Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: Jens' 90 (double-0-seven ''uche uche'')

di mei 03, 2011 20:12

heb je m al ff geflusht jens?
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
Bartman
Guru
Guru
Berichten: 1138
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 11:45
Locatie: Vorden

Re: RE: Jens' 90 QO

di mei 03, 2011 23:40

Dan maar weer zo, toch echt weer helemaal anders dan zwart!
Afbeelding

Op den duur ook maar eens een andere motor klaar gaan zetten, want Q en James Bond (met hun snufjes) kunnen van mij leren. Olieverbruik valt wel mee, maar aan de rook te zien lijkt het 2 liter op 1000 kilometer. In de praktijk bij lange na nog geen liter op 1000 km.
Carterventilatie dicht of ergens anders een lek?
De neus van mijn Squadra is al jáááren oranje! ;)

Leuk racen met je Alfaatje? Squadra Italia!

www.squadra-italia.nl

Gebruikersavatar
Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma jun 04, 2007 17:43
Locatie: Wanneperveen

RE: Jens' 90 (double-0-seven ''uche uche'')

wo mei 04, 2011 01:07

@Bart-jan: Olie en luchtaanvoer systeem is allemaal in orde. Het moeten haast zuigerveren en klepgeleiders zijn. Kun jij me vertellen over het originele motorblok. Waar zat (vermoedelijk) de tik? Big end-lage ofzo? Ik loop met het idee om die motor weer op te lappen

@Hans: Dat is wel een idee om eerst even te doen. Heb jij er ervaring mee? Zo ja, Forte Motor Flush? Henk gebruikt het wel eens.
Laatst gewijzigd door Jens Hoorn op wo mei 04, 2011 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.
''Drive tastefully''

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Jens' 90 (double-0-seven ''uche uche'')

wo mei 04, 2011 10:34

Jens, hoe denk je met flushen je olie verbruik terug te dringen?

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: Jens' 90 (double-0-seven ''uche uche'')

wo mei 04, 2011 11:16

@Bart-jan: Olie en luchtaanvoer systeem is allemaal in orde. Het moeten haast zuigerveren en klepgeleiders zijn. Kun jij me vertellen over het originele motorblok. Waar zat (vermoedelijk) de tik? Big end-lage ofzo? Ik loop met het idee om die motor weer op te lappen
bij gas los of juist bij gasgeven rook?
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Dries
Member
Member
Berichten: 123
Lid geworden op: zo mar 19, 2006 19:26
Locatie: Schoonebeek

Re: RE: Jens' 90 QO

wo mei 04, 2011 14:14

Dan maar weer zo, toch echt weer helemaal anders dan zwart!
Afbeelding

Op den duur ook maar eens een andere motor klaar gaan zetten, want Q en James Bond (met hun snufjes) kunnen van mij leren. Olieverbruik valt wel mee, maar aan de rook te zien lijkt het 2 liter op 1000 kilometer. In de praktijk bij lange na nog geen liter op 1000 km.
Carterventilatie dicht of ergens anders een lek?

Van wie is die 145? beetje slecht te zien maar lijkt mij een groene toe. De oude van mij heeft er wel wat van weg. Was de XF-XT-79
Groet'n Dries

in bezit:
Audi A3 1.8T quattro

niet meer in bezit:
Alfa 33 1.4 IE Imola (GB-VN-30)
Alfa 145 1.4 TS 16v L (XF-XT-79)
Alfa 147 1.6 TS 16v Distinctive (50-GT-RB)
Alfa 33 1.3 junior (TK-52-VV)
SCARB nr. 4798

Gebruikersavatar
Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma jun 04, 2007 17:43
Locatie: Wanneperveen

RE: Jens' 90 (double-0-seven ''uche uche'')

wo mei 04, 2011 18:50

Jens, hoe denk je met flushen je olie verbruik terug te dringen?

Grtz,fRank
Olieverbruik hoeft niet per se naar beneden, dat is niet anders. Maar ik ben te goedgelovig, en hoop altijd dat die rommel van Forte de zuigerveren los maak, en/of reinigt. Ik heb er te weinig ervaring mee om er een oordeel over te geven. Maar op mijn werk zijn we bijvoorbeeld groot fan van de dieseltoevoeging van Forte. Daarmee vullen we de brandstoffilters. Is toch even een reiniging voor pomp, filterhuis, leidingen en verstuivers. Het is natuurlijk wishfull thinking maar misschien heeft Forte wel mee goeie middeltjes. Niet geschoten is altijd mis.

Maar vermoedelijk doe ik het niet eens, want deze olie zit er net in en de motor is niet vuil vanbinnen. Slijtage is natuurlijk gewoon slijtage, snap ik ook.

@alfaqv75: Rook bij gasgeven, en bij heet worden in bijv. de file.

@Dries: Die 145 is van mijn moeder. Dit is trouwens een oudere, en nog een boxer!
''Drive tastefully''

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Jens' 90 (double-0-seven ''uche uche'')

wo mei 04, 2011 19:26

Ok maar een reinigstoevoeging voor t brandstofsysteem is wel ff wat anders dan zo'n middeltje waarmee je allemaal taaie ouwe rommel in je blok losweekt...Daar schiet je qua olieverbruik niks mee op.
Idd slijtage is slijtage.

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma jun 04, 2007 17:43
Locatie: Wanneperveen

RE: Jens' 90 (double-0-seven ''uche uche'')

wo mei 04, 2011 21:15

Ik heb nog een V6. Die gaat binnenkort op een bokkie en uit elkaar. Niet reviseren, dat is een te groot woord. Meer toepasslijk is opknappen.
''Drive tastefully''

Gebruikersavatar
Jurian
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2477
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 01:34
Locatie: Heerhugowaard

Re: RE: Jens' 90 (double-0-seven ''uche uche'')

wo mei 04, 2011 21:17

Ik heb nog een V6. Die gaat binnenkort op een bokkie en uit elkaar. Niet reviseren, dat is een te groot woord. Meer toepasslijk is opknappen.

Rijklaar maken dus en geen A-label winnen :wink: Ik vind de velgen trouwens lekker smaakvol staan zo weer met die dikke banden eronder :thumbs:
"It's a 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark and we're wearing sunglasses ..." 8)

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2156
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

Re: RE: Jens' 90 (double-0-seven ''uche uche'')

wo mei 04, 2011 21:18

Jens, hoe denk je met flushen je olie verbruik terug te dringen?

Grtz,fRank
Olieverbruik hoeft niet per se naar beneden, dat is niet anders. Maar ik ben te goedgelovig, en hoop altijd dat die rommel van Forte de zuigerveren los maak, en/of reinigt. Ik heb er te weinig ervaring mee om er een oordeel over te geven. Maar op mijn werk zijn we bijvoorbeeld groot fan van de dieseltoevoeging van Forte. Daarmee vullen we de brandstoffilters. Is toch even een reiniging voor pomp, filterhuis, leidingen en verstuivers. Het is natuurlijk wishfull thinking maar misschien heeft Forte wel mee goeie middeltjes. Niet geschoten is altijd mis.

Maar vermoedelijk doe ik het niet eens, want deze olie zit er net in en de motor is niet vuil vanbinnen. Slijtage is natuurlijk gewoon slijtage, snap ik ook.

@alfaqv75: Rook bij gasgeven, en bij heet worden in bijv. de file.

@Dries: Die 145 is van mijn moeder. Dit is trouwens een oudere, en nog een boxer!
Forte motorflush heb ik in het verleden leuke resultaten mee geboekt!
Verkleefde zuigerveren kunnen natuurlijk leiden tot compressieverlies en olieverbruik.
Ik heb met motorflush bij een Bertone wel een compressieverhoging behaalt .
Daarna met Gastreatment de kop gereinigd en voor en na met een endoscoop bekeken het resultaat was geweldig motor inwendig mooi schoon maar de Alfa liep als een krant moest wel even geheel opnieuw afgesteld.
Het resultaat wat je kan boeken hangt erg af van de staat van de motor.
Dit is natuurlijk wel te meten(compressie voor en na) en te bekijken (bv met een endoscoop).

Motorflush weleens gebruikt in een versnellingsbak die hakerig schakelde half uurtje ope de brug in zijn twee laten draaien en daarna ververst je weet niet wat je meemaakt.

Laat de vertegenwoordiger van Forte zijn kunsten maar vertonen zijn ze gek op.
Ook leuk voor op een technische meeting.

Voor diesel is Forte diesel fuel conditioner het product werkt echt.
Houd het brandstofsysteem brandschoon.

Om verdere opmerkingen te voorkomen NEE ik heb geen aandelen bij Forte.

gr Jan

Gebruikersavatar
Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma jun 04, 2007 17:43
Locatie: Wanneperveen

RE: Jens' 90 (double-0-seven ''uche uche'')

wo mei 04, 2011 23:28

En weer een positief verhaal over Forte. Dat wil toch wel iets zeggen :roll:
''Drive tastefully''

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: Jens' 90 (double-0-seven ''uche uche'')

wo mei 04, 2011 23:37

Psies!
Ik durf er een sok om te verwedden dat jur z'n ex-155 niet weer kent. Forte heeft nml ook een leuk truukje bij mn 3 ton oude 155 uitgehaald. Olieverbruik gereduceerd en merkbaar fijner lopen.
Overigens was dat blok zo vervuild dat we in de kop nog met wattenstaafjes en doeken aan de gang zijn gegaan...

In een motorblad hebben ze het getest op een oude yamaha, waren ze errg positief over!
in dit geval dus weldegelijk: Baat het niet...
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Jens' 90 (double-0-seven ''uche uche'')

do mei 05, 2011 00:10

Ik heb bij een audi a4 1.8 turbo gezien wat t deed...

Vooropgesteld, de auto had langere tijd geen echt serieus onderhoud gehad toen deze bij de dealer geflushed werd (waarom en met welk middel is me niet bekend) en olie ververst. Uiteraard, daar zal een hoop zooi uitgekomen zijn. Motor is met verse olie en filter weer naar de eigenaar gegaan die na een paar dagen merkte dat 'de gang er uit was'.
Kwam ermee bij mn maatje die monteur is (garage onderhoud was nl nogal pijnlijk voor de knip :lol: ) Hij constateerde dat de turbo ermee opgehouden was. Ding uitgebouwd en deze bleek zo vast als een huis te staan, nah dat kan natuurlijk.

Ruilturbo opgescharreld (auw :( ) en t ding er aan geschroefd, starten, lopen, rare schurende snerp uit de turbo bij opspoelen, dus gelijk motor stilgezet.
Bleek de hele olieaanvoerleiding van de turbo vol te zitten met drab en rommel! Dat flushen doet dus inderdaad wat met een vervuilde motor, nl alle troep die er van binnen aanhangt los weken en in de olie terecht laten komen... :roll:
Wellicht was eea te voorkomen geweest door enkele keren na elkaar te verversen maar dat was niet gebeurd, ook had de dealert hier niets over verteld zover ik weet.

Ik zeg dus niet dat t spul niet werkt, au contraire, maar misschien is het middel erger dan de kwaal... :idea:

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
Jurian
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2477
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 01:34
Locatie: Heerhugowaard

Re: RE: Jens' 90 (double-0-seven ''uche uche'')

do mei 05, 2011 00:32

Psies!
Ik durf er een sok om te verwedden dat jur z'n ex-155 niet weer kent. Forte heeft nml ook een leuk truukje bij mn 3 ton oude 155 uitgehaald. Olieverbruik gereduceerd en merkbaar fijner lopen.
Overigens was dat blok zo vervuild dat we in de kop nog met wattenstaafjes en doeken aan de gang zijn gegaan...

In een motorblad hebben ze het getest op een oude yamaha, waren ze errg positief over!
in dit geval dus weldegelijk: Baat het niet...
Moa ik heb sokken zat, maar ben wel benieuwd. Je begon aan het blok idd de km's te voelen ...
"It's a 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark and we're wearing sunglasses ..." 8)

Terug naar “Projecten”