Gast

Alfasud remklauwrevisie voorremmen.

di aug 09, 2005 00:02

Nou, eindelijk is het zo ver. Na 8 jaar stilstand begonnen met het herbouwen van mijn Sudje QU uit 82. Het begin is meteen noodzaak, de remmen zaten namelijk zo vast als een huis. Het loshalen ging uiteindelijk door met geweld de remblokken tot pulp te slaan met een dikke ijzeren staaf. Dit alles zonder de klauw of schijf te beschadigen. Dit alles verliep uiteindelijk nog vrij vlekkeloos.
Revisiesetje op de kop getikt, blikje nieuwe remolie en aan de slag:

Afbeelding

De gedemonteerde klauw, onder is goede de zuiger te zien met ingeperste veer. Ook die is los geweest en met een bankschroef opnieuw ingeperst. Viel weinig aan te onderhouden, wel leuk om eens te zien hoe het nou precies werkt.

Afbeelding

Afbeelding

Uit het revisiesetje de ring in de cylinder vervangen, alles een beetje inwrijven met remolie en tijd om de zuiger terug te zetten. Door middel van de stelschroef is de zuiger terug in de cylinder te draaien (rechtsom). Ondertussen d.m.v. de handremhefboom het mechanisme goed in beweging houden.

Afbeelding

Deel twee van de revisieset plaatsen....

Afbeelding

... en vastzetten met de veer.

Afbeelding

Nog eenmaal testen op de maximale uitslag (doe dit vooral met de klauw nog uit de auto, ik was zo stom om de zuiger weer uit zijn schroefdraad te draaien toen ik eindelijk alles had ingebouwd....)

Afbeelding

En terugbouwen in omgekeerde volgorde van de plaatjes in het boek. :)

Afbeelding

Tijd om deze lege plaats weer te vullen.

Afbeelding

De klauw erop, schijf terugbouwen en blokken plaatsen.

Afbeelding

En klaar is klara. (nou ja, bijna dan. Ontluchten en testen is voor het volgende weekend).

Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5251
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

RE: Alfasud remklauwrevisie voorremmen.

di aug 09, 2005 00:05

Mooie foto's :thumbs:
Technisch ben ik geen "groot licht" maar ik heb zo'n idee dat het goed gaat komen :wink:
It's not easy, being green (kermit)

Gast

RE: Alfasud remklauwrevisie voorremmen.

di aug 09, 2005 00:07

Ach, wat is technisch. Linksom is los, rechtsom is vast en goed onthouden waar wat zat. :P

Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5251
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

RE: Alfasud remklauwrevisie voorremmen.

di aug 09, 2005 00:13

Bij mij komt daar (minimaal) nog bij: waar is dat moertje gebleven, en waar zat het ook alweer :lol:
It's not easy, being green (kermit)

Gebruikersavatar
alfasud1972
Guru
Guru
Berichten: 1694
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:31
Locatie: Emmen
Contacteer: Website

Re: Alfasud remklauwrevisie voorremmen.

di aug 09, 2005 00:33

Nou, eindelijk is het zo ver. Na 8 jaar stilstand begonnen met het herbouwen van mijn Sudje QU uit 82. Het begin is meteen noodzaak, de remmen zaten namelijk zo vast als een huis. Het loshalen ging uiteindelijk door met geweld de remblokken tot pulp te slaan met een dikke ijzeren staaf. Dit alles zonder de klauw of schijf te beschadigen


Been there done that :oops: , heb zelfs een keer van ellende een aandrijfas doorgeslepen omdat de Sud in kwestie snel verplaatst moest worden.

Nu heb ik er de laatste jaren eigenlijk nooit meer problemen mee, als de remmen vastzitten is het eigenlijk voldoende om de stelschroef zo terug te draaien dat de remblokken net wat meer ruimte krijgen (als is dat some een heel geklooi). Je kan dan weer rollen, of de boel makkelijker demonteren.

Als het echt lastig gaat helpt het ook om de ontluchtingsschoef even los te draaien en dan proberen met een hefboom constructie (breekijzer o.i.d.) de blokken ietwat terug te drukken, doe dit met beleid anders zit je zo onder de remvloestof die uit de ontluchtingschroef komt (ja ook al meegemaakt, je kan er natuurlijk ook eerst weer een ontluchtingslang er op zetten, maar dat is meer voor de mensen die eerst nadenken en dan doen...).

Het werken aan de remmen van een Sud met enkele carburateur is trouwens een stuk aangenamer dan van de modellen met dubbele carbs, daar kom je serieus ruimte tekort. In het algemeen vind de handremkabel weer vast maken nog het lastigste van het hele remmen gebeuren.

@GA!S_666 - Heb je ook foto's van jouw hele auto?


Vr gr,

Rody

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: Alfasud remklauwrevisie voorremmen.

di aug 09, 2005 11:34

In het algemeen vind de handremkabel weer vast maken nog het lastigste van het hele remmen gebeuren.
Precies! :( :evil: De rest is wel een leuk en precies werkje, maar uiteindelijk niet moeilijk. :o

Één vraagje/ tip ter aanvulling nog: heb je ook niet meteen de rubber ringetjes IN het stelmechanisme vervangen??? :?
Ik weet uit ervaring dat die ook eens gaan lekken. :( Die ringen zitten weliswaar niet in een revisiesetje, maar ik zou zeker op zoek gaan naar nieuwe passende rubbers. :idea:
Nu kan (kon #-o ) je er ten minste goed bij! :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: Alfasud remklauwrevisie voorremmen.

do aug 11, 2005 19:48

Bedankt voor de foto`s Ga!s. Binnenkort ga ik hier ook aan beginnen met mijn Oro. Leuke klus. Als je nog meer tips hebt dan hoor ik het graag.
Ben jij soms de eigenaar van deze groene Oro?
Afbeelding

Gebruikersavatar
alfasud1972
Guru
Guru
Berichten: 1694
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:31
Locatie: Emmen
Contacteer: Website

RE: Alfasud remklauwrevisie voorremmen.

do aug 11, 2005 20:50

@ Kas, volgens mij meen ik een beige schutbord te zien op een van de foto's.

Gebruikersavatar
alfasud1972
Guru
Guru
Berichten: 1694
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:31
Locatie: Emmen
Contacteer: Website

RE: Alfasud remklauwrevisie voorremmen.

do aug 11, 2005 23:34

Ik heb even een PDF 'gebakken' van een verhaal geschreven door Arie Vreugdenhil ( http://www.a-repair.nl ) dat ooit in ons (ter zielen gegane) clubblad 'La Bella Sud' heeft gestaan. Het is een behoorlijk uitgebreid artikel over de remmen van de Alfasud, hoop dat jullie er wat aan hebben:

Het bestand is 2.3 MB groot, Het is een ingepakt bestand (Zip) . Het downloaden begint direct als je op onderstaande link klikt:

http://homepage.mac.com/alfasud1972/.cv ... df-zip.zip

Vr gr,

Rody

.

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: Alfasud remklauwrevisie voorremmen.

do aug 11, 2005 23:49

Goed initiatief. Ik heb hem meteen uitgeprint. :thumbs:

GA!S
Member
Member
Berichten: 240
Lid geworden op: vr jul 22, 2005 15:42

Re: RE: Alfasud remklauwrevisie voorremmen.

vr aug 12, 2005 00:41

Bedankt voor de foto`s Ga!s. Binnenkort ga ik hier ook aan beginnen met mijn Oro. Leuke klus. Als je nog meer tips hebt dan hoor ik het graag.
Ben jij soms de eigenaar van deze groene Oro?
Afbeelding
Nee, het is een grijze Sud 1.5 QO uit 1982. Nog altijd niet aangemeld voor het register. :oops: Heb zo geen foto bij de hand, zal dit weekend eens spitten in het (digitale) archief voor wat sfeerbeelden.

Gebruikersavatar
Woody34
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 562
Lid geworden op: di jan 04, 2005 17:20
Locatie: Capelle a/d IJssel

RE: Alfasud remklauwrevisie voorremmen.

vr aug 12, 2005 10:14

Is dat de QO die bij Usato heeft gestaan?

Kas,
Ik heb nog een set gereviseerde klauwen liggen.
Proud owner of:
Alfasud Sprint 1.3S 1983

The fun starts where the straight ends.
Afbeelding

GA!S
Member
Member
Berichten: 240
Lid geworden op: vr jul 22, 2005 15:42

Re: RE: Alfasud remklauwrevisie voorremmen.

vr aug 12, 2005 11:59

Is dat de QO die bij Usato heeft gestaan?
Nee, bij mij in de schuur, al 8 jaar. :P

Gekocht van de tweede eigenaar (heeft er maar kort mee gereden) en daarvoor van het bekende oude vrouwtje geweest. Binnenslaper en met net 70k op de klok toen ik hem kocht.

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

Re: RE: Alfasud remklauwrevisie voorremmen.

vr aug 12, 2005 18:21

Is dat de QO die bij Usato heeft gestaan?

Kas,
Ik heb nog een set gereviseerde klauwen liggen.
Die groene komt van Usato, als ik het wel heb.
En je hebt een pb. :D

Terug naar “Projecten”