Pagina 1 van 11

Giulia 1600 Super - schuurvondst

Geplaatst: zo jul 01, 2012 19:07
door mdl
3 weken terug heb ik een Juultje gekocht uit 73. Heeft 5 jaar staan rusten in een schuur.
Technisch redelijk op orde, plaatwerk vraagt nog wat aandacht. Met name de deuren zijn slecht.
De blauwe lak heeft wat aandacht nodig. Eerst maar eens een poetsbeurt.
Afbeelding

Na:
Afbeelding

RE: Giulia 1600 schoorvonst

Geplaatst: zo jul 01, 2012 19:11
door MartijnGTA
Feelsteert! Ziet er helemaal niet beroerd uit, voor een schuurvonst. :wink:

Re: Giulia 1600 schoorvonst

Geplaatst: zo jul 01, 2012 19:21
door Roebar
Afbeelding

Dat is bij "de Toren"toch??

RE: Giulia 1600 schoorvonst

Geplaatst: zo jul 01, 2012 20:02
door mdl
Ja, bij Jan inderdaad. Hij moest voor een APK (na 5 jaar). Met wat hulp van Jan natuurlijk zo alles weer op orde!
Super garage. (maar niet verder vertellen want hij heeft het al zo druk :D ).

RE: Giulia 1600 schoorvonst

Geplaatst: zo jul 01, 2012 20:20
door Roebar
I know....... :wink:

de daily staat er nu voor de vakantiebeurt..........

RE: Giulia 1600 schoorvonst

Geplaatst: zo jul 01, 2012 20:44
door mdl
Wat rij je dan?
Ik zie in Soest natuurlijk de makelaar met grote regelmaat in zijn Juul en enkele (hele mooie) Bertones rijden.
3 jaar terug reed ik een lawaaig Giulia met 2 liter. 5 deuren verder stond een exacte kopie alleen dan wel netjes.

RE: Giulia 1600 schoorvonst

Geplaatst: zo jul 01, 2012 20:55
door Roebar
Mijn daily is een ander merk....... :roll:

Ik ken Jan al jaaaaren als persoonlijke vriend.
Nu heb ik een Juul maar die is nog niet op de Neerweg geweest................

RE: Giulia 1600 schoorvonst

Geplaatst: zo jul 01, 2012 22:47
door mdl
Zaterdag nog bezig geweest met de nieuwe bekleding van de achterbank. Met een gatentang en 50 ty-raps een uurtje aan de slag....

Afbeelding

Afbeelding

Alleen de rugleuning die ik heb is uit een Nuova. Die heeft bovenop een bies en dan een vlak stuks. Mijn hoezen gaan daarop niet passen, dus ik moet nog een andere leuning zoeken. Wie heeft nog een oude leuning die als basis voor mijn nieuwe bekleding kan fungeren?

RE: Giulia 1600 schuurvonst

Geplaatst: ma jul 02, 2012 20:04
door @lfa@lgra
De bekleding hierboven afgebeeld is trouwens ook Nuova. Vreemd dat dat niet past op jouw rugleuning. Mocht je nog een rugleuning Nuova nodig hebben dat heb ik er wel 1 tje voor je. Mag je zo meenemen. :wink:

RE: Giulia 1600 schuurvonst

Geplaatst: di jul 03, 2012 06:58
door mdl
Mijn bank heeft bovenop een plat stuk met een bies aan de voorkant en een bies aan de achterzijde. Deze rand is ongeveer 10cm, zeg maar de bovenkant van de bank. Mijn hoezen lopen gewoon door en hebben niet deze "bovenkant". Volgende is dat de oude hoes aan de bovenzijde vastzit met een ijzeren staafje achter wat haakjes. Bij mijn nieuwe hoes zit er niets om een dergelijke bevestiging te maken. Dat kan ik alleen oplossen door allemaal gaatjes te boren in het frame van de bank. Ik denk niet dat dat zo is bedoeld, dus vandaar mijn vermoeden dat de hoezen voor een ander type leuning zijn.
De stoelen (ook Nuova) waren al gedaan en zijn waarschijnlijk uit dezelfde hoezenset. Dus inderdaad zal alles wel Nuova zijn.
Ik zal wat kiekjes maken.

RE: Giulia 1600 schuurvonst

Geplaatst: zo jul 08, 2012 16:28
door mdl
Vandaag de Dummie-rit gereden met mijn dochter (10 jaar).
Dat ging super. Zowel het navigeren als de auto. Afgezien van het bijvullen van de radiator en de tank voor aanvang, geen enkele probleem op bijna 200 kilometer. Niet slecht na een slaapje van 5 jaar....

RE: Giulia 1600 schuurvonst

Geplaatst: di jul 17, 2012 21:52
door mdl
Vandaag aan een nieuwe fase begonnen: de deuren.
In mij Supertje zitten vier matige deuren. In tegenstelling tot de rotte onderkant, hebben mijn deuren last van plaatrot aan de bovenzijde. De onderbakken zijn wel redelijk.
Vorige week heb ik een tripje gemaakt naar het rustieke Ieper in Belgie. Daar een setje kaasverrotte blu olandese deuren opgehaald met alles erop en eraan.
De bedoeling is deze als donor-deruen te gaan gebruiken. Eerste opgave is om van de twee voordeuren het bovendeel van de buitenplaat, zeg maar tot de rand, los te maken van de rest van de deur.

Stap 1:
Met de slijptol het raamframe eraf en de hele deur door midden. Beetje rommelen omdat er aan de bovenzijde aan de binnenkant nog een vestevigingsgedeelte zit.
Afbeelding

restant:
Afbeelding

Stap 2:
Aan de binnenkant zit het verstevigingsframe gepuntlast aan de rand van de buitenplaat.
Met een puntlasboortje alle puntlassen doorgeboord (niet door de buitenschaal natuurlijk). De puntlassen zijn redelijk goed te vinden als je de rand goed schoon schuurt. Ze liggen net iets dieper, dus de blu olandese puntjes zijn de puntlassen. Althans, waar nog lak zat.

Afbeelding

Stap 3:
Nadat alle puntlassen zijn losgeboord heb ik in het midden de binnenkant omhoog gehaald. Tot mijn verbazing zit de buitenplaat langs de zijkanten helemaal niet gelast, maar alleen om het deurframe heen gevouwen en afgekit. Met wat voorzichtig kloppen met een hamer heb ik de binnenkant onder de velsrand vandaan geslagen.
Idem de andere kant (ging wat moeilijker).

Afbeelding

Stap 4:
Losse roest verwijderd (tot mijn slijptol de geest gaf.)
Buitenplaten in de Fertan en de zooi opgeruimd.

Afbeelding

Ik heb dit nooit eerder zo gedaan, maar het viel eigenlijk wel mee. Ben er nog geen 2 uurtjes mee bezig geweest. De deuren halen duurde langer ':D'.
Volgende stap wordt de deuren die nu in de auto zitten onder handen nemen zodat ik deze stukken erin kan lassen. De deuren in de auto moeten natuurlijk heel blijven. Daar mogen wel de deurschalen kapot. Ga eens om mijn gemak bedenken hoe ik dat ga doen.

RE: Giulia 1600 schuurvonst

Geplaatst: zo nov 04, 2012 12:46
door mdl
Vorige week heb ik een stukje in de linker dorpel gelast en de gehele dorpel van voor tot achter netjes bijgewerkt. Nog even bijspuiten en links is er weer jaren klaar voor. Nu rechts nog. Zit geen laswerk aan, maar moet wel schoongemaakt en ontroest worden.

Eerst nog een ander klusje. De koppakking is gaan lekken. Langzaam verdwijnt er water en hij rookt nogal. Hij loopt nog wel, maar het wordt met de dag erger.
Ik twijfel of ik alleen de kop eraf haal of even het hele blok eruit lepel. Dan kan ik meteen de motorruimte bijwerken. Alleen las ik dat je om de motor eruit te halen de bak ook los moet halen van zijn ophanging. Ik meen mij echter te herinneren (dat was wel bij een Nuova en heel lang geleden) dat het blok eruit kan als de stabilisatorstang vooraan los wordt gemaakt (omlaag houden). Dan moet het blok ver genoeg naar voren kunnen om de as uit de koppeling te halen? Wie weet of dat klopt?

RE: Giulia 1600 schuurvonst

Geplaatst: zo nov 11, 2012 19:06
door jan1300
Klopt stabi los en om laag laten hangen.

Zou toch de motor en de bak er in éé'n keer er uithalen das een stuk makkelijker.

Maar alleen de motor kan ook alleen de ruimte is beperkt.

Afbeelding

Afbeelding

Veel succes

gr Jan

RE: Giulia 1600 schuurvonst

Geplaatst: zo nov 11, 2012 22:51
door Alessandro
Zie nu pas het vervolg....

Heb je nog vervolg foto's van de deur reparatie(s)? Zeer interessant! :thumbs: