Gebruikersavatar
Wilbert ARparts
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 504
Lid geworden op: di jan 04, 2005 10:30
Locatie: Margraten
Contacteer: Website

Lokari alu binnenschermen voor Giulia- in vivo test

di jan 04, 2005 11:42

Ciao,

Ik heb natuurlijk niet helemaal stil gezeten tidjens het kerstreces; eindelijk eens tijd om de Lokari binnenschermen eens te monteren.
Ik heb hierover ooit eens een artikel in de Oldtimer Praxis gelezen en dat leek me wel een zinvol accessoire voor de Giulia.
Dit is een aluminium binnenscherm dat in de wielkast geplaatst wordt. Het voordeel is dat er nu geen modder op de koplamppotten etc. terecht komt, daar vochtig blijft en roest veroorzaakt. Aan de voorkant zit een klein 'spoilertje' zodat er een luchtstroom 'achterlangs' kan ter ventilatie.

Het is een product uit Finland en al sinds de jaren '50 op de markt. Dus niet zeuren over 'niet tijdsorigineel' !

De pasvorm is me al 200% meegevallen (links en rechts). Die Finnen gebruiken zeer goede mallen want knippen of bijbuigen bleek niet nodig. Ook de afdichting rondom is overal in orde. Bevestiginsgmateriaal is allemaal aanwezig, incl. montagehandleiding. Kortom; valt niet tegen.

See for yourself:
Afbeelding

Afbeelding
Wilbert AR Parts
"Life isn't just the front page, ...it's the comics too!"

'72 Giulia Super 1.3, '73 2000 Spider Veloce, '02 156 SW GTA, '17 Giulietta Multiair TCT Super

Gebruikersavatar
alfasud1972
Guru
Guru
Berichten: 1694
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:31
Locatie: Emmen
Contacteer: Website

di jan 04, 2005 12:47

Dat ziet er netjes uit ! Waar ik wel benieuwd naar ben is, of het alu ook ergens het staal van de carroserie raakt. Want alu op staal geeft ook weer nare reacties.

Gebruikersavatar
Wilbert ARparts
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 504
Lid geworden op: di jan 04, 2005 10:30
Locatie: Margraten
Contacteer: Website

di jan 04, 2005 13:17

Daar zat ik ook even mee, maar het aluscherm raakt nergens blank staal. Overal zit rubber, dus ook als in de loop der jaren het staal onverhoopt ergens blank geschuurd* is zou het het nog OK moeten zijn.

Alleen de zelftappers raken het alu, maar deze zijn gefosfateerd o.i.d. en heb ik nog eens lekker met ML gecoat. Ik zal ze geduren de testperiode (hoe lang duurt die?) in de gaten houden. Het zijn in totaal 16 schroefjes; niet écht een grote sample size, maar ik zal met 95% betrouwbaarheid een uitspraak doen over 99.7% van de populatie schroefjes...

* vooropgesteld dat ik het niet de gaten had en reeds bijgewerkt.

Ze zijn er trouwens ook voor de Sud!
Wilbert AR Parts
"Life isn't just the front page, ...it's the comics too!"

'72 Giulia Super 1.3, '73 2000 Spider Veloce, '02 156 SW GTA, '17 Giulietta Multiair TCT Super

Gebruikersavatar
alfasud1972
Guru
Guru
Berichten: 1694
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:31
Locatie: Emmen
Contacteer: Website

di jan 04, 2005 14:12

Ja ik weet het, je kan ook de plastic binnenschermen van een Alfa 33 pas maken. Die binnenschermen zijn echt een aanrader voor Suds die dagelijks gebruikt worden. Je gaat daar 4 zeer roestgevoelige plekken me te lijf namelijk: Spatscherm drager, spatbord (boven en onderkant), binnenscherm voorkant/koplampframe, voorkant dorpel. scheelt je dus een hoop ellende...

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

di jan 04, 2005 14:47

@Wilbert:

Ziet er mooi uit.. maarehh: Tis dezelfde hopeloze constructie als de originele modderplaten in een 105, dus van metaal met zo'n rubber flap erom heen ter afdichting. Onder deze rubberafdichting ontstaat altijd de ellende (roest) doordat het rubber vaak toch licht over de carosserie schuurt. Ik vraag mij tevens af of de ventilatie achter de panelen wel optimaal is. Het water komt er natuurlijk toch wel achter..en dit wordt er ontdanks een spoilertje, toch niet 1,2,3 uitgeblazen..
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
alfasud1972
Guru
Guru
Berichten: 1694
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:31
Locatie: Emmen
Contacteer: Website

di jan 04, 2005 15:56

Ik denk dat o.a. de bedoeling is om ophopende en (water/pekel vasthoudende) modder tegen te gaan. Ik heb een sud met plastic binnenschermen en dit werkt perfect. En ja, je moet ze om de zoveel tijd even losmaken want er komt altijd wel iets rommel achter maar het beschermt vele malen beter dan zonder.

Gebruikersavatar
Wilbert ARparts
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 504
Lid geworden op: di jan 04, 2005 10:30
Locatie: Margraten
Contacteer: Website

di jan 04, 2005 16:13

@Arjan&Rody:beiden mee eens.

Het is meer om de 'blubber' van de ellendige plaatsen weg te houden. Daar lijkt me dit wel geschikt voor. Ik rij er eens een tijdje mee rond en als het niet bevalt gaan ze er weer uit.

In mijn Spider heb ik ook de kunststof binnenschermen uit de type 4 gemonteerd en dat werkt perfect. De 'desintegratiesnelheid' is drastisch verminderd.

Zo'n plastic kuipje vond ik voor de Giulia dan net te modern uitzien.
Wilbert AR Parts
"Life isn't just the front page, ...it's the comics too!"

'72 Giulia Super 1.3, '73 2000 Spider Veloce, '02 156 SW GTA, '17 Giulietta Multiair TCT Super

Gebruikersavatar
Sandor Molmans
Junior Member
Junior Member
Berichten: 67
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 22:45

di jan 04, 2005 21:58

Hoi,

Ik heb zelf een Spider 2000 Veloce uit 1977 en ik ben met de restauratie bezig. Ik heb een aantal vragen over die plastic binnenschermen van een type 4
* Wat kost zoiets ongeveer
* Zijn er nog aanpassingen nodig of passen deze er zo in
* Loopt je band hier niet op aan?

Ik hoor graag van je...

Sandor Molmans
Alfa(naat)

Spider 2000 veloce, 1976
156, 2.0 JTS, 2002

gehad
156 2.0 T-spark,1998
1e type 33 1.3 , 1985 GRIJS KENTEKEN
2e type 33 junior

Gebruikersavatar
Wilbert ARparts
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 504
Lid geworden op: di jan 04, 2005 10:30
Locatie: Margraten
Contacteer: Website

wo jan 05, 2005 09:54

Ciao Sandor,

Omdat de Spider type IV andere bumpers heeft moet je de binnenschermen aan de voorkant passend afsnijden. Dat is het enige verschil, voor de rest passen ze als gegoten.
Artikelnummers: 605 57 330 en 605 57 331 en ze kosten eur 57,- per stuk. De bijbehorende profielrubbers kosten eur 1,57 per kant. (da's exclusief 'de zoon van' korting.. :wink: )

Een potentieel probleempje kan het vervangen van de koplampen zijn. Bij onze Spiders moet je het lampje via de wielkant vervangen terwijl bij de types na '82 de koplamp er aan de voorkant uit kan. In de praktijk heb ik daar echter nog geen last van gehad. Bij het vervangen van de lampjes zou de kap er dan even uit moeten.
Wilbert AR Parts
"Life isn't just the front page, ...it's the comics too!"

'72 Giulia Super 1.3, '73 2000 Spider Veloce, '02 156 SW GTA, '17 Giulietta Multiair TCT Super

Gebruikersavatar
Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2943
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:46
Locatie: Vallekeberg

wo jan 05, 2005 21:58

Mooi...
Laatst gewijzigd door Paliri op do jan 18, 2007 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
156

Gebruikersavatar
Romeo
Full Member
Full Member
Berichten: 432
Lid geworden op: do jan 06, 2005 13:58
Locatie: Arnhem

RE: Lokari alu binnenschermen voor Giulia- in vivo test

di jan 11, 2005 09:23

Ziet er mooi uit.. maarehh: Tis dezelfde hopeloze constructie als de originele modderplaten in een 105, dus van metaal met zo'n rubber flap erom heen ter afdichting. Onder deze rubberafdichting ontstaat altijd de ellende (roest) doordat het rubber vaak toch licht over de carosserie schuurt. Ik vraag mij tevens af of de ventilatie achter de panelen wel optimaal is. Het water komt er natuurlijk toch wel achter..en dit wordt er ontdanks een spoilertje, toch niet 1,2,3 uitgeblazen..
Tja, dan dat weer. Het is een hele verbetering en nee, het is niet de oplossing voor alle roestproblemen. Het ontslaat je er niet van af en toe de schermen eruit te halen en de wielkuipen alsnog schoon te maken. Maar dat moest anders nog veel vaker!
Moet bovendien nog steeds bij moderne auto's, want vuil hoopt zich nog steeds op over verloop van veel kilometers. En de zinklaag is ook een keer 'uitgewerkt', dus als een moderne Alfa echt oud wil worden is een beetje preventief onderhoud nog steeds noodzakelijk.
Een Ducati op een aanhanger, is dat het paard achter de wagen spannen?
SCARB-lid
Alfa 156 GTA SW '02
Lancia Astura PF '39
BMW i3s
Ducati 888 SP5

Andretti Molletti

di jan 10, 2006 18:46

Daar zat ik ook even mee, maar het aluscherm raakt nergens blank staal. Overal zit rubber, dus ook als in de loop der jaren het staal onverhoopt ergens blank geschuurd* is zou het het nog OK moeten zijn.

Alleen de zelftappers raken het alu, maar deze zijn gefosfateerd o.i.d. en heb ik nog eens lekker met ML gecoat. Ik zal ze geduren de testperiode (hoe lang duurt die?) in de gaten houden. Het zijn in totaal 16 schroefjes; niet écht een grote sample size, maar ik zal met 95% betrouwbaarheid een uitspraak doen over 99.7% van de populatie schroefjes...

* vooropgesteld dat ik het niet de gaten had en reeds bijgewerkt.

Ze zijn er trouwens ook voor de Sud!
Einde testperiode??

;)

Gebruikersavatar
Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2943
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:46
Locatie: Vallekeberg

di jan 10, 2006 21:01

Daar zat ik ook even mee, maar het aluscherm raakt nergens blank staal. Overal zit rubber, dus ook als in de loop der jaren het staal onverhoopt ergens blank geschuurd* is zou het het nog OK moeten zijn.

Alleen de zelftappers raken het alu, maar deze zijn gefosfateerd o.i.d. en heb ik nog eens lekker met ML gecoat. Ik zal ze geduren de testperiode (hoe lang duurt die?) in de gaten houden. Het zijn in totaal 16 schroefjes; niet écht een grote sample size, maar ik zal met 95% betrouwbaarheid een uitspraak doen over 99.7% van de populatie schroefjes...

* vooropgesteld dat ik het niet de gaten had en reeds bijgewerkt.

Ze zijn er trouwens ook voor de Sud!
Einde testperiode??

;)
auto staat toch droog in een verwarmde garage, valt dan toch niet veel te testen na 1 jaar
156

Gebruikersavatar
jaben
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 869
Lid geworden op: di dec 28, 2004 12:41
Locatie: Leiden
Contacteer: Website

Re: Lokari alu binnenschermen voor Giulia- in vivo test

wo jan 11, 2006 10:29

Ciao,


Afbeelding
Misschien dat ik verkeerd zie, maar boven sluit de kuip toch NIET goed aan op de schermrand. Of is de opening die ik zie Tectiel die op de wielkastrand zit?
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wilbert ARparts
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 504
Lid geworden op: di jan 04, 2005 10:30
Locatie: Margraten
Contacteer: Website

RE: Lokari alu binnenschermen voor Giulia- in vivo test

wo jan 11, 2006 15:07

Zow, duikel even een oud topic op...

@jaben: Optie 2: je ziet de bitak op het spatscherm. De rubber sluit rondom perfect aan.

Ik heb ze toevallig laatst los gehad ter inspectie. Buiten wat Toscaans stof niets noemenswaardigs aangetroffen. Dus geen blanke plekken op het plaatwerk o.i.d.; ze zitten vrij robuust op hun plek.

Dus intermediate testresultaat: zeer tevreden!
Wilbert AR Parts
"Life isn't just the front page, ...it's the comics too!"

'72 Giulia Super 1.3, '73 2000 Spider Veloce, '02 156 SW GTA, '17 Giulietta Multiair TCT Super

Terug naar “Projecten”