Gebruikersavatar
Romeo
Full Member
Full Member
Berichten: 432
Lid geworden op: do jan 06, 2005 13:58
Locatie: Arnhem

Alfetta QO V6

vr mar 12, 2010 06:26

Zo, weer een Alfetta V6 projectje.

Na gestruikeld te zijn over een nette 90 QO voor 1000,- Euro begon het te kriebelen. Eigenlijk zijn de 90 en de Alfetta QO dé Alfa's waar ik de foldertjes van bekeek. Vroeger. Met beide heb ik iets. Een erg goede Alfetta staat al in de garage, dus waarom een 90 kopen die slechter is dan mijn Alfetta? Of de hoofdprijs betalen voor een goede 90. En bovendien, verkopen kan ik niet (van auto's), dus ik zou niets krijgen voor de Alfetta.
Dus een V6 in de Alfetta.

Beetje jammer is het wel, vanwege de originaliteit die dan verdwijnt. Maar ach, het Spica-systeem heb ik toch ook al laten vervangen door Webers...

Er komt een 75 America blok in. In Grou gehaald een paar weken geleden, samen met de computer, LMM en alles wat er bij hoort aan sensoren e.d.. En natuurlijk de carrosserie-motorsteunen en V6 bakflens.
Van Michel's 75 de uitlaat, cardanas, brandstofpomp en -pulsdemper.

Inmiddels staat alles bij Auto Tecnica (Alfa Roelof) in Oss voor de operatie:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo staat ie er nu bij.
Nou ja, een paar weken geleden dan.

Voor de duidelijkheid: Voor de ombouw heb ik drie uitgangspunten:
- Het gaat me met de V6 in de eerste plaats om het geluid. (Daarom ook een 156 GTA en een 888 Strada. En Quad en B&W in huis, maar da's wat anders)

- Wakker geworden door een 90 QO voor 1000,- Euro, is dat ook de richting van mijn budget (uitlopen doet het toch wel). Het moet wel leuk blijven. Heb al genoeg dure hobbies :roll:

- Uiterlijk zo veel mogelijk origineel houden.
Dus:
- 4-gaats velgen en remmen.
- geen fancy uitlaat-eindstuk.
- geen verlaging of bult op de motorkap.

Liefst zou ik een 164 V6 gebruiken, vanwege het betere en lagere inlaatgedeelte (meer koppel onderin) en dan gelijk met het verdelerloze Motronic systeem (M1.7) van de 164 >'92. Kan Stephan nog wat aan de chip doen op termijn. Maar dat gaat zeker niet in het budget passen, dus nu even niet.

De uitlaat wordt het eerste gedeelte van de America, inclusief felxibele delen, en dan een kijken of we met het middenstuk iets kunnen om het aan de einddemper van de Alfetta te krijgen. Op termijn lijkt een EPS-oplossing (met uiterlijk van origineel) me wel iets, maar eerst even zo, want budget.

Brandstof komt uit een originele tank. Zelfs met de GTA rijd ik nog 1:10, dus met de 45 liter van de Alfetta-tank heb ik ook zeker voldoende. Qua verbruik zal ie toch niet veel meer doen dan een 3.2, ga ik vanuit.
Retourleiding moet gelegd worden, brandstofpomp en pulsdemper van een America. Aansluiting van retourleiding op de tank moet dus gemaakt worden. Heb ik de ansluiting van een Motronic Alfetta voor.
Stroom komt van de (lagedruk)benzinepomp die er nu al onder zit.

Cardanas van de America komt er onder. Flens op de koppeling moet dan omgezet worden omdat de standaard 2-liter niet dezelfde steek heeft.
Zo houd ik dus de Alfetta koppeling en bak. Van Remco heb ik begrepen dat de koppeling dat prima aan kan. En de bak is goed. Dus waarom omruilen voor iets dat misschien slechter is? Hooguit een 2.4 TD-bak. Dan heb ik gelijk de langere overbrenging die ik graag wil i.c.m. een V6. Later.

Qua koeling heeft Remco in de praktijk getest dat een originele radiator goed genoeg is voor een 3-liter.
De slangen voor de aansluiting wordt even zoeken op de sloop om te kijken wat qua vorm past, of met Samco een oplossing maken.
Remco zei dat de koelventilator bij een Alfetta type 1 niet past, en dus voor de radiator moet, bij een type 2 past het wel.

Remmen blijven origineel. Remco kwam met de optie om dan de TS schijven om te boren, want hij wisselt als eerste altijd de remmen omdat hij de transaxles altijd waardeloos vind remmen.... 75 TS schijven omboren en dan gebruiken met die mooie alu Brembo klauwen is ook niet heel ingewikkeld.
Stephen heeft laten zien hoe het uit komt:
Afbeelding
"alleen 1 v/d montage gaatjes (van die kleine verzonken boutjes) komt te vervallen "

Er zijn meer die dit gedaan hebben, Allessandro het bijvoorbeeld ook zo heeft gedaan.
Maar ik rijd als een oud wijf, en heb nog nooit te klagen gehad over de standaard remmen... En de massa neemt iets van 70 kilo toe. Ik rijd altijd alleen. De bak blijft hetzelfde, dus de topsnelheid veranderd niet, want de 2-liter schijnt ook de top te halen met de toerenteller in het rood. En het maximale toerental verschilt niet veel van een 2-liter Nord of een V6. Ongeveer 200 km/u dus. En geventileerde schijven monteert Alfa ook alleen als de top boven de 200 ligt, omdat de warmte die opgebouwd wordt bij hard remmen vanaf boven de 200 te veel is om in een massieve schijf op te laten bouwen. En boven, of zelfs maar in de buurt van die 200 kom ik toch nooit.
Eventueel later zoeken in de Brembo catalogus om iets vergelijkbaars te vinden. Multipla heeft zelfde steek (4x98), maar dan...

Ik heb begrepen dat het inlaatgedeelte van de America net moet passen met een originele motorkap in een type 2. De eerste poging ziet er niet gelijk hopeloos uit, dus...

En de accu moet naar de andere kant. Of achterin, maar ik heb voorkeur voor de linkerkant. Is het overzichtelijkst, ook qua kabelboom, en de ruimte is er. En anders is de kofferbak ook al niet origineel meer. Liefst zo min mogelijk onnodig overhoop halen.
Oh, en Rob gaf aan dat de accu sowieso naar achter zou moeten als je stuurbekrachtiging wilt gebruiken. Maar dat heeft ie nu niet en hij krijgt het niet. Mis het niet.

En de achterste motorsteun (botje) past niet zondermeer. De boutgaten moeten sleufgaten worden, of iets grotere diameter boren. Anders komen ze niet uit bij de bevestigingspunten.

De toerenteller. Daarvoor moet het meterwerk uit een America gebruikt worden, schat ik in. Daarvoor ga ik even rustig zitten als de rest klaar is, met het uitgangspunt dat je het aan de meters niet moet kunnen zien. Of is een toerenteller eigenlijk niets anders dan een pulsenteller en kan de originele toerenteller het ook??

En nee, niet zelf ombouwen. Dat durf ik niet aan. En geen brug en motortakel in huis zijn ook argumenten. En geen trekhaak achter de 156. Dus een gehuurde motortakel krijg ik niet thuis en als ik vast loop krijg ik de Alfetta niet bij een garage die de klus dan wel af kan maken.
Mijn 888 is wel redelijk ver uitelkaar geweest, dus ik begin te durven. Maar dit is zeker een maatje te groot, ben ik bang.

Er zit hier veel kennis op het forum. Een aantal goeroes heb ik al gevonden en dat is terug te lezen in bovenstaande, want dat bedenk ik niet allemaal zelf.
En uiteraard heb ik Rob's verhaal eerst gelezen: Rob's Alfetta V6

Mario
Laatst gewijzigd door Romeo op do aug 19, 2010 09:52, 3 keer totaal gewijzigd.
Een Ducati op een aanhanger, is dat het paard achter de wagen spannen?
SCARB-lid
Alfa 156 GTA SW '02
Lancia Astura PF '39
BMW i3s
Ducati 888 SP5

Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

RE: Alfetta QO V6

vr mar 12, 2010 07:24

Nou, dat is nog een aardige klus om uit te besteden... Je gaat toch natuurlijk tegen verschillende onvoorziene posten aanlopen.

Maar je hebt een prachtige Alfetta en helemaal met een V6 voorin!

Succes! =D>
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Gebruikersavatar
Romeo
Full Member
Full Member
Berichten: 432
Lid geworden op: do jan 06, 2005 13:58
Locatie: Arnhem

RE: Alfetta QO V6

vr mar 12, 2010 08:19

Inderdaad is het best een serieus project om uit te besteden. Maar (Alfa) Roelof heeft onze Alfa's in onderhoud dus is het een bekend adres. En hij heeft een Alfa 6-cilinder uit ee 2600 Sprint in een 2000 GTV Bertone gekregen. :shock: Serieus hobbyprojectje van hem zelf.
En als je dat voor elkaar krijgt, is een Alfetta V6 een eitje... Nou ja, in elk geval moet het dan te doen zijn.

Roelof heeft het blok ligt er op proef in gelegd.
Motorsteuen met een klein lasje vast.

Past de kap net dicht of net niet??? Zoals Rob al zei, er past net een vloetje tussen misschien.

Afbeelding

Misschien maar de inlaatbuizen een stukje inkorten. Eén à anderhalve centimeter lijkt er af te kunnen, en dat zou zeker voldoende ruimte moeten geven voor de motorkap.
En sowieso een reactiestang om kantelen te beperken. Aan de bovenste bevestiging van de schokdemper lijkt een goede mogelijkheid

Het is begonnen...

Oh, bij de demontage van de thermostaat is één van de bouten afgebroken. Nieuwe thermostaat heb ik al bij Robert gevonden, maar wie heeft een thermostaathuis liggen (de onderkant, waar de slangen aan vast zitten)?

En nog een lastig kleinigheidje: De "rubber" brandstofslang gaat niet van de metalen leiding. En als dat met geweld wel lukt, hoe maak je dan de nieuwe er op? Deze lijkt er op gekrompen te zitten.
Een Ducati op een aanhanger, is dat het paard achter de wagen spannen?
SCARB-lid
Alfa 156 GTA SW '02
Lancia Astura PF '39
BMW i3s
Ducati 888 SP5

Gebruikersavatar
alfachirurg
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 975
Lid geworden op: wo okt 03, 2007 13:19
Locatie: Nog wel
Contacteer: Website

RE: Alfetta QO V6

vr mar 12, 2010 12:44

Leuk projectje, ga ik zeker volgen :thumbs:

Jou 888 ook al uit elkaar geweest?????? Welke niet hé :blue_lol:
WWW.ALFACHIRURG.EU
Instagram: ALFACHIRURG


Nu: Alfetta GTV6 '86, Alfasud TiQv1.7ie '83,
Ducati 888 strada '93, 33 QV serie 1,
159 1.9JTDm SW ‘10.

Gebruikersavatar
Duc
Guru
Guru
Berichten: 1009
Lid geworden op: do nov 02, 2006 13:04
Locatie: Barneveld

RE: Alfetta QO V6

vr mar 12, 2010 16:04

Hoi Mario,

Leuk projekt! Blijft ubercool om een fetta met V6 te hebben :)
Doe Roelof de groeten van me. Hij weet vast wel wie je bedoeld als je over die dikke sud begint ;)
Op kenteken zetten van de V6 is ook geen enkel probleem en met een ochtendje RDW zo gepiept.

Succes!

Groeten Martijn
RWD german daily, Mito on the side.

Ducati 1098 racer
Ducati 996R racer
Ducati 748 Senna
BMW R 1150 GS Desert FOX
SUZUKI VStrom 650 XT Adventure
"racing because, football, golf and tennis only require 1 ball"

Gebruikersavatar
jan 75
Full Member
Full Member
Berichten: 496
Lid geworden op: ma mar 21, 2005 20:12
Locatie: Apeldoorn
Contacteer: Website

Re: RE: Alfetta QO V6

vr mar 12, 2010 17:04


Past de kap net dicht of net niet??? Zoals Rob al zei, er past net een vloetje tussen misschien.

Afbeelding

Misschien maar de inlaatbuizen een stukje inkorten. Eén à anderhalve centimeter lijkt er af te kunnen, en dat zou zeker voldoende ruimte moeten geven voor de motorkap.
En sowieso een reactiestang om kantelen te beperken. Aan de bovenste bevestiging van de schokdemper lijkt een goede mogelijkheid

Het is begonnen...

Oh, bij de demontage van de thermostaat is één van de bouten afgebroken. Nieuwe thermostaat heb ik al bij Robert gevonden, maar wie heeft een thermostaathuis liggen (de onderkant, waar de slangen aan vast zitten)?

En nog een lastig kleinigheidje: De "rubber" brandstofslang gaat niet van de metalen leiding. En als dat met geweld wel lukt, hoe maak je dan de nieuwe er op? Deze lijkt er op gekrompen te zitten.

De inlaat buizen kan idd een stukje af, niet teveel doen anders krijg je de slangenklemmen er niet meer op. daar zit de injectorrail dan voor namelijk.
ik heb er bij de guul 14 mm af gehaald, en ik krijg hem nog maar net vast met een hele dunne schroevendraaiert.

dat benzineslangetje, welke bedoel je, die van de injectorrail :?: die moet je er vanaf snijden, de nieuwe druk je er gewoon weer op, zul je eerst warm (soepel) moeten maken
donateurnr:4456 giulia super '78 3.0 v6 156 2.0 ts '98 niet meer :75 3.0 V6 QV '90 , 75 3.0 V6 America '88 , sud 1.5 TI '83 , gtv 2.0 '83 , 75 2.0 carb '89 , 75 1.8 ts '90 , 164 2.0 ts '92 , 33 1.5 QV '90, 75 2.4 TD '90

Gebruikersavatar
kareltjeknetter
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 530
Lid geworden op: di dec 28, 2004 19:07
Locatie: prov.groningen

RE: Alfetta QO V6

vr mar 12, 2010 18:21

bij mijn alfetta v6 heb ik enkel de verstevigingsstukken aan de onderkant van de motorklep verwijderd om de boel te laten passen.....
-charles-
clk55amg
giulietta 1.4tb 170pk
Giulia 2.2jtdm 180pk ae

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6832
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Alfetta QO V6

vr mar 12, 2010 20:04

In Oss zegt hij... daar werk ik. 8) Zal eens even kijken, denk dat ik nog wel een thermostaat huis heb liggen. weet alleen niet meer aan welke kant de slang moet komen... volgens mij zit er namelijk verschil tussen die van de 75 en de 164.

Succes ermee!

Groeten Remco :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 950
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

RE: Alfetta QO V6

za mar 13, 2010 11:05

Hey , daar heb ik mijn Gtv altijd in onderhoud gehad tot ik het zelf ging doen. Goede garage! Hij vond miijn compressortje toen wel leuk :lol:
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Gebruikersavatar
indy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo dec 16, 2007 14:28
Locatie: Sneek

RE: Alfetta QO V6

za mar 13, 2010 11:36

Mooi project :thumbs: Ik ga dit zeker volgen
gehad 155 2.0

nu 75 indy V6!
GTV 916 2.0 TB

Gebruikersavatar
mathias
Full Member
Full Member
Berichten: 436
Lid geworden op: zo nov 30, 2008 19:24
Locatie: olsene /zulte(oost-vlaanderen) BELGIE

RE: Alfetta QO V6

za mar 13, 2010 11:57

mooie alfetta met een schitterende kleur,komt in orde =D>
gehad:
-155 1.7 ts (zwart)
-155 2.0 ts 16v(zwart)
-145 1.9jtd(zwart)
-147 1.9jtd(licht blauw)
-147 1.9jtd(wit)
-spider 1.8ts 16v--2.0ts 16v(geel)
-159 1.9jtd sw ti (wit)
nu
-75 1.8 TB (zwart) TE KOOP
scarbnr 6221

Gebruikersavatar
Romeo
Full Member
Full Member
Berichten: 432
Lid geworden op: do jan 06, 2005 13:58
Locatie: Arnhem

RE: Alfetta QO V6

ma mar 15, 2010 07:13

@Remco: Kom maar es langs dan om bij het projectje te kijken. Een keer na werktijd? Neem ik wel Pizza mee.
EN als er meer liefhebbers in de buurt zijn wordt het een informele koffieklets
Een Ducati op een aanhanger, is dat het paard achter de wagen spannen?
SCARB-lid
Alfa 156 GTA SW '02
Lancia Astura PF '39
BMW i3s
Ducati 888 SP5

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6832
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Alfetta QO V6

ma mar 15, 2010 18:59

Prik maar een keer een datum zou ik zeggen... :) :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.


Gebruikersavatar
Romeo
Full Member
Full Member
Berichten: 432
Lid geworden op: do jan 06, 2005 13:58
Locatie: Arnhem

RE: Alfetta QO V6

di mar 16, 2010 19:53

Volgende week woensdag (24 maart)?

Roelof is er dan toch 's avonds. Meer liefhebbers? Zou gezellig zijn.

Dinsdag weer even geweest. Roel had het druk afgelopen week, dus even geen vooruitgang, maar dat is ook afgesproken. Het is uiteindelijk een hobbyproject, min of meer, dus serieus werk gaat voor.

Ik heb de inlaatbuizen meegenomen, dan kan ik ze een beetje inkorten thuis.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Romeo op wo mar 17, 2010 08:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Een Ducati op een aanhanger, is dat het paard achter de wagen spannen?
SCARB-lid
Alfa 156 GTA SW '02
Lancia Astura PF '39
BMW i3s
Ducati 888 SP5

Terug naar “Projecten”