Gebruikersavatar
TiTaTo
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 648
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Wilp

Motorblok Alfa 75 2.5QV reviseren

zo aug 09, 2009 21:23

Mijn Alfa 75 2.5QV heeft al sinds ik hem heb (3,5 jaar) een tikkend/kloppend geluid met het motortoerental mee. In eerste instantie lag de verdenking op de cardanas (zie ook dit topic), dit leek ook duidelijk hoorbaar als je onder de auto luisterde, het leek van de achterste helft van de as te komen. Maar na uiteindelijk alle slijtdelen van de as te hebben vervangen is uiteindelijk geen blijvende verbetering opgetreden. Ook is er inmiddels een andere versnellingsbak/koppelinggroep onder gekomen (omdat ik hem weer origineel wilde maken) en ook dat maakte geen verschil qua getik.

Langzamerhand kwam de verdenking steeds meer op het motorblok te liggen, in het bijzonder de krukaslagers. Het geluid is bij koude motor niet/nauwelijks hoorbaar. Onlangs de proef op de som genomen en de cardanas eronderuit gehaald en de motor laten lopen, en inderdaad is het getik nog steeds aanwezig, zij het wat minder luid. Ik vermoed dan ook dat de holle cardanas het geluid versterkt heeft.

Filmpje van het geluid bij warme motor. Het geluid is het beste hoorbaar aan de zij/achterkant van het blok.
Overigens reageert zo'n blokje best fel, zo zonder cardan as ertussen. 8)

Plan is nu om het blok eruit te halen en de krukaslagers eens nader te bekijken, om daarna te beslissen wat er allemaal vervangen/gereviseerd zal worden.
Het blok lijkt verder in goede staat te zijn, afgaand op de loopeigenschappen en het olieverbruik (nihil). Kilometerstand van auto/blok weet ik niet zeker omdat ik het verleden van de auto verder niet ken, maar de teller staat momenteel op 80.000km. Wel lekt de achterste krukaskeering enigszins en moet de distributieriem vervangen worden.
Vandaag eerst nog maar eens de compressie gemeten, voordat ik het blok eruit ga halen. Resultaat:
cilinder 1: 12,8bar
cilinder 2: 13,5bar
cilinder 3: 13,2bar
cilinder 4: 12,6bar
cilinder 5: 12,8bar
cilinder 6: 13,2bar
Lijken mij prima waarden, met niet teveel ondeling verschil.

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door TiTaTo op ma mei 24, 2010 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Alfa75 1.8 ‘86 -- 1750 Berlina ‘71 -- 159 SW 2.0jtdm '11

Alfa Nord
Guru
Guru
Berichten: 1111
Lid geworden op: vr jul 28, 2006 22:58
Locatie: Grou
Contacteer: Website

RE: Motorblok Alfa 75 2.5QV reviseren?

zo aug 09, 2009 21:27

Martijn,

Het geluid wat je hoort is zeer waarschijnlijk het achterste krukaslager, is een bekend euvel bij de V6. Hebben ze heel vaak en ze kunnen er gewoon heel oud mee worden! Ik weet een V6 die het ook heeft en die draait al meer dan 2 ton met dat geluid.

Gebruikersavatar
TiTaTo
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 648
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Wilp

Re: RE: Motorblok Alfa 75 2.5QV reviseren?

zo aug 09, 2009 22:50

Martijn,

Het geluid wat je hoort is zeer waarschijnlijk het achterste krukaslager, is een bekend euvel bij de V6. Hebben ze heel vaak en ze kunnen er gewoon heel oud mee worden! Ik weet een V6 die het ook heeft en die draait al meer dan 2 ton met dat geluid.
Richard, ermee doorrijden is wel een optie inderdaad, zeker als ze er oud mee kunnen worden. Zou ook nog met andere (dikkere) olie kunnen kijken of het minder wordt. Maar eerlijk gezegd ben ik na 3,5 jaar wel een beetje klaar met het getik en wil toch optimaal van mijn v6 geluid kunnen genieten. Maar goed, de cardanas ligt al los en ik wil toch de krukaskeerring vervangen, dus ik ga toch het blok er maar uit halen.
Alfa75 1.8 ‘86 -- 1750 Berlina ‘71 -- 159 SW 2.0jtdm '11

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6847
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Motorblok Alfa 75 2.5QV reviseren?

zo aug 09, 2009 23:39

Dan haal je toch alleen de krukas eruit om deze na te meten op slijtage? kun je meteen de krukas en drijfstanglagers vervangen.

Bespaar je je in ieder geval een koppakkingset mee... :wink: Als het olieverbruik nihil is zullen de cilinderboringen en zuigerveren nog wel netjes zijn. Een oude 3.0 van mij had na dik 3 ton nog nette boringen en nauwelijks olieverbruik. :)

Succes ermee!!
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4160
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: Motorblok Alfa 75 2.5QV reviseren?

ma aug 10, 2009 19:33

Klepseals zijn toch eerder de boosdoeners van olieverbruik bij deze motoren?
Zijn in elk geval ook nog o.k. dus!

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6847
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Motorblok Alfa 75 2.5QV reviseren?

ma aug 10, 2009 19:35

klopt, klepseals en de geleiders ook. :wink:

zuigerveren en boringen zijn meestal wel in een goede staat.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
TiTaTo
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 648
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Wilp

RE: Motorblok Alfa 75 2.5QV reviseren?

ma aug 10, 2009 21:30

Was mijn gedachte/hoop inderdaad ook, om met relatief bescheiden middelen het blok weer naar mijn zin te maken. We zullen zien.
Vandaag ben ik al een klein beetje opgeschoten met het loskoppelen van o.a. inlaat en koelsysteem.
Alfa75 1.8 ‘86 -- 1750 Berlina ‘71 -- 159 SW 2.0jtdm '11

Gebruikersavatar
TiTaTo
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 648
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Wilp

RE: Motorblok Alfa 75 2.5QV reviseren?

di aug 11, 2009 21:29

Weer een beetje opgeschoten met het loshalen van alles waarmee het blok aan de auto vastzit. Toch wel flink wat meer werk dan een 4 cil. carbs blok uitbouwen, maar ik doe het op mijn gemak.
Klopt het trouwens dat je de dynamo niet kan verwijderen zonder het blok te liften? :shock:
Foto zoals ie er nu bijstaat:

Afbeelding
Alfa75 1.8 ‘86 -- 1750 Berlina ‘71 -- 159 SW 2.0jtdm '11

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Motorblok Alfa 75 2.5QV reviseren?

wo aug 12, 2009 17:59

Klopt het trouwens dat je de dynamo niet kan verwijderen zonder het blok te liften? :shock:
Nee. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

Re: RE: Motorblok Alfa 75 2.5QV reviseren?

wo aug 12, 2009 18:50

Klopt het trouwens dat je de dynamo niet kan verwijderen zonder het blok te liften? :shock:
Nee. :wink:
Maar echt fijn sleutelen is anders. Ik denk dat Alessandro nog kleinere handen heeft dan ik ;)

Gebruikersavatar
TiTaTo
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 648
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Wilp

Re: RE: Motorblok Alfa 75 2.5QV reviseren?

wo aug 12, 2009 20:57

Klopt het trouwens dat je de dynamo niet kan verwijderen zonder het blok te liften? :shock:
Nee. :wink:
Maar echt fijn sleutelen is anders. Ik denk dat Alessandro nog kleinere handen heeft dan ik ;)
Maar dan halen jullie waarschijnlijk de complete onderste bevestigingsbeugel van het blok af door de 3 moeilijk bereikbare moeren los te draaien? Ik probeerde de grote onderste bout (waar de dynamo om scharniert) er uit te halen, maar dat kan niet omdat deze te lang is (komt tegen de dwarsbalk aan). Op zich voor mij nu geen probleem, dan doe ik het wel als het blok eruit is. Maar voor het vervangen van alleen je dynamo is het niet echt handig.
Alfa75 1.8 ‘86 -- 1750 Berlina ‘71 -- 159 SW 2.0jtdm '11

Gebruikersavatar
Dickamerica
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 850
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:51
Locatie: Westcoast
Contacteer: Website

RE: Motorblok Alfa 75 2.5QV reviseren?

do aug 13, 2009 12:22

Als je er beetje routine in krijgt wissel je de dynamo in 45 min :wink:

Ik had indertijd de mijne laten reviseren toen er een vers blok in ging;die is dus in 2 maanden tijd 2 keer stuk gegaan;wel garantie etc,maar je moet em er wel ff steeds uitlepelen,.
Ik haalde de onderste beugel los ja van onder af,handigste/snelste is ook op een brug om de dynamo te wisselen.

Wbt je je hamergeklop;dat zijn de krukaslagers,is een bekende kwaal van de v6-en en word ie oud mee,maar ik vind het ook geen gehoor.

Het is ff flinke klus,want het is niet van onderaf te doen met ingebouwd blok,snelste/handigste is toch ff eruit takelen en als je blok verder ok is qua compressie/olieverbruik,gewoon lekker alleen de krukaslagers vervangen en je bent weer het ventje :wink:

suc6!
90 2.5 Qo grigio medio/pelle grigio 1987

Gebruikersavatar
TiTaTo
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 648
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Wilp

RE: Motorblok Alfa 75 2.5QV reviseren?

za aug 22, 2009 18:50

Weer een (foto)update, vandaag het blok eruit getakeld:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Alfa75 1.8 ‘86 -- 1750 Berlina ‘71 -- 159 SW 2.0jtdm '11

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6847
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Motorblok Alfa 75 2.5QV reviseren?

za aug 22, 2009 22:54

Die motorruimte ziet er helemaal niet verkeerd uit :) . Best mooi schoon nog eigenlijk. Veel van mijn 75's waren een heel stuk smeriger... :oops:

Dat is trouwens echt een vervelend karweitje :evil: , het schoonmaken van de motorruimte. Zelf deed ik het meestal met een grote harde kwast en een hoop diesel. :)

Succes.... :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Motorblok Alfa 75 2.5QV reviseren?

za aug 22, 2009 23:00

Weergaloos goede uitvinding hé, wasknijpers! :bigggrin:

Serieus: lekker bezig zo! :thumbs: Mooi kraantje ook. 8)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Terug naar “Projecten”