Gebruikersavatar
Marley164
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3648
Lid geworden op: do feb 10, 2005 12:35
Locatie: Enschede

RE: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

do mei 19, 2011 13:22

DE manier is toch wel solderen en afwerken met een krimpkous..

KLIKKERDEKLIK
Na: 2 x Alfa 33 , 1 x Alfa 75 , 1 x Alfa 155 , 1 x Alfetta QO , 1 x Alfa 156 en 18 x een Alfa 164... #-o
Nu: Even Alfa loos...

Gebruikersavatar
Melvivio
Full Member
Full Member
Berichten: 319
Lid geworden op: ma jan 03, 2011 19:39
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

zo dec 07, 2014 23:52

Laat ik op een zondag avond hier maar weer eens de draad op pakken. Volgens mij zitten er ook meerdere Gtv6 liefhebbers hier die best nog een project willen volgen. Meeste tijd en updates post ik toch wel op het Alfetta-Transaxle Forum, maar ondanks dat wilde ik hier toch ook de huidige stand van zaken bericht geven.

Er is veel verandert aan de auto en realiseerde me dat ik volgend jaar de auto 5 jaar ga hebben. Er is veel geld in gaan zitten, nog meer tijd maar heb er ook veel van opgestoken en van kunnen genieten. Toch moet dat laatste nog wel meer gaan gebeuren, want momenteel rijd ik van onderhoudsbeurt naar volgende reparatie, maar dit kan ook komen door mijn intensieve rijgedrag (lees: af en toe circuit gebruik).

In chronologische volgorde wat er gedaan is met de auto sinds 2011 en de inbouw van de airconditioning.

De auto had overal kleine roestpuntjes. De keuze was, doorrijden, onbehandelt laten en dan na x aantal jaar de auto grondig aan pakken of deze plekjes aanpakken en spuiten.

Afbeelding

Heb voor het laatste gekozen. De kleurindeling is origineel geworden (grijze B-stijl, Two-tone bumpers en kunststof accenten, matte zwart voor handgrepen en raamlijsten), al zijn de gebruikte basis kleuren niet origineel. (Nero 819B Mica voor de carrosserie & Canna di Fucile Metalic voor de kunststof delen)

De lak geheel terug geschuurd (wetsanding) en naar hoogglans gepollijst.

Afbeelding

En resultaat buiten in een regenachtige November en een zonnige avond in de zomer tijdens/na een trackday op Zandvoort.

Afbeelding
Afbeelding

Verder zijn er een hoop kleine updates gemaakt in de trend van onderhoud.
- Stuurhuis laten reviseren & stuurkogels vervangen
- Alle fusee kogels vervangen
- Deurrubbers & achterklep rubber vervangen

Afbeelding

- Extra hitteschilden geplaatst
- Uitlaat aangepast voor makkelijkere demontage en stevigere bevestiging
- Wielkasten ruimer gemaakt voor grotere wielen
- Afwateringsslang van parafan weer gemonteerd (origineel paste niet meer door de 24v)
- Elektrische ramen retrofitted
- Dubbel stadslicht gemaakt

Afbeelding

- Interieur professioneel laten reinigen

Afbeelding

- Ronals verkocht

Afbeelding

- OZ Superleggera's 5x98 voor terug in de plaats gekomen, ivm toekomst plannen van de auto.

Afbeelding

Namelijk op aanraden van velen hier en op het andere forum eindelijk gegaan naar een onderstel dat een stuk beter bij een 1300KG wegende Gtv6 past. Namelijk 30mm Torsie-veren & 60kg RSR veren. Dit in combinatie met 24mm voorstabi in PU & uniballs, 22mm achterstabi is een verademing in rijgedrag. Ben hier echt HEEL blij meer. De achterveren zijn voor op straat iets te hard (en komen los bij volledig uitveren, APK Afkeur, moet eigenlijk schokdempers laten inkorten) dus rijd nu weer met de Intrax verlagings veren die al op de auto zaten. Maar op een trackday is deze setup zeer goed!

Afbeelding

Wel redelijk laag waardoor de draagarmen omhoog staan, maar ik ga nog kijken om bij een 2e hands setje draagarmen de kogels om te kunnen draaien waardoor ze onderop het fusee gemonteerd kunnen worden ipv erin.

Afbeelding

Onderstel nu goed, toen kwamen de remmen aan bod.

Afbeelding

166 remklauwen verbreed icm 2003+ 156GTA 330mm schijven, gereviseerde achterremklauwen en zowel voor als achter Pagid Blauw (RS4-2). Heerlijk hoe dit nu remt. De eerder gemonteerde 25.6mm HRC zorgt voor kleine pedaalweg maar super gevoel.

Afbeelding

Tot nu toe zijn dit de vorderingen. Op het programma staat nu APK, (wielen lopen aan, dus moet nog een setje zien te vinden met 215/40 R17 banden). Wat daarna.... Who knows. Een keer is deze Gtv6 helemaal naar mijn zin.

Tot die tijd, een spannen muziekje.
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~

Gebruikersavatar
Melvivio
Full Member
Full Member
Berichten: 319
Lid geworden op: ma jan 03, 2011 19:39
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

wo jan 07, 2015 19:45

Toch nog een aantal kleine dingen gedaan terwijl het slecht weer was.
In verband met aanlopen van de 225/45 R17 banden voor, had ik de spatplaten weggehaald. Zag vaker al dat er vuil ophoopte, wat ik geen goed idee vond en zodoende heb ik een puntlasnaat omgezet, en de spatplaten vlak gemaakt.

Afbeelding

Helaas heb ik niet overal meer mooi aansluitend rubber, dus al iemand nog een suggestie heeft? Nu zit er tape. Werkt ook, maar is niet zoals ik het wil.

Wat ik hier ook nog niet had laten zien was een 2e hitteschild wat voor het originele geplaatst is. Het is merkbaar minder warm. Ook is het balanspijpje dichtgelast nu & is er een coating op de uitlaat heb aangebracht tegen de roest (Fertan). Wonderbaarlijk genoeg blijft het zitten en de uitlaat is cool zwart :)

Afbeelding

Voor de APK een set wielen gekocht die voldoen aan de eisen. Ze lopen niet aan, zowel ingeveert als uitgeveert niet dus is zeker goed. Twee banden waren slecht deze set zijn al vervangen door 215 40 17 banden gekocht van Brolli. :thumbs:

Afbeelding

Voor wie het zich afvraagt, (doe ik ook nog wel eigenlijk)
Merk: Rim Reactor (waarschijnlijk, ze zijn Made in England) P.T. k1
Model: ??? ET: 35 7J breed & 5x98 met naafgat van 73mm (en er zaten gewoon passende centreer ringen bij!).

En gisteren eindelijk:

Afbeelding

Maar kon niet zomaar afmelden want de lichtschakelaar doet ineens lastig met het aanzetten van stadslicht & dashboardverlichting. Maar afgezien daarvan verder perfect!

Voel er veel voor om de auto in Juni-September nog eens te laten keuren om van deze idiote datum af te komen. Rijd toch lekker, tussen al die lease-eco auto's. Pas dan weet je hoe veel anders zo'n oude Gtv is. Ik had wel foto willen maken van de auto met de witte wielen eronder, maar vond de auto te vies ervoor.... :oops:

Laat het voorjaar maar komen! Goedvoornemen (toch nog) 3,500+ KM rijden in een jaar.
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~

Gebruikersavatar
Melvivio
Full Member
Full Member
Berichten: 319
Lid geworden op: ma jan 03, 2011 19:39
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

wo mar 04, 2015 16:07

Afgezien van poetsen is het redelijk rustig met deze Alfa. Mag ook wel eens.

Afgelopen weekend auto beurt gegeven. Forte Motor flush, nieuwe filters en nieuwe Castrol Edge Titanium 10W60 voor 42,50€ per 5L. Goede prijs, snelle levering bij http://www.oliewereld.nl/. Grappig dat de onderdelen handel waar ik kom, deze olie niet voor die prijs kan leveren.

Tevens plannetjes aan het maken voor nieuwe distributie / plaatsen van de nokkenassen. Ben opzoek gegaan naar een oliekoeler, maar kreeg de zeer goede tip om eerst maar eens na te gaan hoe heet de olie nou werkelijk word. Eens kijken hoe ik dat weer ga doen.

Ben ook aan de gang gegaan om de OZ Superleggera's echt netjes te maken. (want de witte velgen kunnen inderdaad echt niet -APK wielen-). Cool voor op de foto, maakt het wat racy, maar tevens ook wel goedkoop.

Afbeelding

Afbeelding

De OZ zijn professioneel gericht en de stoeprand schade verwijderd bij Rene van Wheelcare uit Zeeland (bij Uden). Goede prijs en top resultaat.

Afbeelding

Zelf alle oxidatie eruit geschuurd, alle overige beschadigingen eruit gehaald en nu zijn ze helemaal strak.

Afbeelding

Ik ga voor een black-silver look. De velgen worden eerst hoogglans zwart gespoten. Dan 1 dun laagje wheelspray silver erover, wat afgelakt word met 3-4 lagen blanke lak. Uitdagend, maar de donkerdere wielen zullen stuk beter matchen bij de kleur stelling van de auto.

Dit is in de afgelopen dagen in de avond uurtjes gedaan met de wielen. Het was een hele klus voor een zolderkamer spuiter. Dit zijn klussen waar je graag betere afzuiging, meer licht, warme omgeving wil, want ben je er eenmaal mee bezig (althans ik) wil dan ook een zo goed mogelijk resultaat. Zoals ik al zei, wilde de ik gaan voor een black-chrome / silver look. Omdat de auto donker is, moeten de velgen niet te veel afsteken. Al met al, een behoorlijke uitdaging. De wielen in de primer.

Afbeelding

De binnenzijde moet natuurlijk ook netjes zijn, dus die als eerste verder afgemaakt tot hoogglans zwart en 1x blanke lak.
Afbeelding

Als je dit echt anders wilt houden van de voorzijde, moet je natuurlijk afplakken. Ik heb het niet gedaan want was weer extra werk. Het was al druk genoeg, want iedere keer nadat het een nacht had gedroogd moest ik het natuurlijk weer ontvetten, met een kleefdoek erover heen. De ruimte nat spuiten om zo min mogelijk stof in de lucht te hebben, etc. etc.
Glanzend zwart was wel leuk geweest voor even, maar is ook weer zo standaard, dus toen 1 laagje Acier Silver wheelspray erop gezet. Deze is al een stuk warmer van kleur, wat ook terug komt in de lak van de auto en de bumper en dus minder fel dan de normale zilver wiel kleur.

Afbeelding

Het is heel anders spuiten als je dit doet. Met het licht denk je, dat je er meteen te veel op spuit. Normaal spuit ik met een afstand van maximaal 20cm, maar met het zilver laagje al waaierend 50cm+ soms. Het komt er anders te dik op en krijg je meteen die zilver look, wat ik juist niet wilde.
Een top tip is dat de velgen nooit plat moet hebben liggen als je ze gaat spuiten. Dan bedek je nooit de binnenkanten van de spaken goed. Als je door de velg heen spuit lukt dit wel. Heb de tip gejat, maar werkt wel :cool:

Afbeelding

Het is idioot hoeveel de kleur vertekend op de camera en de hoek hoe je naar de wielen kijkt. Hier lijken ze erg zilver. Dit is met 1 blanke lak laag. Houd je ze recht op, lijken ze weer bijna zwart. Heel vaag hoe dit gaat. Wel was al te zien dat de donkere ondergrond het gewilde effect had. Deze avond was ik al blij met hoe het gelukt was.

Afbeelding

De volgende dag er nog 2 blanke lak lagen op gezet. De kleur werd hier een stuk donkerder door. Grappig dat dit het effect is van blanke lak. Heb het de hele nacht laten drogen. Slechts enkele zakkers en puntjes ontdekt die ik lekker laat zitten (eenmaal op de auto zie je het toch niet) alleen nog een keer op poetsen dat ze nog meer gaan glimmen.

Zo onder TL-licht rechtop staand zijn ze bijna zwart. Komt er echt een beetje zonlicht op, dan poppen ze naar een hele andere kleur. Super gaaf hoe het gelukt is.

Dit geeft volgens mij goed aan hoe ze in zonlicht gaan zijn.

Afbeelding

Al met al een lang project. Zitten stiekem wat uren en verf in. Overzichtje wat allemaal leeg gegaan is de afgelopen paar dagen (ok, de wheelspray bus zit nog bijna vol).

Afbeelding

Bier 8)
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~

Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1190
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

wo mar 04, 2015 18:14

Mooi maar ik wil ze nu wel op je monster zien
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Gebruikersavatar
Melvivio
Full Member
Full Member
Berichten: 319
Lid geworden op: ma jan 03, 2011 19:39
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

zo aug 09, 2015 14:48

Nou bij deze dan!

Al weer te lang dat ik een update geplaatst heb hier. Druk met nieuw werk, bla bla bla.

Als eerste,
een hele grote hartelijke DANK JE WEL! voor de enorme gastvrijheid en belangeloze hulp van Sven!!
Die toch enkele uren me geholpen heeft met het opnieuw uithangen van de deuren, die nu een stuk beter sluiten en naden hebben die rondom gelijk zijn.

Nogmaals zeer veel :thumbs: en dank je wel!

Afbeelding


Verder waren we bezig met banden hier. Federal RS-R semislicks gekocht, 100€ per band, met productie datum week 22 - 2015. Heel veel verser kan niet.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maat van de band, gekozen voor 215 40 17 op de 8J OZ. De Federals vallen vrij breed uit. Tevens een 225 was er niet in de platte maat die nodig is om aanlopen te voorkomen.

Het effect van de kleur is niet helemaal zoals ik gehoopt had. Zoals deze is op eerdere foto's, is direct onder TL licht. Er is teveel belicht tijdens het spuiten, waardoor er te voorzichtig geweest is met het zilver.
In het zonlicht zullen ze vast meer flakes laten zien, maar nu vallen ze donkerder uit dan bedoeld.

De witte set wielen zal ik op dezelfde manier gaan spuiten. Maar dan zonder extra belichting, waardoor er meer zilver op komt. Dit blijven toch de circuit velgen, dus maakt me niet zo veel uit.
Lekker :twisted: , dat dan weer wel.

De RS veren zitten er weer onder, maar kwam er toen achter dat de rubbers in de Watt stangen & wyber wel gaar zijn.. Deze wil ik nog vervangen voor Assen, dus WIE O WIE heeft nog wat liggen. Alvast hartelijk dank!
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~

Gebruikersavatar
gtv1981
Full Member
Full Member
Berichten: 453
Lid geworden op: di dec 21, 2010 19:41
Locatie: sint niklaas

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

do aug 13, 2015 21:06

Het geen ik gedaan heb stelt niet zoveel voor
Ik doe dit omdat ik het graag doe
Ik had het ook zelf voorgesteld
Als jij tevreden bent dan ben ik ook tevreden
Veel succes :thumbs:
gr Sven

Gebruikersavatar
Melvivio
Full Member
Full Member
Berichten: 319
Lid geworden op: ma jan 03, 2011 19:39
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

zo aug 16, 2015 11:14

Cool! Maar nogmaals bedankt :)

Ondertussen heb ik de PU bussen voor in de watt-stangen nieuw gekocht. Met 25% korting niet moeilijk lopen doen.
Ze begonnen wel echt slecht te worden en hebben blijkbaar ook veel te vast gezeten gezien de scheuren in het rubber.
Afbeelding

Dus gestraald, nieuwe PU rubbers. In de fertan, afgelakt zwart met blanke lak en met veel koper vet weer netjes in elkaar gezet.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Eenmaal onder de auto, de kleine rubbers op 45NM vast. Grote vlieger op 85NM. Alfa geeft aan 39-49 & 50-95NM. Zoek het maar uit mensen wat jullie er mee doen.

Tevens voor Assen de auto nog uitgelijnd, paar nieuwe uitlaatrubbers, koppelingsvloeistof gespoeld en erachter gekomen dat met de nieuwe remmen achter & Pagid blauw de wielen blokkeren...

Dus of gokken dat als alles ingesleten is de rem-balans goed is, of uit voorzorg toch maar een begrenzer potje er nog onderzetten.
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~

Gebruikersavatar
Melvivio
Full Member
Full Member
Berichten: 319
Lid geworden op: ma jan 03, 2011 19:39
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

za apr 10, 2021 22:55

Phoe oud topic ondertussen. De Gtv is nog steeds in mijn beheer en heeft onderhoud nodig waarvoor ik jullie hulp nodig heb.
Distributie met alle extras moet gedaan worden , iets wat ik graag in eigen beheer wil doen.

De spanrol en hydra onstpanner zijn dusdanig op dat ik er geen meter meer mee rijd totdat dit vervangen is.
De motor betreft een 1992 164 3.0 24V super. Het blok is ontmanteld dat de riem er nog op zit, maar krukas poelie loshalen is het volgende.

Ik kan niet verder want heb geen dop (42?) , geen bdp meet klok + verlenging of geen nokkenas calibers.
Op basis van merktekens aangebracht door een garagist, staat het blok nu -soort van- op tijd.

Als lenen of huren geen optie is, dan maar aanschaffen maar de vraag is waar.

Daarnaast zullen de onderdelen verzamelen een speurtocht worden.

Wie o wie is bereid te helpen. Het hoeft niet gratis. Lees het graag. Alle goeds. M.
Als jullie een image hosting weten, kan ik afbeeldingen toevoegen.
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~

Gebruikersavatar
nickdb07
Member
Member
Berichten: 114
Lid geworden op: vr dec 16, 2016 13:52
Locatie: Spui, Zeeland

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

zo apr 11, 2021 17:22

Phoe oud topic ondertussen. De Gtv is nog steeds in mijn beheer en heeft onderhoud nodig waarvoor ik jullie hulp nodig heb.
Distributie met alle extras moet gedaan worden , iets wat ik graag in eigen beheer wil doen.

De spanrol en hydra onstpanner zijn dusdanig op dat ik er geen meter meer mee rijd totdat dit vervangen is.
De motor betreft een 1992 164 3.0 24V super. Het blok is ontmanteld dat de riem er nog op zit, maar krukas poelie loshalen is het volgende.

Ik kan niet verder want heb geen dop (42?) , geen bdp meet klok + verlenging of geen nokkenas calibers.
Op basis van merktekens aangebracht door een garagist, staat het blok nu -soort van- op tijd.

Als lenen of huren geen optie is, dan maar aanschaffen maar de vraag is waar.

Daarnaast zullen de onderdelen verzamelen een speurtocht worden.

Wie o wie is bereid te helpen. Het hoeft niet gratis. Lees het graag. Alle goeds. M.
Als jullie een image hosting weten, kan ik afbeeldingen toevoegen.
Dop 41 is het..
Alfa Romeo 156 1.8 TS Novitec Turbo

Gebruikersavatar
Klevant
Full Member
Full Member
Berichten: 422
Lid geworden op: zo jan 28, 2007 20:42
Locatie: Hapert

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

zo apr 11, 2021 21:11

Als jullie een image hosting weten, kan ik afbeeldingen toevoegen
Ik gebruik Imgur en dat werkt prima. Makkelijk linkjes kopiëren en plakken ook, automatisch formaat aan te passen etc.

Maar je oude foto's doen het toch ook nog gewoon?
heb: Giulia 2ltr 69, 33 QV 1e serie 86, voor dagelijks een VW ID.3
had: Alfa 145ie, Spider '91

Gebruikersavatar
Melvivio
Full Member
Full Member
Berichten: 319
Lid geworden op: ma jan 03, 2011 19:39
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

zo apr 11, 2021 22:52

Bedankt voor de reacties. Dop 41, alweer een mm minder. :lol: Afbeeldingen worden nog getoond inderdaad. Bijzonder, want Photobucket heeft hosting onmogelijk gemaakt en meermaals verzocht alles te verwijderen bij ze. :?
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

di apr 13, 2021 10:59

Heb je een PB'je gestuurd.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Melvivio
Full Member
Full Member
Berichten: 319
Lid geworden op: ma jan 03, 2011 19:39
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

ma apr 19, 2021 22:05

Ontvangen en gereageerd :thumbs:
Graag ontvang ik tips naar toeleveranciers voor alle spullen te kopen. Of heeft iemand nog ongebruikte nieuwe delen liggen? Pakkingsets, loop rollen, hydra spanner. Lees het graag!
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

di apr 20, 2021 00:32

Ok-tech had laatst een mooie oplossing voor de spanrol te koop staan. :)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Projecten”