Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3951
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

Project Alfa 33 Permanent 4

wo jul 28, 2010 11:57

Sinds 25 juli 2010 ben ik in het bezit van een nieuwe bella, de DL-ND-12, een zwarte, origineel in Nederland geleverde Alfa 33 Permanent 4.

Deze 33 is nieuw door Alfa dealer Wouters in Tilburg geleverd en 1 van de 6 nog bestaande origneel Nederlandse 33's Permanent 4 en heeft mijn champagne Permanent 4 (ook origineel NL) afgelost.

Zaterdag was het zover en kon ik de P4 op gaan halen, voorzien van een verse APK! Helaas was het geen smetteloze apk-keuring (zoals verwacht) maar waren er diverse aandachtspunten, op zich niet vreemd die na ca 4 jaar stalling waar gekeurd wordt.

De apk-punten waren:
- vervangen remkrachtverdeler (dit stond op de planning)
- vervangen remleiding ivm afbreken bij demonteren van de remkrachtverdeler
- Gaatjes in de uitlaat (nu dichtgesmeerd)

De aandachtspunten:
- Laswerk aan de voetenbak en dorpel aan de bestuurderskant Bodem volledig hersteld
- Kwaliteit uitlaat Middendemper vervangen,Speurtocht naar einddemper gestart
- Fuseekogels zijn niet helemaal fris meer

Verder ben ik nog een aantal aandachtspunten tegen gekomen zoals:
- 4x4 werkt niet goed, deze schakelt zichzelf uit. DONE
- Skirts aan de linkerkant zitten los / zijn beschadigd. Vastzetten: DONE
- Voorkant is wel heel erg stug/laag Done (Standaard QV veren gemonteerd)
- De motor houdt in, wat zeker vanaf ca 4000rpm te merken is Brandstoffilter vervangen, nu aankijken wat het resultaat is (03-08-10: Gaskleppen bijgesteld, gingen niet helemaal open, 11-08-10: proefrit gemaakt, probleem opgelost!)
- Het reservewiel ontbreekt DONE en meteen een krik en wielsleutel toegevoegd
- Rubber van de voorruitomlijsting laat los DONE
- 1 mistlamp is gebarsten DONE Nu gele mistlampen gemonteerd
- Gordel bestuurder rolt niet meer soepel op DONE
- Distributieriemen zijn waarschijnlijk 5 jaar oud en moeten vervangen worden DONE
- Vloeistoffen verversen DONE
- Koelvin vervangen DONE
- Koplampen vervangen DONE
- Thermostaat vervangen DONE
- Veerpootlagers vervangen DONE
- Benzineslang bij pomp vervangen DONE
- Gescheurde lager-ophanging visco-koppeling DONE (vervangen)
- Lekkage bij vulopening benzinetank (waarschijnlijk DONE)
- Veergedrag voorzijde niet fijn. Waarschijnlijk nieuwe dempers nodig en verlagingsveren vervangen door standaard veren DONE (nieuwe veren)
- Vulbuis benzinetank lek Tijdelijk opgelost
Alle punten ga ik de komende tijd aanpakken, waarbij uiteraard eerst de technische zaken belangrijk zijn (4wd werkend krijgen is nog de grootste uitdaging). Laswerk (geen zichtwerk) staat voor deze winter op de agenda en de optische zaken pak ik er tussendoor bij.

Het probleem met de haperende 4wd zal vermoedelijk in een sensor/stekker zitten, de 4wd schakelt even in maar daarna direct weer uit. Er bestaat een werkplaatshandleiding specifiek voor de P4, heeft iemand deze beschikbaar (te koop / te leen)? (ik bedoel hierbij niet de 4x4 switch-handleiding die op internet staat). En heeft iemand ervaring met gebruik van de beschikbare diagnosesoftware voor de Alfa 33?

Het inhouden van de motor ga ik eerst aanpakken door een nieuw benzinefilter te monteren en eventueel daarna naar de brandstofpomp te kijken. DONE


Foto's volgen!
Alle tips zijn uiteraard welkom!
Laatst gewijzigd door Sergio op do okt 06, 2011 09:23, 11 keer totaal gewijzigd.
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
'05 156 1,9 JTD
33 SW corsa
Iets Japans

Gebruikersavatar
Geert-Jan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 993
Lid geworden op: di aug 28, 2007 10:56

RE: Project Alfa 33 1.7 iE S 16v Permanent 4 (2)

wo jul 28, 2010 16:15

Een zeldzame dus! Mooi om m na 4 jaar stalling weer op de weg proberen te krijgen. En foto's he :D
Ex: 145 1.4TS '98, 155 2.5 V6 '93
Nu: 33 1.7 QV '87

Beheerder www.Alfa33Club.nl

Gebruikersavatar
Jorioni Cooperini
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 580
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 20:59
Locatie: Hillywood
Contacteer: Website

RE: Project Alfa 33 1.7 iE S 16v Permanent 4 (2)

wo jul 28, 2010 18:45

yihaaa een nieuw P4 toppic! Dat van die lastig oprollende gordel is makkelijk te verhelpen, volgens mij moet je de gordel zelf inspuiten met WD40 en dan paar keer op en neer, et voila problem solved! Check het voor de zekerheid ff bij Joost, ik dacht namelijk dat het WD40 was maar kan me vergissen :)

Succes met dit project!
1986 Alfa Romeo Alfa 33 1.7 QV 16v corsa...grrrrrrrrrrrrrr
1988 Alfa Romeo Alfa 33 1.7 QV 16v carburateurs...grrrrr
1988 Alfa Romeo Spider 2.0 QV carburateurs...grrrrrrrrrrr
2002 Alfa Romeo 156 3.2 GTA SW...vroemmmmmmmmm
Il Cuore Sportivo della Squadra33

Gebruikersavatar
AlfaTony
Guru
Guru
Berichten: 1170
Lid geworden op: zo aug 21, 2005 11:11
Locatie: Brabant

RE: Project Alfa 33 1.7 iE S 16v Permanent 4 (2)

vr jul 30, 2010 19:07

Goed bezig.

Kom maar op met die foto's van je vuile handen. :lol:

Gr.Antonio
Gehad:
Alfasud 1.7 TI QV GF-02-HD
Alfa 75 1.8 Turbo PV-73-VH
Alfa 33 1.3 VL ZV-85-NV
Alfa 33 1.7 16V Permanent 4 DL-ND-12
Alfa 145 1.9 JTD L 39-DG-BN

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3951
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: Project Alfa 33 1.7 iE S 16v Permanent 4 (2)

zo aug 01, 2010 01:19

Zo, weer even een update.
Deze zaterdag was klusdag. Ik had versterking in de vorm van Joost en samen hebben we ons even uitgeleefd op de P4.
Eigenlijk stond een ander, niet Italiaans stuk blik op het programma mar deze sputterde tegen en hebben we daarom maar de hoek gewezen, de P4 moet af!

We zijn begonnen met de distributie. De riemen en rollen zaten er volgens de sticker onder de motorkap al 5 jaar, of als je het anders bekijkt, maar 9000km op. Genoeg wantrouwen naar de riemen en rollen dus, dus vervangen die hap! Zo gezegd, zo gedaan en inmiddels liggen de verse rollen en riempjes er op. Om dit fatsoenlijk te kunnen doen ging de radiateur er uit, Antonio had mij er subtiel aan herinnerd dat de fan hiervan een vreemd geluid maakte dus meteen maar een andere uit de schappen gehaald en die gemonteerd. Meteen hebben we wat tie-wraps vervangen door boutjes die de distributiekappen netjes vastzetten.

Meteen nieuwe koelvloeistof, olie en filter in het blok gedaan, lekker hoor, verse sapjes.
Daarnaast heb ik het brandstoffilter vervangen en de benzinepomp nagelopen op slechte contacten. Ook de zijskrits weer met alle dopjes vastgezet, een andere rechter-koplamp gemonteerd ivm vergaande staat van ontbinding van de reflector van de gemonteerde lamp, meteen mooie gele H4's in de koplampen gezet, gele mistlampen gemonteerd, de deurpanelen vervangen door versies zonder speakergaten, Daarbij bleek dat de buitenspiegels alleen met de kleine imbusbouten vastzaten en niet met de grote borgring, dus een greep in de onderdelenvoorraad loste dit probleem ook weer op. Heerlijk, zo'n voorraad reserve-onderdelen!

Uiteindelijk stond nog het uitzoeken van de 4x4 storing op het menu. Ik had mij vrijdag in de materie ingelzen via een mooie redelijk gedetailleerde handleiding voor het 4x4 systeem.

Voor wie het niet weet, als je bij de P4 contact aanzet hoort de 4x4 waarschuwingslamp (eigenlijk juist een storingslamp) in de toerenteller aan te gaan, daarna hoort de electromagnetische koppeling in te schakelen waarna het 4x4 lampje uit gaat.
Het systeem werkt met oa de ABS sensoren, een sensor in de electromagnetische koppeling, een stroomtoevoer naar dezelfde koppeling, 2 remschakelaars bij het rempedaal, een 4x4 computer in de kofferbak, een G-sensor en een gezekerd relais.

In dit specifieke geval ging de 4x4 lamp bij contact aan branden, ging een fractie van een seconde uit maar daarna direct weer aan. Daarbij hoorde je de electromagnetische koppeling inkomen maar ook weer uitschakelen. Voeding heeft de koppeling dus in ieder geval wel (maar is dit voldoende. Min 10V is vereist).
Ik begon de speurtocht op de makkelijkste plek; het relais met de zekering. Zekering was ok en het relais schakelde ook goed. Uitgesloten dus....
Daarna was de grote connector op de 4x4 computer aan de beurt. Deze was schoon maar voor de zekerheid heb ik die ook extra schoongemaakt en ook nog even een andere 4x4 computer getest (handig, alles 1x op reserve...:) ) Geen resultaat helaas.
De remschakelaars: De P4 heeft er twee op het rempedaal,zodat bij een storing in 1 schakelaar het 4x4 systeem uitgeschakeld wordt. De gedachte hierbij is dat bij een noodstop de connectie tussen voor-en achterwielen verbroken wordt zodat blokkerende voorwielen niet ook resulteren in blokkerende achterwielen (de P4 heeft geen centrale diff). De schakelaars moeten exact synchroon staan, zo niet dan wordt dit gezien als een defecte schakelaar en gaat de 4x4 op non-actief.
De schakelaars stonden niet 100% synchroon dus heb ik deze bijgesteld, maar helaas had ook dit geen resultaat.... Toch wel balen!

De volgende optie: achter de middenconsole zitten twee connectors. Antonio had mij afgelopen week aangegeven dat, toen hij de auto net in zijn bezit had, de 4x4 ook niet werkte maar na een goede schoonmaakbeurt incl. stofzuigen weer werkte.... Daarbij leken mij dan de remschakalaars of de connectors achter de middenconsole de meest voor de hand liggendeooedoeners, samen, eventueel, met de draad naar de sensor in de electromagnetische koppeling (deze vergelijkt het toerental van de cardanas met het signaal vand e snelheidssensor, dit mag niet te veel van elkaar afwijken).
De twee stekkerverbindingen bleken lekker makkelijk voor het grijpen te liggen achter het aflegbakje in de middenconsole en zagen er netjes uit. Toch heb ik de stekkerverbindingen maar even losgemaakt, schoongemaakt en weer gemonteerd. En voila, de 4x4 werkt weer! Oorzaak gevonden en probleem opgelost! Jullie weten niet hoe blij ik hiermee ben!

Uiteraard heb ik de P4 daarna voor een goede rit meegnomen, de eerste 100 kms zitten er alweer op. Rotondes zijn leuk! (voglens mijn vriendin reed ik als een jong gastje..... Ach, misschien had ze ook wel gelijk, maar ik had dan ook een smile van oor tot oor). Ook is het probleem van het inhouden van de motor voor een groot deel verdwenen. Ik mis nog wel iets van die 16v trekkracht maar geef de motor ook even de tijd, hij heeft zo'n 4 jaar mogen rusten......


Wordt weer vervolgd, morgen volgen een paar plaatjes, nu eerst maar eens proberen te gaan slapen.....
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
'05 156 1,9 JTD
33 SW corsa
Iets Japans

Rene33
Full Member
Full Member
Berichten: 465
Lid geworden op: zo jan 28, 2007 09:06
Locatie: Eindhoven

RE: Project Alfa 33 1.7 iE S 16v Permanent 4 (2)

zo aug 01, 2010 04:43

:thumbs: Leuk om te lezen Serge! , je rijdt alleen wel als een jong gastje over de rotondes, hahahaha
Alfa 166 2.4 JTD 10V
Alfetta GTV DL-32-KN
Alfasud Sprint 1.5 "Veloce",
Alfa 33 JX-43-BL / GJ-FL-64 / YZ-46-YB / HH-BZ-43
Alfa 75 ZN-04-DX
Alfa 155 1.7 TS 8V
Alfa 156 TN-BD-70
Alfa 146 TD.

Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

RE: Project Alfa 33 1.7 iE S 16v Permanent 4 (2)

zo aug 01, 2010 11:26

Dat moet een goed gevoel geven Serge! Go go go! Enne, maak 's wat plaatjes 8)
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Gebruikersavatar
Jorioni Cooperini
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 580
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 20:59
Locatie: Hillywood
Contacteer: Website

RE: Project Alfa 33 1.7 iE S 16v Permanent 4 (2)

zo aug 01, 2010 11:28

Hahaaha, dit ziet eruit als een flink dagje buffelen! Fantastisch dat het allemaal gelukt is en dat je nu eindelijk een fatsoenlijk rijdende 33 hebt, de laatste keer is dat volgens mij in 2003 geweest (zwarte 16v naar Duitsland?) Hopelijk komt de P4 dit jaar ook mee naar Duitsland :).
Dat jonge gastjes gedrag wordt onherroepelijk door de 33 opgeroepen, hoewel ik wel een flink aantal jaartjes jonger ben dan jij ben ik ook niet echt meer een jong gastje, maar die boxerbrul en kartwegligging leiden bij mij toch ook regelmatig tot acties die een jong gastje niet zouden mistaan :)) 8) :wink: :roll:

Is je gordel ook gefixt? Was het op te lossen met WD 40?

Ciaoooo und bis balt!
Cooperini
1986 Alfa Romeo Alfa 33 1.7 QV 16v corsa...grrrrrrrrrrrrrr
1988 Alfa Romeo Alfa 33 1.7 QV 16v carburateurs...grrrrr
1988 Alfa Romeo Spider 2.0 QV carburateurs...grrrrrrrrrrr
2002 Alfa Romeo 156 3.2 GTA SW...vroemmmmmmmmm
Il Cuore Sportivo della Squadra33

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6684
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

RE: Project Alfa 33 1.7 iE S 16v Permanent 4 (2)

zo aug 01, 2010 12:07

Serge,

Super om te horen dat een groot deel van de lijst afgestreept kan worden!
Is toch wel fijn als je na 1 dag sleutelen al meteen een verjongingskuur te pakken hebt.
Ik sluit me graag aan bij de rest van de "jonge gastjes" als het om lekkere bochten gaat 8)

Groeten, Hylke
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3951
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: Project Alfa 33 1.7 iE S 16v Permanent 4 (2)

zo aug 01, 2010 12:34

Iedereen bedankt voor de reacties!

@Rene: vandaag komen de sickers er op hoor!
@ Stof: Plaatjes komen er vandaag aan!
@ Jorik: Gordels heb ik nog niet gedaan, maar ik denk dat ze uit zichzelf al weer gangbaar geworden zijn, gisteren had ik er geen last van. Het laatst heb ik met mijn type 1 QV gereden, dat was in 2006?? (Hylke?). De P4 gaat mee naar de WRC, ik verheug me nu al op de grasvelden! :) En die zwarte 16v van toen, dat was mijn snelste 33 ooit, wat had die een power!
Laatst gewijzigd door Sergio op do aug 12, 2010 08:54, 2 keer totaal gewijzigd.
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
'05 156 1,9 JTD
33 SW corsa
Iets Japans

Gebruikersavatar
AlfaTony
Guru
Guru
Berichten: 1170
Lid geworden op: zo aug 21, 2005 11:11
Locatie: Brabant

RE: Project Alfa 33 1.7 iE S 16v Permanent 4 (2)

zo aug 01, 2010 12:44

Mooi man, ik heb je gezegd dat het waarschijnlik een
heel simpel iets was van de 4x4.
Fijn dat ie het weer doet.
Ga zo door, je hebt de smaak te pakken.
Ik blijf dit volgen.

Gr.Antonio
Gehad:
Alfasud 1.7 TI QV GF-02-HD
Alfa 75 1.8 Turbo PV-73-VH
Alfa 33 1.3 VL ZV-85-NV
Alfa 33 1.7 16V Permanent 4 DL-ND-12
Alfa 145 1.9 JTD L 39-DG-BN

Gebruikersavatar
joost
Member
Member
Berichten: 226
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 13:29
Locatie: ede city

RE: Project Alfa 33 1.7 iE S 16v Permanent 4 (2)

zo aug 01, 2010 12:59

Sergio mooi dat het allemaal weer werkt man!
vond het ook weer leuk om mee te helpen aan het opkanppen van je 16v.
ben benieuwd hoe ie rjdt hoor.

ciaooo
33 16v s 1992 alfa Rosso
usa spider 1987 nero
156 sw 2.0 jts 2002 blu daytona
159 sw 2.2 jts 2007 alfa rosso
Scarb lidnr 04117

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3951
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: Project Alfa 33 1.7 iE S 16v Permanent 4 (2)

zo aug 01, 2010 16:03

En voor de liefhebbers een paar plaatjes. Foto's op een mooie locatie komen nog wel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
'05 156 1,9 JTD
33 SW corsa
Iets Japans

Rene33
Full Member
Full Member
Berichten: 465
Lid geworden op: zo jan 28, 2007 09:06
Locatie: Eindhoven

RE: Project Alfa 33 1.7 iE S 16v Permanent 4 (2)

zo aug 01, 2010 19:34

:wink: :thumbs:
Alfa 166 2.4 JTD 10V
Alfetta GTV DL-32-KN
Alfasud Sprint 1.5 "Veloce",
Alfa 33 JX-43-BL / GJ-FL-64 / YZ-46-YB / HH-BZ-43
Alfa 75 ZN-04-DX
Alfa 155 1.7 TS 8V
Alfa 156 TN-BD-70
Alfa 146 TD.

Gebruikersavatar
scuderia roma
Member
Member
Berichten: 135
Lid geworden op: ma mar 30, 2009 18:58
Locatie: venhorst
Contacteer: Website

RE: Project Alfa 33 1.7 iE S 16v Permanent 4 (2)

zo aug 01, 2010 21:08

Sergio mooi dat het allemaal weer werkt man!
vond het jammer dat ik moest werken, maar als je mijn hulp nodig hebt laat het maar even weten.
ben wel benieuwd hoe dat rijdt, ik merk het in duitsland wel. :wink:

Groet,

Ronnie

Terug naar “Projecten”