Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 950
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

Re: 75 america

wo dec 30, 2015 22:22

Een paar kleine lekjes gedicht. Helaas geem meetbaar verschil in drukopbouw. 0,5 bar nu.
Kan me nog herinneren dat ik de nokkenas timing nog niet helemaal lekker had staan voor de reviesie.
Hier kan t dus ook nog aan liggen. Hij staat nu perfect maar dat is natuurlijk wel voor een atmosferisch blok. Ik denk dat ik nu tijdens de klepoverlap teveel 'druk' wegspoel. Als ik de nokken wat later time is er meer ruimte boven de zuigers om die lucht in op te slaan. Misschien wervelt t dan ook nog wat meer zodat de doorstroom slechter is en er dus minder verloren gaat. Leuke theorie maar testen en je weet t.

Hier mijn opstelling om te gaan spelen met de nokkenas timing. Jammer dat t een SOHC is.

Afbeelding


Ieder sreepje is een graad timing. Hij staat nu, niet op de foto, een graad later.

Ook nog een 30mm stabi gefixed. Werd een beetje simpel van dat overhellen. De eerste wegligging aanpassing op t verlagen na.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door gtv-racer op wo dec 30, 2015 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: 75 america

wo dec 30, 2015 22:53

Stabi ga je blij mee worden, org. botjes of uniballs naar de draagarmen?

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 950
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

Re: 75 america

wo dec 30, 2015 22:58

Orginele botjes. Hou van enig comfort :lol:
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

Re: 75 america

wo dec 30, 2015 23:02

Hmm, ik denk niet dat die nokkenastiming iets aan de laaddruk gaat veranderen.
Alleen al vanwege het feit dat hoogtoerige VTEC motoren ook prima reageren op turbo/compressor upgrades en de veronderstelling dat tamme nokkenastiming voor geblazen motoren het beste werkt, onwaar is.

Is die compressor van je nog wel fris?

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6833
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: 75 america

wo dec 30, 2015 23:19

Zou het verschil kunnen maken tussen een turbo en een compressor in dit geval? Bij de compressor heb je een toerental gerelateerde opbrengst van lucht. Je hebt immers een bepaalde opbrengst van lucht per omwenteling. Bij een turbo wordt de opbrengst van lucht geregeld door het laten ontsnappen van uitlaatgasenergie door de wastegate. Als je nu bv de overlap van de timing heel anders maakt zou je dat bij de compressor motor moeten zien aan de laaddruk, je verandert de flow door de motor waardoor er of meer of minder laaddruk ontstaat.Bij de turbomotor blijft de laaddruk gelijk, verschil is waarschijnlijk enkel in het opspoelen terug te vinden.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

Re: 75 america

do dec 31, 2015 09:11

Als de lucht"consumptie" van de motor toeneemt, neemt de laaddruk af met een compressor. Ook de mate van koeling scheelt, meer koeling is minder volumestroom dus lagere druk als alle overige factoren gelijk blijven.
Maar dan moet je wel heel gek doen met de nokkenasverstelling wil je daardoor een verschil zien.
Het is natuurlijk wel zo dat je met een turbo meer uitlaattegendruk hebt, dus minder snel mengselverlies door klepoverlap dan met een compressor.
Laatst gewijzigd door JS JTD op vr jan 01, 2016 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
alfachirurg
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 975
Lid geworden op: wo okt 03, 2007 13:19
Locatie: Nog wel
Contacteer: Website

Re: 75 america

do dec 31, 2015 10:48

Stabi ga je blij mee worden, org. botjes of uniballs naar de draagarmen?

Grtz,fRank
Tot dat het plaatwerk om de stabibevestiging gaat scheuren ben je er blij mee inderdaad
WWW.ALFACHIRURG.EU
Instagram: ALFACHIRURG


Nu: Alfetta GTV6 '86, Alfasud TiQv1.7ie '83,
Ducati 888 strada '93, 33 QV serie 1,
159 1.9JTDm SW ‘10.

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 950
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

Re: 75 america

do dec 31, 2015 10:51

We zullen zien. Zelf vind ik t ook een beetje een grijs verhaal en zal alleen testen t verschil laten zien. T is iig wel zo dat als je nokkenastiming later zet er meer ruimte in de verbrandingskamer is om lucht in op te slaan. Als er extra werveling daardoor is,is dat mooi meegenomen. Dan blijft die lucht beter in de cylinder....... :?
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: 75 america

do dec 31, 2015 11:51

Stabi ga je blij mee worden, org. botjes of uniballs naar de draagarmen?

Grtz,fRank
Tot dat het plaatwerk om de stabibevestiging gaat scheuren ben je er blij mee inderdaad
Duh, details, ik ken een kerel die echt heel goed is met plaatwerk en lasapparaat. :wink:
@ gtv-racer; originele botjes, watje... :jumping:

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 950
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

Re: 75 america

do dec 31, 2015 13:09

Haha, op naar de chirurg :wink:

Maar komt dat uitscheuren vaak voor. Heb er nog mooit van gehoord namelijk... :?
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: 75 america

do dec 31, 2015 16:36

Bij een 75 nog niet meegemaakt dat scheuren, heb er diverse gehad, met dikkere stabi.
De 116 serie schijnt daar meer last van te hebben, slappere neus.
Niet genoeg sleutel ervaring met 116 om ze de verschillen in constructie aan de voorkant tov 75 aan te geven.
Ea zal ook afhangen van de staat van de koets, roest en ongeval vrij, of met veel "ervaring".

Overhellen is idd een drama. Setje dikkere torsi veren is voor een V6 de mooiere oplossing. Wel duurder.

Voor een straatauto is uniballs zonde, en de (relatief) goedkope zijn ook binnen no time naar filistijnen. Dan hoor je ze in de auto rammelen. Is niks.
Maar originele rubbers of PU is ook niet alles.
Je zou kunnen overwegen van die stabibotjes zoals toegepast op moderne auto's te gebruiken met wat aanpassingen.
Best of both worlds.

Succes met fixen van je laaddruk.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: 75 america

do dec 31, 2015 17:18

Uniballs rechtvaardigen je investering (dikke stabi) wel beter. Je bent zomaar X% kwijt door geen gebruik te maken van uniballs en die rare kauwgomballenstokjes te monteren aan je dure dikke stabi. :wink:

Uitscheuren bij een 162serie heb ik nog nooit gezien trouwens.

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 950
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

Re: 75 america

vr jan 01, 2016 16:57

Wel wat carrosserie vriendelijker die botjes. Botjes worden t in t begin iig zeker.
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 950
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

Re: 75 america

do mar 31, 2016 22:33

Hij trekt weer als vanouds! De nokkenastiming heeft niet de laaddruk verhoogd maar het geeft wel een groot verschil in vermogen! Denk dat t laadruk verhaal toch ligt aan de geflowde koppen en de efficientere intercooler radiator. Had pas geleden een delta t van 20 graden of zoiets :shock:

T bewijs dat ie lekker trok was van de week nog toen ik een porsche cayene s turbo zoek reedt met 240km/h :lol: zo'n ding heeft 570pk maar weegt 2200kg. Als ik dat terug reken naar die van mij kom ik op 330 paardjes uit maar die van mij is dus sneller.

Misschien dat ik de nokkensastiming nog wat later ga zetten om tekijken wat dat oplevert. Afr's gingen iig omlaag wat wil zeggen dat er meer lucht verbrand wordt!

Nog even een sensor probleem oplossen , rare piek in mn datalogs... Maar denk dat ik t probleem al gevonden heb. Zaterdag testen.

En dan hoop ik eindelijk eens een keer de bank op te kunnen gaan .


Dikke stabi is trouwens super!

Ook bezig met t verstevigen van de bak aangezien dat ie t zeer goed houdt. Wil hem net wat extra's geven. Maar hier de volgende keer meer over.
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: 75 america

vr apr 01, 2016 05:23

Mooie berichten :D

Gr
DJ

Terug naar “Projecten”