Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Het grote Alfa 33 project van meneer Kooistra

wo jun 08, 2011 20:31

Bouw er een turbo op als je iets aparts wilt... Dat heeft bij mijn weten niemand in Nl. Hou je het bij lage laaddruk dan blijft het nog heel ook. :)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

RE: Het grote Alfa 33 project van meneer Kooistra

wo jun 08, 2011 20:40

Nou,neem een 1,7 onderblok met een 1,4 krukas,dan heb je de perfecte basis voor hoge laaddruk volgens mij
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Het grote Alfa 33 project van meneer Kooistra

wo jun 08, 2011 20:47

dat klopt. :lol: Alleen moet je dan wel een andere bak gaan monteren en niet iets van Alfa... :(
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1918
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

RE: Het grote Alfa 33 project van meneer Kooistra

wo jun 08, 2011 21:13

Vooral de prise as is kwetsbaar als ik het goed heb, een sterkere kun je in Engeland bij ah motorsport vinden. Maar 150 a 160 pk moet sowieso geen probleem zijn voor de standaard bak.

Verder zou ik inderdaad een 1.4 en 1.7 combineren voor een turbo conversie. Hoef je verder niets aan het blok te veranderen en kun je dat geld gebruiken voor de turbo.

Of neem een standaard 1.4 en monteer daar 16V koppen op. Ook uniek en de 16V heeft al throttle bodies :wink:
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Gebruikersavatar
Zudi
Junior Member
Junior Member
Berichten: 71
Lid geworden op: za jun 20, 2009 20:10
Locatie: Dronrijp

RE: Het grote Alfa 33 project van meneer Kooistra

wo jun 08, 2011 21:38

Er is een boxer met een turbo op het 145/146 forum, helaas net weer in de soep gelopen met 258 pk...
Heb je vragen aan het meetings organisatie van het ar145c? Mail dan naar meetings@ar145c.nl !

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

RE: Het grote Alfa 33 project van meneer Kooistra

wo jun 08, 2011 21:40

geen turbo...

ik wil atmosferisch rijden.

dan zou ik gaan voor een 1.7 IE blok met 1.7 16v koppen op throttle bodies.
kan ik ook zonder LMM rijden en op throttle bodies.....
maar ik zie eerst wel hoe het gaat en kom ik er niet uit dan bedenk ik wel wat.
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: Het grote Alfa 33 project van meneer Kooistra

wo jun 08, 2011 21:42

Denk er ook even aan dat als je het blok een paar mm vlakt dat je distributieriemen te lang worden en de nokkenastandwielen ook verdaaien en dus de timing niet meer klopt. :wink:

Gewoon de 1700 as is gebruiken is een stuk makkelijker in ieder geval. Tenzij je natuurlijk bv een 1700 blok hebt met een kapotte krukas. :?
daar is een spanner voor..... :)
Fout :? .... de spanner duwt maar aan 1 kant op de riem. Als jouw kop nu 5mm lager komt is je riem dus een cm te lang. De spanner kan zoveel extra riemlengte niet aan. Bovendien verdraait de nokkenaspoelie dus ook een halve centimeter en dat gooit de kleptiming aardig in de war. Je zult in ieder geval aan de verstelbare poelies moeten.
het is toch een halve cm beide kanten en ik heb 2 riemen.
maar verstelbare poelie's maken kan altijd nog.

ik probeer het eerst, denk ik dat ik het niet red probeer ik het anders....
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1918
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

Re: RE: Het grote Alfa 33 project van meneer Kooistra

wo jun 08, 2011 21:47

...dan zou ik gaan voor een 1.7 IE blok met 1.7 16v koppen op throttle bodies...
Dat is dus de standaard setup van een 1.7 16V :roll:

Dat is volgens mij gewoon hetzelfde blok als een 1.7 IE en een 16V heeft standaard al 4 throttle bodies alleen zijn die per 2 verpakt in 1 huis maar dat maakt verder niet uit...
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Gebruikersavatar
brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

RE: Het grote Alfa 33 project van meneer Kooistra

wo jun 08, 2011 21:47

Ja,het is maar een halve cm,maar je riem komt 2x langs het punt waar het 5mm is he,dus dat maakt 1 cm.
Dus allebij je riemen zijn 1cm te lang zoals jij het bedacht hebt ;)
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1918
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

Re: RE: Het grote Alfa 33 project van meneer Kooistra

wo jun 08, 2011 21:50

daar is een spanner voor..... :)
Fout :? .... de spanner duwt maar aan 1 kant op de riem. Als jouw kop nu 5mm lager komt is je riem dus een cm te lang. De spanner kan zoveel extra riemlengte niet aan. Bovendien verdraait de nokkenaspoelie dus ook een halve centimeter en dat gooit de kleptiming aardig in de war. Je zult in ieder geval aan de verstelbare poelies moeten.
het is toch een halve cm beide kanten en ik heb 2 riemen.
maar verstelbare poelie's maken kan altijd nog.

ik probeer het eerst, denk ik dat ik het niet red probeer ik het anders....
Nee dat is een volle cm per kant als je je blok 5,4 mm inkort. Zowel de trekkende kant van de riem als de andere kant van diezelfde riem moeten een halve cm korter worden. Een van de twee kanten heeft een vaste poelie dus die kun je niet stellen, in de andere poelie zit geen cm speling meer.
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: Het grote Alfa 33 project van meneer Kooistra

wo jun 08, 2011 22:16

hey jorrit,

We willen je niet ontmoedigen hoor :wink: maar er zijn hier wel een paar serieuze isseus..
Zoek maar eens op het forum. Is namelijk al eens voorbij gekomen dat iemand zijn koppen teveel heeft gevlakt en echte distri issues had.
Verstelbare pullies zou ik niet eens over twijfelen als je meer vermogen wil! Niet dat je extra peekaas gaat halen, maar wel net dat stukje finetuning, zeker icm andere nokstokken.

Verstelbare pully's zijn nieteens zo duur. AHM heeft ze, maar universele passen ook.

In duitsland rijdt een 1.6 16v 33 t2 hillclimbs. die heeft 1600cc om in een bepaalde klasse te vallen. dat heeft een doel. ik zie hier het doel nog niet zo van in...
Je kunt er ook een 1800 of en 2000 van maken, kost wat, maar daar rijdt ook verder zo goed als niemand mee hier op het vasteland.

Ik heb hier nog een 1700 8v blok uit elkaar liggen met een beschadigde krukas. hiervoor had ik al een nette krukas gevonden maar deze ga ik de eerstkomende tijd niet meer oplappen omdat ik met een ander blok bezig ben.
Deze mag je wel overnemen voor een clubprijsje :wink:
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: Het grote Alfa 33 project van meneer Kooistra

wo jun 08, 2011 23:25

...dan zou ik gaan voor een 1.7 IE blok met 1.7 16v koppen op throttle bodies...
Dat is dus de standaard setup van een 1.7 16V :roll:

Dat is volgens mij gewoon hetzelfde blok als een 1.7 IE en een 16V heeft standaard al 4 throttle bodies alleen zijn die per 2 verpakt in 1 huis maar dat maakt verder niet uit...
16V onderblok is net wat anders toch... okee, maatgeving is hetzelfde
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: Het grote Alfa 33 project van meneer Kooistra

wo jun 08, 2011 23:29

oei, 10 pk verloren door de jaren heen..... :(
deze uitspraak klopt natuurlijk niet, omdat je niet weet wat deze wagen nieuw aan pk's op deze vermogensbank had :wink:


google even naar engelse en duitse alfa 33 boxer gerelateerde websites en forums, en rijden al diverse 1600 cc motoren rond met zeer uiteenlopende resultaten (en bijbehorende budgetten)

ik kan ook nog gaan graven of ik iemand zijn email adres nog heb die een 2ltr setje had liggen en die er niets mee deed behalve bewaren
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: Het grote Alfa 33 project van meneer Kooistra

wo jun 08, 2011 23:33

Zo'n gast weet patje33 (patrick) ook wel te vinden. Die heeft een Savali 1800 werkeloos liggen...
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
tis een sprint
Guru
Guru
Berichten: 1302
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 15:46
Locatie: zoetermeer

RE: Het grote Alfa 33 project van meneer Kooistra

do jun 09, 2011 01:23

maar laten we dit project niet bij voorbaat al torpederen, als het mislukt kunnen we altijd nog roepen dat we het beter weten... vooralsnog is het iemand die het probeert dat is al voldoende waard, en als het blijkt te werken rijd ineens iedereen met een 1.6 rond, give the man some room!!!
Gehad: Sud Sprint
156 foute fiat
33 sw duopenotti :twisted: its alive' its alive :twisted:

Afbeelding

Terug naar “Projecten”