het pasvlak maar na een paar tikjes zat die op z'n plek) Suggesties zijn welkom! Fijn weekend.

Hansromeo
Full Member
Full Member
Berichten: 304
Lid geworden op: zo jun 23, 2013 12:15

Re: Restauratie 2000GT Veloce

vr jul 12, 2019 21:37

Misschien is het stuurhuis drooggelopen tgv de lekkage, ikzelf pomp de stuurhuizen altijd vol vet dat werkt prima en je hebt geen lekkage meer😎👍
Alfa spider 1973
Alfa 1300 GT junior 1968
Alfa berlina1972
Alfa spider duetto 1969
Alfa giulia 1600 1972

Gebruikersavatar
Ron GS
Full Member
Full Member
Berichten: 444
Lid geworden op: ma sep 17, 2007 14:23

Re: Restauratie 2000GT Veloce

za jul 13, 2019 11:55

Je hebt een schitterende Bertone, alles ziet er echt perfect uit. Ik zou niet besparen op de laatste puntjes op de I en er nog een rollenbanksessie achteraan doen. Dan is alles echt perfect afgesteld en loopt de motor niet te arm/te rijk. Kunnen ze de ontsteking ook goed afstellen. Er is hier wel wat te vinden op het forum over rollenbanksessies en waar je dat kunt doen.

Gr Ron

Edit: pagina twee gemist ! :oops:

Gebruikersavatar
JBM
Newbie
Newbie
Berichten: 17
Lid geworden op: do jul 19, 2012 19:12
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Restauratie 2000GT Veloce

zo jul 14, 2019 12:46

Misschien is het stuurhuis drooggelopen tgv de lekkage, ikzelf pomp de stuurhuizen altijd vol vet dat werkt prima en je hebt geen lekkage meer😎👍
@HansRomeo: Dat zou zomaar kunnen maar volgens mij viel de lekkage heel erg mee. Toen ik had gecontroleerd was het reservoir iets leger maar niet helemaal leeg ofzo.
Je hebt een schitterende Bertone, alles ziet er echt perfect uit. Ik zou niet besparen op de laatste puntjes op de I en er nog een rollenbanksessie achteraan doen. Dan is alles echt perfect afgesteld en loopt de motor niet te arm/te rijk. Kunnen ze de ontsteking ook goed afstellen. Er is hier wel wat te vinden op het forum over rollenbanksessies en waar je dat kunt doen.

Gr Ron

Edit: pagina twee gemist ! :oops:
@Ron: Bedankt voor de complimenten! Daar heb je wel een punt, ik zal dit binnenkort eens met mijn vader overleggen aangezien ik ook zeker wil weten dat de boel 100% staat afgesteld. :D

Eerst die stuurinrichting maar eens goed controleren. Mocht iemand nog tips hebben hoor ik het graag :thumbs: Heb zelf het gevoel alsof er een naaldlager of iets dergelijks is overleden waardoor de stuurspindel niet meer 'lekker' draait. Het is een tijdje geleden dat ik dat Nardi stuur had geplaatst..

Oja, nog een vraagje; aangezien er hier en daar nog wat embleempjes missen op onze Bertone wil ik deze binnenkort monteren met mijn vader. Wat is de gebruikelijke manier om deze vast te zetten? Zou het erg zonde vinden als ik hierbij iets verpruts namelijk :D

Fijne zondag! We kunnen niet wachten om weer eens een langere rit te 'snorkelen'.

DJ
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3792
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Restauratie 2000GT Veloce

zo jul 14, 2019 16:58

Vrees dat idd de lagering een optater heeft gehad bij monteren stuur. Lagering is toch al kwetsbaar.
Je kan de stuurarm nog wat stuurhuis aftrekken, als verdraaien stuur dan nog steeds zwaar gaat zit het in het stuurhuis.
(wielen en stuurkogels en fuseekogels en hulpstuurhuis bewegen dan immers niet mee)
Ik zie een USA type voorbumper met knippers eronder, USA zij knipper en ik lees accu in de koffer. (ook typisch voor usa modellen met airco). Heb je ook USA stuurhuis? Die zijn stuk makkelijker om te demonteren.

En bij dat type zou zwaar draaien ook nog in de stuurkolom kunnen zitten. Zit een kruiskoppeling in.

Ik snap trouwens verhaal niet helemaal van warm stoken om stuur te monteren... :shock:

Vrees dat je stuurhuis moet reviseren. Daar heb ik pas nog interessant topic ergens van gezien. Met aangepastte lagering. Dat heb ik zelf ook gedaan want originele lagering is waardeloos en eigenlijk altijd ingelopen aan de voorkant.

Gr
DJ

DJ
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3792
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Restauratie 2000GT Veloce

zo jul 14, 2019 17:06

Dit topic dus. Komt stuurhuis mod ter sprake.

viewtopic.php?f=8&t=78292&start=15

Helaas zijn de relevante foto's niet meer zichtbaar. :(

Gr
DJ

lemans41
Newbie
Newbie
Berichten: 24
Lid geworden op: di jan 12, 2016 17:29

Re: Restauratie 2000GT Veloce

zo jul 14, 2019 21:52

Dit topic dus. Komt stuurhuis mod ter sprake.

viewtopic.php?f=8&t=78292&start=15

Helaas zijn de relevante foto's niet meer zichtbaar. :(

Gr
DJ
en weer teruggeplaatst :D :D :D :D

Gebruikersavatar
JBM
Newbie
Newbie
Berichten: 17
Lid geworden op: do jul 19, 2012 19:12
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Restauratie 2000GT Veloce

ma jul 15, 2019 12:05

Vrees dat idd de lagering een optater heeft gehad bij monteren stuur. Lagering is toch al kwetsbaar.
Je kan de stuurarm nog wat stuurhuis aftrekken, als verdraaien stuur dan nog steeds zwaar gaat zit het in het stuurhuis.
(wielen en stuurkogels en fuseekogels en hulpstuurhuis bewegen dan immers niet mee)
Ik zie een USA type voorbumper met knippers eronder, USA zij knipper en ik lees accu in de koffer. (ook typisch voor usa modellen met airco). Heb je ook USA stuurhuis? Die zijn stuk makkelijker om te demonteren.

En bij dat type zou zwaar draaien ook nog in de stuurkolom kunnen zitten. Zit een kruiskoppeling in.

Ik snap trouwens verhaal niet helemaal van warm stoken om stuur te monteren... :shock:

Vrees dat je stuurhuis moet reviseren. Daar heb ik pas nog interessant topic ergens van gezien. Met aangepastte lagering. Dat heb ik zelf ook gedaan want originele lagering is waardeloos en eigenlijk altijd ingelopen aan de voorkant.

Gr
DJ

Bedankt voor de tips! Het moet haast wel in dat 'gebied' zitten aangezien dit gebeurde na het plaatsen van een ander stuur. Zal binnenkort eens wat dingen proberen uit te sluiten.

Het stuur heb ik inderdaad niet heet hoeven stoken :mrgreen:
De bedoeling was dus om er een iets kleiner stuurtje in te zetten voor het creëren van beenruimte. In het originele stuur zit zeg maar een soort 'kom' en het Nardi stuur is 'recht'. Voor het monteren van het Nardi Stuur heb je dus als tussenverbinding een stuurnaaf nodig. De naaf zat bij het stuur dus eigenlijk ging ik er stiekem vanuit dat dit wel zou passen 1 op 1. (Begin steeds meer in te zien dat het bij Alfa's niet altijd zo werkt :lol: ). De naaf had ik dus wat verhit om hem vervolgens over de stuurkolom te plaatsen. Ik kreem hem er bijna overheen en dus op het laatste toch een paar tikjes gegeven met een hamer en een stuk hout ertussen. Hoop dat het zo wat duidelijker is.

Achteraf eigenlijk amper ruimte gewonnen maar het stuur oogt wel erg mooi. Er staat mij iets van bij dat er ook nog van die adapters bestaan om tussen het stuur en naaf te plaatsen zodat het stuur nog net iets meer naar je toe komt. (soort 'spoorverbredertje' zeg maar)

@ DJ: Hoe herken ik een USA stuurhuis? Aan het afvulkapje te zien lijkt ons stuurhuis een Burman te zijn. Ik heb inderdaad ooit een kruiskoppeling gezien.

Thanks voor de info mannen zal het topic eens doorlezen met die lager aanpassing. Grote kans dat de boel toch los moet #-o

DJ
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3792
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Restauratie 2000GT Veloce

ma jul 15, 2019 18:50

USA stuurhuizen zijn voor zo ver ik weet altijd burman. Nog geen ZF tegengekomen in USA spec.
Eigenlijk is het niet zozeer het stuurhuis maar de stuurkolom die typisch is voor USA.
Is namelijk voor USA verplicht een gedeelde stuurkolom. (vanaf bouwjaar 19xx?) Nadeel is een extra kruiskoppeling, dus kans op speling of juist vastzittende kruiskoppeling.
Maar de voordelen zijn groter. Veel makkelijker demontage stuurhuis, klembevestiging kruiskoppeling lossen in de motorruimte, revisie en opbouwen stuurhuis gaat ook stuk handiger zonder lange stuurstang, en interessant voor jou, agv de kruiskoppeling kan je hoek stuurkolom makkelijk aanpassen zodat je bij monteren lange stuurnaaf verlenger het stuur niet in de hemel hebt.
Ik ben zelf ook lang (1.97mtr) en zit prima in m'n bertone. Geen "Italian ape driving position" voor mij. Stoelbevestiging volledig van de bodem gehaald, klassiek sportkuipje op rails pal op de bodem gemonteerd, stuurkolom stuk laten zakken (andere hoek) en circa 8 cm naafverlenging. Kan nog net met middelvinger bij de richtingaanwijzer. En als je het niet weet/bekend bent met bertone's zie je er niks van.

Gr
DJ

Terug naar “Projecten”