Gais
Junior Member
Junior Member
Berichten: 80
Lid geworden op: do mar 10, 2005 13:02
Locatie: Hilversum

Eindelijk een Alfetta

za aug 08, 2009 15:46

Ik ben al jarenlang liefhebber van Alfa Romeo en in het bijzonder de Alfetta, ingegoten door mijn oom en daarnaast nog vele kilometers meegereden in de 90 van zijn broertje. Ruim een half jaar geleden werkte ik bij een raceteam en werd het toch echt eens tijd om mijn autopasje (naast motorrijbewijs) te halen. Helaas kon ik toen geen Alfetta binnen mijn budget vinden (had ook nog roestvrees) en ben ik maar begonnen met een BX GTi. Die BX zat iets meer werk aan dan verwacht maar wel als resultaat dat ik nu de juiste spullen heb en nog belangrijker, ervaring met lassen aan auto's. Daarbij ook het lef gekregen om dit soort projecten aan te pakken.
Toevallig zag ik vorige week een advertentie staan van een Alfetta hier in de buurt, lekker naief een afspraak gemaakt om gewoon even te kijken. Het vervolg laat zich raden :lol:

Het is dus een Alfetta 1.8 uit 1974 geworden. Kon de auto op de brug bekijken en de bodem, ophangpunten en kriksteunen zijn gewoon hard. Dorpels zijn aan de onderkant krokant, bovenste paravan rot (de onderste heeft helemaal niks), deuren rot (twee betere zijn al besproken), rond de voorruit, gootje onder motorkap krokant, gootje bij de achterklep en nog wat plekjes her en der. Enige reparatie die ik kon vinden was bij de binnenschermen helemaal bovenaan. Al met al denk ik dat ik nog een vrij goede Alfetta heb, zit natuurlijk een hoop werk aan maar daar was de prijs ook naar (en je weet wat je hebt wat bij een slecht opgeknapte maar de vraag is)
Technisch staat ze er ook behoorlijk goed bij, motortje loopt wat rijk maar klinkt en voelt verder goed, versnellingsbak schakelt goed, ophanging voelt redelijk goed aan, nieuwe radiateur, remmen moeten wel even ontlucht worden en verder gewoon APK tot 2011.

Binnenkort eerst maar even een beurtje en de harde plekken behandelen, het aanpakken van de roestplekken ga ik stukje bij beetje doen zodat ik tussendoor lekker kan rijden. En nee, ze wordt niet matzwart en verlagen zit er ook niet in anders kom ik de wijk niet meer in.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Moet er overigens nog even aan toevoegen dat ik dit een van de leukste forum's vind, zit ook op het Citroen-forum maar daar wordt ik niet echt vrolijk van.

Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1194
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

RE: Eindelijk een Alfetta

za aug 08, 2009 15:54

Leuk project
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Gebruikersavatar
midas
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 527
Lid geworden op: zo aug 21, 2005 19:36
Locatie: Breda
Contacteer: Website

RE: Eindelijk een Alfetta

za aug 08, 2009 15:55

Tof dat jij hem gaat opknappen. Ik heb er ook een rondje in gereden en hij reed erg lekker!! Stuurde prima en schakelen was helemaal super goed! Alleen de remmen hebben volgens mij wel wat aandacht nodig, maar het kan ook zijn gewoon eens lekker een maantje toeren en dat ze dan al weer veel beter werken. Voor mij zat er net iets te veel werk aan. Ik heb er ook ff onder gelegen maar toen ik mijn vinger door de dorpel heen drukte besloot ik hem te laten staan. (ik kan nog niet lassen) Maar gelukkig heb je dit zelf ook allemaal gezien. Verder echt een mooi bakkie dat heerlijk rijd en ook nog eens 2 jaar APK heeft!

Veel plezier

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: Eindelijk een Alfetta

za aug 08, 2009 15:59

Het mooiste type alfetta, veel succes met restauratie. :thumbs:

Natuurlijk ook even HIER aanmelden voor nog meer Alfetta's. :D

Gais
Junior Member
Junior Member
Berichten: 80
Lid geworden op: do mar 10, 2005 13:02
Locatie: Hilversum

RE: Eindelijk een Alfetta

za aug 08, 2009 16:27

Remmen zijn inderdaad ver onder de maat, pedaal gaat bijna tot de bodem en remkracht valt tegen (toen ik weer in de BX stapte zat gelijk tegen het raam geplakt :P) Eerst maar eens verse vloeistof en ontluchten proberen.

Wel gelijk een vraag die ik nog vergeten was om te stellen, gaat er gewoon Euro95 zonder loodvervanger in?

Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

RE: Eindelijk een Alfetta

za aug 08, 2009 16:33

Nee, er moet 98 in... Eigenlijk met lood maar dat is niet te krijgen..
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Gebruikersavatar
De Block
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2660
Lid geworden op: za jan 15, 2005 14:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Eindelijk een Alfetta

za aug 08, 2009 17:17

Heb hem vandaag bij Tom zien staan. Leuk apparaat!
Loud pipes save lives.
Bertone 2000 '75, 159 TI '10, 916 Spider 2.O TS '97
Projecten: Turbo....
Ex: Bertone 2000 '73, 33 1.5 ie '92, Alfetta GTV 2.0 '78, 147 1.9 JTD '05, Spider 1.6 '89, 159 2.2 JTS '07

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1771
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

RE: Eindelijk een Alfetta

za aug 08, 2009 17:39

lijkt de Alfetta uit Woudsend :?:

leuke wagen, heb er toen omheen gelopen, was toen nog zonder APK, en voor interessante prijs :wink:

succes met je project en veel plezier ermee.
rijd zelf nu bijna een jaar met een Alfetta, en heb er nog steeds veel schik mee 8)
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 TwinSpark '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
75 1.8 ie 1990

non alfa
vw spijlbus '64-2.0
vw variant 1972 2.0
scarb 5082

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2156
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

RE: Eindelijk een Alfetta

za aug 08, 2009 18:14

Leuke kleur voor een Alfetta!!

Gefeliciteerd! :D

Ik zie een blauw interieur.

Als je daar wat van nodig hebt kun je bij mij een compleet blauw interieur gratis ophalen!

Anders gaat het binnenkort naar de vuilnisbelt!

Ik heb eventueel ook wel een leuk setje Stil velgen voor je daar kunnen de standaard banden op!

De velgen hoeven niet de wereld te kosten.

Voor het idee mijn Alfetta met de velgen die ik bedoel:

Afbeelding

Laat maar weten.

gr Jan

Gais
Junior Member
Junior Member
Berichten: 80
Lid geworden op: do mar 10, 2005 13:02
Locatie: Hilversum

Re: RE: Eindelijk een Alfetta

zo aug 09, 2009 16:08

Nee, er moet 98 in... Eigenlijk met lood maar dat is niet te krijgen..
Duidelijk, had er een paar liter 95 in gegooid om thuis te komen. Als ik weer ga rijden vul ik haar wel weer af met 98. Tweede auto die om 98 vraagt :P
lijkt de Alfetta uit Woudsend :?:
leuke wagen, heb er toen omheen gelopen, was toen nog zonder APK, en voor interessante prijs :wink:
succes met je project en veel plezier ermee.
rijd zelf nu bijna een jaar met een Alfetta, en heb er nog steeds veel schik mee 8)
Durf niet te zeggen of deze uit Woudsend komt, de man van wie ik haar gekocht heb had haar maar een paar maanden. Ik denk dat ik er wel iets meer voor heb betaald maar daartussen zijn de donuts, luchtfilter en bougies vervangen. Ook zijn er nieuwe binnenste lampjen in gekomen en is alles weer werkend gemaakt.

Topic van je Alfetta heb ik ook gelezen en stiekem vind ik haar nog iets leuker dan de mijne, door de enkele koplampen, ronals en verlaagd.
Leuke kleur voor een Alfetta!!
Gefeliciteerd! :D
Ik zie een blauw interieur.
Als je daar wat van nodig hebt kun je bij mij een compleet blauw interieur gratis ophalen!
Anders gaat het binnenkort naar de vuilnisbelt!
Ik heb eventueel ook wel een leuk setje Stil velgen voor je daar kunnen de standaard banden op!
De velgen hoeven niet de wereld te kosten.
Voor het idee mijn Alfetta met de velgen die ik bedoel:
Laat maar weten.
gr Jan
Als er een nette bestuurderstoel (en werkende rails) bijzitten wil ik je graag van dat interieur afhelpen ;) Velgen zijn momenteel mijn laatste zorg, daarnaast vind ik de stalen wielen helemaal niet verkeerd eigenlijk.

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2156
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

RE: Eindelijk een Alfetta

zo aug 09, 2009 18:06

Kom het interieur astublieft halen ik vind weggooien zonde maar ik moet uit mijn opslag vandaan en weet niet waar ik het laten moet.

Er zitten 2 rechter stoelen bij waarvan de zitting in perfecte staat is kun je op een linker stoel zetten.

Verder een knappe achterbank en 1 linkervoorstoel en deurpanelen maar die zijn niet zo mooi.


gr Jan

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1771
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

RE: Eindelijk een Alfetta

zo aug 09, 2009 20:01

ten eerste , dank je de mijne weet te waarderen 8)

ten tweede even naar foto's gezocht die ik toen gemaakt heb, en ja het is de auto uit Woudsend :wink:
stond daar al jaren stil en zonder APK dus prijs is niet te vergelijken, nu is ze APK klaargemaakt

blij dat ze iig. niet voor onderdelen is gegaan :wink:

in topic over Alfetta foto's gezocht van jan1300 kom je haar ook nog tegen :)
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 TwinSpark '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
75 1.8 ie 1990

non alfa
vw spijlbus '64-2.0
vw variant 1972 2.0
scarb 5082

Gais
Junior Member
Junior Member
Berichten: 80
Lid geworden op: do mar 10, 2005 13:02
Locatie: Hilversum

RE: Eindelijk een Alfetta

zo aug 09, 2009 20:37

jan1300, waar ergens ligt het interieur? Deze week gaat in ieder geval niet meer lukken, de week erna wel denk ik.

Gelijk even gezocht en gevonden. Als ik dat topic zie heb ik er zeker niet teveel voor betaald (toch fijn om te weten ;)) Vorige eigenaar wilde absoluut niet dat deze gesloopt zou worden.
Afbeelding
Afbeelding

Meer foto's van de 57-DG-53 zijn altijd welkom overigens, leuk om te hebben.

Zoek overigens nog een linkerspiegel, zit nu eentje om de raamstijl geklemd maar die beschadigt mijn a-stijl.

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2156
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

RE: Eindelijk een Alfetta

zo aug 09, 2009 21:02

Het interieur ligt in Oudkarspel NH

Afspraak maken svp via pb.

Voorkeur gaat uit van s'avonds of in het weekend.

Nog wat fotootjes van toen de auto in woudsend stond :

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


gr Jan

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Eindelijk een Alfetta

ma aug 10, 2009 22:39

Oh yeah, oude alfetta's rule!!! 8)

Ik rijdt met mijn Alfetta al zeker 15.000 km op euro 95. Voor een nordje geen enkel probleem. (zoek anders maar op dit forum, is vaker langsgekomen deze vraag :wink: )
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Terug naar “Projecten”