Wie oh wie is de technoStig?

Viola Holt
17%
11
Alpha Romeo
8%
5
Jeremy Claxon
Geen stemmen
0
Mercedes Benz
2%
1
Andretti Confetti
35%
23
De technoStig bestaat helemaal niet, malloot!
39%
26
 
Totaal aantal stemmen: 66
Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Progetto Grande Dame - GEEN gek#t met de benzine-afsluiter

di mei 27, 2008 17:49

Nu Benna Ruggine haar "seal of approval" voor de komende 2 jaar gekregen heeft, wordt het tijd om de rest van het wagenpark aan te pakken want ik loop schromelijk achter met APK's en ik mis domweg het rijden...

De eerste die nu aan de beurt is, is de 1969 Berlina 1750, mijn "Grande Dame"...

Verworven in 1995 van een Duitse handelaar die haar uit Italie gehaald had. Onbekende historie...

In 1995 LPG laten inbouwen, bij Jan van Egmond laten tectyleren (waarbij behoorlijk wat commentaar kwam, vooral op de grijzige klei die zich bijna tot aan de heuplijn in alle holle ruimtes bevond... Heeft misschien ooit in het water gelegen?

Enfin, ze is jarenlang mijn dagelijkse auto geweest naast diverse Audi leasewagens omdat ik het vertikte bijtelling te betalen voor een niet-leuke Audi terwijl ik "een hok vol leuke auto's" had staan...

Ze is voorzien van een behoorlijk gekietelde 2000 motor naar Arese specs maar nog met verkeerde nokkenassen en verkeerde carbs (wordt aan gewerkt).

Op haar toppunt, zag ze er zo uit:
Afbeelding

Hoegenaamd origineel maar dus met LPG installatie en een blauw interieur uit een 2000 (dus met hoofdsteunen).

In de loop der jaren begon de body behoorlijk af te takelen mede doordat ze in Italie voor de export nog even snel "overgeblazen" was met moderne lak en er geen goede isolatielaag aangebracht was hetgeen "craquelee" over de hele auto to gevolg had. In die naadjes / barstje heeft zich in de loop der jaren behoorlijk roest gevormd en momenteel ziet het dak er zo uit...
Afbeelding

Ook de holle ruimtes geven langzaamaan de strijd tegen de blikworm op en er vallen gaten in de dorpels.

Het heeft uiteraard niet meegeholpen dat ze meer dan een jaar, stil, buiten gestaan heeft...

Onlangs haar maar weer eens tevoorschijn getrokken, een paar geleende wielen erop gezet omdat ze bijna allemaal leeggelopen waren. Toch met wat moeite aan de praat gekregen en even een stukje mee gereden...

Momenteel ziet ze er zo uit...
Afbeelding

Heb lang lopen dubben wat ik zou doen... deze body restaureren? Onbekende historie... die grijze klei... de hoeveel werk... er zit her en der wel plamuur in enz. enz. enz.

Stoute schoenen aangetrokken en besloten op zoek te gaan naar een goede koets... je moet het maar durven... zelfs maar te DENKEN dat je een roestvrije Berlina(koets) KUNT vinden...

Karma was echter aan mijn zijde ( :lol: ) en ik heb er intussen eentje gevonden die voor mij betaalbaar was en hoegenaamd roestvrij!

Deze koets (het is in feite een bijna complete Berlina...) haal ik van de week op en zal dan eens goed inventaris gaan opmaken.

Het plan van aanpak?

Eerst maar eens zorgen dat ze in haar huidige staat nog een keertje APK krijgt... Dan kan ik de schorsing opheffen en heb ik 2 jaar de tijd om dat onderdeeltje (de koets dus :lol: ) te vervangen...

Net als bij Benna Ruggine schrijf ik dit gebazel vooral voor mezelf op om het proces te documenteren en om mezelf gaande te houden en niet te verslappen en de boel, de boel te laten (ken uzelf!).

Ook zal het tempo aanzienlijk lager liggen dan bij Benna omdat ik die zo snel mogelijk met een "APK sticker" wilde hebben om er mee te kunnen rijden.

Zal wederom uitvoerig foto's maken en ongetwijfeld vaak terecht komen bij de technische vragen en onderdelen gezocht.

Al het commentaar, positief EN negatief (karma rulezzz! 8) ) is van harte welkom!

Zaagmans
Laatst gewijzigd door Zaagauto op vr mar 20, 2009 18:06, 72 keer totaal gewijzigd.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Progetto Grande Dame

wo mei 28, 2008 17:17

Zo... er is buiten weer ruimte (sleutel het liefste buiten met daglicht en een zonnetje... 8) ) dus de Grande Dame van een vers zuurvat en loodplaten voorzien en ze wilde zo waar op eigen kracht aanspringen!

Heeft ondertussen haar plaatsje gevonden dus zeer binnenkort op de bokjes ermee en dan mag ze haar remmingen losgooien!

Intussen even een reality check gedaan aangaande de body... yeps... een nieuwe body is ECHT nodig... :wink:

Afbeelding
Afbeelding
Een beetje onder een rare hoek genomen maar ik kon niet door die paardentrailer heen... :shock:

In mijn ogen nog steeds absoluut het mooiste 105 front ooit ontworpen:
Afbeelding
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Progetto Grande Dame - Reality Check

do mei 29, 2008 11:11

Heb er gisteren nog eens onder gekeken en qua dragende delen is het allemaal nog niet eens zo slecht... Er is aan het "optische" deel gewoon erg veel te doen om er weer een echt mooie van te maken. De koppen van dorpels zijn slecht aan het worden maar de kriksteunen zijn zonder meer nog goed genoeg om de hele auto de lucht in te krijgen... Ook dusdanig dat er bij extreem opkrikken op 1 punt, nauwelijks torsie is... alle deuren gaan gewoon open en dicht.
Afbeelding

Wat er aan gedaan zou moeten worden zijn dus de dorpelkoppen, achterste wielkastranden, hoegenaamd alle naadjes tussen verticale en horizontale delen. Ook zit er het en der wel plamuur in de verticale delen maar niet zo zeer ter maskering van roest, ik denk oude parkeerschades etc. en een behoorlijk hoeveelheid deukjes.

En niet te vergeten natuurlijk het dak...

Voor sommigen ongetwijfeld een leuke klus om aan te pakken... voor mijn persoontje (plaatwerken en strakmaken zijn GEEN talenten dat ik bezit...) een redelijke nachtmerrie...

Dan liever dus koets wisselen (of beter gezegd het beste van beide Berlina's in de beste koets bouwen), het weinige laswerk dat daar aan zit uitbesteden en laten spuiten.

En de oude koets? Die zal ik voorlopig bewaren... Over 20 jaar zijn berlina's nog veel zeldzamer en is het misschien wel de moeite die weer op te bouwen of misschien maak ik er een "B'stard" van om lekker mee te scheuren of, of, of....

Zoals reeds gezegd, wil ik proberen op de oude koets nog 2 jaar APK te krijgen en dat zou nog wel mogelijk moeten zijn. De dorpels zijn voor meer dan 70% intact (=APK eis) en verder kan er weinig mis met een 105je behalve kogels, hoesjes, evt. uitlaat of rare electrische dingen die het niet doen zoals kachelventilator, ruitenwissers en de staat van de koplampen. Is allemaal wel te overzien.

Heb haar gisteren aan het eind van de middag toch maar eens met de beentjes in de lucht gegooid om een begin met de remmetjes te maken (bleven hangen door het lange staan...).
Afbeelding

De oude beproefde methode gebruikt van per klauw 1 blok eruit halen, koevoet tussen zuiger en schijf zetten, omlopen om te remmen via het pedaal, terug en met de koevoet de zuiger helemaal terugduwen. Dit net zo lang herhalen tot het terugduwen echt gemakkelijk gaat. Dan blok er weer in en het andere blok eruit en procedure herhalen. Ging allemaal perfect totdat ik rechts achter kwam bij het een na laatste blok... ik trapte 2 x op de rem en hoorde toen "KLOENK"... slik... koevoet eruit gevallen? zuiger tegen schijf? En... jawel hoor... :twisted: :twisted: :twisted:

Was nog geen schroevendraaier tussen te krijgen dus hoe krijg je die zuiger in vredesnaam weer naar binnen? Misschien is ie zelfs wel zo ver naar buiten dat ie uit de cylinder is? Of zelfs een beetje scheef?

Veel lopen klooien zonder resultaat dus maar besloten de klauw los te maken van de naaf en eens te kijken of er dan meer te bereiken is... maar... Ik heb 12 jaar geleden die boel voor het laatst los gehad... 12 jaar in weer en wind... en ik heb een @#$%#$@^HEKEL aan vastgeroeste / afbrekende bouten...

Gelukkig ben ik zo'n sucker die elke bout en moer die enigszins aan de elementen bloot gesteld wordt altijd royaal voorzien heeft van kopervet / pasta en alles ging heel gemakkelijk los... Remleiding laten zitten want ik had geen zin in ontluchten dus extra assteun op hoogte gezet en daar de klauw voorzichtig op laten rusten (oppassen met de cunifer leiding dat je daar geen ongewilde bochten in Buigt!).

Had nu de ruimte om wat meer te fichuleren met de zuiger en hij zat inderdaad al scheef... Tang op de andere zuiger gezet om te voorkomen dat als je de ene terugduwt, je de andere naar buiten duwt door de oliedruk. Toen met de hand recht kunnen zetten en zelfs met de hand terug kunnen duwen.

Alles weer royaal van kopervet voorzien en weer in elkaar gezet.

Alles komt mooi los (kan de remschijven met de hand draaien nadat er geremd is) dus ik beschouw dit klusje als "klaar".

Zoals op de diverse bovenstaande foto's te zien is, stond ze op een samenraapsel van wielen... Die zijn er voor de verhuizing even onder gezet om haar te kunnen verrollen. In totaal zaten er nog 2 originele wielen op met intussen Dunlops 185/70 14, 1 oranje Speedline (geleend van de Berlina GTA van Tazio Novante) en rechtsachter een stalen 1300 GTAj velg van mijn blauwe Zaag... Die laatste is nog voorzien van een Pirelli P6 185/60 14 bandje waarmee de blauwe Zaag ooit haar laatste kilometers op Sicilie maakte en dat is intussen 24 jaar geleden... Dat er in die tijd niet al te veel gespendeerd werd aan onderhoud is wel te zien aan de staat van dat bandje... :shock: :shock: :shock:
Afbeelding

En dat te bedenken dat het, overigens hoogst illegale, proefritje dat ik een paar weken geleden maakte dus met dit bandje plaatsvond... OEPS! :lol: :lol:

Heb intussen de twee missende originele wielen gevonden in de verhuistroep en dus zal Benna ingezet gaan worden om deze, geheel in stijl, naar de bandenboer te brengen om ze te laten "plakken" en balanceren. "Benna to the rescue!" dus...

Wordt vervolgd!
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Roebar
Guru
Guru
Berichten: 1328
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:06

RE: Progetto Grande Dame - Beentjes in de lucht!

do mei 29, 2008 19:24

Meneer Zaagmans..........

Ik dacht dat bij auto's van voor mei of november ofzoiets 1971 de kachelventilator geen apk eis was..........
(zou weer mee vallen dan...........)

trouwens wel eens overwogen een boek te schrijven??

Gr Dirk
Spider 1.8 TS
Als je de weg kwijt bent...kom je nog eens ergens..

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

Re: RE: Progetto Grande Dame - Beentjes in de lucht!

do mei 29, 2008 19:27

trouwens wel eens overwogen een boek te schrijven??
Gr Dirk
Ja, of een stukkie in ons klubblad. Wordt ie nog dikker. :D

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: Progetto Grande Dame - Beentjes in de lucht!

do mei 29, 2008 19:46

trouwens wel eens overwogen een boek te schrijven??
Gr Dirk
Ja, of een stukkie in ons klubblad. Wordt ie nog dikker. :D
Gedaan in een ver verleden... :wink:
Ik dacht dat bij auto's van voor mei of november ofzoiets 1971 de kachelventilator geen apk eis was..........
(zou weer mee vallen dan...........)
Hmz... zou zo maar kunnen... Bij Benna moest ie het wel doen maar die is uit 1975... ff checken dus! Zou idd een meevaller zijn hoewel ie het wel deed de laatste keer.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Progetto Grande Dame - Beentjes in de lucht!

vr mei 30, 2008 19:21

Wilde geen vieze knieen krijgen dus, in stijl, een sleutelkleedje neergelegd... 8)

Afbeelding

Eigenlijk dus niks te melden... Te druk met Eurios graaien...
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Salquenen
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 873
Lid geworden op: vr mei 06, 2005 15:50

Re: RE: Progetto Grande Dame - Beentjes in de lucht!

vr mei 30, 2008 19:31

Wilde geen vieze knieen krijgen dus, in stijl, een sleutelkleedje neergelegd... 8)

Afbeelding
Toevallig gevonden in een bananedoosje ? :wink:

Alfa Romeo GTV
Alfa Romeo MiTo
Landrovert Discovery
Buell Brommert...

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: Progetto Grande Dame - Beentjes in de lucht!

vr mei 30, 2008 19:34

Wilde geen vieze knieen krijgen dus, in stijl, een sleutelkleedje neergelegd... 8)

Afbeelding
Toevallig gevonden in een bananedoosje ? :wink:
Paste niet... :wink:

Moet nog in de garage aan de muur dus...
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
BMP
Full Member
Full Member
Berichten: 446
Lid geworden op: za mei 10, 2008 17:31
Locatie: Franeker

RE: Progetto Grande Dame - Met sleutelkleedje....

vr mei 30, 2008 21:39

Hmmmmm een medestrijder van formaat :lol:

Ook veel succes met het project.

BMP
De vorige bella's

Alfa33 1.5 milano 1983
Afa33 1.3 s type2 1989
Alfa 155 1.8ts 1993
Alfa 156 1.6ts 1999
2000 Berlina 1971

Heden Alfa 159 1.9 JTS 2006

http://ziggo.gebruikers.eu/news.php

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: Progetto Grande Dame - Met sleutelkleedje....

vr mei 30, 2008 21:56

Hmmmmm een medestrijder van formaat :lol:

Ook veel succes met het project.

BMP
Dank & insgelijks uiteraard!

Ik neem "the easy way out" hoor... Gewoon koets wisselen... :wink:

Doe je wel eens laswerk voor "medestrijders"? 8)
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
chu
Full Member
Full Member
Berichten: 328
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 12:34

RE: Progetto Grande Dame - Met sleutelkleedje....

vr mei 30, 2008 22:06

ze heeft een traantje in der rechter oog (lamp) :wink: maar cool dus ze komt samen met de giulia te staan?

Gebruikersavatar
BMP
Full Member
Full Member
Berichten: 446
Lid geworden op: za mei 10, 2008 17:31
Locatie: Franeker

Re: RE: Progetto Grande Dame - Met sleutelkleedje....

vr mei 30, 2008 22:06

Hmmmmm een medestrijder van formaat :lol:

Ook veel succes met het project.

BMP
Dank & insgelijks uiteraard!

Ik neem "the easy way out" hoor... Gewoon koets wisselen... :wink:

Doe je wel eens laswerk voor "medestrijders"? 8)

Mja als de tijd er is en je wil een keer naar Franeker komen dan is er er wel wat te regelen, mits je zelf de voorbereidingen doet.
voorlopig is de tijd er nog niet, ik stort mij volledig op de Berlina, en dat valt al niet mee met een fulltime job. :?

BMP
De vorige bella's

Alfa33 1.5 milano 1983
Afa33 1.3 s type2 1989
Alfa 155 1.8ts 1993
Alfa 156 1.6ts 1999
2000 Berlina 1971

Heden Alfa 159 1.9 JTS 2006

http://ziggo.gebruikers.eu/news.php

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: Progetto Grande Dame - Met sleutelkleedje....

za mei 31, 2008 01:52

ze heeft een traantje in der rechter oog (lamp) :wink: maar cool dus ze komt samen met de giulia te staan?
Komt omdat ik zo bot ben geweest om haar een jaar buiten te laten staan... :cry:

Yeps, samen met de Giulia en de rest van het (grotendeels niet rijdende) wagenpark...
Mja als de tijd er is en je wil een keer naar Franeker komen dan is er er wel wat te regelen, mits je zelf de voorbereidingen doet.
voorlopig is de tijd er nog niet, ik stort mij volledig op de Berlina, en dat valt al niet mee met een fulltime job. :?
BMP
Voorlopig rijdt de nieuwe koets nog niet en zonder laswerk zal dat ook niet kunnen vrees ik... (Zal duidelijker worden als ze eenmaal hier is en ik foto's heb kunnen maken).

Ik plaats, als ik zo ver ben, wel en oproep in "Gezocht".

Ennuh... als je eens in Westfriesland bent... Laat dan maar even weten... :wink:
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Progetto Grande Dame - Met sleutelkleedje....

za mei 31, 2008 17:39

Het tweelingzusje van de Grande Dame is gearriveerd!

Het had nog even wat voeten in aarde qua timing en trailer regelen maar ze staat er!

Afbeelding

Maar wie is nu wie????

Afbeelding
Simpel... die met de knipperlichtjes op de bumper is de oude koets... die met de knipperlichtjes in het front is de nieuwe... :lol: :lol: :lol:

Gelukkig had de verkoper royaal tijd uitgetrokken voor de hele operatie en hebben we met vereende krachten haar op de trailer gekregen... Hoewel het niet zo lijkt op de foto's was het paadje bij de boerderij waar ze bivakkeerde echt te smal om de toch forse autoambulance achteruit te jassen (is sowieso al geen hobby van me...) dus met de sleepkabel achter de Engelse-boer-in-net-jasje uit het hok getrokken en daarna de trailer op gemanoevreerd.

Zo stond ze erbij... wachtend tot iemand haar kwam bevrijden:
Afbeelding

Even door het kleurverschil heenkijken en dan staat er toch wel een ECHTE Berlina... zoals een Berlina in mijn ogen hoort te zijn... Jammer van die gemene deuk in het achterscherm... Is er een paar dagen voordat ik kwam kijken pas ingekomen... Gelukkig is er aan de achterkant van de deuk redelijk bij te komen dus ik heb goede hoop dat het met niet al te veel moeite weer strak gemaakt kan worden.
Afbeelding

De roest valt, zoals reeds gemeld, alleszins mee hoewel er wel een paar kleine plekjes te ontdekken zijn natuurlijk. Wel zijn er op een bizarre manier stukken die goed leken weggesneden... Eerste missie dus: Kijken of die delen gebruikt of nieuw te vinden zijn...
Afbeelding
Afbeelding
Het ducttape is mijn eigen creatie.. De deuren sloten niet goed en tsja... ducttape.. waar is het NIET goed voor?

Ook is er op hoogst onelegante manier een "stoma" gehakt in het achterpaneel om de kofferklep te kunnen openen zonder sleutel... (beide sleutels missen).
Afbeelding

Eenmaal op weg ging alles zo vlot als maar denkbaar was... Op een gegeven moment merkte ik zelfs dat ze snaaks naar me zat te knipogen in mijn binnenspiegel!
Afbeelding

De Oxford Green Metallic Engelse-boer-in-net-jasje deed prima zijn best ondanks de bijna 369.000 KM op de teller en terwijl hij dikke wolken slecht-verbrand hellevocht uitbraakte, als ware hij een Audi in verbeten gevecht gewikkeld met een Peugeot om de eindoverwinning in de komende editie van de 24 Uren van Le Mans, zeulde hij de trailer met zusje over het nieuwe land op weg naar haar nieuwe huis...
Afbeelding

Helaas mist het ruitje in de bestuurdersdeur (waarschijnlijk ingeslagen vanwege de missende sleutels?) dus lang blijft ze niet buiten staan... Eerst eens even fatsoenlijk wassen en de binnenkant leeg halen en dan eens goed inventaris opmaken... Is dat ruitje trouwens hetzelfde als van een Giulia (Nuova)?

Edit:
Net op www.BerlinaRegister.com gelezen dat zowel het zijruitje als het driehoekruitje gelijk zijn aan de Giulia en die zou nog wel in voorraad moeten zijn...

Lieden die denken dat ze de missende plaatwerkdelen kunnen leveren en / of inlassen mogen uiteraard reageren! Ik kan helaas niet even met de auto langskomen om de zaak te laten zien dus opnemen van de "schade" zou hier ter plekke moeten gebeuren. Uiteraard kan ze wel vervoerd worden voor de reparaties zelf.

Nog een leuk laatste detail is dat er in de auto een "advertentiebordje" lag van een of andere oldtimershow... (lijkt op Leiden, Groenoordhallen). De prijs die toen gevraagd werd voor de auto was Fl. 4.500 (Euro 2.042). Tevens werd er de mogelijkheid geboden om de auto met NL kenteken te kopen... (het is Italiaanse import). De technische staat was toen blijkbaar al niet al te best want voor die procedure werd maar liefst Fl. 2.500 extra gevraagd waarmee de auto compleet met kenteken dus Fl. 7.000 moest opbrengen (Euro 3.176).

De prijzen zijn niet zo heel erg opmerkelijk... wat ik wel opmerkelijk vind is dat de auto dus blijkbaar al vóór de introductie van de Euro in 2001 in ons land circuleerde...

Is er iemand die zich deze auto herinnert of misschien zelfs ooit op een oldtimershow op de foto gezet heeft?

Zo... dat is de huidige stand van zaken.

U moet de groeten van de zusjes hebben!

Wordt vervolgd.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Terug naar “Projecten”