Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (nieuwe aanwinst 33

vr okt 21, 2011 00:33

ik zou het sowieso niet gaan doen omdat hij dan meer waard zou kunnen zijn.

alleen omdat ik het zelf mooi vind, het heeft wel wat aparts als ik met 180 voorbij kom vliegen in de "service wagon"..... :lol:
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (k**zooi)

vr okt 21, 2011 18:55

ik ben er vandaag achtergekomen dat er een stuurhuishoes stuk is van de nieuwe 33.

het stuurhuis zit al los, maar kan er voor geen mogelijkheid tussen vandaan.
morgen haal ik de motor en bak eruit, dan kan ik het stuurhuis er prachtig mooi uithalen.

ook ga ik de auto eerst maar even schorsen omdat er geen apk op zit en ik wil geen boete....

als de motor er uit is kan ik ook de motorruimte en alles mooi schoonmaken, is wel zo netjes.
daarna komt mijn snelle motor in de 33 SW.

de motor is bijna af, alleen nog 3 klepjes op maat maken en inslijpen.
dan kan de motorl in elkaar.
met de motor ben ik nog ongeveer 2 dagen bezig, dan zou die af moeten zijn.

met de carrosserie van de 33 SW ben ik nog wel wat langer bezig als hij netjes gemaakt word.
even de motor ruimte ontroesten en netjes maken, daarna een custom 54mm uitlaat er onder bakken.
hopelijk komt de SW dan door de keuring, want het CO zal wel iets hoger zijn dan standaard.....


later meer.....
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8824
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (k**zooi)

vr okt 21, 2011 23:37

hopelijk komt de SW dan door de keuring, want het CO zal wel iets hoger zijn dan standaard.....
Als de SW van voor 1993 is red je het wel met de keuring. Als hij van 1993 of later is zul je echt een kat moeten hebben en <0,5% CO.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
tis een sprint
Guru
Guru
Berichten: 1302
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 15:46
Locatie: zoetermeer

RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (k**zooi)

za okt 22, 2011 00:09

de oroginaliteits prijs ga je er niet mee winnen ;)
Gehad: Sud Sprint
156 foute fiat
33 sw duopenotti :twisted: its alive' its alive :twisted:

Afbeelding

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (k**zooi)

za okt 22, 2011 00:12

hopelijk komt de SW dan door de keuring, want het CO zal wel iets hoger zijn dan standaard.....
Als de SW van voor 1993 is red je het wel met de keuring. Als hij van 1993 of later is zul je echt een kat moeten hebben en <0,5% CO.
is van 1994 dus moet een kat onder, ik maak het stuk waar de kat normaal zit wel "uitwisselbaar" zodat voor de keuring de kat er onder kan.
en ik dus normaal gewoon zonder kat kan rijden.
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8824
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (k**zooi)

za okt 22, 2011 00:13

<0,5% CO is voor de keuring ook wel te regelen, dus dat komt wel goed dan.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (k**zooi)

za okt 22, 2011 08:01

Dat is niet helemaal waar Yuri. De hoeveelheid uitstoot is per auto afhankelijk en staat op het kentekenbewijs onder de noemer U9.

Daarbij gaat het niet alleen om de uitstoot. Als de keurmeester erg vervelend wil doen moet hij ook echt kijken of er een geregeld uitlaatsysteem
aanwezig is met de bijbehorende onderdelen. Onze Fiesta is van 1990 met een U9 vermelding en je gaat gewoon aan de kast hoor...

Ik zou trouwens gewoon met de oude motor APK regelen zodat je een jaar kan klooien met de afstelling van je nieuwe motor. Zodat je ook een stukje
kan rijden zonder risico op een bon in je afstel procedure. Daarbij als je aan de meter moet met een niet afgestelde motor het ook erg lastig word.
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Gebruikersavatar
brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (k**zooi)

za okt 22, 2011 08:45

Ik zal het nog maar eens uitleggen.
Kentekenvermeldingen zijn voor de APK niet meer van belang.
Er word van een keurmeester verwacht dat hij/zij enige verstand heeft van auto's.
Indien er geen lambda en kat aanwezig zijn,zijn er andere emissie eisen(tot 31-12-92 3,5% CO stationair) dan wanneer er wel een lambda en een kat aanwezig zijn(0,5%CO stationair).
Onprettig punt hierin,is dat Jorrit zijn auto van 1993 is,en dat vanaf 1-1-93 een 4gas meting verplicht is.
Dan moet de auto bij een verhoogd toerental voldoen aan een Maximaal CO van 0,3% en een lambda waarde tussen de 0,97 en 1,03.
Volgens het mooie APK boek,is er tot 1-1-96 geen kat verplicht,maar die kan je wel helpen om op toeren je uitstoot te halen.
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8824
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (k**zooi)

za okt 22, 2011 10:11

Hee, dat wist ik dan weer niet, dat je tot 1996 geen kat hoeft te hebben.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (k**zooi)

za okt 22, 2011 10:35

Hee, dat wist ik dan weer niet, dat je tot 1996 geen kat hoeft te hebben.
Is nieuw dit jaar.Wat ze volgend jaar doen is altijd weer een verrassing.

Met carbs gaat dit "een uitdaging" worden. Met injectie zal je moeten gaan chippen, als je grotere kleppen en snelle nokkenassen hebt geplaatst. Dat moet dan sowieso wel, maar voor de APK gaat het een uitdaging worden om je emissies voor elkaar te krijgen onder het toerenbereik waar die nokkenassen en kleppen op gekozen zijn.

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (k**zooi)

za okt 22, 2011 19:30

Dat is niet helemaal waar Yuri. De hoeveelheid uitstoot is per auto afhankelijk en staat op het kentekenbewijs onder de noemer U9.

Daarbij gaat het niet alleen om de uitstoot. Als de keurmeester erg vervelend wil doen moet hij ook echt kijken of er een geregeld uitlaatsysteem
aanwezig is met de bijbehorende onderdelen. Onze Fiesta is van 1990 met een U9 vermelding en je gaat gewoon aan de kast hoor...

Ik zou trouwens gewoon met de oude motor APK regelen zodat je een jaar kan klooien met de afstelling van je nieuwe motor. Zodat je ook een stukje
kan rijden zonder risico op een bon in je afstel procedure. Daarbij als je aan de meter moet met een niet afgestelde motor het ook erg lastig word.
vandaag dus het stuurhuis gedaan, maar de motor hoefde er niet uit....
op de standaard motor door de apk, moet lukken
dus stuurhuishoezen vervangen, uitlaat dicht gesmeerd en remmen gangbaar gemaakt.

je zou dus denken dat ik klaar zou zijn, helaas
de motor loop nu onregelmatig, ook nog abs storing en de handrem achter blijft hangen en is niet gelijk.

heb al even een stukje gereden, maar de SW gaat nu al als een malle.
het is een geimporteerde versie uit italie, volgens mij 110 pk....??
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (k**zooi)

za okt 22, 2011 19:33

Hee, dat wist ik dan weer niet, dat je tot 1996 geen kat hoeft te hebben.
Is nieuw dit jaar.Wat ze volgend jaar doen is altijd weer een verrassing.

Met carbs gaat dit "een uitdaging" worden. Met injectie zal je moeten gaan chippen, als je grotere kleppen en snelle nokkenassen hebt geplaatst. Dat moet dan sowieso wel, maar voor de APK gaat het een uitdaging worden om je emissies voor elkaar te krijgen onder het toerenbereik waar die nokkenassen en kleppen op gekozen zijn.
ik ben al aan het overleggen met Squadra... :)

het plan is om de motor in te laten lopen(500KM) en zelf de throttle bodies afstellen.
daarna naar Squadra.
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2992
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

Re: RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (k**zooi)

za okt 22, 2011 19:34

Ik zal het nog maar eens uitleggen.
Kentekenvermeldingen zijn voor de APK niet meer van belang.
Er word van een keurmeester verwacht dat hij/zij enige verstand heeft van auto's.
Indien er geen lambda en kat aanwezig zijn,zijn er andere emissie eisen(tot 31-12-92 3,5% CO stationair) dan wanneer er wel een lambda en een kat aanwezig zijn(0,5%CO stationair).
Onprettig punt hierin,is dat Jorrit zijn auto van 1993 is,en dat vanaf 1-1-93 een 4gas meting verplicht is.
Dan moet de auto bij een verhoogd toerental voldoen aan een Maximaal CO van 0,3% en een lambda waarde tussen de 0,97 en 1,03.
Volgens het mooie APK boek,is er tot 1-1-96 geen kat verplicht,maar die kan je wel helpen om op toeren je uitstoot te halen.
U9 op het kentekenbewijs van een auto van voor 1-1-93 betekent toch wel nog steeds 0,5% CO neem ik aan? Ook al zit er geen kat onder?
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (k**zooi)

za okt 22, 2011 19:39

Ik zal het nog maar eens uitleggen.
Kentekenvermeldingen zijn voor de APK niet meer van belang.
Er word van een keurmeester verwacht dat hij/zij enige verstand heeft van auto's.
Indien er geen lambda en kat aanwezig zijn,zijn er andere emissie eisen(tot 31-12-92 3,5% CO stationair) dan wanneer er wel een lambda en een kat aanwezig zijn(0,5%CO stationair).
Onprettig punt hierin,is dat Jorrit zijn auto van 1993 is,en dat vanaf 1-1-93 een 4gas meting verplicht is.
Dan moet de auto bij een verhoogd toerental voldoen aan een Maximaal CO van 0,3% en een lambda waarde tussen de 0,97 en 1,03.
Volgens het mooie APK boek,is er tot 1-1-96 geen kat verplicht,maar die kan je wel helpen om op toeren je uitstoot te halen.
U9 op het kentekenbewijs van een auto van voor 1-1-93 betekent toch wel nog steeds 0,5% CO neem ik aan? Ook al zit er geen kat onder?
ja als het goed is wel, en ik heb ook u9 op kenteken.... :?
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (k**zooi)

za okt 22, 2011 20:07

motor onregelmatig kan van alles zijn en hoeft niet direct apk afkeur te zijn...

Remmen daar integen is lastiger, ben bang dat je de klauwen moet reviseren, echter kan je nog probere alleen de 2glijpennen goed gangbaar te maken en dan bidden dat het niet je zuigers zijn..

Abs storing is ook moeilijk, ga eerst maar de 4sensoren doormeten. Geloof dat yuri daar wel specialist in is :) Anders lampje eruit halen en dan heb je iig apk, als hij dan wel goed remt...

Succes!!
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Terug naar “Projecten”