Gebruikersavatar
Neelis
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 605
Lid geworden op: ma dec 18, 2006 09:02

RE: Alfa Romeo 155 2.0 16v S Wide Body

zo jul 19, 2009 17:57

Remvloeistof vandaag vervangen met m'n pa, er kwam een flinke luchtbel met vieze vloeistof uit. Dat was dus hard nodig en dat voel je nu ook met remmen. Neus tegen het stuur en dashboard als ik het pedaal hard in trap... *O*

Tijdje terug een klein projectje begonnen, namelijk het flowen van een gasklephuis voor m'n 155. Dat heb ik vandaag afgerond, maar nog niet gemonteerd.
Heb de scherpe randen uit het huis gehaald, de klep zelf voorzien van een wat dunnere rand en de uitstekende boutjes afgeslepen. Ben zelf erg tevreden met het resultaat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4145
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: Alfa Romeo 155 2.0 16v S Wide Body

zo jul 19, 2009 19:44

Dicht die klep nu nog goed genoeg af, of loopt ie wat hoog stationair?

Ben benieuwd of dit wat brengt, :thumbs: voor deze mooie 155.

Gebruikersavatar
Neelis
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 605
Lid geworden op: ma dec 18, 2006 09:02

RE: Alfa Romeo 155 2.0 16v S Wide Body

zo jul 19, 2009 20:36

Inmiddels de gasklep gemonteerd 8)
Heb m'n uiterste best gedaan om ervoor te zorgen dat de klep nog goed afsluit. Net een stuk gereden en het stationair toerental is rond de 1800rpm. Gaskabel losgehaald, toen gestart en toen was het 1100rpm. Dus misschien dat dat nog bij trekt de komende kilometers.

Nu even over het rijden met de geflowde gasklep. Het is nu zo dat als je het gas los laat en weer gas geeft dat je een kleine hik voelt. Misschien is dat omdat het blok nu ineens meer lucht krijgt bij een dezelfde beweging van het gaspedaal. Ben benieuwd of de ECU dat nog bijregelt in de komende kilometers, maar dat betwijfel ik.

De tussensprints lijken sneller te gaan, de auto trekt tussen de 2k en 4k rpm beter. Maar het gaat hier om verschillen die ook tussen de oren kunnen zitten. Nog even doorgetrokken naar een illegaal hoge snelheid, dat leek niet veel sneller te gaan, maar is lastig te zeggen. Zal binnenkort weer is een tussensprint meeting doen van 120 naar 140 km/h, dat was eerst 5,5 seconden.
Het gaat dus om een minimaal verschil, nogmaals, dat zou tussen de oren kunnen zitten. Als het stationair toerental weer bij trekt naar de 850 rpm de komende week, dan blijft deze gasklep zitten. Anders gaat hij eraf.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: 155 2.0 16v '96 - Gasklephuis geflowed

zo jul 19, 2009 21:53

Er is heel veel gerekend aan die klep door de ontwerpers. Er zit expres een knik in om er voor te zorgen dat je gasstroming altijd langs een kant van de klep gaat en je daardoor geen oscillaties krijgt van luwtegebieden achter de klep bij deelbelasting. Die hele flow heb je nu weg zitten halen om een heel klein beetje meer gassnelheid bij volgas te kunnen halen. Als je had willen flowen had je de aansluiting op het gasklephuis mooi aangesloten kunnen maken en alleen de uitstekende deeltjes van de schroefjes op je klep kunnen bewerken. Dan weet je zeker dat je niets aan de "vorm" verandert maar wel de kleine oneffenheden wegwerkt die de stroming beinvloeden. Overigens, de rubber slangen tussen je luchtfilterhuis, je MAF en je gasklep veroorzaken veel meer luchtweerstand dan je gasklep. Ook het binnengietwerk van je inlaatspruitstuk zit vol met gietrandjes. Dat zijn punten waar meer eer te behalen valt dan op een gasklephuis.

Als je motor meer stationair draait, is dat omdat je klep lekt, dat krijgt ie nooit bijgeregeld. Er zitten 4 "leerpunten" in de ECU van de 16V twinspark. Correctiefactor ontstekingstijdstip, enkele waarde korte termijn en lange termijn en correctiewaarde mengsel, ook korte termijn en lange termijn. Deze werken als rekenfactor voor het hele bereik van de motor, warm, koud, volgas, stationair en alles er tussenin.
Je stationair-toerental wordt dynamisch geregeld en de ECU onthoudt daar helemaal niets over, dus het lijkt er op dat hij kapot is. Overigens is het verschil tussen 1100 en 1800 wel te groot, je gaskabel moet zo los zitten dat er nog een millimetertje speling op zit. Dan zou je dus gewoon het zelfde toerental moeten hebben met of zonder kabel los.
Laatst gewijzigd door WhizzMan op zo jul 19, 2009 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4145
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: 155 2.0 16v '96 - Gasklephuis geflowed

zo jul 19, 2009 22:26

Precies...

Gebruikersavatar
Neelis
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 605
Lid geworden op: ma dec 18, 2006 09:02

RE: 155 2.0 16v '96 - Gasklephuis geflowed

di jul 21, 2009 22:09

Het geflowde gasklephuis is er weer af. Stationairloop blijft ontzettend hoog, dus het origineel zit er weer op. Heb er van geleerd zal ik maar zeggen. :)

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4145
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: 155 2.0 16v '96 - Gasklephuis geflowed

di jul 21, 2009 22:13

Ach, zo doen we allemaal weleens wat, wat achteraf wat minder handig is :lol:

Al doende leer je en zo is dit forum ook weer lekker nuttig 8)

Andretti Molletti

Re: RE: 155 2.0 16v '96 - Gasklephuis geflowed

di jul 21, 2009 22:14

Het geflowde gasklephuis is er weer af. Stationairloop blijft ontzettend hoog, dus het origineel zit er weer op. Heb er van geleerd zal ik maar zeggen. :)
Wel DE manier om het te leren Neelis!! Zelf doen fouten maken en weer doorgaan... :thumbs:

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: 155 2.0 16v '96 - Gasklephuis geflowed -> er weer af!

di jul 21, 2009 23:31

Juist.

Je stationair blijft hoog? Heb je niet perongeluk ergens anders een lek gemaakt? Ik weet dat de pakkingen van je stationairklep nogal snel scheuren/lekken bijvoorbeeld. Heb je al de truuk met remmenreiniger geprobeerd?

Gebruikersavatar
Neelis
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 605
Lid geworden op: ma dec 18, 2006 09:02

RE: 155 2.0 16v '96 - Gasklephuis geflowed -> er weer af!

zo sep 20, 2009 12:33

Afbeelding

Zo, weer terug van de Ring en lekker geslapen. Heb een geweldig dag gehad. Eerst bij de World Series van Renault gaan kijken, dat was machtig mooi. Vooral de Formula Renault 3.5 Series was spectaculair. Rond de 500pk op 600kg is niet verkeerd, geluid was ook mooi, maar niet zo mooi als van de Formule 1 wagen waar ze twee demo's mee gedaan hebben. Filmpjes komen nog.
We zijn met een groepje van vier man gegaan, een daarvan kent Pieter Schothorst van de Swift cup. Pieter rijdt nu ook mee in de Megane Trophy en we mochten bij hem in de Pitbox kijken :)

Afbeelding
Rechts de Megane van Pieter.

Afbeelding
Foto van Pieter en zijn wagen tijdens de race.

Rond 13:00 was de eerste demo van het ING F1 team, echt meesterlijk.

Afbeelding

Tegen een uur of 17:00 zijn we richting de Nordschleife gegaan om zelf te gaan rijden. Eerst de wielen wisselen, de semi-slicks (Toyo R888) voorop gezet, achter de Falnken ZIEX-ZE92. Heb echt heerlijk kunnen rijden, een aantal keer gehad dat de auto in z'n geheel een paar centimeter opzij schoof, geen achterkant die voorbij kwam of andere gekkigheid. Heb heerlijk kunnen rijden, zonder al dat onderstuur wat ik had op Assen.
Heb nog wel een keer kort last gehad van fading, had helemaal geen remkracht meer. Ik gok dat m'n remvloeistof (Dot 3/4 van Valvoline) aan de kook was. Daar gaat dus 5.1 in of 4 van veel betere kwaliteit. Gelukkig niet de bocht uit gevlogen, kon het goed opvangen.

Nog aardig wat Alfa's gespot, M3's, Lambo's, Ferarri's, een GTR, aantal motorfietsen etc.

Hier de Alfa's (dezelfde foto's als van het gespot topic)::
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
(Dat ben ik)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
(Ik nog een keer)

Hier nog wat andere gemotoriseerde voertuigen:

Afbeelding
Hmm, blond, mooi figuur in een leren pak, wat wil je nog meer? Die kerel in het wit (links) ziet het ook wel zitten geloof ik.

Afbeelding
Iedereen vindt dat Italiaanse spul mooi!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De held...

Verder nog regende het Porsches, Impreza's, Lancers en Donkervoorts.

Al met al een zeer geslaagde dag! Zeker voor herhaling vatbaar :)

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

RE: 155 2.0 16v '96 - Terug van de Ring.

zo sep 20, 2009 12:38

netjes neelis :wink:

die gallardo die zwarte was dat nu weer die deen? beetje volle gast met blond grietje en stoeprandschade op zijn wielen? die gast rijd echt vaak met dat ding daar
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Gebruikersavatar
Neelis
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 605
Lid geworden op: ma dec 18, 2006 09:02

RE: 155 2.0 16v '96 - Terug van de Ring.

zo sep 20, 2009 12:47

Is geen Deen, komt uit Slowakije.

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

RE: 155 2.0 16v '96 - Terug van de Ring.

zo sep 20, 2009 12:51

kan ook... wel die vent dan?
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Gebruikersavatar
Neelis
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 605
Lid geworden op: ma dec 18, 2006 09:02

RE: 155 2.0 16v '96 - Terug van de Ring.

ma sep 21, 2009 20:41

En zoals een 'Ring-rijder' betaamt:

Afbeelding

@ Pieter: geen idee of hij het was, kan ik niet zien op de foto's.

Gebruikersavatar
elogiov6
Full Member
Full Member
Berichten: 393
Lid geworden op: wo nov 22, 2006 14:08
Locatie: Amsterdam

RE: 155 2.0 16v '96 - Terug van de Ring.

ma sep 21, 2009 21:49

Geweldig verhaal. Ga zelf eind november weer richting de ring. Kan niet wachten......
1054kg

Alfa 75 3.5 12v Savali voor trackdays
Peugeot 1.6 GTI daily

Terug naar “Projecten”