Gebruikersavatar
Gerrets
Guru
Guru
Berichten: 1800
Lid geworden op: zo jun 05, 2005 23:07
Locatie: Hengelo ov

RE: 33 1.3V van Hans - weer koppakking?

zo feb 19, 2012 00:05

hier drie motoren verwisseld in mijn 33 historie en nog nooit de bouten nagetrokken. De witte pluimen zijn hier ook aanwezig vanwege overmatige condens vorming, ben niet anders gewend........maar Ik heb geen idee hoe in zo'n korte tijd twee koppakingen erdoor kunnen gaan. Zijn ze op dezelde plek door gegaan? Wellicht dat je kop niet vlak is, wellicht kromgetrokken?
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Gebruikersavatar
hanalfa
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 742
Lid geworden op: zo nov 29, 2009 09:51

RE: 33 1.3V van Hans - weer koppakking?

zo feb 19, 2012 08:23

Ja,.. en of vergeten na te trekken na 1000 km,.. maar begeef me hier op glad ijs,.... ben niet echt bekent met de motor van de 33,..

Maar in mijn vorige leven als automonteur was dat wel gebruikelijk,... en dan ook gelijk weer de klepspeeling controleren en evt afstellen,... zo heb ik het ooit geleerd,..
Ciao Han,

Alfa Romeo 166 2.5 V6
Alfa Romeo Spider 3.0 V6
Alfa Romeo GTV 2.0 V6 Turbo
Alfa Romeo 164 2.0 TS
Alfa Romeo 90 2.5 V6 QO
Alfa Romeo 33 1.4 IE SW
Lancia HPE 2.0 IE Executive

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: 33 1.3V van Hans - weer koppakking?

zo feb 19, 2012 11:33

Let wel op wat voor pakkingen je hebt gezet. Als er pakkingen gezet zijn die met een polymeerlaag werken, hoeft natrekken niet meer. Als je een pakking gebruikt die dat niet heeft, moet je wel natrekken. Dit kan afwijken van wat het werkplaatshandboek zegt, dus controleer zowel het WPHB als de instructies van de leverancier van de pakking.

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

Re: RE: 33 1.3V van Hans - weer koppakking?

do feb 23, 2012 14:31

@speedster, dit is hiervoor allemaal al precies zo beschreven.
zijn geen rekbouten.
Normale bouten trek je aan in het elastisch gebied...etc.
Bij de rekbouten is het een ander verhaal etc....
Kopbouten niet natrekken en hergebruiken heb ik ook altijd gedaan, zonder problemen.
2 pagina's met tekst, feiten en meningen terwijl er gewoon een handboek is waarin is beschreven hoe het moet, hoe moeilijk kan het zijn....
monteren, bouten op moment, warmdraaien, afkoelen, losmaken, opnieuw op moment vastdraaien Het is bij een 8v ook nog eens 5 minuten werk om dit te doen....
Het is net wat je wilt bereiken. Voor jou is het belangrijk dat iedereen de voorschriften exact volgt. Ik probeer iemand gerust te stellen om te voorkomen dat hij zonder noodzaak zijn koppakkingen gaat vervangen. Ik herken deze gedachtenkronkels namelijk heel goed en ik weet ook dat ze weer verdwijnen als de temperatuur weer omhoog gaat.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

RE: 33 1.3V van Hans - weer koppakking?

zo mar 04, 2012 10:55

Zakt je koelvloeistof peil?

Is de olie aan de peilstok wit of te hoog?

Ruikt de koelvloeistof naar uitlaatgassen? ( ruik je snel genoeg is erg herkenbaar)

Alle 3 de vragen beantwoord met nee? Mooi knallen met dat ding!
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: 33 1.3V van Hans - weer koppakking?

zo mar 04, 2012 22:38

Niks aan de hand. Denk dat het met de kou en gebrek aan dempers + pijpdiameter te maken heeft oid.
Nu rookt ie niet meer. Wel een vacuum slang gescheurd.. Vandaar hoger stationair.
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: 33 1.3V van Hans

ma mar 05, 2012 18:07

Ik heb de ex patrick, ex jur recaro er in zitten. Net weekend weggeweest naar de ardennen. Zit echt top!
Stoelen hebben wel wat tlc nodig, en wat reparatiewerk helaas. Maar, het valt alles mee! De 33 heeft zich top gedragen. Bij kou wel weer roken (jaja het sneeuwde) maar verder TOP!
Euh, los van het feit dat ik onder de auto mocht om t versnellingspook clipje te fiksen ;) dat moet nog maar even anders gefikst worden!
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: 33 1.3V van Hans

di mar 06, 2012 20:21

Yess!

Afbeelding

Afbeelding

8) 8)
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
Jurian
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2477
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 01:34
Locatie: Heerhugowaard

RE: 33 1.3V van Hans -> Recaro's

wo mar 07, 2012 19:42

Lekker he 8)
"It's a 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark and we're wearing sunglasses ..." 8)

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: 33 1.3V van Hans -> Recaro's

ma apr 09, 2012 21:02

Welnu, mijn wispelturig brein is tot het volgende gekomen:

Een verlaagde 33 tordeert een veel meer op oa de naad onder de voorstoelen, wat betekent dat het daar gaat roesten (welke 33 is daar niet gelast?).
Dat wil ik dus niet, aangezien aan deze 33 nog maar 1x gelast is, en het enige andere punt de tankdop is.
Tevens heb ik naar deze auto gezocht in tutti originale staat. Zonde eigenlijk om hem dan toch te verbouwen.
Nu was de verbouwing aardig tijdscorrect, en niet persé onooglijk. Ik had het vooral gedaan vanwege het gemis aan een bochtenridder.
Maar, ik houdt altijd alle opties open. Dit resulteerde zich in een andere kans, waardoor ik de 33 weer als origineel kon gaan terugbouwen. En dan ook gelijk weer goed.

Ik heb dus gloednieuwe achterveren gemonteerd, nieuwe voorveren gemonteerd, originele dempers weer gebruikt en de veerpootlagers vervangen.
De achterste veerschotels waren nog behoorlijk goed. Enkel wat oppervlakte roest. Deze dus behandeld en gespoten. Nieuwe banden 195-60-14 besteld en gemonteerd op de ronals die nog steeds op de oud ijzerboer lagen te wachten.
Deze banden (uniroyal rainexpert) gedragen zich uitstekend ook als het nat is. Ze hebben tevens een mooie dikke wang, waardoor de boel goed gevuld is.
Achter 16mm spacers om het originele toch nog dik te laten lijken.
Tevens originele uitlaat gemonteerd. Interieur twijfel ik nog over. De 33 is zo toch wel erg comfortabel voor wat zitcomfort en rijcomfort betreft.

Het verbazingwekkendste is nog wel welke bochtensnelheid je kunt halen nu! De banden zijn ERG fijn! Stiekum is dit toch wel erg leuk rijden zo.
En geef toe, Veel herrie en een dikke uitstraling past ook niet bij een 1300tje, hoe dapper hij ook is.

Enfin, FOTO'S
Afbeelding

Afbeelding


Hier zie je op de achtergrond iets wat te maken kan hebben met een ander project :-$ :whistle:
Afbeelding
No worries, dat boardje is een oud hok waar ik iemand ander blij mee heb gemaakt. Daar heb ik het surfen op geleerd! Cool hè, ouwe meuk!
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

RE: 33 1.3V van Hans -> Recaro's

ma apr 09, 2012 21:10

ik wil niet zeuren maar dat zijn type 2 deurgrepen, niet orgineel type 3 dus..... :lol:





is wel vetter dan type 3 deurgrepen, heb ik zelf ook namelijk.
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: 33 1.3V van Hans -> Recaro's

ma apr 09, 2012 21:24

klopt... en die deuk is ook niet origineel :twisted:
Die deurgrepen moet ik nog veranderen... Maar dat verrekte interieur weet ik nog niet :roll:
Tot het laatste boutje origineel, of toch een concessie maken :? #-o

Maar nu eerst maar genieten en me op project #2 focussen.
Had ik dit al laten zien?


MENSEN MET EEN ZWAK 33 HART ANDERE KAN OP KIJKEN!!!
Het blijft mij iig steken :cry:


Afbeelding
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
Gerrets
Guru
Guru
Berichten: 1800
Lid geworden op: zo jun 05, 2005 23:07
Locatie: Hengelo ov

RE: 33 1.3V van Hans -> Originele hoogte en brul

di apr 10, 2012 18:28

Mooie wagen hans! Toch nog een mooie surfwagon geworden ;) Die Ronals staan ook mooi bij de 33 die staan ook nog op mijn verlanglijstje.

En de SW is nog wel te redden door een fanatiekeling toch?
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: 33 1.3V van Hans -> Originele hoogte en brul

za mei 05, 2012 23:06

Vandaag heeft mr Hoornstra mij eens wat over carbs verteld, en de gasklepstang min of meer L&R gelijk gesteld.
De 33 pakt nml niet mooi op als je volgas geeft. Sinds ik m heb heb ik ook het gevoel dat er nog meer uit het blok te halen valt.
Echt traag is ie niet, maar er moet meer zijn (gevoelsmatig).

Thuis aangekomen heb ik eerst eens een ander clipje op het schakelstangetje gezet. Op het circuit was deze er af gevlogen, dus kon ik niet meer schakelen...
Ik had nog een clipje, maar deze paste niet zo mooi. Deze dus vervangen en gelijk een vooraadje in de auto gelegd.

Het werkplaatshandboek en Google hebben me geholpen het blokje wat af te stellen. CO heb ik een halve slag verder opengezet (volgens H. was 1 op 16 toch wel heul zuinig -> arm).
Tevens het stationair beter afgesteld. Als 'ie warm was liep hij 1500 rpm stationair. Nu alleen even afwachten hoe hij morgen start.
Terwijl ik bezig was zag ik dat het palletje vd acceleratie sproeier wel heel traag uit kwam. En de andere kant zelfs niet!!!

Met wat geweld en lupzefien heb ik m weer min of meer gangbaar gekregen. Hij blijft alleen wel vertraagd uitkomen, maar hoort dit misschien zo?

Ik heb enkel de klok horen luiden zoals u, hooggeachte lezer al begrijpt.
Maer dit heeft wel geresulteerd in het volgende: "!!!"
Ofwel, hij trekt enorm veel beter. Sterker nog, ik vindt m vlot, en zou zelfs snel durven zeggen!
Dit nattevingerwerk is natuurlijk niet het summum, maar voor nu ben ik blij.
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

RE: 33 1.3V van Hans -> Carbs

zo mei 06, 2012 12:07

het clipje dat van de schakel stang af vliegt is altijd al een probleem geweest.
om het te voorkomen moet je het stangetje doorboren en een splitpen met ring er onder doen.
heb je nooit meer een probleem....
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Terug naar “Projecten”