Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Progetto Groene Sjuul - Poetsen en meer...

ma aug 18, 2008 18:25

Even voorstellen... de "Groene Sjuul"....

Een 1300 TI in Verde Muschio van 31 Juli 1968, in September 1995 gekocht van de eerste Italiaanse eigenaar.

Voorzien van een "Super" grill... volgens de eerste eigenaar zo geleverd en ik heb ze vaker gezien... 1968 TI, Verde Muschio en deze grill... zelfs binnen de SCARB, maar ook in Italie....

Heb haar eindelijk uit de schuur gehaald en gewassen (niet gepoetst....).

De teller staat momenteel op 81.338 originele KM's. Het onderhoudsboekje is er uiteraard bij.

Voor de goede orde, dit is dus GEEN gerestaureerde of gespoten Giulia maar een echte originele!

Hier een serie foto's die ik er net van gemaakt heb.

Front (verstraler + bermlicht zijn opties die de eerste Italiaanse eigenaar bij aflevering in 1968 heeft laten monteren):
Afbeelding

Rechts Voor (het neusje staat iets te hoog op de wielen omdat de cylinderkop er af ligt ivm de verbrande zuiger en er dus nogal wat gewicht mist voor):
Afbeelding

De achterkant:
Afbeelding

Dashboard incl de originele Autovox AM (dus mono) radio met 1 speaker onder het dashboard (net als de verstralers, door de eerste eigenaar 1968 laten monteren bij aflevering).
Afbeelding

Een indruk van hoe strak ze is:
Afbeelding

Als je de bestuurdersdeur open doet:
Afbeelding

De kofferbak "naakt", inclusief het originele boordgereedschapsetje (de donkere vlekjes op het rubber is water van het wassen):
Afbeelding

en met de originele rubbermat:
Afbeelding

De originele dealersticker op de achterruit:
Afbeelding

Stukje van de onderkant:
Afbeelding

Heb er in de afgelopen 13 jaar al heel wat aan moeten doen eerlijk gezegd... nieuwe banden... de 3e set al in 40 jaar inclusief de set waarop ze uit de fabriek kwam! De set die ik verving had de eerste eigenaar er bij ca. 60.000 KM onder laten zetten (Pirelli P3) en dat was ergens begin jaren 80.... beetje droog en hobbelig geworden in de loop der tijd... niet versleten... olieverversen en een keer een nieuwe rembekrachtiger... Poeh! Dat loopt in de papieren hoor! Dat is al gauw zo'n... uh... 31 Euro per jaar aan onderhoud!

Gelukkig zit er nog steeds dezelfde uitlaat onder als 13 jaar geleden... hoewel dat ook al de 2e is... was wederom de eerste eigenaar die hem er onder had laten zetten vlak voordat hij hem van de hand deed. Anders was de hobby niet meer te betalen...

Wel had ik 19 Euro extra uit moeten geven aan een nieuwe vacuumslang.... :cry:

Deze groene dame heeft namelijk een probleempje met haar hartje... vorig jaar was ik op weg naar Franrijk met haar toen ze ergens in Zuid Belgie de moed opgaf...
Petje gelicht en jawel... gat in de 4e zuiger...

En zo staat ze er dus nog steeds bij... revisie van dit blok gaat behoorlijk in de papieren lopen als ik het laat doen zoals ik het wil... (2000+ eurios....) dus gaat er zo lang een ander 1300tje in... (met dank aan het geduldige forumlid waar ik dat blokje nog voor zijn vakantie probeer op te halen!).

Het originele blokje blijft uiteraard bewaard voor betere tijden!

Het vervangende blokje is een 1300 met hangend filter en daarmee dus tijdsorigineel zodat de groene dame niet al teveel geweld wordt aangedaan... en komt uit een bertje dat een harttransplantatie heeft ondergaan...

Zal binnenkort het verhaal neerpennen over hoe deze groene dame op mijn pad kwam... het is namelijk mijn allereerste Alfa en ik ambieerde nooit het bezit van een Alfa maar is dus wel de oorzaak van alle ellende! :lol:

Intussen heb ik een heel simpel vraagje... het komende blokje staat een jaartje of 3 stil... is rijdend uit het Bertje gekomen... voor ik het erin hang... wat zou ik nog moeten doen? Pakkingen verversen? Wil het wel gewoon goed doen maar ook weer niet het hele blok opentrekken zodat ik weken bezig ben....
Laatst gewijzigd door Zaagauto op zo sep 21, 2008 17:46, 8 keer totaal gewijzigd.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4152
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: Progetto Groene Sjuul - In den beginne....

ma aug 18, 2008 19:17

:shock: Wat een super-investering dit...
Jeetje wat een net ding, ongelofelijk dat dit geheel origineel is!

Persoonlijk zou ik met pijn in mijn hart het blokje vervangen, denk jij ook...
Voor wat betreft het nieuwe blokje, hangt compleet van de staat van het blok af.
Als het echt voor tijdelijk is en het ziet er allemaal goed uit, zou ik het zó proberen zonder er iets aan te doen.
Anders kan je m.i. net zo goed het originele blokje reanimeren (is nog geen 70 jaar toch :wink: ).

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Progetto Groene Sjuul - In den beginne....

ma aug 18, 2008 19:32

Mwah... valt mee hoor... what bolts on... can be bolted off again... en het oude blokje wordt gewoon weggezet dus misschien dat ooit de tijd komt dat...

Bedacht me trouwens dat ik nog iets vervangen heb... al in 1995... de deurrubers! Dus die 31 Euro per jaar klopt niet... zit wel tegen de 35 Euro per jaar denk ik....

Nog wat leuke details?

De italiaanse verzekeringszegels in hun originele houdertje op de voorruit:
Afbeelding

Offuh... Italiaanse onderhoudsstickertjes in de bestuurdersdeur (incl. eentje uit NL voor de APK uit 1996, rond met rood)...
Afbeelding

Heb ook het originele Italiaanse kentekenbewijs (en de platen!) nog ergens... stampvol met belastingzegeltjes voor de radio!
Laatst gewijzigd door Zaagauto op ma aug 18, 2008 19:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8220
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: Progetto Groene Sjuul - In den beginne....

ma aug 18, 2008 19:53

Nice lady, krijg het idee dat een routeplanner nodig is om je schuur uit te komen :mrgreen:

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: Progetto Groene Sjuul - In den beginne....

ma aug 18, 2008 21:07

Nice lady, krijg het idee dat een routeplanner nodig is om je schuur uit te komen :mrgreen:
Valt wel mee hoor... er staan er nu maar 12 en die zijn niet eens allemaal van mij...

Was even aan het zoeken wat ik nog aan "period pictures" heb van de groene sjuul ivm het schrijven van het aankoopverhaaltje maar dat is dus bar weinig... de meesten zitten in een fotoalbum dat bij mijn ex resideert... Tsja... het was nog de tijd van de Analoge Geheugensticks (bij de ouderen onder ons ook bekend onder de naam "fotorolletjes") en dit zijn eigenlijk de enige die ik hier heb kunnen vinden.

Het is dat de kwaliteit van de foto's iets minder is maar eigenlijk vind ik het verschil anno 1995 en anno nu wel te verwaarlozen....

1995 (nog zonder het ronde APK stickertje in de voordeur dus!)
Afbeelding
Afbeelding
2008

EDIT: LOL! Zie nu pas dat 13 jaar geleden blijkbaar hetzelfde hoekje van het blauw/witte stickertje ook al los zat!

1995, nog met de Italiaanse kentekenplaat waarop ik hem naar NL gereden heb...
Afbeelding
Afbeelding
en Anno 2008...

Geen steek veranderd dus...
Laatst gewijzigd door Zaagauto op ma aug 18, 2008 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8220
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: Progetto Groene Sjuul - In den beginne....

ma aug 18, 2008 21:16

Prachtig mooi schitterende Giulia, kijk die portiersluitingen eens blinken :shock: :shock:

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: Progetto Groene Sjuul - In den beginne....

ma aug 18, 2008 21:22

kijk die portiersluitingen eens blinken :shock: :shock:
Ik zal ze eens schoonmaken... heb ik volgens mij nog nooit gedaan.... :lol: :lol:

Velgjes zijn ook nog nooit opnieuw gespoten... 8)

Zaagmans WEET ze wel te vinden ook al zoekt ie ze niet... :lol: :lol: :lol:
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

RE: Progetto Groene Sjuul - In den beginne....

ma aug 18, 2008 21:34

Allemachtig wat een ding =D>

Die zou ik gelijk voor weinig naar hardenberg brengen of zoiets :wink:

hoe groot is die schuur eigenlijk en staat daar op de achtergrond die JZ om ons nog gekker te krijgen ](*,)

Het lukt in iedergeval :needcoffee:

Die 1300 erin en karren maar tot over 2 weken :wink:

grt rogeralfa
Laatst gewijzigd door sprint88 op ma aug 18, 2008 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Gebruikersavatar
Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2943
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:46
Locatie: Vallekeberg

RE: Progetto Groene Sjuul - In den beginne....

ma aug 18, 2008 21:35

erg mooi!!!

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: Progetto Groene Sjuul - In den beginne....

ma aug 18, 2008 21:39

hoe groot is die schuur eigenlijk
Die schuur is 400 m2...
en staat daar op de achtergrond die JZ om ons nog gekker te krijgen ](*,)
Nope... 2.... maar de blauwe (# 488) bleef mooi buiten schot bij het nemen van de foto's :wink:
Afbeelding
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

RE: Progetto Groene Sjuul - In den beginne....

ma aug 18, 2008 21:47

Well nice zo`n offroadje :biggrin:

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5251
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

RE: Progetto Groene Sjuul - In den beginne....

ma aug 18, 2008 22:27

Dus dat is wat er gebeurd met ooit verguisde (en in ons klimaat vergruisde?) groene Alfaatjes?
















Da's mooi, in tweeërlei opzicht :!: :wink:
It's not easy, being green (kermit)

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Progetto Groene Sjuul - In den beginne....

di aug 19, 2008 18:39

Zo, net terug uit de binnenlanden van Noord-Holland met het 1300tje in de paardentrailer...

Misschien een beetje overdone maar heb ook de hydraulische cylinder van mijn motortakel net weggebracht omdat volgens mij de seals verdroogd zijn en het kreng dus niks meer deed... en ik zag het niet zitten om in m'n eentje dat torretje achter uit de Engelse Boer te tillen.... dus dan maar op pad met de EB met trailer....

Zal morgen een foto posten van hoe verloren het blokje erbij stond in die grote kar...

Eerste stap op weg naar weer een mobiele groene sjuul is iig genomen!

Ging het werkelijk zo makkelijk vandaag?

WELNEE !

En uiteraard met mijn dank aan het anonieme forumlid die de leverancier van het blokje is en wie ik bij deze een hele prettige (en koele!) vakantie toewens!
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Joel
Full Member
Full Member
Berichten: 273
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:14
Locatie: Maastricht
Contacteer: Website

RE: Progetto Groene Sjuul - Blokje is gearriveerd!

wo aug 20, 2008 12:21

Mooie auto! Ik heb zelf ook een Verde Muschio 68-er 1300TI gehad.

Blokje wat al 3 jaar ergens ligt, tja, hoe lang wil je die erin houden en hoeveel wil je ermee gaan rijden? Er zo inhangen kan altijd maar ik verwacht wel wat olie lekkages en blauwe pluimen. Als je dat niet wilt moet je in elk geval je kleprubbertjes, krukaskeeringen, rubbertjes en pakking van je kleppendeksel en ook wel je carterpakkingen vervangen. Als je het mij vraagt kan je dan net zo goed gelijk die originele 1300 aanpakken en van nieuwe zuigertjes en bussen voorzien. Complete revisie heeft die motor toch niet nodig met zo'n km stand?

Succes
GT 1600 Junior

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Progetto Groene Sjuul - Blokje is gearriveerd!

wo aug 20, 2008 12:33

Ik heb overwogen om er gewoon 1 nieuwe (andere) zuiger en bus in te zetten... MAAR....

Het is een best gat dat in de zuiger zit... dat spul is natuurlijk ergens terecht gekomen... OOK in de olie en DUS ook in de oliekanalen... en dat wil je er wel uit hebben lijkt me... niet zo fris voor de diverse lagertjes etc...

Afbeelding

Dat betekent blokje helemaal uit elkaar, proppen uit de oliekanalen, reinigen etc...

Als je zo ver gaat... kun je hem net zo goed meteen laten lijnboren, verse lagers erin... 4 x nieuwe zuiger & bus etc... voor je het weet zit je dan dus op een complete revisie en dat is, wederom voor je het weet, zo'n 2 mille... en dat is me net ff te veel op het moment...

Dan is voorlopig een ander blokje er in hangen de goedkoper oplossing... zelfs de KM stand komt ongeveer overeen.... blokje is alleen 1 jaar ouder (bouwjaar 1967) maar het is idd een gokje... voor hetzelfde geld gaat ie lekken en oliewalmen als een gek... Is dat idd het geval zie ik wel weer verder...

Het staat er wel een beetje verloren bij zo in die grote kar...

Afbeelding

Het blokje is wel lekker schoon dus een heel klein beetje poetsen... de voor de hand liggende pakkinkjes even vervangen... oude blokje uitbouwen zodra de motortakel weer compleet is en dan kan ie erin...

Word nog wel even puzzelen denk ik want de TI heeft een enkele carburateur dus het zit allemaal NET ff anders dan ik gewend ben....
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Terug naar “Projecten”