Gebruikersavatar
Melvivio
Full Member
Full Member
Berichten: 319
Lid geworden op: ma jan 03, 2011 19:39
Locatie: Heeze (Ehv)

Mel's '80 GTV6 3.0 24v

do jan 20, 2011 00:11

Goedenavond lieve project volgers!

Voor wie het voorstel rondje gemist heeft (met fotooos!) --> http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php?t=52769

Heb besloten hier ook maar een project topic aan te maken! Want er gebeurd nog wel het een en andere aan de auto.

Een groot project wat eerdaags echt moet gaan lopen is het pas maken van Airco, met de nieuwe motor. Alle hulp hierbij is welkom....
Ik wil graag naar de specialist met open heater box... Maar hoe krijg je dat ding open! Van bovenaf? Moet de hele box naar onder zakken, en moet het water er dus af? Ik heb het forum al doorgezocht, gtv6.com was ook niet echt toereikend.
Afbeelding
Bij gtv6.com heb ik deze tip gekregen.. Wie kan mij zeggen of de modernere 75 met volgens sommige en betere fan/kachel/ACbox plug and play is op de gtv?

Momenteel ligt het dashbord eruit. Ben ik waar mogelijk ik de kabelboom weer netjes op orde aan het maken (was wat aan geprut)
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~

Gebruikersavatar
Melvivio
Full Member
Full Member
Berichten: 319
Lid geworden op: ma jan 03, 2011 19:39
Locatie: Heeze (Ehv)

RE: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

ma jan 24, 2011 19:27

Nee niemand die een kachel & aircobak uit een 75 gehaalt heeft?

Wie kan mij zeggen of de kachel&aircobox 75 plug and play past is op de gtv?
En is de 75 constructie beter is dan de versie van de gtv??
(maw kan beter de warmte opnemen (AC) & warmte afstaan? (kachel)
Zit de ventilator achter het verwarming en koelelement?
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

ma jan 24, 2011 19:45

Misschien heeft Yuri ervaring met de airco/kacheleenheid? die heeft er vast wel eens een gesloopt. En anders Richard van Alfanord eens vragen, misschien heeft hij wel zo'n ding liggen en kan hij wat foto's voor je maken zodat je hem kunt vergelijken. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
GiuliaReis
Full Member
Full Member
Berichten: 461
Lid geworden op: do sep 14, 2006 20:32
Locatie: Oirschot

RE: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

ma jan 24, 2011 20:41

GiuliaBianca heeft ooit eens keer de kachelunit uitgebouwd van zijn 75. Heeft daar een mooie beschrijving van gemaakt. :wink:
Thoughts of an idle mind

Gebruikersavatar
Melvivio
Full Member
Full Member
Berichten: 319
Lid geworden op: ma jan 03, 2011 19:39
Locatie: Heeze (Ehv)

RE: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

wo jan 26, 2011 11:57

Daar ga ik contact mee opnemen! Ik krijg zijn thread zo niet gevonden namelijk! Dank je wel!

Wie heeft er ook een oplossing voor een lekkende kachelkraan? Er zou een alternatief van Fiat zijn (staat ergens in mijn documentatie) maar niet wel type of uitvoering je moet hebben? De Alfa kraantjes zijn schaars zo begrijp ik?
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~

Gebruikersavatar
Gerhard
Member
Member
Berichten: 124
Lid geworden op: ma mei 30, 2005 19:44
Locatie: St. Vith

RE: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

wo jan 26, 2011 21:54

Van de zomer heb ik zo een ding uit mijn gtv6 gehaald. Ging best makkelijk. Hij ligt nu in een doos en kan er makkelijk bij. Ben alleen nu bij mijn vriendin en daar ligt ie niet. Wil je niet de hele unit loshalen dan?
GTV6 1985 aan het restaureren
Alfa 33 1.5 IE 1992
Maserati 4.24
Subaru Legacy 3.0R Spec. B
Hyundai H200
Opel Kadett 1.1 (c.l.) uit 1940

Gebruikersavatar
Gerhard
Member
Member
Berichten: 124
Lid geworden op: ma mei 30, 2005 19:44
Locatie: St. Vith

RE: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

wo jan 26, 2011 22:12

Mel, als ik je mailadres mag hebben per PB stuur ik je een foto van mijn airco-unit .

Gerhard
GTV6 1985 aan het restaureren
Alfa 33 1.5 IE 1992
Maserati 4.24
Subaru Legacy 3.0R Spec. B
Hyundai H200
Opel Kadett 1.1 (c.l.) uit 1940

Gebruikersavatar
Melvivio
Full Member
Full Member
Berichten: 319
Lid geworden op: ma jan 03, 2011 19:39
Locatie: Heeze (Ehv)

RE: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

wo feb 02, 2011 00:08

Hey lezers! Maandag was het mijn D-day. Wat zou het AC-bedrijf van mijn plan vinden? Is het wel mogelijk om een effectief systeem te maken icm met deze motor of word het als een veldmuis die door een rietje blaast...

De eerste reactie was; Wij beginnen er niet aan!!!! hmmm..... :neutral: Gelukkig veranderde zijn opstelling, gezien hij merkte dat ik er moeite voor overhad, en dingen zelf wilde doen. Een opsomming van zijn kritiekpunten, van mijn plan icm met deze motor.

- De plaatsing van een 5-6pk (genoeg koelcapaciteit)vragende compressor aan de cilinderkop was niet gewenst. Wellicht zou de kopscheuren. Rechtsonder kon ook niet goed, Oliefilter zit in de weg, en de compressor kan daar zijn krachten ook niet kwijt (door 2.5carter)
*gekozen is voor TOCH op de cilkop, maar met een kleinere 3-4pk compressor. Uitgangen Bovenop de compressor.

- De compressor zou veel te leiden hebben van de uitlaatwarmte straling. ZELFS met de doormij geplaatste uitlaatband.

- De 164 Dynamosteun past niet op de 3-4pk comp (door de uitgangen bovenop, niet achterop).
* Er word een steun op maat gemaakt Deze gaat ook gebruik maken van boutgaten onder de 3boutgaten van de Dynsteun. (deze 3 alleen zouden niet sterk genoeg zouden zijn, kopscheuren als gevolg)

- De buizen-condensor is te klein bemeten, en inefficient.
*Zal vervangen worden door een nieuwe, met eigen ventilator. Ook worden de radiateurventilatoren vervangen door moderne.

- De leidingen zouden ook te erg worden verhit door de omgeving.
- Er is eigenlijk niet genoeg ruimte achter de motor voor de 2 slangen.
- Alles moet op maat gemaakt worden.

- De plaatsing van droger & expansie ventielen is nog onbekend.

- De electronica was het probleem niet.

- De AC/kachelbox is als druppel inefficient
* Wel wordt de originele Verdamper gebruikt. Dit zou wel effectiever zijn icm met het moderne systeem.

Als ik de box los meenam naar het bedrijf, wilde hij met mij de motor opnieuw lageren, de schoepen vervangen door nieuwere die meer volume verplaatsen en is dit alles niet genoeg, is een nieuwe sterkere motor plaatsen een laatste optie...

Mannen! kenners! Een hoop tegenstrijdige berichten! Wat is jullie mening op alle boven genoemde punten?
Over de kosten zwijg ik nog maar hier, Maar wel kan ik zeggen dat ik de auto voor 3 weken daar achter moest laten, dan konden ze nog iets moois doen met de uren.
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~

Gebruikersavatar
rz
Full Member
Full Member
Berichten: 366
Lid geworden op: zo aug 20, 2006 22:03
Locatie: 's gravenwezel belgie

RE: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

wo feb 02, 2011 01:59

past de gewone 3,0 aircohouder er bij jou niet op dan?
ik denk dat op mijn 24V motor de originele bevestiging met de originele pomp van mijn 12V staat.
mijn airco werkt perfect na 20jaar

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8813
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

wo feb 02, 2011 08:41

Deze unit ziet er in ieder geval heel anders uit dan een 75-HVAC. Eén op één inbouwen lijkt me niet erg gemakkelijk. Als je wilt heb ik wel een non-A/C unit los liggen waarmee je kunt passen en meten, deze is fysiek niet anders dan een unit die wel A/C heeft. Moet je die alleen wel eentje vinden. Voor de compressor en steun kun je misschien met die van een 75 V6 en wat aanpaswerk wegkomen. Je bent altijd welkom om te kijken hoe het er bij mij uitziet.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Bullettooth
Full Member
Full Member
Berichten: 338
Lid geworden op: vr jan 04, 2008 22:21
Locatie: Ospel

RE: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

wo feb 02, 2011 19:32

Allereerst: vette GTV!


Wat betreft airco in een GTV/75 (transaxle iod) moet je even opzoek gaan naar de registerleider van de Montreals, dat is Wiel Mertens uit Weert (lekker dichtbij :) :) ).
HIj rijdt (naast een Montreal) sinds het uberhaupt mogelijk is 75 V6. Allen voorzien van airco, zit ie er niet op, fixt hij dit er zelf op. Ik denk met airco (op transaxle) vragen bij hem wel goed zit ;).

Suc6
Huidig:
155 WB V6
156 GTA SW Q2

Gehad:
156 2.0 TS SW Q2
156 1.8 TS berlina
156 1.8 TS SW G3
75 2.0TS '91
75 2.0TS '90
155 2.0TS
155 SB V6
90 3.0 V6.
90 2.0 Motronic.
33 1.7 8v, compleet omgebouwd naar 16v.

Gebruikersavatar
Melvivio
Full Member
Full Member
Berichten: 319
Lid geworden op: ma jan 03, 2011 19:39
Locatie: Heeze (Ehv)

RE: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

do feb 03, 2011 00:59

@Gerard; Dank je wel voor de foto! Ik was eigenlijk opzoek naar een gedetaileerde 75kachel box :oops:
Ik heb mijn kachelunti er nu uit, en ga kijken wat ik er verder mee kan! Toch super bedankt!!! :D :D :D

@Rz; De originele ACsteun vond steun op het carter. Bij de motorinbouw is het 2.5carter geplaatst. De mogelijkheid tot dragen van krachten is helaas komen te vervallen.

@yuri-75; Hey top! Ja ik zou zeker graag komen kijken! Als er een vage hoop is op verbetering van deze box, bekijk ik het maar al te graag!
Details bespreken via de pb? :D

@Bullettooth; Thanks man! Ik probeer deze ook lekker dik te laten zijn! maar niet te overdrijven! Vele vinden de white letters niks. maar ik vind voor nu nog tof!
Je ziet het iig bijna nooit, Met een rede waarschijnlijk :lol:

Dank je voor de tip in weert! Ik kom daar regelmatig! Dus zal contact met deze persoon op proberen te zoeken! Nogmaals DANK! 8)

Een update, na aanleiding van de tips!


Ik zou graag willen weten met welke 3 bouten (notereing op de bout) de 164 dynamo origineel vast zit! Dan kan ik de maximale kracht doorberekenen,
en wat de cilinderkop dus zou moeten kunnen hebben!

Een nieuw plan opgesteld voor het verloop van de leidingen. Dit is eenvoudiger, en zou absoluut moeten kunnen zonder problemen!
Afbeelding
Er gaan aluminium hitteschildjes geplaatsworden over de uitlaatband spruitstukken. Dit zou toch voldoende moeten schelen.....

In de zijkanalen die achter de paravan lopen wil ik vernauwen. Zodat er nog wel wat lucht door stroomt, maar alles door het midden gaat.
Dicht purren vind ik te lomp, en heeft niet mijn voorkeur.
Afbeelding

En iemand nog ideeen voor de stomme flow in deze box! Ik vond gewoon pistachenoten en halve duiven in de kachel ... GATverdamme!
Afbeelding

De kans dat ik bij de originele box blijf is het groots, Dus waar zien jullie verbeteringen?
Onder de kachelunits alles vernauwen zodat de lucht wel DOOR de verdamper en kachel moet!
Bij de ventilator, sterkere nieuwe motor, kogelgelagerd, grotere schoepen??
Afbeelding

En ik ben instaat een eigen van glasvezel te gaan fabriceren. Deze met luchtfilter, en grotere verdamper, en andere kachel en sterkere ventilator..
Het fronpanel van de GTV word voor de looks wel gebruikt.

Achja, het is nog geen zomer..
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~

Gebruikersavatar
Melvivio
Full Member
Full Member
Berichten: 319
Lid geworden op: ma jan 03, 2011 19:39
Locatie: Heeze (Ehv)

RE: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

zo mar 06, 2011 01:16

Ik kreeg vandaag een.. mixed feeling telefoontje. De airco in mijn auto is klaar!! Over de top happy mbt tot dat feit. Maar de inbouw heeft maar een week geduurt???????? :eek: hmmmm :neutral:

Zo schijnt het dat alles keurig werkt,
Het een eigen fan gekregen heeft, en is niet afhankelijk van originele radiateur ventilatoren
De airco met stationair toerental hard genoeg koelt, 5grden uit het hele koel element
De kachelbox is heeft nieuwe rubbers, afdichtingsschuim, en is geruimd voor betere luchtstroom
De ventilator is compleet gereviseerd, weerstand is in de koelende lucht geplaats en heeft nu een hogere volume oprbengst
Thermostaat regeling is herplaats op de verdamper en regelt beter de in en uitschakeling van de pomp
Er is een NIEUWE kachelkraan geplaats, die werkt icm met het oude systeem
Heb de profesionaliteit van het werk nog niet gezien, maar hier twijfel ik eigenlijk niet echt aan.
Het is dus een modern goed werkend betrouwbaar systeem, MET garantie...

Dit klinkt allemaal super natuurlijk....
MAAR hetgeen waar ik minder enthausiast over ben is het feit dat er veel meer gedaan is, dan dat in overleg besproken was. Het zou gemaakt worden in de loze uurtjes. En zou na een periode van 3 tot 4 weken voltooid zijn. Dus verbaast was ik van het telefoontje. Na het mooie bleek dat er in totaal is er voor 37uur!!!!!!!!!!!! door iemand aan gewerkt is!! Daar komen materiaal kosten nog bij, maar meer zeg ik niet over de kosten. Jullie kunnen vast een fijne schatting maken denk ik.

Ik ben een gewaarschuuwd man (waarvoor nog steeds dank) maar de wijze les is dat je met dit soort projecten uitbesteden ik VEEEEEEEEEEL meer contact had moeten houden met dit bedrijf.
De finishing touches moeten nog komen van mijn kant. Dashbord monteren, luchtschachten naar voorruitroosters maken, elektra controleren etc. :neutral: Kortom... augenreib.gif
Geen flauw idee wat ik bij het eindgesprek allemaal moet vragen en zeggen... Tips??? :?:

Zeer mixed mixed feelings dus.

Voor mij is dus een grote vraag... Bij taxatie, worden zaken als moderne motor, AC instalatie, elektra, werkende optie's ook opgenomen? Of zijn dit zaken die de originaliteit teniet doen, en dodelijk zijn voor de waarde van mijn GTV??
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~

Gebruikersavatar
Melvivio
Full Member
Full Member
Berichten: 319
Lid geworden op: ma jan 03, 2011 19:39
Locatie: Heeze (Ehv)

RE: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

ma mar 07, 2011 22:14

Nee niemand hier een mening over? Ahwell;

Waar ik ook mee bezig ben:

Bij Jef75 heb ik een set elektrische raammotorsetje gekocht die ik het best kan monteren nu het dashboard er nog uitligt. Zojuist zijn de componenten schoongemaakt;
- De motoren draaien beide goed en snel, links en rechtsom (direct aan accu)
- De kabel van bestuurder begint iets te rafelen.
- Sommige componenten hebben wat oxidatie schade
- Het vet binnenin is bij de ene geel en bij de andere grijzig. Wel soepel en smeuig, niet hard geklonterd.

Wat is de beste aanpak zodat dit dadelijk super werkt?
En wat voor upgrades kan ik proberen? De gerafelde kabel vervangen door een nylon draad?
De geoxideerde plaatjes van messing :?: stralen en coaten?
Als je het vet zou vernieuwen, wat voor smeermiddel zou je dan pakken?

Afbeelding

En een paar dingen snap ik niet, omdat mijn auto geloof ik geen zekering kast heeft als een van een '83er
Afbeelding

Wat zijn de 50/1 & 50/2 zekering kasten?
Hoe kom ik aan zwevende zekering 71?
Welk relais nummer is 66, en is daar een nieuwe versie van op http://www.rdae.nl/index.php of elektronica zaak?
Hoe zit de het met het massa punt in de zekering kast? Maakt de zekeringkast zelf massa, en is intern ook al doorgeschakeld voor de 85/86 aansluitingen?
Of moet ik die stroom ergens anders vandaan halen?

Ik ben echt een newb als het om elektra gaat ^^

En wie helpt me aan de volgende items;
2x Mannetje stekkers 2
2x Kabelhuls/stekkervrouwtje voor op de schakelaars 67 & 68
Relais 66, en zwevende zekeringen 71...
Afdekpluggen van het interieur, eventueel met OEM draai hendeltje
Als de kabelboom al los gemaakt is door iemand zou dat natuurlijk fantastisch zijn. Maar draden in kleur is het enige waar ik wel aan kan komen eignelijk O:)


Zoals gezegt, ik ben een leek hierin, maar wil dit graag oefenen en netjes pas maken op mijn auto! Iemand die me kan helpen?
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~

Gebruikersavatar
Melvivio
Full Member
Full Member
Berichten: 319
Lid geworden op: ma jan 03, 2011 19:39
Locatie: Heeze (Ehv)

RE: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

za mar 12, 2011 21:50

Vanmiddag bij het ERF in Ehv de auto bekeken en opgehaalt. De inbouw is netjes gedaan. Een paar zaken waren nog niet naar mijn wens maar gelukkig zijn deze thuis eenvoudig af te maken (bekabelig, luchtschachten voorruit, dashboard inbouwen.. etc)

Ondanks mijn idee kwam er een hoop meer bij kijken dan dat ik ooit had kunnen bedenken. De klus was aangenomen en zou dus goed werkend worden afgeleverd. Een kleine opsomming voor alle componenten en een toelichting op het geleverde werk.
De Sanden SP-10 pv8 12v compressor aansluiting;
Afbeelding
De dynamosteun heeft ze werk uit handen genomen maar was niet perfect,
De poelie was niet netjes in lijn met de rest van de rollen,
De compressor moest bevestigd worden aan de steun, doormiddel van trekbussen?
De aansluitingen zijn allemaal op maat gemaakt, net als alle leidingen,


Het verloop van de 8groefs multi-riem is nu nog beter word niet meer gespannen over de dynamo, maar over een exentrische spanrol VKM 33013. Ook een andere meelooprol Diavia gemonteerd. Dit is wel een duur dingetje :shock: De riem is een 6PK1615 en dit is het verloop.
Afbeelding

Achter de koplampen zit de drogerfilter met drukregelaar. Fijn uit het zicht, en toch makkelijk te bereiken! Achter de claxon tegen de wielkast.
Afbeelding

Uit het zicht en moelijk te fotograferen is de nieuwe Condensor Harrison High Preformance uv5009. De aansluiting zitten links. Het AC systeem heeft zijn eigen spal condensorfan.

Het GTV elektrische schema is gebruikt voor de aansturing. Om de zekeringkast :?: te ontzien zijn de relais & zekeringen & kachelweerstand in de motorruimte geplaatst. Een weerstand extra mee gekregen voor het geval als de originele doorbrand.
Afbeelding

Het bestaande kachelhuis is aangepast;
Schotten geplaatst ter verbetering van de luchtstroom. Ook nieuw dichtingsschuim. Veel beter dan eerst!!
De verdamper is niet gemodifieerd alleen de plaatsing van de thermostaat is anders.
De omgevingstemperatuur was 17graden
Afbeelding
Dat is de verdamper temperatuur^^ Deze mag niet lager komen, want anders zuigt de pomp vloeistof. (zeer schadelijk) De uitblaastemperatuur is 9.1 graden. Momenteel begrenst de thermostaat dit. Als je deze verder opdraait (hetere omgevingstemperatuur) krijg je het nog frisser :banana: :banana:

Dit is een modificatie die je bij je 1980 AC systeem ook kan maken. Dit is DE bottleneck voor het oude systeem. Samen met een nieuwe die is gevoeliger dan de oude thermostaat is de temperatuur goed regelbaar en is er een heerlijk frisse uitgangslucht.

De ventilatiermotor was nog goed genoeg. Je zou deze opnieuw kunnen laten wikkelen en kogellagers plaatsen ipv de bussen.
In het systeem zit 650gr 134a koudemiddel en is afgevult op 12Bar.
Hoge druk heeft 13Bar, lage druk 1,7Bar. De pressostaat staat op 28Bar.


Afbeelding
De luchtschacht is gemaakt van flexpvc buis en sluit mooi aan op de roosters. Weinig leklucht.
De draad voor de kachelkraan heeft een ander aangrijppunt op de arm gekregen. Koud is dicht, DEF is HEET :smile:
Voor de aansluiting van een andere kachelkraan is de originele aansluiting vervangen door een opgesoldeerde flens. Waeco 888180006 Nieuw te leveren voor ongeveer 40€
Dit moet compacter kunnen zodat deze achter het schot wegvalt. Mijn idee is om de kraan links te plaatsen, direct voor de ingang van de radiator.
Afbeelding

En heeft er nog iemand een nieuwe sticker voor me? Het mag weer goed gelezen kunnen worden!
Afbeelding
Dat de Bottom line is; het werkt nu perfect en heeft capaciteit over. :jumping: :jumping: :jumping:
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~

Terug naar “Projecten”