Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: 75 america 310pk 420nm

vr aug 23, 2019 18:14

Wat is trouwens t beste om nu eerst aan te passen ivm de weg ligging?
Even 15 minuutjes naar Volkel rijden en daar 2k stukslaan ;)

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 950
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

Re: 75 america 310pk 420nm

za aug 24, 2019 21:53

Hij is snel maar je kan ook ovedrijven. 15min ga ik niet halen. Maar je zal ook wel niet weten dat ik verhuist ben naar Hapert. :lol:

Wat krijg ik trouwens voor 2k? Een intrax onderstel?
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1764
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

Re: 75 america 310pk 420nm

zo aug 25, 2019 18:26

voor 2K krijg je nog geen F16 vleugels :mrgreen:

1K2 en 4-weg ws ook niet voor 2K :roll: dus ws RSA set..

maar idd, rijdt het wel super, rijd zelf met 1K2 , en gecamberde achteras

zo een instelbare stanTT achteras, is super vet, maar logischerwijs, ook een hoop geld..

rijdt met de Alfetta gewoon met een budget oplossing
dikke stabi voor
bilstein schokbrekers voorzijde
koni rood achterzijde
casterkogels
watt-stangen in de kogels
en dion centrale in de kogel zou nog moeten..(ligt wel ergens)

en rijdt ook al leuk/lekker

als je verder gaat wordt het
achteras camberen of mooier die van stan
Intrax 1K2 of 4-weg coil-overs
fancy draagarmen voorzijde met uniball, wat wel wat tijd en moeite kost, om knap rijdend te krijgen schijnt het ?

blijft een super vet project, die motor in je mooie 75 :thumbs:
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 TwinSpark '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
75 1.8 ie 1990

non alfa
vw spijlbus '64-2.0
vw variant 1972 2.0
scarb 5082

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: 75 america 310pk 420nm

zo aug 25, 2019 20:52

Wat Stephen zegt... :thumbs:

Remmen en goede banden niet vergeten. Setje semi slicks heeft meer effect als je denkt. :wink:

Kunt natuurlijk zelf een voorwielophanging en achteras maken als je je verveelt. :mrgreen:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: 75 america 310pk 420nm

zo aug 25, 2019 21:11

goede oplossing voor achter is PU voor de DeDion as en de watt stangen. wordt t ook harder van, maar stukken goedkoper dan alles in fatsoenlijke (!!) kogels

En idd, voor 2k heb je net een RSA set. voor vergelijkbaar geld heb je het instap setje van Ron Simons

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5574
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: 75 america 310pk 420nm

ma aug 26, 2019 12:05

zon instelbare achteras ziet er heel gelikt uit, maar los ervan dat er waarschijnlijk heel veel tijd (en geld in de zin van trackdays en bandenslijtage) in gaat zitten de optimale afstelling daar te vinden (waarvoor je ook nog goed moet weten waar je mee bezig bent en in staat moet zijn te vertalen naar de afstelling wat je voelt aan de auto) denk ik dat hetzelfde geld elders in de auto investeren meer oplevert. Achteras op wat camber en toespoor zetten bereik je al heel veel mee.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1764
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

Re: 75 america 310pk 420nm

ma aug 26, 2019 21:51

Wat Stephen zegt... :thumbs:

Remmen en goede banden niet vergeten. Setje semi slicks heeft meer effect als je denkt. :wink:

Kunt natuurlijk zelf een voorwielophanging en achteras maken als je je verveelt. :mrgreen:
Ohja haha
beide trans/axles staan op semi´s
carbon Lorraine CL5 blokken,
en de 75 met 305mm remmerij
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 TwinSpark '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
75 1.8 ie 1990

non alfa
vw spijlbus '64-2.0
vw variant 1972 2.0
scarb 5082

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1764
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

Re: 75 america 310pk 420nm

ma aug 26, 2019 21:57

zon instelbare achteras ziet er heel gelikt uit, maar los ervan dat er waarschijnlijk heel veel tijd (en geld in de zin van trackdays en bandenslijtage) in gaat zitten de optimale afstelling daar te vinden (waarvoor je ook nog goed moet weten waar je mee bezig bent en in staat moet zijn te vertalen naar de afstelling wat je voelt aan de auto) denk ik dat hetzelfde geld elders in de auto investeren meer oplevert. Achteras op wat camber en toespoor zetten bereik je al heel veel mee.
kunt de instelbare as, juist makkelijk op de waarden zetten, die je ook met `gelastte dion` probeert te bereiken.. dat is juist het voordeel in mijn ogen.

de meestte gelastte assen, staan ook niet 100% zoals bedoeld, ondanks gelast in een mal. maar is wel stuk goedkoper, en werkt ook behoorlijk, indien goed gelukt.. en je kunt die dan gelijk wat breder zetten.. ik heb 8J wielen en spoorverbreders van een inch :mrgreen:
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 TwinSpark '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
75 1.8 ie 1990

non alfa
vw spijlbus '64-2.0
vw variant 1972 2.0
scarb 5082

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: 75 america 310pk 420nm

ma aug 26, 2019 22:49

Wat is trouwens t beste om nu eerst aan te passen ivm de weg ligging?

Tot zover zitten er caster kogels in, een 30mm voorstabi en rondom verlaagd. Hoeveel precies weet ik niet helaas...
Niet echt een super onderstelletje...

Draagarmen voor wil ik idd nog een keer doen. Zeker toen ik die mooie van Remco zag!
Wat het beste is om eerste aan te passen hangt ervan af wat je wilt met de auto, de toepassing.

Op mijn straat V6QV heb ik 30mm stabi voor (met originele rubbers) originele achterstabi, castorkogels voor, achteras met geuniballde wattstangen wyber en centrale punt voor zijn nog origineel rubber, voor originele 23mm torsiveren, achter RS veren 40kg/cm op maximale rijhoogte. Set gele koni's rondom. Waarvan de achterste revalved zijn door Frans Verbaas ivm de RS veren. Ik vind het wel prima voor op straat. Stug zat. (zal ook deels aan mijn banden liggen die volgens mij flink stugge wangen hebben) De zwaardere achterveren compenseren de dikkere voostabi en halen flink wat onderstuur weg. En helpen ook weer beetje tegen excessieve body roll natuurlijk. Eerste wat ik aan mijn onderstel set up nog zou willen aanpassen is setje echte schokdempers.
Ik zou dan setje Koni racedempers op maat laat maken bij Frans Verbaas met soort van milde asfalt rally set up. Minder state of the art dan Intrax maar ook stuk betaalbaarder en nog steeds maatwerk en veel beter/fijner dan een gewone gele koni of bilstein.
Als je auto primair voor circuit wilt gaan gebruiken moet je naar zwaardere voorveren (torsi danwel coilover) en is 40kg/cm achter te weinig.
Maar in dat geval is eerste aan te bevelen aanpassing een goede rolkooi, goede stoel en 6 punts gordel. :wink:

Jij hebt toch nog de orginele remmen?? Dat is echt het eerste waar ik wat aan zou doen. Die zijn voor een standaard 75TS maar net aan en dan nog alleen als alles op punt staat en met goede remblokken. In een standaard V6 vind ik ze al onder bemeten. Laat staan in jouw auto met 300 pk en wat extra gewicht ivm compressor en intercooler etc

NB vwb draagarmen. Als je bruikbare rijhoogte voor straatgebruik wilt handhaven hoef je uit geometrie oogpunt geen andere draagarmen te nemen. De hoofdreden voor de andere draagarmen op racers is geometrie bij extreme verlaging. Gewichtbesparing en evt meer spoorbreedte zijn (hele) leuke bonussen. Draagarmen van Remco zijn idd mooi. Want met een orginele fuseekogel die voor die belasting is ontworpen en voorzien is van stofrubber. Ipv geklooi met verkeerd belastte uniballs.

En voor een auto die op straat word gebruikt is een instelbare of verlastte achteras wel het laatste waar ik tijd en geld aan zou besteden. Voor een auto die af en toe voor een trackday word gebruikt ook trouwens. Alleen zinvol voor hardcore racer. Wel nice to have natuurlijk. :wink: En ook leuk om te maken. Maar dat is wat anders dan of het ook echt nut heeft.
Als je al iets met de achteras wilt doen dan is het eerste outboard remmen met een hydraulische handrem.
Veel betere oplossing dan geklooi met bakkoeling. Mijn mening. :D
En ja, ik weet dat jij ook bakkoeling hebt... :wink:
Enige waar bakkoeling goed voor is, is voor echte endurance races van een paar uur of als outboard remmen van het technisch reglement niet mogen.

Gr
DJ
Laatst gewijzigd door DJ op zo sep 01, 2019 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
FeleMele
Member
Member
Berichten: 140
Lid geworden op: wo aug 06, 2008 20:52
Locatie: Aartselaar

Re: 75 america 310pk 420nm

zo sep 01, 2019 10:32

Wat is trouwens t beste om nu eerst aan te passen ivm de weg ligging?

Tot zover zitten er caster kogels in, een 30mm voorstabi en rondom verlaagd. Hoeveel precies weet ik niet helaas...
Niet echt een super onderstelletje...

Draagarmen voor wil ik idd nog een keer doen. Zeker toen ik die mooie van Remco zag!
Wat het beste is om eerste aan te passen hangt ervan af wat je wilt met de auto, de toepassing.

Op mijn straat V6QV heb ik 30mm stabi voor (met originele rubbers) originele achterstabi, castorkogels voor, achteras met geuniballde wattstangen wyber en centrale punt voor zijn nog origineel rubber, voor originele 23mm torsiveren, achter RS veren 40kg/cm op maximale rijhoogte. Set gele koni's rondom. Waarvan de achterste revalved zijn door Frans Verbaas ivm de RS veren. Ik vind het wel prima voor op straat. Stug zat. (zal ook deels aan mijn banden liggen die volgens mij flink stugge wangen hebben) De zwaardere achterveren compenseren de dikkere voostabi en halen flink wat onderstuur weg. En helpen ook weer beetje tegen excessieve body roll natuurlijk. Eerste wat ik aan mijn onderstel set up nog zou willen aanpassen is setje echte schokdempers. En daar bedoel ik geen bilstein B6' en mee...
Ik zou dan setje Koni racedempers op maat laat maken bij Frans Verbaas met soort van milde asfalt rally set up. Minder state of the art dan Intrax maar ook stuk betaalbaarder en nog steeds maatwerk en veel beter/fijner dan een gewone gele koni of bilstein B6.
Als je auto primair voor circuit wilt gaan gebruiken moet je naar zwaardere voorveren (torsi danwel coilover) en is 40kg/cm achter te weinig.
Maar in dat geval is eerste aan te bevelen aanpassing een goede rolkooi, goede stoel en 6 punts gordel. :wink:

Jij hebt toch nog de orginele remmen?? Dat is echt het eerste waar ik wat aan zou doen. Die zijn voor een standaard 75TS maar net aan en dan nog alleen als alles op punt staat en met goede remblokken. In een standaard V6 vind ik ze al onder bemeten. Laat staan in jouw auto met 300 pk en wat extra gewicht ivm compressor en intercooler etc

NB vwb draagarmen. Als je bruikbare rijhoogte voor straatgebruik wilt handhaven hoef je uit geometrie oogpunt geen andere draagarmen te nemen. De hoofdreden voor de andere draagarmen op racers is geometrie bij extreme verlaging. Gewichtbesparing en evt meer spoorbreedte zijn (hele) leuke bonussen. Draagarmen van Remco zijn idd mooi. Want met een orginele fuseekogel die voor die belasting is ontworpen en voorzien is van stofrubber. Ipv geklooi met verkeerd belastte uniballs.

En voor een auto die op straat word gebruikt is een instelbare of verlastte achteras wel het laatste waar ik tijd en geld aan zou besteden. Voor een auto die af en toe voor een trackday word gebruikt ook trouwens. Alleen zinvol voor hardcore racer. Wel nice to have natuurlijk. :wink: En ook leuk om te maken. Maar dat is wat anders dan of het ook echt nut heeft.
Als je al iets met de achteras wilt doen dan is het eerste outboard remmen met een hydraulische handrem.
Veel betere oplossing dan geklooi met bakkoeling. Mijn mening. :D
En ja, ik weet dat jij ook bakkoeling hebt... :wink:
Enige waar bakkoeling goed voor is, is voor echte endurance races van een paar uur of als outboard remmen van het technisch reglement niet mogen.

Gr
DJ
Met wat voor velgen/bandenmaat rijd je op deze straat set-up, DJ?

Groeten Felice
Alfa Romeo 33 1.7 16V P4 - 1992
Alfa Romeo 156 sw 1.9 JTD 16v - 2005
Alfa Romeo 147 JTD 8v - 2004 ( 210 PK/430Nm)
Alfa Romeo Berlina 1750 - 1969
Alfa Romeo 75 TB Prima seria - 1986

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: 75 america 310pk 420nm

zo sep 01, 2019 14:27

Gewoon 205/50/15 op 7x15 ET25 velgen. De overbekende Ronals. Heb er voor het oog nog een spacerje achter de velgen zitten.

Met gele koni's en bridgestone potentza's met vermoedelijk flink stugge bandwangen vind ik hem stoterig zat zo voor straat gebruik. Je komt nu eenmaal niet overal biljartlaken asfalt tegen.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 950
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

Re: 75 america 310pk 420nm

zo sep 01, 2019 20:20

Zitten al GTA remmen onder voor, 305mm. Achter Ferodo ds2500. Bevalt prima voor mijn rijstijl.
Ik geloof juist niet in outboard remmen. Puur om t feit dat stralings warmte in mijn ogen wel mee valt. Een lucht laag isoleert best lekker.
Een hitte schild bij een middendemper is al genoeg om je lak er onder niet te doen verbranden.
En eerst liep de bak temp echt flink op bij wat drift werk waarbij je amper remt. Dit is nu helemaal onder controle.

Waar ik iig t veel last van heb is onderstuur. Daar wil ik wat aan doen. De grip achter vind ik echt goed. Bochten uit accelereren gaat geweldig als de banden warm zijn! Volgas , geen probleem. Vraag me niet hoe t kan. Rij op 16" Dunlop sportmax 205 50 achter en 45 hoog voor.

T moet een fijne straat auto blijven met wat trackday mogelijkheden. T mag best nog iets stugger maar geen keiharde auto.

Dus schokdempers,
Misschien wat camber voor. Is nu ook niet helemaal gelijk links/rechts.
Achterveren waarvan ik weet wat t is. Al kan ik t natuurlijk wel zelf na meten. Wel aardig wat body rol nu.
En betere bandjes dus.
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: 75 america 310pk 420nm

zo sep 01, 2019 21:54

Grip rechtuit is een vrij logisch gevolg van de as constructie. Met de de Dion as staan de banden recht op het asfalt en heb je het meeste contactoppervlak. Ook heb je redelijk wat gewicht achterin wat asdruk en dus grip oplevert. Goede grip door goede banden verbetert dit nog.

Meer camber voor icm dikke stabi in uniballs zal helpen. Misschien is het makkelijkste om nieuwe bovenste draagarmen te maken met een verstelmogelijkheid zodat camber makkelijker te stellen is.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 950
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

Re: 75 america 310pk 420nm

di nov 26, 2019 13:28

Goed plan remco van die draagarmen!

Hier weer een update:

Zuigerring slijper gemaakt voor mooie parallele sleuven:

Afbeelding

Roterende samenstelling:

Afbeelding


Verlicht vliegwiel:

Afbeelding

sumb baffle:

Afbeelding

Afbeelding
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 950
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

Re: 75 america 310pk 420nm

ma jun 01, 2020 17:44

We zijn weer klaar voor de APK! Alles lijkt goed en heb al wat test KM's afgelegd

Nog wat updates:

Kleinere waterpomp puly (10%) voor lagere temperaturen tijdens stationair met heet weer en file rijden. Dit in combinatie met de intercooler radiateur langs de motor radiateur moet volgens mij de oplossing zijn. Vol gas was nooit een probleem (altijd iets van rond de 82 graden)

Afbeelding

T onnuttige inlaat volume achter de gasklep gereduceerd voor betere stationair opvang. Werkt perfect nu! Heerlijk. Ook nog een doos in de supercharger beugel gelast om de luchtuitlaat van de charger zelf in de charger beter te flowen. Scheelt miscchien wat laaddruk. We gaan t zien.
Helaas alleen een foto van de uitlaat maar niet van de binnenzijde van de charger...

Voor:

Afbeelding

Na:

Afbeelding

Extra carterventilatie. Olie nevel geeft extra kans op t kloppen van de motor:

Afbeelding

Extra slang met natuurlijk nog netjes gemaakt worden.
Morgen bellen voor een apk afspraak :thumbs:
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Terug naar “Projecten”