Gebruikersavatar
Gerrit Mobach
Member
Member
Berichten: 228
Lid geworden op: wo jan 05, 2005 12:52
Locatie: Berlicum

Re: 75 america

wo jan 14, 2015 19:59

Ook maar even mn blok gelijnboord. De lagergaten waren 0.03mm onrond dus hard nodig.
Hartlijn krukas heb ik 0.05mm naar de koppen opgeschoven. Lagerkappen 0.1mm afgefreesd.
Heel t onderblok binnen 0.015mm uitgelijnd en boren maar.
De as van de kotterbank heb ik verstevigd omdat ik anders last van trillingen kreeg met die lange doorn. Dat is t alu blinkende deel wat opgekrompen is op de as en direct op de spindelkop gebouwd is.

http://www.youtube.com/watch?v=k60LdOincno" onclick="window.open(this.href);return false;

Met deze metode kan ik standaard fabrieks lagers gebruiken omdat de diameter van t gat niet toeneemt. :cool:

Het resultaat:

Afbeelding
Erg mooi hoor. Wat is de oorzaak van het 'onrond' worden, door arbeidsslag van de motor? Was de 0,03 ruimte in het verlengen van de zuigerrichting?

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 950
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

Re: 75 america

za jan 31, 2015 08:33

Denk dat t komt door alle warmte cyclussen waar zo'n blok in zijn leven doorheen gaat. Daardoor krijg je lichte vervorming. De groots gemeten diam lag haaks op de slag vd drijstang.

Waardoor die ovaliteit? Omdat de gaten niet meer mooi in lijn liggen 'masseerd' de krukas de lagerschalen. Hij dwingt ze om in 1 lijn te gaan liggen. Lagerschalen gaan hierdoor in hun zittingen n beetje op en neer. Dit veroorzaakt slijtage vd zitting en daar komt de ovaliteit vandaan..
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 950
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

Re: 75 america

za jan 31, 2015 08:38

Doorsteek vd cylinderbussen controleren . Die moet 0.01mm tot 0.06mm zijn. Ook is dit een mooie controle of de afdicht vlakken netjes schoon zijn. Je ziet t meteen terug op de meetklokken.

Afbeelding

Controle of de dijfstangen nog netjes recht zijn na de distributie schade. Niks geleden. Ze zatten allemaal op een max afwijking van 0.02mm. Dit komt doordat je niet veelnauwkeuriger kan meten. Speling op de piston pen veroorzaakt deze meetonzekerheid.

Afbeelding

Hier de gedeeltelijke revisie vd oliepomp. Hij leverde nog steeds netjes oliedruk maar als alles toch los ligt pak je de makkelijke dingen zeker even mee. Alle vlakke vlakken zijn nageslepen/gekotterd en de axiale rotorspeling er weer netjes ingezet. Voor de rest was dit onderdeel netjes binnen fabrieks spec. Dat kom je niet vaak tegen in een motorblok met een kleine 3ton op de klok.

Voor:

Afbeelding


Na:

Afbeelding


Afgemonteerd:

Afbeelding

T was weer een bult werk om al die malletjes te maken maar weet nu wel zeker dat t goed is 8)
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Gebruikersavatar
Gerrit Mobach
Member
Member
Berichten: 228
Lid geworden op: wo jan 05, 2005 12:52
Locatie: Berlicum

Re: 75 america

do feb 05, 2015 19:17

Wederom dank voor deze fantastische update met dito foto's. Een genot om naar te kijken :thumbs:

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 950
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

Re: 75 america

za feb 28, 2015 11:38

Al mijn drijfstangen gebalanceerd. Binnenkort beeld materiaal.
Alleen ben ik een beetje bang dat ik iets te veel materiaal weg gehaald heb. Denk van niet maar voor de zekerheid wil ik een trekproef doen op t materiaal.

Ik heb uit laten rekenen dat bij 7000rpm 2500g op t smallend komt.(gwicht zuigerpen,veren en zuiger. Zit op +/- 580gr zo uit mn hoofd) Dat betekent dus dat alles 2500 keer zo zwaar word :shock:
T smalste stuk op de smallend heeft een oppervlakte van 61mm2 dus ongeveer een belasting van 230N/mm2. Das niet zo spannend opzich maar de 0.2%rekgrens ligt wat lager. En een keer mis schakelen en op 8000rpm uit te komen is desastreus want de g krachten gaan in t kwadraad met toerental verhoging als ik t goed begreep. Voor de zekerheid dus een trekproef.

Wie heeft er een afgekeurde drijstang liggen voor een materiaal test?
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6832
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: 75 america

zo mar 01, 2015 01:06

Heb ik voor je... :mrgreen:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 950
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

Re: 75 america

zo mar 01, 2015 10:54

Das mooi.Ruilen we binnenkort de boel ff om :thumbs:
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6832
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: 75 america

zo mar 01, 2015 11:12

Hoeveel heb je er nodig? Heb wel een setje van 6 vermoed ik.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: 75 america

zo mar 01, 2015 19:13

Heb ik evt ook wel.
Maar ondertussen voorzien via Remco zie ik.
Overigens van 1 schakelfoutje hoeft je motor niet perse gelijk in elkaar te peren.
Anders had mijn TS blokje met standaard drijfstangen uit mijn 75 racer ook al lang overleden geweest..... :oops: :wink: :D

Gr
DJ

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 950
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

Re: 75 america

di mar 03, 2015 22:27

T ligt er natuurlijk maar net aan hoeveel materiaal er is verwijderd met t balanceren. Er moest nog al wat vd de smallend af.
Better safe than sory zullen we maar zeggen. Er zit a meer als genoeg moeite in dit blok.
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

Re: 75 america

zo mar 08, 2015 23:01

Al mijn drijfstangen gebalanceerd. Binnenkort beeld materiaal.
Alleen ben ik een beetje bang dat ik iets te veel materiaal weg gehaald heb. Denk van niet maar voor de zekerheid wil ik een trekproef doen op t materiaal.

Ik heb uit laten rekenen dat bij 7000rpm 2500g op t smallend komt.(gwicht zuigerpen,veren en zuiger. Zit op +/- 580gr zo uit mn hoofd) Dat betekent dus dat alles 2500 keer zo zwaar word :shock:
T smalste stuk op de smallend heeft een oppervlakte van 61mm2 dus ongeveer een belasting van 230N/mm2. Das niet zo spannend opzich maar de 0.2%rekgrens ligt wat lager. En een keer mis schakelen en op 8000rpm uit te komen is desastreus want de g krachten gaan in t kwadraad met toerental verhoging als ik t goed begreep. Voor de zekerheid dus een trekproef.

Wie heeft er een afgekeurde drijstang liggen voor een materiaal test?
De 0.2% rekgrens van drijfstangstaal lager dan 230N/mm2 ?
Ik mag hopen dat er wel een wat sterkere (cr-mo?) legering wordt gebruikt. Natuurlijk goed dat je het gaat meten.
Een behandeling als shotpeening schijnt ook aardig wat te doen om opp.spanning te reduceren.

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 950
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

Re: 75 america

di mar 10, 2015 20:33

Dacht al dat ik wat overbezorgd was zoals ik al schreef.
Kom uit op een gemiddelde treksterkte van 950N/MM2. De 0.2 %rekgrens is moeilijk te bepalen bij dit materiaal. Rekt niet veel voordat t kapot gaat...
Maar omdat er zo'n overshoot is van de benodigde treksterkte ga ik er gewoon vanuit dat ik nog super veilig zit.

Fotookes:

Donor drijstang voor de materiaal proef:

Afbeelding

Trekbank:

Afbeelding


Ook heb ik nog wat warmte wegenomen uit t motor compartiment en de stuurbekrachtigings koeler verhuisd. Ook omdat de grotere radiator in de weg zat is er geen plaats meer voor.

Nieuwe plek stuurberachtigins koeler voor t linker voorwiel:

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door gtv-racer op wo mar 11, 2015 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Gebruikersavatar
Gerrit Mobach
Member
Member
Berichten: 228
Lid geworden op: wo jan 05, 2005 12:52
Locatie: Berlicum

Re: 75 america

di mar 10, 2015 21:08

Wederom chapeau. Waar haal je de tijd vandaan.

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

Re: 75 america

di mar 10, 2015 21:13

Kijk aan, dan lijkt 7000 rpm max een mooie doelstelling.
Al zou je natuurlijk kunnen overwegen om stangen van die Jim Kartamalakis te gebruiken als de boel toch los ligt.
Wellicht is 7500 rpm dan wel mogelijk (?) 8)

ps heb je die proefstaafjes uit de drijfstang gevonkt?

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 950
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

Re: 75 america

wo mar 11, 2015 10:01

Ik denk toch dat t zeker niet meer als 7000 rpm gaat worden ivm de supercharger zijn max toerental waar ik nu al net overheen ga.
Kwa lagers in de charger schijnt t niet zoveel uit te maken maar de efficientie is totaal zoek. Bij de laatste pullie wijziging merkte ik al een forse temp stijging. En dat met een watergekoelde intercooler. De rootsblower is meer voor onderin en midden gebied ontwikkeld helaas. Misschien een keer een M90 scoren maar dan zal eerst de aandrijflijn veranderd moeten worden.

Trekstaafjes heb ik idd met de draadvonker gemaakt.
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Terug naar “Projecten”