Wie oh wie is de technoStig?

Viola Holt
17%
11
Alpha Romeo
8%
5
Jeremy Claxon
Geen stemmen
0
Mercedes Benz
2%
1
Andretti Confetti
35%
23
De technoStig bestaat helemaal niet, malloot!
39%
26
 
Totaal aantal stemmen: 66
WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Progetto Grande Dame - 'k doet ut echt niet meer sna

di jul 29, 2008 06:30

Blijf ik erbij ... als ze met je oude spul wel goed rijdt ...

Even wachten tot het licht wordt.

Elektronica is een rare zaak overigens, het kan maar zo zijn dat die 123 elke 90 graden vonkt (er zijn immers ontstekingen die ook in de uitlaatslag vonken, da's iets met milieu geloof ik), maar pas elke 360 op het juiste moment; als nu inderdaad blijkt dat jij één bougiekabel, ofwel 90 graden, mis zit en de 123 dat ook denkt ...

vergezocht geef ik meteen toe.

Dan is er nog de excentrische verbinding tussen oliepomp en distributie ... maar ja 180 graden verschil?
(merk je niets van bij assembleren, kan honderden kilometers goed gaan totdat ze ineens wel goed inelkaar grijpen)

Chris
Hij zou es niet elke 90 graden vonken, anders krijgt niet elke cylinder een vonkje he? Er zit nog een verdeler tussen toch? Het is geen DIS systeem wat met waste sparks werkt. Als dat wel zo zou zijn wil je geen vonk hebben bij 90 graden, dan zit je voor de compressieslag met een cylinder vol mengsel, de kleppen nog open en een vonkje, dat is niet goed(tm).

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Progetto Grande Dame - 'k doet ut echt niet meer snappuh

di jul 29, 2008 12:02

Ik ga er straks weer mee aan de gang maar 1 eigenaardigheid die ik nog kan melden is dat er een keer een nieuwe oliepomp in is gekomen waarvan de as 180 graden gedraaid zit (mijn eigen assemblage fout!) waardoor de rotor bij cylinder 1 naar achteren wijst ipv naar voor maar zo lang je de bougiekabel volgorde daarop aanpast maakt dat volgens mij weinig uit.

Zal straks eens kijken of de 123 er met wat gepruts "verkeerd" in wil...
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Giulia Bianca
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 851
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:00

RE: Progetto Grande Dame - 'k doet ut echt niet meer snappuh

di jul 29, 2008 12:43

Wil je de rotor toch de goede kant op hebben, gewoon even het voetje van de verdeler los en omdraaien,
zit vast met een spanstiftje, tik je er zo uit
trasforma il meglio in massimo

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2156
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

RE: Progetto Grande Dame - 'k doet ut echt niet meer snappuh

di jul 29, 2008 13:33

Hee Jack

waarom haal je de zwarte - draad los als je de onsteking verdraaid om het led te laten branden?

gr Jan


P.S.
123 verdeler is voor 99% stuk denk ik het zou me verbazen of dit niet zo was.

gr Jan

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: Progetto Grande Dame - 'k doet ut echt niet meer sna

di jul 29, 2008 13:41

waarom haal je de zwarte - draad los als je de onsteking verdraaid om het led te laten branden?
Hi Jan,

dat maak ik hier uit op:
STEP 3: Static timing the '123'
Connect the red wire to the BAT-terminal of the coil, according to the schematic. For now, do NOT connect the black wire. Turn the ignition on.
Slowly turn the housing of the '123' in a counter-clockwise direction, until the green LED just lights up.The LED shines through one of the four holes in the aluminium disc below the rotor. While turning, also press the rotor in a counter-clockwise direction, to remove any free play in the drive gear. Finally, tighten the '123' securely, as it is also the electrical ground of the '123'.
Turn off the ignition.
STEP 4: Finish the wiring
Connect the black wire to the RUP-terminal of the coil, according to the schematic.
Rood aansluiten
Timen met het LEDje
Dan pas zwart aansluiten....
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2156
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

RE: Progetto Grande Dame - 'k doet ut echt niet meer snappuh

di jul 29, 2008 13:48

Ik snap um!

Nooit gelezen en ook nooit zo gedaan.

jan

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Progetto Grande Dame - 'k doet ut echt niet meer snappuh

di jul 29, 2008 15:40

Heb net de oude, conventionele, Bosch verdeler weer ingebouwd... maar eerlijk gezegd... niet echt verbetering... :shock:

Zit dus toch in iets anders dan de ontsteking?

Heb de plugs getrokken en die zijn mooi gelijkmatig... PIKzwart.... erg veel roet dus... maar wel in alle 4...

Komt ws door de korte periodes dat ie steeds gelopen heeft tijdens het geklooi met de 123?

Zal zo de nokken timing controlleren...

Ben zo bang dat die vacuumslang toch schade heeft aangericht... hoewel ik niks bijzonders zie als ik door het bougiegat loer...

Edit:

Kleppendeksel gelicht en de nokken staan nagenoeg "perfect"...

Ander lampje erbij gepakt en de zuigerbodem van # 4 lijkt schadevrij te zijn....

Ik snap er steeds minder van... en als ie dit blijft doen kan ik natuurlijk nooit naar de TechnoStig toe want zo is het geen rijden...

Heb hier geen compressiemeter maar kan wel kijken of ik die voor morgen kan regelen....

Edit # 2:

Vond net nog een blauwe Bosch bobine... die gemeten... ook 3,9 Ohm (ik meet van plus naar min... dat is de enige combinatie die een reading oplevert dus ik neem aan dat dat correct is?).

Heeft het zin om die eens te monteren of staat dit probleem nu verder los van de ontsteking?

Edit # 3:

Net die blauwe Bosch bobine gemonteerd en dat maakt al een WERELD van verschil... sprong VEEL sneller aan... loopt VEEL stabieler stationair en lijkt minder te bokken... zo even een proefritje maken (dit is allemaal nog maar enkele tientallen meters heen en weer op het terrein...).

Kan de oude "gekookt" zijn door de 123?

En zijn de symptomen van het bokken typerend voor een gare bobine?
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...


Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2156
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

RE: Progetto Grande Dame - Terug naar conventioneel bokken..

di jul 29, 2008 17:15

Dat denk ik ook Jack.

ook gr Jan

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Progetto Grande Dame - Terug naar conventioneel bokken..

di jul 29, 2008 17:16

Als in... "nog steeds"?

Of misschien eenmalig verkeerd aangesloten en toen PLOEF?

Het vreemde is dat dit probleem de kop dus opstak aan het eind van een rit die 100 km lang goed ging.... Heb onderweg niks aan de bedrading veranderd...
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Progetto Grande Dame - Terug naar conventioneel bokken..

di jul 29, 2008 17:17

Die blauwe Bosch is toch voorgeschreven bij een 123??(en bij een electronische ontsteking) Had je er nog een conventionele bobine op zitten waarschijnlijk. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Progetto Grande Dame - Terug naar conventioneel bokken..

di jul 29, 2008 17:21

Heb de manual door zitten ploegen voordat de 123 erin ging en het enige dat de manual voroschrijft is een weerstand van boven de 1 Ohm (en de oude heeft 3,9 Ohm).

Verder niets...

Heb intussen wel begrepen dat de combi met de 123 beter is met een bobine van rond (net boven dus blijkbaar...) de 1 Ohm...
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2156
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

RE: Progetto Grande Dame - Terug naar conventioneel bokken..

di jul 29, 2008 17:23

Rijd ie nou goed????

Kom dan even deze kant op.
|Kijken we samen nog even.

Wel even bellen van te voren.

gr Jan

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: Progetto Grande Dame - Terug naar conventioneel bokken..

di jul 29, 2008 18:23

Waarom geen ontsteking van een 116 oid? Op de mijne zit dat ook en werkt goed.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Progetto Grande Dame - Terug naar conventioneel bokken..

di jul 29, 2008 19:14

Nou, het was dus eenduidig de bobine...

Proef gereden met de conventionele ontsteking en die blauwe Bosch... loopt weer als vanouds, zowel op benzine als op LPG...

Nu zat er op de kromme 90 van Tazio natuurlijk een bobine die geschikt zou moeten zijn voor electronische ontsteking... dus die gemeten... 1,5 Ohm... een heel verschil met de 3,9 Ohm op alle andere.... en er staat specifiek op dat ie voor transistorontstekingen is (het is een Bosch).

Die er dus maar uitgesloopt... geleend dus... oh nee... gestolen... pas als ie weer op de 90 zit is het pas "geleend".... 8)

Die gemonteerd en de 123 er weer in... zelfde curve geselecteerd als de conventionele verdeler (JF-4, volgens de 123 manual voor Giulia Super 1300 - 1600), de boel op tijd gezet...

Ook nog een stel fraaie bougiekabels van een van Tazio's GTV's geleend om alles uit te sluiten....

Starten... lopen!

Proefrit.... loopt eigenlijk HEEL erg goed... tot 3000 RPM geen merkbaar verschil... daar boven een stuk vlotter (op LPG) dan met de conventionele...

Heel af en toe onder de 2500 rpm toch weer een beetje bokken (deed ie op de conventionele totaal NIET...) maar een paar keer vanaf 2000 rpm in z'n 5 en dan pedal to the metal op LPG gaat smooooooth.....

Ga hem er zo weer even uit wippen en toch de E curve proberen.... (ben niet eigenwijs... 8) ) en als die bevalt rij ik even bij Jan1300 langs...

Heb specifiek voor deze 123ignition gekozen omdat die de keuze geeft uit 15 verschillende curves... het motortje in de Berlina is VERRE van origineel met heel veel aanpassingen en ik wilde die keuzes hebben om een curve te vinden die het potentieel van dit motortje zou maximaliseren... dus niet "slechts" de switch naar electronisch maken... een 116 verdeler geeft die keuze niet.... vandaar dus de 123.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Terug naar “Projecten”