Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3951
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: Project Alfa 33 1.7 iE S 16v Permanent 4 (2)

wo aug 04, 2010 11:05

En weer een kleine update:

Het to do lijstje mag ik met drie zaken uitbreiden, namelijk vervangen van de thermostaat (motor wordt nu niet warm) en het vervangen van eens tukje benzineslang bij de brandstofpomp. De slang zweet benzine. De uitlaat is echt enorm krokant dus ik mag op zoek naar een nieuw exemplaar. Mooi klinkt het nu zeker maar het zou toch fijn zijn als de uitlaat ook gaat blijven hangen....

Wat mag er van het lijstje weggestreept worden:
- De zijskirts zitten nu helemaal goed vast (ook met de schroefjes aan de uiteinden van de skirts)
- Hoogstwaarschijnlijk de oorzaak gevonden van het inhouden van de motor!

De motor trok sinds de aanschaf niet zoals een 16v hoort door te trekken, zeker die duw in de rug vanaf 4000 toeren was totaal afwezig. Het benzinefilter had ik al vervangen en verse benzine in de tank gedaan maar dat loste het probleem nog niet op. Gisteravond heb ik de luchtinlaat gedemonteerd om naar de gaskleppen te kijken en ja, de kleppen gaan bij volgas niet helemaal open. Wat zeg ik, ze gaan bijna niet open! Zie de (gsm) foto hieronder, dit was de stand van de gaskleppen bij vol gas....... Enige vorm van restrictie???? 8)

Afbeelding

Het bleek dat de gaskabel verkeerd geborgd zat, deze borging heb ik aangepast en de stelschroef onder het gaspedaal ingedraaid zodat de gaskleppen bij vol gas nu ook daadwerkelijk precies helemaal open staan.
Een proefritje kon ik niet meer maken maar dat volgt binnenkort, de P4 mag nu eerst de regenperiode weer droog in de stalling afwachten.
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
'05 156 1,9 JTD
33 SW corsa
Iets Japans

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3951
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: Project Alfa 33 1.7 iE S 16v Permanent 4 (2)

vr aug 06, 2010 12:26

Zojuist heb ik een nieuwe tussendemper besteld, de oude was enorm slecht (foto's volgen) en Tuynder bleek deze demper gewoon in hun magazijn op voorrad te hebben! 10 P4's zijn er officieel in Nl nieuw verkocht, 5 bestaan er nog en Tuynder heeft de demper op voorraad :). Komende week arriveert de demper en is ook nog zeer betaalbaar, Thx.
Laatst gewijzigd door Sergio op za aug 07, 2010 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
'05 156 1,9 JTD
33 SW corsa
Iets Japans

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Project Alfa 33 1.7 iE S 16v Permanent 4 (2)

vr aug 06, 2010 13:03

zo dan, ja niet zo gek dat ie dan niet wil... als ik ga moutnainbiken kan ik ook niet ademen door een rietje :lol:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3951
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: Project Alfa 33 1.7 iE S 16v Permanent 4 (2)

za aug 07, 2010 14:43

Helaas heb ik nog steeds geen proefrit gemaakt, de prioriteit ligt op dit moment bij het technisch in orde maken, de rit volgt wel.
En inderdaad Gerwin, geen wonder dat de P4 niet goed trok. Ik ben wel benieuwd naar de verbetering nu de gaskleppen weer helemaal open kunnen.

Gisteren heb ik weer een paar klussen gedaan. Een van de breedstralers werkte niet en van het huis ervan was een bevestigingspunt afgebroken. Het huis heb ik vervangen en de aansluiting doorgemeten. Er bleek 8,5V bij de lamp aan te komen. De connectors in de bedrading ervan heb ik schoongemaakt waarna de lamp weer werkt

Daarna was de zwetende benzineslang aan de beurt. Dit is een kort stukje slang van een kleine 10cm van de hard-plastic slang vanaf de benzinetank naar de benzinepomp. Dit was een canvas omwonden slang, het rubber daaronder was verdroogd. Altijd fijn, je kan nooit goed de conditie evan controleren. Dit stuk slang heb ik vervangen (en een goede hoeveelheid benzine over mijn handen en armen gekregen, smerig spul....). De benzinepomp ga ik op een later moment in een nieuwe fatsoenlijke ophanging hangen, hij zit nu met tie-wraps vast.

Afbeelding

Afbeelding

Na de benzineslang was het tijd voor de thermostaat, Deze stond permanent open waardoor de motor niet goed op temperatuur kwam. Om deze te vervangen heb ik het inlaatspruitstuk gedemonteerd. Wat slangen loshalen, slangklemmen vervangen en de boel weer dichtmaken.
Hieronder de nieuwe thermostaat:
Afbeelding

Als laatste nog een plaatje van de rotte middendemper, voor de plaatjesfreaks onder ons. De nieuwe demper is inmiddels onderweg:

Afbeelding

Het doel is om de P4 over 2 weken mee te nemen naar de WRC in Duitsland en dat lijkt makkelijk te gaan lukken. Eigenlijk is de middendemper nu nog het enige heikele punt en het zou mooi zijn als ik de voorkant van de P4 iets hoger kan zetten, bij de WRC proeven worden veel weilanden als parkeerplaats ingezet. Ik hoop op natte parkeerterreinen.... :)
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
'05 156 1,9 JTD
33 SW corsa
Iets Japans

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3951
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: Project Alfa 33 1.7 iE S 16v Permanent 4 (2)

do aug 12, 2010 08:47

Update 11-08-2010:

De planning was om de nieuwe middendemper te gaan monteren maar het plan liep anders. De middendemper bleek qua vorm wel de juiste demper te zijn maar de flens aan de voorkant was afwijkend, nl een schroefflens voor 3 bouten ipv een schuifflens. Nooit eerder gezien maar het is aan te passen.
Bij het bekijken van de uitlaat onder de P4 zag ik echter dat het ophangrubber van 1 lager van de visco-koppeling er heel slecht uit zag. DE kwaal bij de Permanent 4's en dit onderdeel is ook niet meer te krijgen. In dit geval was hij aan 1 kant al helemaal doorgescheurd. Redelijk gevaarlijk omdat de hele cardan bij zware belasting los zou kunnen slaan.
Afbeelding

Afbeelding

Gelukkig heb ik inmiddels een redelijke hoeveelheid reserve-P4 onderdelen en heb ik van Alfasud bij de aankoop van de P4 ook een extra aandrijflijn gekregen incl goede visco-koppeling (die is ooit onder mijn inmiddels ex champagne P4 vandaan gehaald (ik heb daar weer een reserve-setje onder gemonteerd die ik destijds nog had liggen).
Om de visco te kunnen verwijderen was het nodig om de cardanas tot aan het achterdifferentieel los te halen. Aan de achterkant zit deze met 4 imbus-bouten vast. Vaak ondingen om los te krijgen ivm roestvorming. Ik heb deze als eerste met een roestoplossend middel ingespoten en wonder boven wonder gingen ze een uurtje later makkelijk los. Daarna heb ik de overige verbindingspunten losgehaald en de gehele cardanas met visco-koppeling onder de P4 vandaan gehaald.
Afbeelding

Daarna de goede visco aan de cardanasdelen geschroefd en het geheel weer teruggeplaatst onder de auto.

Vervolgens kon ik eindelijk de proefrit maken, wat heb ik daar voor mijn gevoel nog lang op moeten wachten! Maar het was het wachten waard, de P4 rijdt weer heerlijk! Goede trekkracht (nu de gaskleppen helemaal open kunnen) en hij stuurt prima. De middendemper ga ik wellicht komend weekend nog proberen te monteren (als ik de tijd kan vinden).
Ook bleek meteen dat de voorkant van de P4 inderdaad erg laag is, bij een drempel raakte ik, terwijl ik deze al behoedzaam nam, toch met het subframe de straat..... Hopelijk lukt het nog op tijd om de neus iets hoger te zetten.
De motor komt met de nieuwe thermostaat nu ook lekker vlot op temperatuuren de nieuwe koelvin slaat ook netjes aan, ook opgelost!

Heeft iemand nog Koni Sports (geel) voor de 33 in de aanbieding?

En nog een laatste plaatje (van de aansluiting tussen de kat en de middendemper) voor de plaatsjesliefhebbers (alle plaatjes gsm-kwaliteit).

Afbeelding
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
'05 156 1,9 JTD
33 SW corsa
Iets Japans

Gebruikersavatar
ToonQVp4
Full Member
Full Member
Berichten: 402
Lid geworden op: ma aug 01, 2005 20:01
Locatie: Oost Souburg (Zeeland)

RE: Project Alfa 33 Permanent 4: Visco vervangen

do aug 12, 2010 20:48

Ik heb nog wel koni geel voor je,zit alleen nog wel een zwarte p4 rond :) (off topic binnen nu en 2 weken gaat het dan echt gebeuren dan gaat ze naar de eeuwige snelweg :( )
156 sw 2001 facelift 2004 parelmoer wit




gehad:33 1.7 16v QV permanent 4.(2wd :( )'93 :(
2x33 1.4 imola '93
1.7 16v QV '91
Spider 2.0 ts '97

non alfa:

Volvo 850 estate 2.0 '95 dagelijks voor m'n vriendin

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3951
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: Project Alfa 33 Permanent 4: Visco vervangen

do aug 26, 2010 10:37

En wederom een update:

De veerpoten die Toon aangeboden heeft gaan helaas niet passen, ze hebben de 3 gaats bevestiging ipv de viergaats op mijn P4.

De afgelopen dagen heb ik de P4 aan een goede shakedown onderworpen, een trip naar de omgeving van Trier stond op het programma, bezoek aan het WRC. Een goed evenement om de P4 te testen, zelf bekend te worden met het gedrag van de wagen en gewoon om te genieten (van de 4wd op de weilanden (parkeerplaatsen)).
Genieten is het geworden! Bakken met grip, een heerlijke rechtuistabiliteit en ik heb het weggedrag een stuk beter leren kennen.
Ook zijn er wat puinten naar boven gekomen die ik aan moet gaan pakken, niets dramatisch maar wel belangrijk/verstandig om op te lossen.

Het belangrijkste punt was eigenlijk dat bij het voltanken er benzine onder de auto vandaan kwam, druppelend (in het begin zelfs een klein straaltje) vanaf de vulbuis. Ik heb de oorzaak hiervan nog niet met 100% zekerheid kunnen vaststellen maar het flexibele gedeelte helemaal bovenin achter de vulopening bleek poreus te zijn en heb ik vervangen. Ook vond ik de slang in het onderste gedeelte tussen de vulhals en de tank verdacht, maar bij demontage bleek deze helemaal in orde te zijn. De slangklemmen heb ik nog iets steviger vastgezet, hopelijk is het lekken daarmee verholpen. Het lekken gebeurde overigens alleen bij een volle tank. Is de tank 3/4 vol dan lekt hij niet. Mogelijk is de vulhals de oorzaak, dit is een metalen buis waar behoorlijk wat roestvorming op zit. (heeft iemand deze nog liggen?)

Daarnaast viel de 4-wielaandrijving zo nu en dan uit. Ik heb wederom de stekkerverbiningen goed schoongemaakt, er bleek nog 1 stekker voor de 4wd te zijn en deze had gecorrodeerde voetjes, tot nu toe werkt alles weer naar behoren.

Het derde punt is het veergedrag, dat is ronduit beroerd. Aan de voorkant is de P4 verlaagd (terwijl de achterkant bij een P4 juist hoger staat). De vering is (te) hard en de dempers lijken niet goed meer. De neus slaat daardoor op de hobbels, veert snel uit maar wordt niet lekker gedempt. Op zoek dus naar een nieuw setje veren en dempers, het liefste originele QV veren met Koni Sport dempers (wie o wie?). Toch best grappig hoe je eerst het gedrag niet goed kan plaatsen maar dit gedurende de kms die je rijdt leert herkennen en te plaatsen.

Vierde en laatste punt is de middendemper van het uitlaatsysteem. Er zit een fors gat in de buis (zie eerdere posting). Ik had een nieuwe originele demper besteld en ontvangen maar deze heeft een flens met 3 gaten ipv een schuifflens en moet dus aangepast worden. Tot die tijd klinkt de 33 als een Subaru WRX, best mooi eigenlijk maar niet de bedoeling. Vrijdag wordt het gat provisorisch gelast.

Al met al alweer een kleine 1700km met de P4 gerden en hij bevalt zeer goed! Na het afronden van deze klussen komt het optische aspect aan de beurt.

Foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afdichting bij vulopening

Afbeelding
Vulbuis

Afbeelding
Vulslang naar tank

Afbeelding
Aandenken aan de WRC (inmiddels weer verwijderd)

Afbeelding
En een 'sfeerplaatje'
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
'05 156 1,9 JTD
33 SW corsa
Iets Japans

Gebruikersavatar
Luc33
Guru
Guru
Berichten: 1151
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 21:04
Locatie: Groningen

RE: Project Alfa 33 Permanent 4: Shakedown gehad

do aug 26, 2010 13:57

Hey wat grappig die vulbuis bij een p4 is blijkbaar van staal. Heb zelf nog nooit 1 van staal gezien, de meeste zijn volgens mij allemaal van kunststof. Daar zou ik dan ook naar zoeken als dat past.
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

Gebruikersavatar
jeroenbos
Member
Member
Berichten: 231
Lid geworden op: di jan 24, 2006 19:27
Locatie: schoonebeek

RE: Project Alfa 33 Permanent 4: Shakedown gehad

do aug 26, 2010 19:43

hihi

dat was mij ook opgevallen van de vul hals
zo zie je maar het is maar net wat er op de plank ligt bij alfa

succes

groet jeroen
in bezit:
Alfa romeo 33 1.3v dr-hf-24
Alfa Giulietta QV
niet meer in bezit:
Alfa 159 1.9 jts TH-658-J
Alfa 147 1.6 57-nx-zp
Alfa 146 ts-lb-50 1.6 ts
Alfa 147 92-gs-nb 1.6 ts
Alfa GTV st-ns-92 3.0 v6 24v
Alfa 156 84-fh-vz 1.8 ts
Alfa 146 pn-rn-36 1.6 boxer

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3951
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: Project Alfa 33 Permanent 4: Shakedown gehad

vr aug 27, 2010 08:45

Ik was inderdaad benieuwd naar jullie reacties op de vulhals :). heb nl 2 kunststof exemplaren liggen maar dei zijn duidelijk anders van vorm..... Waarschijnlijk is de stalen hals dus specifiek P4..... Ach ja, als je iets aparts wil rijden moet je dus pijn lijden...
Wie o wie heeft het onderdeelnummer van de type 3 vulhals bij de hand? Dan kan ik die vergelijken met het nummer van de vulhals die ik heb liggen (waarschijnlijk type 2, nr. 60525407)
Gisteren heb ik de benzinetank weer tot ca 3/4 gevuld, in ieder geval is er geen lekkage, ook bij het vullen lekt er nu geen benzine meer op mijn band, vooruitgang dus! :)
Binnenkort zal ik de tank eens wat gaan bijvullen, kijken wat het resultaat is.
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
'05 156 1,9 JTD
33 SW corsa
Iets Japans

Gebruikersavatar
Kurp
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 955
Lid geworden op: vr feb 03, 2006 19:34

RE: Project Alfa 33 Permanent 4: Shakedown gehad

vr aug 27, 2010 09:19

Vulhals zit bij de 33 voorwielaandrijvers voor de veertoren, bij de 4wielaandrijvers achter de veertoren. ivm met de andere aansluiting aan de speciale benzinetank. :wink:

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3951
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

Re: RE: Project Alfa 33 Permanent 4: Shakedown gehad

vr aug 27, 2010 09:24

Vulhals zit bij de 33 voorwielaandrijvers voor de veertoren, bij de 4wielaandrijvers achter de veertoren. ivm met de andere aansluiting aan de speciale benzinetank. :wink:
ja, natuurlijk! Het lampje gaat nu hier branden.... :oops: De tank bij de 2wd modellen hangt onder de achterbank, bij de 4wd hangt deze onder de kofferbakvloer.

Heeft iemand een idee over de onderdeelnummers van de vulbuizen?
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
'05 156 1,9 JTD
33 SW corsa
Iets Japans

Gebruikersavatar
AlfaTony
Guru
Guru
Berichten: 1170
Lid geworden op: zo aug 21, 2005 11:11
Locatie: Brabant

RE: Project Alfa 33 Permanent 4: Shakedown gehad

ma aug 30, 2010 19:53

Hoi Serge,

Je maakt serieuze vorderingen.
Zo te zien gaat het helemaal goed komen met deze P4. :thumbs:
Leuk je weer gesproken te hebben op het SS.
Uuuh, heb je sleuteltje 13 al gevonden of istie al gemonteerd :wink:

Ben benieuwd naar de volgende stappen.
Blijf foto's posten.

Gr.Antonio
Gehad:
Alfasud 1.7 TI QV GF-02-HD
Alfa 75 1.8 Turbo PV-73-VH
Alfa 33 1.3 VL ZV-85-NV
Alfa 33 1.7 16V Permanent 4 DL-ND-12
Alfa 145 1.9 JTD L 39-DG-BN

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3951
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: Project Alfa 33 Permanent 4: Shakedown gehad

ma aug 30, 2010 20:27

Haha,sleuteltjes 13 had ik zelfs in de kofferbak liggen maar ik had geen goede krik mee ;) Komt goed!

Voor wat betreft de vulbuis heb ik van een mede-forummer al het aanbod gehadom hem voor mij na te maken van RVS,leve het forum!

Afbeelding
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
'05 156 1,9 JTD
33 SW corsa
Iets Japans

Gebruikersavatar
AlfaTony
Guru
Guru
Berichten: 1170
Lid geworden op: zo aug 21, 2005 11:11
Locatie: Brabant

RE: Project Alfa 33 Permanent 4: Shakedown gehad

ma aug 30, 2010 20:35

Heb je nog filmpjes gemaakt, (of was dat geen webcam in je grille) :wink:
Gehad:
Alfasud 1.7 TI QV GF-02-HD
Alfa 75 1.8 Turbo PV-73-VH
Alfa 33 1.3 VL ZV-85-NV
Alfa 33 1.7 16V Permanent 4 DL-ND-12
Alfa 145 1.9 JTD L 39-DG-BN

Terug naar “Projecten”