Gebruikersavatar
alfachirurg
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 975
Lid geworden op: wo okt 03, 2007 13:19
Locatie: Nog wel
Contacteer: Website

Mijn 147 roest ook :-(

zo jun 10, 2012 20:53

Had vandaag mijn brugje eens vrij voor mijn eigen wagentje, dacht ik ga mijn homokineet maar eens vervangen, uiteraard de verkeerde geleverd dus ik moest wat met mijn tijd. Ik had een gekke ingeving en dacht "mijn bodem ziet er goed uit, laat ik voor de grap eens gaan schrappen", er moet verdomme toch roest te vinden zijn :lol:

Onder de kit/bodyshutz diverse roestplekken en plaatsen waar de grijze grondlaag gewoon los zit, net alsof het niet goed ontvet is ofzo :cry:
Wat plaatjes.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het is best wel teleurstellend/tijdrovend werk, heb dus besloten om bodem in secties van 4 te verdelen, zo kan ik ze stuk voor stuk aanpakken, deze meuk kwam van sectie 1(rechtsachter)
Afbeelding

Geborsteld.
Afbeelding

Eerste roestwerende laag.
Afbeelding

En de 2e.
Afbeelding
Ziet er weer reetestrak uit, morgen ff zwart blubberen, of zou ik het gewoon lakken :wink: :?: nu moet het weer een paar jaartjes meekunnen!
WWW.ALFACHIRURG.EU
Instagram: ALFACHIRURG


Nu: Alfetta GTV6 '86, Alfasud TiQv1.7ie '83,
Ducati 888 strada '93, 33 QV serie 1,
159 1.9JTDm SW ‘10.

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: Mijn 147 roest ook :-(

zo jun 10, 2012 20:59

Ach ja, de 147 wordt nu ook zo langzamerhand 10 jaar oud dus dan begint het hè. Heel veel 147 eigenaren weten nu nog niet wat er onder de bestuurdersstoel afspeelt. :D

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3034
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

Re: RE: Mijn 147 roest ook :-(

zo jun 10, 2012 21:44

Heel veel 147 eigenaren weten nu nog niet wat er onder de bestuurdersstoel afspeelt. :D
Dan zou je bijna gaan afvragen of het wel Alfisti zijn ;)
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: Mijn 147 roest ook :-(

zo jun 10, 2012 22:06

Niet iedere Alfist krabt de kitlaag af van zijn bolide. Wat je niet ziet kan er wel al zijn.

Gebruikersavatar
Gewoon_Erik
Junior Member
Junior Member
Berichten: 83
Lid geworden op: vr dec 24, 2010 21:32
Locatie: Hellevoetsluis

RE: Mijn 147 roest ook :-(

zo jun 10, 2012 22:59

Die van mij zag er op het eerste gezicht nog prima uit op de brug. Maar ja die van mij komt 'pas van de band', geproduceerd op 16 november 2007...

Wel roesten er diverse kleine schroeven en bouten, wielbouten (reeds vervangen), schroeven tussen de deuren en bij de tankklep.
Alfa 147 2.0 TS Business Pro - 2008 (Nero 601)

Gebruikersavatar
alfachirurg
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 975
Lid geworden op: wo okt 03, 2007 13:19
Locatie: Nog wel
Contacteer: Website

Re: RE: Mijn 147 roest ook :-(

zo jun 10, 2012 23:24

Die van mij zag er op het eerste gezicht nog prima uit op de brug. Maar ja die van mij komt 'pas van de band', geproduceerd op 16 november 2007...
.
Ik kan je vertellen dat ik aan deze bodem ook totaal niets zag, zit allemaal netjes verstopt onder de laag kit/bodyshutz! vertrouwde het gewoonweg niet met mijn 156 ervaring :roll:
WWW.ALFACHIRURG.EU
Instagram: ALFACHIRURG


Nu: Alfetta GTV6 '86, Alfasud TiQv1.7ie '83,
Ducati 888 strada '93, 33 QV serie 1,
159 1.9JTDm SW ‘10.

Gebruikersavatar
groschl
Full Member
Full Member
Berichten: 403
Lid geworden op: di jul 19, 2005 14:26

RE: Mijn 147 roest ook :-(

ma jun 11, 2012 09:23

Tja, volgens mij roest gewoon iedere Alfa dus dit verbaast me niks.

Daarbij.....zijn er uberhaupt auto's die niet roesten?
Vooral de bodem bedoel ik dan he!
Giulietta 1.4 en Spider 2.0 QV

Historie: Sud 1.3, Giulietta 2.0, 75 1.8 Epoca, 155 1.8 TS 16V, 156 1.9JTD en nog wat vreemde merken.

Gebruikersavatar
Mirano
Junior Member
Junior Member
Berichten: 63
Lid geworden op: di jul 22, 2008 19:25

Re: RE: Mijn 147 roest ook :-(

ma jun 11, 2012 22:30

Heel veel 147 eigenaren weten nu nog niet wat er onder de bestuurdersstoel afspeelt. :D
Dan zou je bijna gaan afvragen of het wel Alfisti zijn ;)
De 147 is bij ons gewoon een gebruiks/familie auto. Daar lig ik dus niet zo vaak onder als de Alfetta.
Ook er vanuit gaande dat een 147 uit 2003 niet zo snel roest. Vanwege beter beschikbare coating technieken dan vroegere Alfa's.
Maar ik ga echt niet de bodem kaalmaken, zoals bij de alfetta. Pfffff

Na de 156 verhalen vorige week ook maar even onder de bodem van de 147 gekeken, er zat wel iets roest midden onder de
bestuurdersstoel en bijrijdersstoel maar dat was het ook. Na flink krabben kreeg ik nergens de coating los. Nu staat de 147 bij ons
vrij veel in de garage, en 110K op de klok misschien dat dat scheelt.

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

RE: Mijn 147 roest ook :-(

ma jun 11, 2012 22:36

Wat gebruik je om de bodem te behandelen ?

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Mijn 147 roest ook :-(

di jun 12, 2012 09:44

Vanwege beter beschikbare coating technieken dan vroegere Alfa's.
Vergis je niet, door milieu-eisen zijn de "beste" technieken niet meer toegestaan en is de industrie hard op zoek naar vervangers. Zeker in de beginperiode toen ze net allerlei materialen en processen verboden hadden, was het lastig voor de fabrikanten om hun auto's goed roestbestendig te behandelen. Als je geen "vieze" organsche verdunners meer mag gebruiken om te ontvetten, moet je wat anders nemen met kennelijk niet altijd 100% goed resultaat. Sommige verfbestanddelen mogen niet meer, probeer nog maar eens een auto te vinden waar loodhoudende verf op zit die de afgelopen 10 jaar geproduceerd is. Moderne auto's van grofweg na 1995 tot ergens 2005 ofzo roesten gewoon weer harder dan dezelfde auto's van 1985 tot die periode. Daarna heb je ook nog steeds regelmatig problemen, maar dat ligt vaak aan slechte grondstoffen of halfproducten, omdat er ontzettend bezuinigd wordt op de kostprijs overal. Het kan allemaal wel, maar het kost veel meer moeite en precisie dan met de "vuile" methodes en als er dan ergens beknibbeld wordt, gaat het vaker fout. Een voorbeeldjeL Bij het uitkomen van de MiTo is deze in eerste instantie niet leverbaar geweest in Alfa Rood, omdat die kleur niet in de juiste kwaliteit leverbaar was, hij bleef losbladderen. We kennen uit de jaren 80 en 90 allemaal de problemen met AR 130 "multirosso", maar afbladderren deed dat niet. Ik zeg niet dat de oudere technieken beter waren en dat we daarom maar mileuschade moeten tolereren, dat moet ieder voor zich bepalen, maar het is wel een feit dat moderne technieken lang niet altijd beter werken tegen roest dan de oudere.

Gebruikersavatar
Gewoon_Erik
Junior Member
Junior Member
Berichten: 83
Lid geworden op: vr dec 24, 2010 21:32
Locatie: Hellevoetsluis

RE: Mijn 147 roest ook :-(

di jun 12, 2012 17:31

Misschien als je eerdere ervaringen met (oudere) Alfa's hebt dat het een ander verhaal is, die ervaring heb ik niet. Met bouwjaar 2007 en 53K op de klok ga ik me voorlopig nog nergens druk om maken.

Maar al mijn eerdere auto's die 10 jaar of ouder waren roestten, waaronder een Ford Fiesta en Ka. De Fiesta hield zich redelijk, hoewel ik die niet aan de onderkant heb bekekeken. De Ka was echt een krokant gebakkie, roest rond te tankdop, bij de deuren, achterklep enzovoorts. Bij de laatste keuring van die auto was de rechterdorpel over 30 cm doorgerot.

Ik heb de Ka ingeruild en kreeg er een paar honderd Euro voor, daarna stond hij voor het drievoudige weer te koop...
Alfa 147 2.0 TS Business Pro - 2008 (Nero 601)

Gebruikersavatar
alfachirurg
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 975
Lid geworden op: wo okt 03, 2007 13:19
Locatie: Nog wel
Contacteer: Website

Re: RE: Mijn 147 roest ook :-(

di jun 12, 2012 20:58

Vandaag wederom verkeerde homokineet geleverd :cry: , dus maar ff linksachter aangepakt.
Duidelijk te zien dat het erop lijkt dat er nog druppels onder gehangen hebben ofzo tijdens coaten, alle plekken zijn redelijk rond, op meerdere plaatsen komt grijze coating eenoudig los en zit er blank metaal onder!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
WWW.ALFACHIRURG.EU
Instagram: ALFACHIRURG


Nu: Alfetta GTV6 '86, Alfasud TiQv1.7ie '83,
Ducati 888 strada '93, 33 QV serie 1,
159 1.9JTDm SW ‘10.

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Mijn 147 roest ook :-(

di jun 12, 2012 21:19

De auto is zo'n negen jaar oud... dan is het eigenlijk niks bijzonder of ernstigs. Gelukkig kon je het nu nog zonder lassen af, dat is het voordeel! :thumbs:

Als mensen beweren, dat hun (bijvoorbeeld 5 jaar oude auto/ alfa) niet roest, spreek ik dat altijd tegen. Een auto gaat echt niet ineens roesten, als ie bijvoorbeeld 12 jaar of ouder is. ;)
Deze foto's tonen gewoon aan, dat een ogenschijnlijk zeer gave bodem toch echt bruine plekjes kan hebben. Ik ben eigenlijk wel gerust gesteld haha. :lol:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Mijn 147 roest ook :-(

di jun 12, 2012 21:55

Ton, mijn 98er 156 had afgelopen winter exact hetzelfde in de voorwielkuipen. Daar pelde ik de kit mét grijze laklaag zo van t blanke metaal af... Gewoon slecht ontvet / slechte hechting... :(
Al foto's gezien van een 2004 met echt héél veel rotte plekken ok btw..

Ach zo hou jij je werk in ieder geval... :lol:

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

Re: RE: Mijn 147 roest ook :-(

di jun 12, 2012 22:41

Een auto gaat echt niet ineens roesten, als ie bijvoorbeeld 12 jaar of ouder is. ;)
Dat niet, maar als hij zo`n 10 jaar oud wordt dan wordt het ineens wel heel erg zichtbaar. Vandaag een Hyundai Matrix reloaded gezien; vorig jaar nog niets ( ogenschijnlijk dan, achteraf ) aan de hand bij de apk, dit jaar het subframe kats doorgerot. Overal vallen de gaten erin. Aan de hele auto is verder geen spat roest te bekennen. Vorige week mijn buurman gewaarschuwd dat z`n 4 jaar oude Ford Togus estate al een spin onder de lak begint te krijgen op de achterklep. Meneer was not amused. De vorige Togus ( 2001 )was ook al behoorlijk geveld door de roestduivel. Onderzijde deuren, spatbordranden en kofferklep. Mijn tip; koop nooit een auto zonder hem op de brug te hebben bekeken.

Terug naar “Projecten”