Gebruikersavatar
Romeo
Full Member
Full Member
Berichten: 432
Lid geworden op: do jan 06, 2005 13:58
Locatie: Arnhem

RE: Alfetta QO V6

ma apr 26, 2010 12:02

De schakelstang van een 75 V6 is uiteraard heel anders, zoals Richard opmerkte. Zelfs de as die in de bak gaat is anders. Daar hebben we niets aan dus.

En met plaatjes:

Zo ziet de injectorrail er nu uit, met een millimeter of 3 tussen injector en rail:
(let op de drie dubbele carburateurs van een 2600 Sprint-motor 8) )
Afbeelding

En zo zien de 7mm ingekorte inlaatbuizen eruit.
Afbeelding
Een Ducati op een aanhanger, is dat het paard achter de wagen spannen?
SCARB-lid
Alfa 156 GTA SW '02
Lancia Astura PF '39
BMW i3s
Ducati 888 SP5

Gebruikersavatar
Romeo
Full Member
Full Member
Berichten: 432
Lid geworden op: do jan 06, 2005 13:58
Locatie: Arnhem

RE: Alfetta QO V6

wo apr 28, 2010 14:39

Gister vergeten fotocamera mee te nemen, maar de inlaat zit erop. En met de slangklemmen van de inlaatbuisrubbers komt het precies goed uit. (beeld komt dus nog).

De bevestiging van schakelstang aan de versnellingsbak moet door Roel aangepast worden. Hij heeft iets in gedachten, maar daarvoor moet geslepen en gelast worden aan het gietstukje. Dus eerst eens kijken (met een soortgelijk onderdeel) of er aan te lassen is en of het sterk genoeg kan worden om de bak mee te bedienden.

De bouten van de aandrijfas zijn geen standaard maat en niet alle bouten zaten bij de as die ik gokocht heb, dus die zullen van een sloper moeten komen. Iemand een V6-as liggen met slechte donuts waar de bouten van gebruikt kunnen worden?
Een Ducati op een aanhanger, is dat het paard achter de wagen spannen?
SCARB-lid
Alfa 156 GTA SW '02
Lancia Astura PF '39
BMW i3s
Ducati 888 SP5

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Alfetta QO V6

wo apr 28, 2010 18:43

Wat voor een maat moeten ze zijn? zijn volgens mij geen aparte bouten namelijk... :?
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Romeo
Full Member
Full Member
Berichten: 432
Lid geworden op: do jan 06, 2005 13:58
Locatie: Arnhem

RE: Alfetta QO V6

do jul 08, 2010 17:07

Zo, het project loopt nog. Vergeet alleen steeds de fotocamera mee te nemen :roll:
Volgende keer dan maar...

Eén op één passen doet het allemaal niet. Da's wel duidelijk inmiddels.
Accu gaat achterin, want voorin is geen plek meer. De plus is al getrokken.

De computer zit op z'n plek, tegen het schutbord. De ontstekingscomputer komt onder het dashboard.
De kabelboom ligt op z',n plek onder de kap, met de doorvoer naar het interieur.

Volgende keer maar met foto's dan. En zonder tegenbericht is dat woensdag de 14e.
Een Ducati op een aanhanger, is dat het paard achter de wagen spannen?
SCARB-lid
Alfa 156 GTA SW '02
Lancia Astura PF '39
BMW i3s
Ducati 888 SP5

Gebruikersavatar
Romeo
Full Member
Full Member
Berichten: 432
Lid geworden op: do jan 06, 2005 13:58
Locatie: Arnhem

RE: Alfetta QO V6

do jul 15, 2010 06:38

De dikke pluskabel is getrokken, de doorvoer van de computer is goed te zien (was dus al voorbereid bij deze 1982 italiaanse Spica Alfetta), en de pulsdemper in de brandstoftoevoer is goed te zien
Afbeelding

Hieronder kan je zien dat de accu echt niet op z'n plek kon blijven, want de lmm zit er bijna tegen aan.
En het 75 luchtfilterhuis is (een stuk) groter dan de beschikbare ruimte, met name de onderbak. K&N 57i dus. Heeft niet mijn voorkeur, maar er is wel iets nets van te maken.
Afbeelding

De computer heeft een plaatsje gevonden tegen het schutbord. Daar zat een stuk piepschuim achter de mat, dus die hebben we grotendeels weggehaald om ruimte te maken.
Met de mat terug op z'n plek zie je er dan niets van en bovendien kan het dashbordplankje weer gemonteerd worden.
Afbeelding

Roel heeft de motorkap toch wat dunner gemaakt op de plek van de inlaatcollector. Met een schuin oog op een 75-motorkap durvden we dat wel aan, want daar zitten sowieso minder hoge/dikke verstevigingsprofielen onder het plaatwerk. En het lijkt te kloppen, want de "uitgedunde" Alfetta motorkap voelt nog steeds steviger dan een standaard 75-kap.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Romeo op do jul 29, 2010 01:19, 4 keer totaal gewijzigd.
Een Ducati op een aanhanger, is dat het paard achter de wagen spannen?
SCARB-lid
Alfa 156 GTA SW '02
Lancia Astura PF '39
BMW i3s
Ducati 888 SP5

Gebruikersavatar
Romeo
Full Member
Full Member
Berichten: 432
Lid geworden op: do jan 06, 2005 13:58
Locatie: Arnhem

RE: Alfetta QO V6

do jul 29, 2010 01:24

Helaas weer geen voer voor de optisch ingestelden onder ons.
Ofwel, weer de camera vergeten. Nog erger deze keer: Vergeten te gebruiken, want het ding was wel mee naar Auto Tecnica...

Resultaat van een avondje kletsen en klussen: Het koelsysteem is aangesloten. Met een aantal originele slangen en 75 V6 slangen kwamen we een heel end.

De radiator van de Alfetta blijft in de auto, maar dan moet de ontluchting wel aangepast worden, want bij de Alfetta is een overloop op de radiator gemaakt, met een overloop naar een (drukloos) vaatje.
Bij een 75V6 zit een drukvat in het koelsysteem met een overdrukventiel.
Om de ontluchting te laten werken moet op de radiator op het hoogte punt een slang naar het drukvat lopen. Die aansluiting zit er al, maar dan moet de de dop aangepast en dichtgesoldeerd worden en dan kan de originele overloop gebruikt worden:
Afbeelding

Maar we zijn weer dichter bij het eindresultaat.[/img]
Laatst gewijzigd door Romeo op do sep 09, 2010 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Een Ducati op een aanhanger, is dat het paard achter de wagen spannen?
SCARB-lid
Alfa 156 GTA SW '02
Lancia Astura PF '39
BMW i3s
Ducati 888 SP5

Gebruikersavatar
Romeo
Full Member
Full Member
Berichten: 432
Lid geworden op: do jan 06, 2005 13:58
Locatie: Arnhem

RE: Alfetta QO V6

do aug 12, 2010 00:03

De uitlaat eens proef-gepast: wie wil de moeite nemen eens onder zijn/haar 75 V6 te fotograferen hoe de voorste bevestiging (voor de flexibele stukken) aan de bodem vast zit?

En dan nog een vraag: bij het linker spruitstuk zit er een soort ring op van 1,5 cm. Bij de rechter niet. Het lijkt wel een verloopstuk naar een conische aansluiting. Wie kent dat?

En klopt het dat in de spruitstukken een nummer staat dat begint met '116'? Een 116-Alfa met V6 is toch alleen de gtv6?? Of is het spruitstuk hetzelfde gebleven bij de 75 en dus het nummer ook?
Een Ducati op een aanhanger, is dat het paard achter de wagen spannen?
SCARB-lid
Alfa 156 GTA SW '02
Lancia Astura PF '39
BMW i3s
Ducati 888 SP5

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8813
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: Alfetta QO V6

do aug 12, 2010 08:22

De uitlaat eens proef-gepast: wie wil de moeite nemen eens onder zijn/haar 75 V6 te fotograferen hoe de voorste bevestiging (voor de flexibele stukken) aan de bodem vast zit?
Ik heb alleen niet-originele 75 V6-en, dus daar kan ik je niet mee helpen.
En dan nog een vraag: bij het linker spruitstuk zit er een soort ring op van 1,5 cm. Bij de rechter niet. Het lijkt wel een verloopstuk naar een conische aansluiting. Wie kent dat?
Klopt, die ringen heb ik ook altijd aangetroffen. Ze horen daar.
En klopt het dat in de spruitstukken een nummer staat dat begint met '116'? Een 116-Alfa met V6 is toch alleen de gtv6?? Of is het spruitstuk hetzelfde gebleven bij de 75 en dus het nummer ook?
Volgens mij klopt dat inderdaad.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Romeo
Full Member
Full Member
Berichten: 432
Lid geworden op: do jan 06, 2005 13:58
Locatie: Arnhem

RE: Alfetta QO V6

do aug 12, 2010 10:47

En zijn de niet originele VeeZessen ook aangepast op het ophangpunt van de uitlaat?

Maar door die ring op de linkerkant moet de aansluiting van de secundaire pijp ook anders zijn. Is dat ook zo?

Viel me verder op dat de diameter van de twee secundaire pijpen optisch gelijk is aan de diameter van de 2-liter Nord.
En dat de nummers van de 2.5 en 3-liter hetzelfde zijn. Lijkt me niet ideaal. Ben ook erg benieuwd wat Jim Kartalamakis er van gaat zeggen in zijn boek.
Een Ducati op een aanhanger, is dat het paard achter de wagen spannen?
SCARB-lid
Alfa 156 GTA SW '02
Lancia Astura PF '39
BMW i3s
Ducati 888 SP5

Gebruikersavatar
Romeo
Full Member
Full Member
Berichten: 432
Lid geworden op: do jan 06, 2005 13:58
Locatie: Arnhem

RE: Alfetta QO V6

do aug 19, 2010 09:46

T'is (of was :roll: ) weer woensdag, dus weer een paar uurtjes bij Auto Tecnica.

Roel heeft een mooi aluminium steuntje gemaakt voor de luchthoeveelheidsmeter. Zou in een vliegtuig niet misstaan :cool:
Beter te zien toen ie nog niet in de auto zat :roll:
Afbeelding

En ondertussen heb ik de sensor voor het koelvloeistofniveau aangesloten. Tja. Moet ook gebeuren... En dan werkt het ook nog niet, want een Alfetta heeft een schakelaar en een vlotter voor het niveau (doorverbonden = niveau oké), een 75 een (waarschijnlijk) reed-contact. En die heeft nooit een volledige verbinding (0 Ohm) dus het niveaulampje gaat niet uit. Daar denken we nog even over na...

De rechter uitlaat kon Roel nog bestellen, de linker is back-order :roll:
Gelukkig heeft Robert van Alfamotive me daarbij kunnen helpen.
Gaat Roel volgende week woensdag aan beginnen.
Laatst gewijzigd door Romeo op do sep 09, 2010 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Een Ducati op een aanhanger, is dat het paard achter de wagen spannen?
SCARB-lid
Alfa 156 GTA SW '02
Lancia Astura PF '39
BMW i3s
Ducati 888 SP5

Gebruikersavatar
Romeo
Full Member
Full Member
Berichten: 432
Lid geworden op: do jan 06, 2005 13:58
Locatie: Arnhem

RE: Alfetta QO V6

do sep 09, 2010 15:57

Hij loopt!

Gister heeft de V6 in de Alfetta de eerste omwentelingen gedaan.

Nadat Roel en Martijn de stekkers en kabels nog eens gecontroleerd, en nog een aantal ingetaped en vastgezet hadden, was het al wel laat. Kwart voor twaalf zei de klok.
Afbeelding

Ah, nog even de eerste uitlaatdelen er onder, en dan kunnen we proberen te starten. Even passen en meten.
Hé, nog steeds kwart voor twaalf...

Hoe dan ook, we zijn nu zo dichtbij om de V6 te laten lopen...
- Accu er aan met lampje er tussen: geen gekke dingen;
- contact aan: geen gekke dingen;
- klep van de lmm kort beetje open doen: brandstofpomp doet het.
- klep van de lmm steeds even open: kleine lekkage onder de auto verhelpen en den:
- accu zonder lampje en starten (zonder signaal naar bobine): startmotor gaat mooi rond. Compressie klinkt niet helemaal mooi gelijk, maar ja, wie weet hoe lang het blok al stil heeft gestaan. zuigerveren kunnen weer los komen waardoor het beter wordt.
- als alles goed lijkt met bobine aangesloten starten:
niks.

Afbeelding

Diagnose is dat er geen vonk is.
Schema er weer bij (Roel heeft de officiele dealerhandboeken van die tijd),
Nergens stroom op de bobine of de digiplex-module.
Hé waar moet die geschakelde spanning dan vandaan komen?
Andere schema's erbij, en die laten zien dat er een geschakelde spanning naar de bobine moet. Tja.

Aansluiten, starten en jawel!
de einddemper hoeft er niet meer onder. Klinkt wel als een echte V6 zo...

De accu nog definitief achterin, oliedruksensor controleren, toerentellersignaal delen en alles nog even nalopen.
Oh ja, en verse olie. Dan kan het eerste proefrondje beginnen!

22 september pas verder
Laatst gewijzigd door Romeo op do sep 09, 2010 16:38, 3 keer totaal gewijzigd.
Een Ducati op een aanhanger, is dat het paard achter de wagen spannen?
SCARB-lid
Alfa 156 GTA SW '02
Lancia Astura PF '39
BMW i3s
Ducati 888 SP5

Gebruikersavatar
Romeo
Full Member
Full Member
Berichten: 432
Lid geworden op: do jan 06, 2005 13:58
Locatie: Arnhem

RE: Alfetta QO V6

do sep 09, 2010 16:03

Correctie m.b.t. de tussenringen op de spruitstukken:
En dan nog een vraag: bij het linker spruitstuk zit er een soort ring op van 1,5 cm. Bij de rechter niet. Het lijkt wel een verloopstuk naar een conische aansluiting. Wie kent dat?
Micha kon me vertellen dat de tussenringen (met langere tapeinden) horen bij de katalysatorversies. (U83 volgens ePer).
Een Ducati op een aanhanger, is dat het paard achter de wagen spannen?
SCARB-lid
Alfa 156 GTA SW '02
Lancia Astura PF '39
BMW i3s
Ducati 888 SP5

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8218
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: Alfetta QO V6

do sep 09, 2010 16:37

Aha dus eigenlijk overbodig en oudijzer, want wie wil er nog een kat onder auto :D

Gebruikersavatar
Romeo
Full Member
Full Member
Berichten: 432
Lid geworden op: do jan 06, 2005 13:58
Locatie: Arnhem

RE: Alfetta QO V6

do sep 09, 2010 16:45

Inderdaad. Hooguit de kat van de buren onder de auto, zodat die niet meer onze tuin en auto kan vernielen :roll:

Micha heeft een niet-kat-versie bezorgd in Arnhem, dus we konden verder.

Iemand nog een 2.5 met carburateurs uit een Sei liggen? Roel begint enthousiast te worden over het idee van een carburateur V6 in een 1991 carburateur 75.
Een Ducati op een aanhanger, is dat het paard achter de wagen spannen?
SCARB-lid
Alfa 156 GTA SW '02
Lancia Astura PF '39
BMW i3s
Ducati 888 SP5

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: Alfetta QO V6

do sep 09, 2010 19:01

marco van doorn bellen, god der Sei rijders. www.alfaspecials.nl
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Terug naar “Projecten”