Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

wo mar 10, 2010 22:11

Ik dacht altijd dat flensaansluiting = kat en schuifaansluiting = middendemper. Als je er vanuit gaat dat een 16v nooit zonder kat is geleverd (?) dan bestaat het 16v spruitstuk dus alleen maar met flens.

Voor wat betreft het oppakken, heb je hem al een keer laten rollen? Valt daar niet nog wat te halen?
De 16V is ook zonder kat geleverd zowieso in België dus waarschijnlijk in Italië ook, niet in Nederland
Nee ik heb 'm nooit laten rollen, originele sproeierbezetting van een '87 1.7QV 8V nog. Hij pakt wel soepel op, hapert niet, doet niet inhouden maar hij is gewoon wat traag bij lage toeren dat valt voornamelijk op in langzame bochten in 2 omdat je dan toch maar niet terugschakeld naar 1. Dit werd ook altijd genoemd in testen indertijd en als belangrijkste nadeel van een 16v t.o.v. 8v genoemd, dus het zal wel zo horen.
Op dit spruitstuk zit een aansluiting voor een lambda sonde en voor mijn andere project (megasquirt op de 308 V8 ) heb ik een Innovate LC1 wideband lambda meetsysteem liggen, dan kun je het lucht/brandstofmengsel onder het rijden aflezen en dat zal ik dan maar eens op de Sud monteren om te zien of het mengsel bijvoorbeeld niet te arm is bij langdurig volgas rijden, iets dat ik nu nog niet goed durf.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
GTV42.0
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma feb 13, 2006 16:10
Locatie: Noordscheschut

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

wo mar 10, 2010 22:51

Vind dit een geweldige sud. Ook in de oude staat was deze zeer mooi en ben benieuwd hoe deze gaat worden.
GTV6 3.0 DRIVES YOU 2 PASSION!!!!

Gehad.
3x 33
2x 75
1x 155
2x 146
1x Alfetta sedan 2l
1x Alfetta GTV 2l
1x 156 2001
1x GTV6 2.5liter 1985
Nu;
1x 159 SW
1x Alfetta GTV6 3l 1982


database register.
Registerleider Alfetta GT GTV(6) en Giulietta 116

Jutte

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

wo mar 10, 2010 23:52

Volgens mij eens tegengekomen op de Roersingel,(in ,mijn groene 33 type 3) Echt respect voor dit project, en dat ook nog zo dicht in de buurt.

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

do mar 11, 2010 00:26

Volgens mij eens tegengekomen op de Roersingel,(in ,mijn groene 33 type 3) Echt respect voor dit project, en dat ook nog zo dicht in de buurt.
Hij staat altijd in de parkeergarage Oranjerie, als hij in gebruik is. En 33's kom ik niet vaak meer tegen, alhoewel er in Herten/Roermond een liefhebber rijdt met een volledig aangepakt net grijs exemplaar.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Jutte

Re: RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

do mar 11, 2010 01:07

Volgens mij eens tegengekomen op de Roersingel,(in ,mijn groene 33 type 3) Echt respect voor dit project, en dat ook nog zo dicht in de buurt.
Hij staat altijd in de parkeergarage Oranjerie, als hij in gebruik is. En 33's kom ik niet vaak meer tegen, alhoewel er in Herten/Roermond een liefhebber rijdt met een volledig aangepakt net grijs exemplaar.
Dan toch maar eens een kijkje gaan nemen daar, als ie weer klaar is,
Ik weet er geloof ik 5 a 6 te staan in regio Roermond,(33's spotten is een beetje hobby geworden :p) maar geen enkele echt mooie. Waaronder die van mij helaas door schade en financiën die het te hard nalaten om het te laten maken.

kloekloek
Newbie
Newbie
Berichten: 28
Lid geworden op: do sep 03, 2009 09:45
Locatie: Roermond

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

do mar 11, 2010 09:24

Super mooi Sudje!

Staat ook vaker in de Mariagardestraat toch? Heb er wel eens vaker bij staan kijken.
Als je een 156 V6 in de straat ziet staan ben ik dat :D

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

do mar 11, 2010 12:19

Super mooi Sudje!

Staat ook vaker in de Mariagardestraat toch? Heb er wel eens vaker bij staan kijken.
Als je een 156 V6 in de straat ziet staan ben ik dat :D
Ik woon op de Mariagardestraat maar sinds ik een abonnement op de parkeergarage heb staat ie daar altijd, scheelt in het aantal benodigde buitenspiegels per jaar.
156 V6 zijn er eigenlijk nog teveel om op te letten! En niet allemaal liefhebbers die een Sud als soortgenoot herkennen. Maar ik zie ze wel altijd, ik zal in de straat eens opletten.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
Ron artc380
Newbie
Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: zo jun 21, 2009 16:48

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

za mar 13, 2010 12:01

Wat een brute Sud is dit :blue_cool:

Gebruikersavatar
MDP
Guru
Guru
Berichten: 1313
Lid geworden op: vr dec 22, 2006 02:36
Locatie: Zuid-Limburg
Contacteer: Website Twitter

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

zo mar 14, 2010 11:52

Knap stukje werk, die wielranden! Voor de rest een heel net project. Ik hoop de Sud ooit eens te spotten in het mooie zuiden. :wink:

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

di mar 16, 2010 22:46

Vandaag de Lancia uitgehaald, hij deed het nog alleen maakt de waterpomp herrie hoop dat dat wegtrekt, maar daar ga ik voorlopig mee rijden, de Sud in de loods gezet voor de ombouw.
De wielranden afgelast, ze zijn nu veel groter dan nodig uiteindelijk worden ze zo groot als de kartonnen randen die ik eerder liet zien.
Aan de binnenkanten de lasnaad afgekit (geen foto van).
Afbeelding
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

di mar 16, 2010 22:54

Ik had ook nog de veren van de 3gats poten ingekort, de onderste winding eraf geslepen en weer vlak gemaakt maar het was niet zo goed gelukt als in het verleden en was niet meer recht, kortom zie er geen heil in en daarom ga ik toch maar 60mm veren bestellen die passen over de hoogteverstelbus die ik opgelast had. Dit heeft als voordeel dat deze veren een stuk kleiner in diameter zijn zodat ik mijn plan om de veerpoten verder naar buiten te monteren makkelijker kan uitvoeren, meer plaats. Ik wou eerst de originele veren gebruiken omdat deze icm de veerschotel een offset hebben, wat de zijdelingse krachten op de schokdemper verminderd waardoor deze langer mee zou moeten gaan, maar we zullen zien.
Veren zijn helemaal niet zo duur, mits je in 1 keer de goede besteld, ik denk nodig te hebben 10 inch lang onbelast en 150 pounds/inch. Was met mijn 92 kg (zware schoenen) op de originele ingekorte veer gaan staan en die zakte daardoor 32 mm oftewel 28 kg/cm.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
Kurp
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 955
Lid geworden op: vr feb 03, 2006 19:34

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

vr mar 19, 2010 12:45

Netjes gedaan! Het aanpassen aan de rondingen van de carrosserie zal nog een aardige klus zijn.
Maar als ik je Ferrari project zie gaat dat zeker lukken. Die heb je ook weer aardig te grazen gehad. :wink:
Ik ben benieuwd naar het vervolg.

P.S. De link naar je Lancia-project werkt niet meer...

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

wo mar 24, 2010 21:04

Netjes gedaan! Het aanpassen aan de rondingen van de carrosserie zal nog een aardige klus zijn.
Dat gaat wel meevallen, ik foetel een beetje. Ik teken de ronding zo goed mogelijk af op de auto met een marge van 1-4 mm, dat slijp ik dan uit, dan kan ik de nieuwe rand erin houden en aftekenen, dan maak ik inkepinkjes in de nieuwe rand om de 1-1.5 cm zodat ik allemaal lipjes heb die ik kan omvouwen en die vallen dan aan de achterkant tegen het originele scherm, waar ik gaatjes in boor die ik dan opvul met lassen, en langs de rand kan ik ook nog lassen, dan is het dubbel gelast dus stijf en kan een beetje plamuur geen kwaad, zal niet barsten.
Maar als ik je Ferrari project zie gaat dat zeker lukken. Die heb je ook weer aardig te grazen gehad. :wink:
Die heb ik maar even aan de kant gezet op de plaats waar de Lancia stond, was nog best zwaar duwen ook al zit de motor er niet in. Zal wel midlife crisis zijn dat ik liever even aan de Sud knutsel alsof ik nog steeds 21 ben, maar ik heb nu 3x 8 dagen vrij de komende 5 weken dan moet het Sudje toch weer klaar zijn en kan ik in de vakantie de 308 in elk geval spuitklaar hebben.
]Afbeelding
P.S. De link naar je Lancia-project werkt niet meer...
Wel, de Lancia zou eigenlijk geen project moeten zijn maar een kant en klare auto, maar er is altijd wel wat mee als ik 'm weer tevoorschijn haal. Maar vandaag was het lekker weer en met open dakje en toch altijd veel bekijks (surrogaat Ferrari) vergeef je 'm weer veel, ik ben nog een paar leuke 16inch "Kreuzspeichen" velgjes klaar aan het maken dat zal mooi staan op die auto en dan kan ik het setje Alpina velgen wat er nu op zit verkopen, en ook de Revolution Modern line 7.5x14 kunnen weg, zouden toch wat waard moeten zijn heb ik weer wat positieve cash flow.
Laatst gewijzigd door bert308 op wo mar 24, 2010 23:01, 2 keer totaal gewijzigd.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

wo mar 24, 2010 21:36

Flink bezig geweest, al is het meer zo'n processie van 3 stappen vooruit, 2 stappen terug. Ik had verbreders gemaakt voor de achteras, althans begonnen voor 1 kant, zie foto.
Afbeelding
Afbeelding
De originele naafdrager blijft intact, en de verbreder komt tussen as en naafdrager, de langsarmen komen tussen verbreder en naafdrager, de binnenplaat van de naafdrager wordt nu buitenkant van de langsarm. Voordeel: alles geschroefd, kan weer ongedaan gemaakt worden bij eventuele APK problemen (er mag veel voor de APK, dit ook, maar je weet nooit). Nadeel: de naafdrager wordt nu belast op buiging als het wiel tegen een hobbel komt of bij remmen omdat de langsarmen niet in hetzelfde vlak liggen als de naafdrager. Al zal het in de praktijk wel meevallen als je echt ergens zodanig tegenaan knalt dat er wat breekt had je de auto waarschijnlijk toch al niet meer onder controle. Maar belangrijker nadeel, de verbreding op deze manier was gewoon te groot, 40 mm. Het wiel valt dan zowat helemaal buiten de carosserie en dat ziet raar uit, optisch verwacht je dan een veel bredere band die ook nog een deel binnen de carroserie heeft. De auto moet toch een beetje serieus blijven en geen karikatuur daarom wou ik 25 mm verbreding ipv 40.
Iets anders verzonnen, een plaat van 6 mm dik (zeer dik dus) met aan beide kanten vulstukjes van 10 mm opgelast. Deze neemt de functie over als binnenste bevestiging voor de langsarmen (nadeel: van de originele naafdrager moeten de bevestigingen afgeslepen worden). De langsarmen buigen nu 13 mm naar buiten toe maar de voorste langere arm kon dit zo opvangen en de korte achterste arm ook nadat ik een 6 mm spacer tussen arm en chassis had geplaatst. Wel, zie foto´s, deze oplossing geeft mij meer vertrouwen en de banden steken nu 25 mm uit buiten de plastic TI spatbord randen, als de nieuwe stalen randen erin zitten zal het niet eens opvallen dat er wat gebeurd is, het zal uitzien alsof het origineel had kunnen zijn, dat is tenminste de bedoeling.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

wo mar 24, 2010 21:49

Wel voorgaande post was sneller getypt dan gedaan, ben dagen met die achteras bezig geweest heb ook nog 1 graad negatief camber ingebouwd in de verbreders en het bleek dat het linker wiel niet parallel stond 2mm uitspoor ofzo was misschien al vantevoren dat krijg je met die buigzame plaatstalen wieldrager ipv mooie alu gietstukken maar dus zeker 10x gemonteerd en weer eraf gehaald. Ik had in mijn boutendoos (mandje eigenlijk) alle benodigde bouten maar die zijn nu zowat versleten daarom bij Remco `giulliettaevo` nieuwe besteld (bij voorbaat dank!). Dan ook nog bezig geweest met passen van de remklauwen, die Brembo kapjes blijven weg ziet echt niet uit omdat je er van boven inkijkt, laat de techniek maar voor zichzelf spreken. Het originele handremmechanisme op de 166 klauw past niet en komt verkeerd uit maar gelukkig kun je het handremheveltje in alle posities vastschroeven (heeft spiebaan) en een kabeloog op de asverbreder gelast, dat gaat goed komen relatief gemakkelijk.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Terug naar “Projecten”